SUPERCARB 1kg -40%

Mitä on "kovaa treenaaminen"?

Musta tuntuu että kovaa treenaaminen tarkottaa jokasella eri asiaa :) itse en miellä treenaavani mitenkään erityisen kovaa, mutta joka treenin (ainakin pyrin siihen) jälkeen olo on raukea, väsynyt ja lihaksissa tuntee tehneensä jotain. Liikkeitä vaihtelen niin, että esim. kierron ekana rintapäivänä teen eri likkeet kun kierron toisessa. Jotenkin omassa päässä kuva näistä ''kovaa treenaavista'' on semmosia mielettömiä lihaskimppuja ja miehiä :D

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Mä haluan, että tulee tuloksia tarkoittaen, että kroppa paranee ja voima lisääntyy. Esim. nyt leukoja pystyn tekemään 10! On kiva kun tulee voimaa lisää ja näyttää paremmalta kuin 20-vuotiaana. :)
Mut must treeni on aina kivaa, ei koskaan epämiellyttävää. Se tunne on vaan niin mahtava. En edes osaisi treenata niin kovaa, että oksentaisin.

Lisäisin vielä, että missä ajassa? Kesäkuntoon 2014? Vai kunnossa kaiken ikää? Kai se treeni-intensiteetti tosiaan riippuu vähän tavoitteistakin.

Mutta tuohin miksi- kysymykseen tulee ensimmäisenä mieleen oletus siitä, että ilman kovaa treeniä ei tule (mitään) tuloksia. Tällähän markkinoidaan kovasti valmennuksia ja laihdutuspaketteja ym. Joka palstalla, jossa keskustellaan esimerkiksi laihduttamisesta, muistetaan mainita, että puntilla pitää treenata kovaa. Vasta-alkajalle ylipainoiselle kovaa treenaaminen yleensä taas tarkoittaa kohonnutta loukkaantumisriskiä. Lisäksi tosiaan se, että kaikki nyt ei vaan saa kiksejä niistä failuresarjoista ja hapotuksesta. Osalle on tärkeää nauttia siitä tekemisestä eikä pelkkä tavoitteiden saavuttaminen riitä.

Mun mielestä tuo kovaa treenaaminen on yhtä ympäripyöreä käsite kuin syö vähemmän kuin kulutat.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Vasta-alkajalle ylipainoiselle kovaa treenaaminen yleensä taas tarkoittaa kohonnutta loukkaantumisriskiä. Lisäksi tosiaan se, että kaikki nyt ei vaan saa kiksejä niistä failuresarjoista ja hapotuksesta.

Vasta-alkajalle rapakuntoiselle kaikki treeni on kovaa, koska ei ole totuttu treenaamaan. Ei vasta-alkaja voi todellakaan treenata samalla tavalla kuin vuosia tai kymmeniä vuosia salilla käynyt. Eli se kovaa tulee aina suhteuttaa siihen omaan kuntotasoon.

Toisaalta, salilla näkee valitettavan usein tyttöjä jotka treenaavat mielestään "kovaa" mutta millä tavalla. Sata lähennystä, sata "koirankusestusta" samalla kun lukee lehteä.. jos kysyt heiltä, he saattavat treenata mielestään kovaa (jaloissa on polte. Hauikseenkin saa poltteen tekemällä hauiskääntöjä kynällä, kun tekee tarpeeksi monta ja jännittää lihasta). toisaalta monikaan ei uskalla kokeilla menisko vielä enemmän vaan jäädään junnaamaan samoihin painoihin tai suhteessa liian pieniin painoihin kuin mitä olisi kapasiteettia. Osaava ja ammattitaitoinen pt voi auttaa tässä -tekniikan tulee säilyä, vaikka vastusta nostetaan.

Esimerkiksi jalkatreeni tuntuu usein TODELLA PAHALTA verrattuna yläkropan eristäviin liikkeisiin, vaikka niitä treenaisi "kovaa", ja siksi painot jäävät taas suhteessa liian pieniksi -> riittävää kasvuärsykettä ei tule ja kehitys on hidasta.

Ja mitä kipuun ja sattumiseen tulee, niin väitän, että näitä tuntemuksia voi ja pitää saada vasta sitten, kun treenivuosia on jo takana. Jos aloittelijaa sattuu, hänellä on todennäköisesti tekniikka pielessä.

