Mitä kyykyn ja maastavedon tilalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AJJ
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%

AJJ

Uuden 2-jakoisen ohjelman myötä kokeilin kyykkyä ja maastavetoa muutaman kerran, mutta onnistuin ärsyttämään koipeni pahemman kerran. Nyt pystyn harrastamaan kaikkea muuta, paitsi kävelemään normaalisti. :rock:

Eli, mitä liikkeitä kyykyn ja maastavedon tilalle?Ohjelmani sisältö tällä hetkellä:

Harjoitus 1

Jalkakyykky
Maastaveto
Pakaralaite
Rintaprässi
Vipunosto maaten käsipainoilla
Dippilaite
Vatsat (2 liikettä)

Harjoitus 2
Ylätaljaveto niskan taakse
Kulmasoutu tangolla
Pystysoutu taljassa v-kahvalla
Vipunostot sivuille
Hauiskääntö scott-laitteessa
Vatsat (2 liikettä)
Selkäpenkki

Käyn salilla neljästi viikossa sekä spinnaan pari kertaa välipäivinä. Juuri spinnin takia siirryin koko kropan ohjelmasta 2-jakoiseen -> jalat ehtivät palautua. Löytyisikö ehdotuksia? Anyone?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tuleeko sulla siis jalat tosi kipeeksi noista 2 liikkeestä? Jos tulee niin eikös se o hyvä.. tietää et on tehny jotain:D Mut mä ainakin säilyttäisin noi liikkeet ohjelmassa..
Koita vaikka tehdä ne tosi kevyesti kun kerran vielä 2 jakoinen ohjelma kyseessä.

Niin, siis jos et polviasi rikkonut tms. niin älä hyvä nainen kyykkyä ja mavea pois heitä. tottahan toki olet kipeänä, kun et ole niitä koskaan tehnyt, KYLLÄ SE SIITÄ!

Itse asiassa fysioterapeutti epäili säären lihaskalvon ärsyyntyneen, koska kipu on jalan sisäsyrjälle varatessa aivan hirveä. Mieluummin synnyttäisin (taas) kuin kävelisin tällä hetkellä. "Normaali" lihaskipu siis ei ole kyseessä.

Mulla on tällä massasalilla omaohjaaja, joka katsoi että kyykky on ok. Tein liikkeen ihan ajatuksen kanssa, eikä kipua tuntunut silloin, eikä myöskään maastavedossa. Kyykyssä koin kyllä Bambin koivet-efektin, mutta yritin pitää liikkeen puhtaana.

Maastaveto tosin jymäytti takareiteni todella jumiin. Myös tämän nyt kipeän jalan polven sivu oireili, ilmeisesti juuri polvea tasapainottavat lihakset. Voihan tämä olla myös penikkatautia. Söin 5pv 800mg Buranaa, mutta en käynyt arvauskeskuksessa. Siellä kun määrätään vain lepoa.

Aiemmin tämän saman jalan polvi on oireillut turpoamalla, mutta ei ole ollut kipeä. Tämä vaiva taas ei ole uusinut sen jälkeen kun 5kk sitten aloitin salilla käynnin.

Sekavan selityksen päätteeksi: en uskalla kyykätä, ainakaan vielä. Kotona olen iltojen iloksi kyykännyt ilman painoja, jotta tekniikka menisi selkäytimeen ja saanut kyllä reidet ja hanurin helläksi.:worship:

Mites prässi kyykyn tilalle?

Taikasanat: kevyt aloitus. Jos kyykky on tyystin tuntematon liike, niin täsmälleen oikea tapa on aloittaa vaikka kokonaan ilman painoja, kunnes liikerata tulee tutuksi. Siitäkin sitten tosi varovasti eteenpäin, ensimmäinen lisäpaino voi olla sellainen viiden kilon jumppatanko.

Sama juttu maastavedossa, liikeradan harjoittelu ja liikkeeseen totuttelu vaikka harjanvarrella.

Oletko aloittelemassa salilla käyntiä?

Olen käynyt säännöllisesti salilla viitisen kuukautta; aluksi 2*koko kroppa/viikossa, loppuvuodesta 3*viikossa. Sitä ennen puoli vuotta ohjatuissa, pääasiassa pumpissa. Ja siellähän kyykätään. :whip:

Tuota taustaa vasten tuntuu aika oudolta, että kyykky ja mave olisivat saaneet paikat noin pahaan kondikseen. Mistä kohdasta jalat tarkemmin ottaen ovat kipeät? Millaisilla painoilla ja millaisia sarjoja tuli ekassa treenissä tehtyä?

Itellä menee alaselkä, siis selkärangan kohdalla kipeeksi usein mavea tehdessä. Eikä se kyykkykään tunne kauheen hyvältä selässä seuraavana päivänä. Olen yrittäny tukea kaiken maailman vöillä, mutta ei auta. Olen satuttanu selän viime syksynä vapaaottelu treeneissä. Itteäni kiinnostaa myös vaihtoehdot erityisesti mavelle, ku olen vetänu selkäsoutua joskus eikä ole selässä tuntunut yhtä pahalta, mutta ei ole treenikipukaan ollut samaa luokkaa...

