Mitä hyvää ja mitä huonoa Suomessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mtk77
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
Tästä saattaa tulla tunteita ja väittelyä sisältävä keskustelu, mutta silläkin uhalla haluan tällaisen keskustelun aloittaa. Useammassa threadissa on aihetta sivuttu, mutta näen keskustelun suoraan aiheesta kiinnostavana.

Mikä on suomalaisessa yhteiskunnassa hyvää ja mikä huonoa ja mitkä ovat muutosehdotuksesi?

Saako yhteiskunta vaatia kansalaisiltaan vastineeksi mitään, tarkoitan lähinnä muita asioita kuin veronmaksu, kuten sitä että käy töissä, huolehtii terveydestään (ja nämät olivat vain selventäviä esimerkkejä). Siis mitä saa yhteiskunta vaatia kansalaisiltaan ja mitä ei?

Missä määrin yhteiskunta saa päättää mikä on sopivaa toimintaa kansalaisen puolesta?

Myös muista aiheeseen liittyvistä kysymyksistä saa keskustella.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
huonoa:
päihtymiskulttuuri.

Huonoa:
- liika holhous (pyöräilykypärä jne)
- Suomalainen asenne toisen menestykselle ja paremmuudelle.
ja katkeruus (iltalehden vero taulukko)
- poliittinen ylimielisyys kansalaisia kohtaan (minkälainen mölinä tahansa mistä vaan ja päättäjät ei korvaansa lotkauta)
- vero (tarviiko benziini vero olla niin korkea samoin tupakka viina)
- pienyrityksen liian tukalat oltavat
- Suomalaisen miehen liiallinen reviiri puolustus

Hyvää:
- kaunis maa, luonto
- turvallinen ja luotettava
- hyvät ihmiset (paitsi yllä)
- vapaus (kaikissa muodoissa)
ööö mitäs vielä hmmmmmmm no muut jatkaa

Huonoa :
- Rikoksista annetaan lian lyhyet tuomiot. Esim jos tekee ensikertalaisena jonkin rikoksen selviää paljon vähemmällä. Silloinhan se tuomio juuri pitäisi olla jo valmiiksi niin saatanan kova ettei rikos toistu. Eli yleensä ottaen Suomessa on jotkin lakipykälät päin hevonvittua.

Hyvää :
- Suht turvallinen paikka vielä...
- Luonto

Ei viitsi mitään novellia ruveta kirjoittamaan, mutta tuossa nyt on nuo päällimmäiset.

Originally posted by vitvall
huonoa:
päihtymiskulttuuri.

Minuu pännii kun aina puhutaan miten suomessa ollaan niin sivistymättömiä viinankäyttäjia verrattuna muuhun eurooppaan.. Väitän että on ihan paskapuhetta, kun puhutaan että keskieurooppalainen nuori ei juo humalahakuisesti! ne juo piilossa / käyttää huumeita! Perkele *avaa oluen* stnavtu...

Ainakaan täällä meillä päin ei oo torakoita, iso plussa!
nm. Saan vähintään jonkun päähalvauksen ku niitä nään. :rolleyes:

Huonoa:
- Terveydenhuolto:
On käsittämätöntä kuinka näinkin länsimaalaisessa valtiossa voi tällainen peruspalvelu olla näin perseellään.

- Oikeusjärjestelmä:
Näin lepsuille tuomioille ei voi kuin nauraa. Saa aika paljon tehdä pahaa, että pääsee istumaan.

Hyvää:
- Koulutus:
Hyvä ja ilmainen koulujärjestelmä.

- Luonto:
Joka miehen oikeudet ovat muualla tuntematon käsite.

- Vesi:
Meillähän sitä riittää!! Arabit voi olla rahoissaan nyt ku niillä on öljyy, mut sit ku niilt loppuu vesi ni kattellaa uusiks :evil:

Originally posted by kahlaajalintu
Huonoa:
- Terveydenhuolto:
On käsittämätöntä kuinka näinkin länsimaalaisessa valtiossa voi tällainen peruspalvelu olla näin perseellään.

Kyllä minä ennemmin laittaisin tuon vaikka +/- nollaan.

