Mitä on normaali kotiruoka?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mopsy80
  • Aloitettu Aloitettu

Mopsy80

Hopeless Gage
Usein törmää käsitteeseen normaali kotiruoka. Ymmärtävätkö kaikki sen samalla tavalla? Siis millainen ruoka mielestäsi on normaalia kotiruokaa ja mikä ei? Ennakko-oletukseni on, että suomalaisessa normaalissa kotiruuassa on lähes aina perunaa, makaronia ja ruisleipää. Ja maitoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse käsitän kotiruuan, että se on kotona itse valmistettua, ei eineksiä, vaan mahdollisimman puhdasta, lisäaineetonta, terveellistä ruokaa. Ehkä vielä kotona kasvatettuakin, kuten kasvikset, marjat,munat, maito, liha ym. Ja lisäksi vähän käsiteltyä.

Minä käsitän sen itse valmistetuksi ja juurikin niinkuin Syke-77 edellä mainitsi mahdollisimman puhtaista raaka-aineista. Lisäksi tuohon "normaaliin kotiruokaan" käsitän kuuluvan jonkinlaisen lihan + lisukkeen ja salaatin (makaronilaatikko, lihapullat ja muusi, kana ja riisi, uunilohi jne :D). Noitahan riittää mutta pääpointti että se on hyvää ja terveellistä.

Oon töissä ravintolassa, joka tarjoaa lounaalla omien sanojensa mukaan "normaalia kotiruokaa". Meillä on siellä oikeastaan aina perunaa eri muodoissa (tänään valkosipuliperunat) + liha/kanakastike (yleensä perus ruskea kastike). Poikkeuksena laatikko-, keitto- ja kiusauspäivät. Sellasta perusruokaa mitä kouluissakin tarjotaan mutta vähän isommalla budjetilla tehtynä, niin että löytyy lihakastikkeesta ihan lihaakin eikä pelkkää soossia :) Ruuan kanssa salaattia ja leipää ja ruokajuomana maito. Näin mäki näkisin normaalin kotiruuan

Itse koen kotiruuan aikalailla samalla tavalla kuin edellisetkin viestittelijät. Ei eineksiä ja mitä tuoreempaa, sitä parempi. Terveellisyys ja hyvä maku on ne pääasiat. Tässähän tulee nälkä ku tätä miettii :D

Mulle myös normaali kotiruoka on nimenomaan itsevalmistettua ja ruokapöydässä syötyä. Arkisin edullisemmista raaka-aineista valmistettua (erilaiset laatikot ja keitot, joissa perunaa, makaronia, jauhelihaa, riisiä, juureksia, nakkeja, kanaa, kaaleja, edullisemmat kalat, ja kun Oulun lähimaastosta olen, niin rössyä aka. veripalttua). Pyhänä ja leivinuuninlämmityspäivinä karjalanpaistia, pihvejä (esim. possua), uunijuureksia, paistettua kalaa (siikaa ja lohta) ja tuoretta leipää.

Nuo on minun lapsuusmuistoissani kotiruokaa. Omassa kokeilevassa keittiössä kaava on aikalailla samanlainen, mutta peruna, riisi ja makaroni (muiden viljatuotteiden ohella) ovat jääneet pois/vähemmälle. Vieläkin teen arkisin laatikoita, esimerkiksi suikalejuurespusseista tai kesäkurpitsasta ja jauhelihasta ja keittoja. Ja viikonloppuisin paistiruokia tai muita pitempää valmistusaikaa vaativia sapuskoita.

Mulle tulee jostain syystä kotiruoasta mieleen ruoat, missä on väkisinkin kermaa, kastiketta tms. Aikaisemmin kun tein ruokaa, oli outoa ajatella että ruoassa ei olis jotain kastiketta, ja tuli tehtyä laatikoita jossa perunasipulisekoitusta, jotain lihaa ja kermaa/tomaattimurskaa. Tai että wokissa piti olla kerma- tai kookoskermakastike. Sitten kun aloin tekemään kunnolla lihaskuntotreeniä niin kiinnitin enemmän huomiota proteiininsaantiin ja oon sitä myöten jättänyt suurimmaksi osaksi kastikkeet veks (paitsi tomaattikastikkeen), kun olen huomannut että liha/kana/kala/tofu maistuu ihan sellaisenaankin hyvältä (toki maustettuna tietty). Lisäkkeeks sit salaatti sekä usein myös riisi, peruna tai makaroni.

Mä käsitän kotiruoan myös itsetehdyksi ja sellaiseksi, jossa ei käytetä valmistuotteita tai puolivalmisteita, mut mä assosioin sen myös lämpimään ruokaan. Jotenkin en osaa salaatteja mieltää kotiruoaksi, vaikka ne olisi ruokaisiakin.

itse miellän myös kotiruoaksi ihan perus safkat, makaroonilaatikko, spagetti ja jauhelihakastike, keitot, salaattia kyytipojaksi, perunoita, leipää, maitoa. ja kotiruoaksi myös itsetehtynä pizzat ja piiraat, siis lähes kaiken mitkä on tehty itse eikä eineksistä :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom