Mitä järkeä on kesä/talviaika kikkailussa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
En musita onko tästä täällä aiemmin keskusteltu. Mutta mitä hiton järkeä on tossa kellon puljaamisessa keväisin ja syksyisin?

Joku perustelee että on sitten illalla valosampaa ynnä muuta, mutta mielestäni tuo on täysin turhaa. Pidettäis vaikka tuo kesäaika aina.

Onko tästä ihan oikeasti jotain vastaavaa hyötyäkin? Tai olisiko jotain ihan oikeaa isompaa haittaa jos moinen pelleily lopetettaisiin? Ja tehdäänko tota kovinkin laajalti maailmassa?

Ehkä monelle itestäänselvyyksiä, mutta omaa mieltä on askarruttanut moinen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kesäaika

Noin tuolla sanotaan, mutta henk. koht. se on aika sama mikä aika se on kun kuitenkin talvella on pimeetä, mustaa, synkkää ja kylmää ja kesällä valoisaa ja lämmintä ja iloista. Ei ne faktat siitä muutu. ;)

Lol. Et voinut enää enemmän samaan aikaan postata viestiäsi:
Blacksniper Today, 11:41
Vitamiini Today, 11:41

Oon mä ton Wikin pätkän joskus lukenu. Aika ristiriitasta se juttu sielläkin on.

Ja vitamiini se nyvin sanoi, talvi on talvi vaikka voissa paistas eikä sitä kellonsiirtely mihinkään muuta.

nojaa ihan hyvä mun mielestä toi systeemi varsinkin jos käy töissä. tunti pitempään valosaa kun se aurinko on kuitenkin jo noussu jos 6 aikaankin herää... eli siis yöunien ajasta tunti valosaa siirretään iltaan.

en sit tiedä kuinka kauheesti tolla on käytännön merkitystä....

Ei vitunkaa järkee, samaa olen ihmetellyt aina. Itse olen muuten lentokoneessa juuri kun kesäaikaan siirrytään, kohdemaassa (Thaimaa) ei tiedetä käsitystä kesäaika/talviaika.

Nyt voidaan alkaa pähkäilemään että minne katoaa tunti? Vai katoaako? Vai tuleeko lisää? Vai joudunko Bermudan kolmioon?

Tää on nyt osittain hieman typerä viesti kun on faktat ja lähde ihan hukassa, mutta ajatus selvinnee..

Eli kesä/talvi aika jutussa todellakin on järkeä.
Vähän aikaa sitten luin artikkelin jossa kerrottiin et USA(?) siirtää kelloaan suuntaan tai toiseen jonkin verran, ja tällä toimenpiteellä tullaan saavuttamaan pitkällä tähtäimellä miljardien säästöt. Säästöä aiheuttavia mekanismejä en kuitenkaan nyt muista =)

chuckie sanoi:
Vähän aikaa sitten luin artikkelin jossa kerrottiin et USA(?) siirtää kelloaan suuntaan tai toiseen jonkin verran, ja tällä toimenpiteellä tullaan saavuttamaan pitkällä tähtäimellä miljardien säästöt. Säästöä aiheuttavia mekanismejä en kuitenkaan nyt muista =)

Luin saman artikkelin, tais olla Maikkarin nettiuutisissa. Muistaakseni ainakin yks asia tais olla se, että maanviljelyä varten aurinko alkaa paistaa aikaisemmin ja kasvukautta saadaan näin pidennettyä. Tai jotain. :rolleyes: Jotain tällaiseen liittyvää se joka tapauksessa oli.

Aivan hyvin voitaisiin koko kellokikkailusta tosiaankin päästä jo eroon. Meikäläisellä Suomen kellon siirtely vaikuttaa lähinnä siten, että tuleeko kaverit meseen tätä aikaa kahdelta vai kolmelta iltapäivällä. :D

Paras olis kun pyöräytetään saman tien reippaasti sitä kelloa. Olis parempi kun talvella se valoisin keskipäivän hetki osuisi vaikka iltasella johonkin 18-19 tienoille kun on aikaa käyttää sitä valoa johonkin järkevään.

Työaikana minulle ihan sama paistaako vaiko eikö. Hukkaan menee päivänvalo jos työtunneille osuu.

Energiansäästövinkkeliäkin kovasti hoetaan, mutta onko kukaan tutkinut tarkemmin isompaa populaa ihmisiä kokonaisuutena. Eli kuluuko niiltä nykyisessä länsimaisessa "autolla joka paikkaan, vitusti sähkölaitteita, lämmitettyjä viihdetiloja & palveluita" -meiningillä enempi energiaa vapaalla vaiko töissä ja kuinka paljon.

kaisa sanoi:
Muistaakseni ainakin yks asia tais olla se, että maanviljelyä varten aurinko alkaa paistaa aikaisemmin ja kasvukautta saadaan näin pidennettyä. Tai jotain :rolleyes:.

Ei helvetti :hyper:. Varmaan Bushin kommentteja :lol2:

Sähkönkulutus? Työajat? :D

Muistaakseni tämä on juuri se tärkein juttu kellon siirtelyssä. Eli valoisaa aikaa siirretään ihmisten aktiiviselle ajalle ja pimeää aikaa taas siirretään yöhön, jolloin valoa ei tarvita. Tällä kuulemma säästetään Euroopassa monia miljoonia (tai miljardeja) euroja vuodessa.