Onhan se totta, että paremminkin voisi olla, mutta ei tuo nyt mielestäni niin retuperällä ole kuin voisi olla. Ja toisaalta jos ajattelee asiaa siltä kannalta, että eipä esimerkiksi minulle pahempia menoja tullut reilun viikonmittaisesta sairaala reissusta. :D

Perspektiivia rapakon toiselta puolelta

Plussaa:
- Suomalaiset ei kuseta, lupaukset pitaa
- kesa on melko ainutlaatuinen
- ilmasto on kuiva
- missa vaan voi dokata (kiva kun itse dokaa)
- koulutus ilmainen
- ihmisista pidetaan huolta (ei pahemmin kodittomia jne.)
- turvallinen
- pitkat vuosilomat (taalla 2 vk vaikka olen ollut samalla tyonantajalla 4 vuotta)

Miinusta:
- missa vaan voi dokata (kun EI itse dokaa)
- suomalaisten asenne bodareihin (kasittamattoman negatiivinen, taalla yleensa ihmiset kehuu hyvaa kuntoa, eika yleensa oleteta etta olet 'idiootti')
- kateus (lienee suurin syy em. pointtiin)
- pienet kuviot, sisaanpain kaantynyt
- safka vois olla vahan eksoottisempaa

Molempia olis lisaa paljon, mutta en nyt jaksa miettia taman kauempaa...

Pari tarinaa suomalaisesta terveydenhuollosta mitä olen joutunut kohtaamaan.

Tapaus numero 1.

Sisko joutu kolariin ja meni toisella kyydillä sitten terveyskeskukseen yöllä. Sieltä käskettiin mennä takaisin onnettomuuspaikalle. (Asia meni sitten kaupungille käsittelyyn ja tuli yövuorolaisille varoitukset)

Tapaus numero 2.

Tuli itselle toinen "aataminomena" ja menin terveyskeskukseen näyttämään tätä. Otettiin nieluviljely ja luvattiin ottaa yhteyttä kun saadaan tulokset. 2vk meni ja soitettiin, että on angiina muistaakseni ja pitäisi syödä antibioottikuuri. Myöhäistä oli jo patti hävinnyt.

Tapaus numero 3.

Menossa juuri tällä hetkellä menossa. Kävin kuvauttamassa rystysen irtopalan takia, kun olin hajottanut sen murskatessa ja lupasivat soittaa kun lääkäri tutkii rtg kuvan. Äiti on töissä arvauskeskuksessa ja oli kävässyt sitten kysymässä tosta rystysestä, niin oli kuullut, että Oulusta tulee nytten röntgenlääkäri tutkimaan noita rtg-kuvia ja niitä on jonossa koko kesän saldo eli varmaan menee pitkään aikaa ennen kuin saan tietää diagnoosin.

Originally posted by kvi
Kyllä minä ennemmin laittaisin tuon vaikka +/- nollaan.

Onhan se totta, että paremminkin voisi olla, mutta ei tuo nyt mielestäni niin retuperällä ole kuin voisi olla. Ja toisaalta jos ajattelee asiaa siltä kannalta, että eipä esimerkiksi minulle pahempia menoja tullut reilun viikonmittaisesta sairaala reissusta. :D

Ei ole retuperällä? Syöpäsairaita pistetään saattohoitoon "toivottomana tapauksena" ja kun turvautuu yksityiseen ni tilanne onkin hoidettavissa.

Porukka ei pääse hoitoon/lääkärille millään. Kaverilla levisi nielutulehdus poskionteloihin ja joka paikkaan, kun ne ei sitä huolinut lääkäriin. Turvautui sitten yksityiselle, joka ihmetteli niin rajua tulehdusta. Tämän hoitamiseen meni muistaakseni 3 antibioottikuuria.

Esim. vastasyntyneiden teho-osasto on ylibuukattu. Tilat on ihan säälittävän pienet ja 16 lapsen osastolla on 25 lasta.

Ylibuukattuna on MONTA muutakin osastoa.

Tämä on mielestäni Suomessa TODELLA huono juttu ja huonommaksi menee koko ajan.

Niin ja ne Hussin pomot taisi nyt käydä taas ulkomailla..

Originally posted by Hippa
Tämä on mielestäni Suomessa TODELLA huono juttu ja huonommaksi menee koko ajan.

offtopic:
Nuo on yksittäisiä tapauksia ja sun näkemys ja kokemus asiasta. Mulla itelläni ei ole kun pelkkiä hyviä kokemuksia suomalaisesta terveydenhuollosta, aina olen hoidon saanut kun oon sitä tarvinnu - ilmaseksi (joojoo verot maksetaan jne).