PS. En ole mimmi, mutta pisti silmään tää topicci. Enkä viittiny alottaa samaa aihetta eri alueella...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aloitin kyykyn Smithissä ja 25kg meni ihan jees, ei kipuja jälkeenpäin. Maastavetoa kokeilin myös samassa laitteessa samoilla painoilla ja hyvin meni. Näillä vedin pari viikkoa.

No sittenpä päätin kokeilla pelkällä tangolla kyykkyä (tanko jotain 17kg) ja samalla tangolla maastavetoa. Ja tulos on tämä. Liikaa painoa? Vai voisko vähän laiska venyttely olla myös syynä?

Sarjat 3*12 molemmissa.

Vedin muuten juuri 3*12 sarjan kyykkyä harjanvarrella, ei ongelmia. :rock:

Ja kipu siis tuntuu vinoon tuosta vähän polven sisäsyrjältä sääreen. Ei kärsi varata ollenkaan jalan sisäsyrjälle. Kävely sattuu pirusti, ellei kävele ihan ajatuksen kanssa jalkapohjan liikkeeseen keskittyen.

Liikaa painoa? Vai voisko vähän laiska venyttely olla myös syynä?

Tuskin kumpikaan on syynä tuohon kipuiluun. Hoida jalka kuntoon, harjoittele tekniikkaa harjanvarrella ja kokeile sitten varovaisesti uudestaan. Ei saa luovuttaa vielä, itselläni meni kuukausia ennen kuin opin kyykkäämään :D

Itse asiassa fysioterapeutti epäili säären lihaskalvon ärsyyntyneen, koska kipu on jalan sisäsyrjälle varatessa aivan hirveä. Mieluummin synnyttäisin (taas) kuin kävelisin tällä hetkellä. "Normaali" lihaskipu siis ei ole kyseessä.

Tuo kipuilu liittynee jotenkin pohkeisiin? Mä saan juoksemalla itselleni saman olotilan (kävely tuntuu sille kuin joku iskisi puukolla sääreen joka askeleella) mutta kyykky ei kyllä aiheuta mitään vastaavaa. Ehdottaisin jäähoitoa kipeisiin kohtiin, hierontaa ja paljon venyttelyä kaulasta varpaisiin (erityisesti kaikkiin säären lihaksiin). Lääkärille kun aikoinaan valitin, että kävelystä tulee jalat kipeiksi, niin lekuri vain tokaisi että no älä kävele. Enkä kävele, eikä ole jalat kipeet. :hyper:

Kyykky jumittaa selän, jos sen tekee väärin. Itsellä ainakin lantio karkaa alta ylösnoustessa isoilla painoilla (>85%) ja vaikka se ei satukaan, alaselkä menee kyllä jumiin muutamaksi päiväksi. Keskivartalon lihasten kova treenaaminen auttaa. Ylenpalttinen vyön käyttäminen ei auta, jos tukilihakset eivät ole kunnossa. Vyötä kannattaakin käyttää vain kovissa sarjoissa.

Oikeaoppinen kyykkytekniikka vaatii jatkuvaa harjoittelua. Ei sitä välttämättä kuukaudessa opi, ellei ole joku hyvä valmentaja vahtimassa koko ajan vieressä. Kärsivällisyyttä! Pienillä painoilla opeteltu hyvä tekniikka maksaa itsensä kyllä takaisin - itse jaksoin harjoitella sen vain maveen, ja sen kyllä huomaa. :D

Alkuperäiseen viestiin: ehkä kyykky ja mave voisivat olla eri päivinä? Tulee jaloille ja alaselälle aika kova satsi kerralla, jos teet ne peräkkäin. Kumpikin vaatii hyvää keskittymistä ja mä ainakin väsähtäisin jälkimmäisessä liikkeessä. Riippuu tietysti painoista yms.

Zone-sarja -42%
Kuulostaa tosiaan tulehdukselta, ns. penikkataudilta. Saan sitä itse joskus juoksukauden alussa. Se on nimenomaan tottumattomuusreaktio eikä mikään rakennevikaan verrattavissa oleva juttu, joka estäisi kyykyt ja mavet lopullisesti. Onneksi.

Täällä tietoa penikkataudista, sen hoidosta ja välttämisestä.