Oli ensimmäinen viesti tänne sivustolle. Loistava sivusto tosiaankin! Löytyy asiantuntevaa juttua voimailusta ja onhan täällä tämä yleinen keskustelupuolikin.

Luin saman artikkelin, tais olla Maikkarin nettiuutisissa. Muistaakseni ainakin yks asia tais olla se, että maanviljelyä varten aurinko alkaa paistaa aikaisemmin ja kasvukautta saadaan näin pidennettyä. Tai jotain. :rolleyes: Jotain tällaiseen liittyvää se joka tapauksessa oli.

Ei helvetti :hyper:. Varmaan Bushin kommentteja :lol2:

"8:58, first time I've ever been early for work. Except for all
those daylight savings days. Lousy farmers."

Em. Homerin kommentti Simpsonien jaksossa 3F05 todistaa, että kyllä tuo kesäaika jotenkin maanviljelyyn liittyy. En jaksanut perehtyä asiaan enempää.

Lukekaa myös asiaan liittyvä artikkeli englanninkielisestä wikipediasta, enemmän lähteitä kuin tuossa suomalaisessa versiossa.

En ymmärrä miksi ihmiset aina jaksavat valittaa samasta asiasta. Tuo kellon siirtäminen on niiiiin pieni vaiva henkilökohtaisella tasolla, että ei luulisi kenenkään elämää haittaavan. Jos sillä saadaan pientäkin hyötyä suuremmassa mittakaavassa, niin tokihan se kannattaa tehdä.

Ihan idioottitouhua. Paljon järkevämpää olisi liu'uttaa tai vapauttaa työaikoja eikä kikkailla virallisen ajan kanssa. Koko ollaan-töissä-kahdeksasta-neljään käytäntö on muutenkin ihan järjetön nykyaikana.

Jansku: Pieni vaiva ehkä sinulle. Itselleni ainakin tämä keväinen tunnin siirtymä on aina aiheuttanut 1-2 viikon ajan selkeän työtehon laskun ja aamuisen vitutuskäyrän eksponentiaalisen kasvun. Onneksi nyt työaika on vapaa, joten voin viitata kintaalla koko sählingille.

Koko ollaan-töissä-kahdeksasta-neljään käytäntö on muutenkin ihan järjetön nykyaikana.

Ot, mutta menköön. Eipä toi nyt ihan järjetön ole, siitä tulis v*ttuakaan jos kaikki olis duunissa liukuvalla.

Puhelimessa:

"Sori, mä oon nyt harrastamassa, pitäis päästä tarkistamaan toi juttu koneelta, mä soitan sulle ku meen duuniin joskus illalla OK?"

"No mä olisin tarvinnu sen tiedon just nyt... Mut kokeile vaikka huomenna, tai laita meilii, mä oon just lähössä himaan, tulin jo aamulla kuudeks."

seppo-x sanoi:
"8:58, first time I've ever been early for work. Except for all
those daylight savings days. Lousy farmers."

Em. Homerin kommentti Simpsonien jaksossa 3F05 todistaa, että kyllä tuo kesäaika jotenkin maanviljelyyn liittyy. En jaksanut perehtyä asiaan enempää.

Hitto, kun alko vaivata toi asia ja kaivoin sen mainitsemani uutisen esille:

"Päivänvalon lisääntyminen säästää amerikkalaisten mukaan energiaa sekä vähentää rikollisuutta ja liikennekuolemia.

Yhdysvallat on siirtynyt tänä vuonna kesäaikaan tavallista aiemmin. Amerikkalaiset käänsivät kellojaan tänään, kun yleensä viisareita siirretään vasta huhtikuun ensimmäisenä viikonloppuna.

Uudistuksen tarkoituksena on säästää energiaa. Lainmuutoksen puoltajat ovat laskeneet, että säästöä kertyy vuoteen 2020 mennessä yhteensä 4,4 miljardia dollaria (3 miljardia euroa).

- Amerikkalaisilla ei ole ainoastaan enemmän päivänvaloa neljän viikon ajan vuosittain, mutta siitä seuraa myös energiansäästöä, rikollisuuden vähenemistä, liikennekuolemien vähenemistä, enemmän aikaa harrastuksille ja lisää taloudellista toimeliaisuutta, muistuttaa kongressiedustaja Edward Markey.

Kaikkia uudistus ei kuitenkaan miellytä. Maanviljelijät menettävät aamun valoisia tunteja, ja lentoyhtiöiden vaihtoyhteydet kärsivät. Lisäksi yritysten tietojärjestelmät saattavat nikotella, kun kellonajat eivät täsmää. Ortodoksijuutalaisia puolestaan harmittaa se, että he joutuvat odottamaan aamunkoiton rukousta entistä myöhempään.

(MTV3-STT-Reuters-AFP)"

Eli muistin väärinpäin, maajussit oli asiasta käärmeissään eikä mielissään. No, jotain sinne suuntaan kuitenkin. Ehkä paras pointti oli toi "enemmän aikaa harrastuksille". :D

Ot, mutta menköön. Eipä toi nyt ihan järjetön ole, siitä tulis v*ttuakaan jos kaikki olis duunissa liukuvalla.
Toki voidaan löytää aina vastaesimerkki, mutta useimmissa nykytöissä liukuvat työajat ovat vain järjestelykysymys. Ja toisaalta jos kaikki ovat töissä 8-16 niin missäs välissä käyt hoitamassa omia asioitasi - jossain virastossa asiointiin pitää nytkin ottaa aikaa omasta työajasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom