Mitä lisäravinteita tarvitsen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jmn
  • Aloitettu Aloitettu

Jmn

Morjes,

nyt taas salien auettua uudelleen olen aloittanut käymisen, tarkoituksena lähinnä pudottaa painoa pois. Ensinnäkin onko edes mahdollista polttaa rasvaa niin paljoa painoja nostelemalla verrattuna esim. vain cardioon keskittymiseen. Ja onko joitakin lisäravinteita miten saisin kaiken hyödyn treenistä. olen katsellut eaa:ta treenin ajaksi ja heraa palkkariksi oonko ihan hakuteillä? mahdolliseti myös rasvanpolttajaa onko niistä mihinkään?

Rasvan poltto tapahtuu keittiössä, ei salilla taikka juoksumatolla. Cardio toki polttaa kaloreita mutta mikään määrä liikuntaa ei korvaa jos ruokapuoli ei ole kunnossa. Voimaharjoittelussa taas on se hyvä puoli että keräät lihasmassaa joka itsestään nostaa sun päivittäistä kalorikulutusta vaikka itse treeneissä ei ehkä kulu niin paljon kuin reippaalla juoksulenkillä. Näin pitkässä juoksussa alkaa sieltä näkemään tuloksia. Lisäksi voimatreenillä ylläpidät sun lihasmassaa joka muuten voisi laihduttaessa heikentyä.

Itselläni on käytössä EAA treenin aikana ja hera palkkariksi mutta laihdutuksen kannalta näillä ei ole mitään väliä. Minulle esimerkiksi proteiinijuoma salin jälkeen on enemmänkin henkinen juttu (voisi kutsua, "palkinto") jolla saan aivoni siihen mielentilaan että treenit on nyt loppu. Jos et normaalista ruuasta saa päivän proteiinitarpeitasi niin sitten heraa voi ottaa siihen päälle.

Rasvanpolttajat taitavat olla se selkein "ei toimi" laihduttajille. Oon ymmärtänyt että jotkut ammattikiristelijät/bodarit saa noista jotain hyötyä mutta tavan pulliaiselle nuo eivät anna oikein mitään. Joku voi toki korjata luuloni jos olen ihan metsässä asian suhteen.

Nämä tiedot siis viimeisen 1.5v asiaan perehtymisen tuloksena. Hitto, sitähän olisi itsekin paljon tiukemmassa kunnossa jos vaan pääkoppa jaksaisi suorittaa opittuja tietoja 😅

Et mitään...?
Syö monipuolisesti kaikkea, lepää kunnolla ja treenaa täysillä. Kun kokonaisuus on kunnossa niin et välttämättä tarvitse mitään.
Jos oot syönyt pari tuntia ennen salia monipuolisen proteiinia sisältävän aterian ja oot menossa treenin jälkeen tunnin parin sisään syömään niin et tarvitse eaa:ta etkä välttämättä palkkariakaan. Niinku tossa headspin sanoi, kyse on ehkä enemmän henkisestä puolesta ja päivittäisen proteiinin tarpeen tyydyttämisestä. Jos ateriasta pidempi aika, niin noille voi olla enempi käyttöä.

Mutta jos, haluaa ottaa lisäravinteita, niin listalla varmaan olis D-vitsku, omega, hera, kreatiini.

Cardion kuluttaa paljon enemmän energiaa suhteessa työmäärään. Punttia olisi silti syytä olla enemmän kuin cardiota niin säilyy mahdollisimman hyvin lihasmassa. Lisäravinteita korkeintaan kreatiini ja vitamiinit, ei mitään muuta.

Lisäravinteita ei kukaan periaatteessa tartte, mutta niistä voi ja on apua kyllä kun ne otetaan tukemaan treenaamista ja yleistä ravintoa. Ei salillakaan tartte käydä jos ei halua.
Kehonrakennuksesta kun puhutaan niin käytännössä pakko siellä salilla on käydä, lisäravinteet ei ole ihan niin kriittisiä.

Ei eläminenkään ole pakollista.

Et tarvitse lisäravinteita. Toki jos haluat hifistellä, mikäpä siinä. Mutta ei kannata odottaa että lisäravinteet auttavat niin että huomaat jotain eroa kehityksessä. Salilla ei tietty ole pakko käydä. Eikä tartte liikkua ollenkaan. Mutta tietenkin kannattaa harrastaa kumpaakin ihan yleisen hyvinvoinnin kannalta. Puntti treeni ylläpitää tai kasvattaa lihasmassaa. Se auttaa painonpudotuksessa. Lihas kuluttaa lepotilassakin energiaa enemmän kuin rasva. Siksi lihasmassastaan ei kannata luopua. Puntti treeniä ehdottomasti mukaan. Aerobista kannattaa myös tehdä yleisen terveyden takia.

Back
Ylös Bottom