Heti tuli mieleen, että jos kyykkysi ja mavesi meinaavat kaatua eteenpäin, niin pohkeet ja penikkatauti-alue joutuvat ylitöihin. Harjoittele kyykkyä (ilman painoa) niin että paino pysyy kantapäillä ---> eli pystyt heiluttamaan tai nostamaan varpaita maasta. Itselläni auttoi kenkien vaihto: aerobic-kengän pohjat ovat tosi usein liian pehmeät ja kantapäistä paljon varpaita korkeammalla sekä kaarevat, jolloin painopiste on täysin väärä kyykylle ja kengän rullaavuuden takia paino pyrkii vierähtämään eteen. Nykyiset 20 euron lättäpohjaiset ja kovat sisäpelikenkäni ovat paljon paremmat, eivätkä polvet myöskään enää seilaile sivusuunnassa, kuten pehmokengillä.

Kengistä: tasapohjaiset kengät on parhaat, itse kyykkään sukkasilleen.

Polvet: reisien venyttely auttaa ainakin mulla siihen, ettei polvet kipuile. Lisäksi tietysti hyvä kyykkytekniikka, eli kyykätään taakse eikä alaspäin. Sääret pysyvät pystysuorassa koko liikkeen ajan.

Hienoa, kiitoksia hyödyllisistä vastauksista. Kyykkäminen on todella helpompaa kotona sukkasillaan ja kyllä, minulla on aerobic-kengät, tosin laadukkaat (ja hintavat). Kävelykenkäni ovatkin sitten ihan Anttilan alesta, mutta kävelyni rajoittuukin pariin kilsaan päivässä lasten tahtiin. Juoksua en harrasta.

Eilisten harjanvarsiharjoitusten jälkeen jalka taas oirehtii, mutta pienetkin lepohetket helpottavat kävelyä. Venyttely auttaa myös, varsinkin jos saan sen käärmenaisen asennoilla kohdistumaan tuohon etusäären sisäosaan.

Nyt ainakin huomaa, että maailma ei ole hitaasti liikkuville tehty. Liikennevalot vaihtuu liian nopeasti ja autot kaasuttelee kantapäiltä suojatietä ylittäessä. :curs:

Anna sen koiven parantua rauhassa ja aloittele vasta sitten treeniä uudelleen.

Yksi juttu, mitä kannattaa edellisten ohjeiden lisäksi tsekkailla, on se polven liikerata. Polvet eivät saa taipua sisäänpäin (kuten jo ekasta viestistä ymmärsin sinun ymmärtäneen), mutta tarkoitus ei ole pakottaa niitä myöskään vastakkaiseen suuntaan. Eli polvet varpaiden osoittamaan suuntaan! Luonnollinen, suora liikerata ilman venkoiluja.

Sekä kyykyssä, että mavessa eri ihmisille sopii hieman erilainen jalkojen asento: kyykyssä asento on yleensä kapeimmillaan hartioiden levyinen, mutta voi olla reilusti tätä leveämpikin. Samoin jalkaterän kääntötarve ulospäin on yksilöllinen. Maven voi tehdä kapeassa asennossa tai nk. sumotyyliin leveässä haara-asennossa.

Asento vaikuttaa paljonkin, mihin kohtaan tarkalleen ottaen liikkeet vaikuttavat. Mutta ritsapolvisena osaan sanoa, että asennoilla on paljon merkitystä myös polvien hyvinvointiin. Kannattaa testailla!

Pääsin tänään hovihierojani hoiviin, ja valittelin koipeani. Hänpä suositteli minulle pakarahierontaa, ja avot. Päärynänmuotoinen lihas (olikos piriformis virallinen nimi?) oli todella tukossa ja siitä löytyi aivan mieletön paukama. Ja hänen sitä hieroessaan alkoi polven alapuolista kipeää kohtaa vihloa.

Nyt, n. 10 tuntia hieronnan jälkeen jalkaa ei särje enää yhtään ja on tietty muutenkin vetreä olo. :D (Eilen nimittäin särki ihan pirusti kun tuli käveltyä pidempi matka)

Penikkatautia ei kuulemma ole (hän kokeili, että kalvot olivat irti) ja takareidet ovat myös ok. Venyttelyä ja vielä venyttelyä suositeltiin, minkä nyt tiesinkin.

Mikä siis olisi hyvä venytysliike tälle lihakselle? Ei nimittäin ole koskaan tullut venyteltyä tätä aluetta.

Hauska kuulla, että olosi helpottui. Hieronta tekee kyllä aina kutaa.:)

Ihan ensimmäiseksi itselleni tulee mieleen seuraavanlainen venytysliike (osaankohan selittää) joka siis tehdään kummallekin puolelle.

Aseta venytettävän jalan puoleinen sääriosa lattiaa vasten suunnilleen olkapäittesi linjalle kehosi alle. Vasen jalka pysyy suorana lattiaa vasten ja kevyesti voit siirtää painoa oikealle puolelle, jolloin venytys pitäisi tuntua oikeassa pakarassa.

Varmasi tuttu liike, jos vain sait selvää. :nolo: Hmm, olisikohan muuten siellä Halon tekemässä venyttelyoppaassa ohjeita?

Latest posts

Back
Ylös Bottom