mitä lajia suosittelisitte?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja savsam
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkä siis olen ajatellut aloittaa jonkun kamppailulajin harrastamisen. Mitä lajia suosittelisitte ensikertalaiselle? Mahdollisuuksia rajoittaa harjoittelupaikan sijainti, jonka pitäisi olla Salossa. Tavoitteenani olisi itsepuolustuksen oppimisen lisäksi kehittää myös kuntoa. Perustelkaa mielellään vastauksenne, jotta voisin tehdä omat päätelmäni siitä mikä laji sopisi minulle parhaiten.
Kiitos jo etukäteen.

Hanmodo tai taekwondo jos tykkäät potkia ja keikistellä, judo/jujutsu/paini jos tykkäät vääntää, nyrkkeily jos tykkäät nyrkeillä mäiskiä ja sitten kaikki vapaa ottelun muodot jos haluat vähän kaikkea(näistäkin löytyy joskus "peruskursseja" joista saa jo sen verran pohjaa että voi sitten jatkaa muutenkin koska pakkohan ei ole kilpailla.

PS: Toki muitakin hyviä lajeja löytyy mutta nää nyt oli tommosia mitä mulle tulis mieleen

http://www.suomenkravmagaliitto.fi/salo.html

jos olet 18 täyttänyt niin katsopa löytyisikö tuon lajin parista virikkeitä (krav maga). itse suosittelen lämpimästi. potkunyrkkeily on yhtä hyvä vaihtoehto. molemmat löytyisi samasta seurasta. varmaan voisi treenata sekä että??

itse olen treenannu yht 15 vuotta kamppailulajeja ja nuorempana kokeillut taekwondoa, judoa ja nyrkkeilyä. keksin aloittaa potkunyrkkeilyn harjoittelun ja sen lajin parissa on vierähtänyt jo 10 vuotta. Nykyisin treenaan enemmän krav magaa, mutta edelleen myös potkunyrkkeilyä. äärimmäisen hyviä lajeja molemmat.

jos itsepuolustus kiinnostaa niin silloin magaa ja jos taas enemmän kiinnostaisi kilpaileminen, sparraaminen tai tämän tyyliset aiheet niin silloin ehdottomasti potkunyrkkeilyyn. PS. Salo kickboxing clubista tulee myös mahdottoman hyvätasoisia kilpanyrkkeilijöitä joten luulisi että seurassa treenataan myös perinteistä nyrkkeilyä.

http://www.kickboxing.fi/sivu.php?lid=33&lan=2
KB-liiton sivujen perusteella yhteyshenkilönä potkunyrkkeilyssä
GSM 040-565 459/Tommi Teuri
Email: tommi.teuri@nokia.com

http://www.suomenkravmagaliitto.fi/salo.html
tästä linkistä löydät KM-yhteyshenkilöt

Yllä mainittu Salon Kickboxing club on nimestään huolimatta tätä nykyä vain nyrkkeilyseura. Vanhempi Putkosen veljeksistä on aika kova kaveri, vaikka Palanto löikin hänet pihalle sm-kisoissa.

Salossahan näkyy olevan tosi hyvät harrastusmahdollisuudet kamppailulajeissa.

Itsepuolustukseen keskittyvät lajit Antti jo tuossa mainitsikin. Jujutsussa on hieman urheilullisempi ja monipuolisempi meininki kunnon kohotusta ajatellen, Kravmagan keskittyessä monessa seurassa tekniikkojen reenaukseen ja kunnon kohotus jätetään omalle kontolle. Salon jujutsun sivut löytyvät muuten http://www.zanshinkan.fi/ eikä tuossa aiemmin mainitusta linkkilistasta.

Jos nämä eivät puhuttele, sun täytyy miettiä kiinnostavatko pystylajit, vaiko mattovääntö. Kaikkeen löytyy tarjontaa. Kun pohdiskelet asiaa omassa mielessäsi ja löydät lajeja mitkä puhuttelevat, niin kannattaa käydä katsomassa seuran salia ja näytöstä syksyllä ennen alkeiskurssia.

Näistä urheilullisemmista lajeista itse miettisin aloitusvaiheessa painia sen fyysisyyden ja peruspainin oppimisen takia, judoa sen kuntopuolen ja rättiväännön ytimen oppimisen takia tai thaiboxingia myös sen fyysisyyden ja mielestäni pystylajien kovimpana lajina olevan aseman takia. Muutkaan lajit kuin mainitsemani, eivät ole huonoja tai sopimattomia, mutta nämä mainitsin itseäni kiinnostavina.