Tää on kyllä tosi mielenkiintoinen aihe! Kovaa treenaaminen on tosiaan hyvin subjektiivinen kokemus. Myöskin epämiellyttävyyden/kivun tunne on mittari, jolla on vaikea vertailla yksilöitä keskenään. Itse miellän treenavani melko kovaa, kuitenkin jos mietin ulkopuolisen silmin salilla, niin ei se oma treenini ehkä niin kovaa olekkaan/näytä siltä :D En ähise tai puhise painojen alla, tai yleensä hiki ei lennä. Mitkään liikkeet eivät satu, mutta tunne on epämiellyttävä viimeisillä toistoilla, kun lihaksia polttelee. Tunne tosin häviää melkein heti liikkeen jälkeen. Jos treenin aikana tai heti jälkeen tulee hyvin voimaton/ällö olo, ei se ole merkki erityisen kovasta treenistä vaan jotain on tankkauksessa, palautumisessa mennyt pieleen. Myöskin riippuu lihasryhmästä millaista epämiellyttävyyden tunnetta treeni aiheuttaa. Käsissä ja yläkropassa epämiellyttävyys tuntuu paljon kovemmin kuin jaloissa. Tähän vaikuttanee mihin on tottunut, hieronnassakin huomaan kestäväni jalkojen runnomista melko hyvin, mutta käsien hierominen aiheuttaa tuskanhien hyvin nopeasti.

Kovaa treenaaminen on sitä, et otat ittestäs treenissä kaiken irti mikä lähtee. Mukavuusrajan ulkopuolella, eikä lopeteta sillonku alkaa tuntuu pahalle. Monen mielestä hullua ja verenmaku suussa tekemistä, mut tällä idealla mä oon kehittynyt suhteellisen paljon lyhyessä ajassa. Treenin jälkeen ajatus ei kulje eikä tee mieli liikauttaa eväänsäkään mihkä suuntaan. Tosissaan muttei vakavasti ;)

Tää siis mun mielipide:)

Mun mielestä kovaa treenaaminen ei oo sitä että ollaan treeneissä aina räkä poskella ja "kaikki mikä irti lähtee". Mun mielestä kovaa voi treenata myös niin, että treeni on järkevää, suunnitelmallista ja mietitittyä. Välillä rankempaa ja välillä kevennellään. Ennenkaikkea treenataan tuntumaa eikä liikettä.

Mun mielestä kovaa treenaaminen ei oo sitä että ollaan treeneissä aina räkä poskella ja "kaikki mikä irti lähtee". Mun mielestä kovaa voi treenata myös niin, että treeni on järkevää, suunnitelmallista ja mietitittyä. Välillä rankempaa ja välillä kevennellään. Ennenkaikkea treenataan tuntumaa eikä liikettä.

Ihmisiähän tässä vaan ollaan, et pakosti tulee otettua kevyempia viikkoja/useampia lepopäiviä putkeen koska kroppa väsyy. Toisaalta taas tulokset puhuu puolestaan, joten tää tekniikka sopii mulle. Tuntuma ja tekniikkapuhtaus säilyy ja lihas ajetaan ihan loppuun joka treenissä. :)

Hyvä aihe ja mielipiteitä on varmasti yhtä monta kuin treenaajiakin. Minä lähden siitä, että sarjat tehdään aina loppuun saakka (tosin voimapainotteisissa ohjelmissa voi jäädä toistoja "varastoon"), mutta kuoleman ei tarvitse joka treenista olla oven takana. Pitää olla epämukavaa, mutta tarkoituksenmukaista.

Minä lähden siitä, että sarjat tehdään aina loppuun saakka (tosin voimapainotteisissa ohjelmissa voi jäädä toistoja "varastoon"), mutta kuoleman ei tarvitse joka treenista olla oven takana.
Sinänsä OT-kommentti, mutta esim. pienijakoisissa body-ohjelmissakaan ei ollenkaan suositella, että toistot tehdään loppuun saakka eli ns. failureen. Toki jokainen tekee miten itselle parhaiten sopii. Itse kun treenaan 2-jakoisella niin joskus tuntuu ettei kovaa treenaakaan kun toistoja jää jonkinverran varastoon :)

Hyvä kysymys. Mulle kovaa treenaaminen on sitä, että:

-sarjojen välillä palautus max. minuutti
-kaloreita pitää palaa ja pitää tulla kunnolla hiki ja hengästyminen, koska dieettaan. Treenaan joka kerta jalkoja ja/tai teen lyhyen intervalliosuuden, jossa syke nousee n. 90% maksimista
-progressiota, nyt dieetillä se tarkoittaa volyymin lisäämistä, kun sarjapainot ei nouse juurikaan näin dieetillä

-en treenaa kovaa siinä suhteessa, että harvoin treenaan mitään lihasryhmää aivan failureen, koska mun ohjelma on isojakoinen ja haluan palautua treenistä kohtuullisessa ajassa, jotta voin treenata pian saman lihasryhmän uudelleen. Huonon palautumisen huomaan yöheräilystä ja katkonaisesta unesta sekä siitä, että jalat tuntuu lyijyltä ja vituttaa ja on stressaantunut olo, joka ei korjaannu treenillä vaan treeni huonontaa oloa.

Ja ei ne mun treenit kuitenkaan niin kovia ole olleet, koska kehonkoostumusmittauksen mukaan lihasmassaa ei ole keskivertonaista enempää :jahas:

Suositut

Back
Ylös Bottom