Moni painiseura tarjoaa myös aikuisille lajin aloitusmahdollisuuden, usea tuttava onkin aloittanut stadissa vääntämisen kuntomielessä. Salosta en osaa sanoa, kannattaa kysyä jos kiinnostaa. Tuosta iästä kyllä harvemmin huipulle enää noustaan, mutta mainituilla tavoitteilla painikin käy mainiosti.

Se riippuu siit mikä kiinnostaa
Kiinnostaako lyönnit, potkut, aseet vai ne kaikki yhes jne.

Esimerkiks : Taekwondo > potkut, Thaiboxing > lyönnit/potkut, Jujutsu > mattopainii.
Hanmoodos tais olla sit aseitaki mukaan, Krav Magas oppis sit taas puolustautuu aseit vastaa. Sit jos kiinnostaa esim. Heitot ni Judo on taas siihe hyvä ratkasu.

Hanmoodos tais olla sit aseitaki mukaan, Krav Magas oppis sit taas puolustautuu aseit vastaa. Sit jos kiinnostaa esim. Heitot ni Judo on taas siihe hyvä ratkasu.

Han moo doa en suosittelisi kenellekään, aseet siinä ovat miekkapainotteisia.

Heittoja oppii myös Hapkidossa, jujutsussa ja aikidossa.

-T

ka1 sanoi:
Kyllä itseasiassa hmd:n ensimmäinen ase on nunchaku ja sitä aletaan yleensä opettelemaan siinä sinisellä vyöllä, eli käytännössä 1.5v-2v harrastamisen jälkeen. Monissa seuroissa sitä kyllä opetellaan jo oranssilla vyöllä. Sitten seuraava ase on keppi ja sitten miekka.
Mutta en kyllä voi hmd:a suositella kenellekään, joka haluaa oppia itsepuollustusta. Kuntoilulajina hmd on ihan hyvä.

mcronald sanoi:
Onko kenelläkään kokemuksia Defendosta??????

kovasti ovat kehuneet Defendoa. Itse en ole ikävä kyllä päässy testaamaan. kuulemma toimiva menetelmä. eri tekniikoita taisi olla yhteensä noin 60kpl?
Bill Wolfe piti vastikään Defendon ohjaajakoulutuksen Lahdessa ja Defendon ohjaajia/tai toimintaa lajin parissa löytyy nykyisin ilmeisesti mm. Riihimäen Heraclesista, Valkeakosken Heraclesista, Lahden Krav Magasta ja Oulun kamppailuklubilta? Jyrki Saario taitaa olla Pohjoismaissa lajin pääkouluttaja.

tälläisiä Defendolinkkejä olen löytänyt
www.defendo.com
www.defendo.nu
www.heracles-finland.com

AndyS sanoi:
Paini taitaa vain 17-vuotiaana olla vähän myöhäistä aloittaa. Tuskin edes ottavat tuon ikäistä aloittelijaa treenaamaan.
Kaveri on saman ikäinen, vuoden paininut ja voitti pronssia sarjassaan sm-kisoissa juuri. Ja ottelioita oli enemmän kuin 3.;)

Kyllä luulisi mukaan treenaamaan ottavan jos viellä 15-16 vuotiaana aloittaneet lähtee kisaamaan.
Ja kaverini on Juho Juutilainen.

Itse kävin muutaman vuoden judossa ja lopetin muuttaessa, oli ok laji vaikka minulle sattuneet opettajat olivatkin mitä olivat.=)

Itse olen ajatellut kokeilla potkunyrkkeilyä, löytyykö kotkalaisia lajiin perehtyneitä?

savsam sanoi:
Elikkä siis olen ajatellut aloittaa jonkun kamppailulajin harrastamisen. Mitä lajia suosittelisitte ensikertalaiselle?

Suosittelisin Hokutoryu jujutsua. Kävin keväällä kyseisen lajin peruskurssin ja ei ole muuta kuin positiivista sanottavaa lajista ja tekniikoista. Tarpeeksi monipuolista, mutta silti suoraviivaista ja toimivaa tekniikkaa itsepuolustustilanteisiin. Lisäksi lajin kautta voi hyvinkin mennä kisaamaan, jos se sattuu kiinnostamaan. Yhteensä mulla on n. 6 vuoden tausta eri lajeista ja Hokutoryu menee ehdottomasti kärkisijalle kokeilemistani lajeista.

Back
Ylös Bottom