Huonommin on asiat mm. jenkkilässä jossa ne hoidetaan joilla on siihen varaa .. mutta kuten sanoin tää on minun kokemus asioista, ihan yhtä hyvin minunkin kohdalle olis voinu sattu jotain maanantai-päivän-tohtoreita.
Ja toki tähän vaikuttaa paikkakuntakin, isoilla paikkakunnilla kiire ja alimiehitys on varmaan paljon pahempi ongelma kun pikkupaikkakunnalla, mistä ite oon kotosin.

Originally posted by mtk77
[B

Mikä on suomalaisessa yhteiskunnassa hyvää ja mikä huonoa ja mitkä ovat muutosehdotuksesi?

[/B]

Plussia:

-julkisten järjestelmien toimivuus/luotettavuus esim. bussit, posti jne..vrt. etelä-euroopan meininkiin, bussi "saattaa" tulla ajallaan ja posti "saattaa" löytää perille.

-terveydenhuolto

-koulutus

-kohtuullinen oikeudenmukaisuus ylipäätään

-luonto, ja sen puhtaus

-kohtuullinen turvallisuus

---------------------

Miinuksia:

-joillakin osa-alueilla liikaa holhousmeininkiä

-päihdekulttuuri

-perheinstituution merkityksen vähättely, esim. ikääntyneet vanhemmat hoitoon laitokseen, sisaruksia nähdään aikuisena max.2krt/vuosi.

-tietty yleinen ahdasmielisyys ja haluttomuus edes ymmärtää kaikkea "vierasta ja outoa"
esim. sivarit, ulkomaalaiset tai muuten vaan vähän keskimääräisestä kaduntallaajasta eroavat leimataan pitkätukka/narkkari/hÖrhÖ/homoiksi.

-toisinainen epäsosiaalisuus vieraampia kohtaan, taitaa liittyä myös tuohon edelliseen kohtaan. Tätä kohtaa saamme kai kiittää siitä että olemme niin sisäsiittoinen kansakunta. :D

-verotus joka ei kannusta muuhun kuin pimeänä tehtävään työhön.

Originally posted by metalman
Minuu pännii kun aina puhutaan miten suomessa ollaan niin sivistymättömiä viinankäyttäjia verrattuna muuhun eurooppaan..

Sivistymättömyys ja humalakuisuus eivät sinänsä ole vielä paha asia. Suomalaiset vaan kun juovat, niin nyrkit tuppaa heilumaan kuin teineillä ikään, eikä toisia ihmisiä enää kunnioiteta.

Jos ajattelee, että festarit on automaattisesti sellasta äänekkäästi uhoavien riitapukarien oksennusörveltämistä, niin ei muuta kuin kattomaan roskildeen. Isot festarit kuin mitkä, ja jengit on lungeja ja kunnioittavat toisiaan. Enkä oikein jaksa uskoa, että syynä on pelkästään se, että monet nauttivat kannabista kildessä alkoholin sijaan.

Originally posted by metalman
offtopic:
Nuo on yksittäisiä tapauksia ja sun näkemys ja kokemus asiasta. Mulla itelläni ei ole kun pelkkiä hyviä kokemuksia suomalaisesta terveydenhuollosta, aina olen hoidon saanut kun oon sitä tarvinnu - ilmaseksi (joojoo verot maksetaan jne).

Huonommin on asiat mm. jenkkilässä jossa ne hoidetaan joilla on siihen varaa .. mutta kuten sanoin tää on minun kokemus asioista, ihan yhtä hyvin minunkin kohdalle olis voinu sattu jotain maanantai-päivän-tohtoreita.
Ja toki tähän vaikuttaa paikkakuntakin, isoilla paikkakunnilla kiire ja alimiehitys on varmaan paljon pahempi ongelma kun pikkupaikkakunnalla, mistä ite oon kotosin.

Valitettavasti nämä "yksittäistapaukset" tuntuvat yleistyvän aivan jumalatonta vauhtia. Kylmä totuus on se, että julkinen terveydenhuolto on matkalla alamäkeä. Jotain pitäisi tehdä ennenkuin vauhti kiihtyy. Ehkäpä pitäisi luopua siitä ajattelusta, että julkinen puoli olisi mitoitettu koko kansalle?

Kyllä Jenkkilässä köyhätkin pääsevät lääkäriin, avainsana on Medicare. Ongelmia löytyy tottakai (jonot, lääkärikunnan & sairaalaan vaihteleva taso yms.), monilla paikkakunnilla varmasti Suomea enemmän.

Mutten silti hakisi Jenkkilän malleista oikeutusta sille, että maassa jossa on näin korkea veroaste kuin meillä Suomessa saa koko ajan vähemmän vastinetta veromarkoilleen. :curs:

Originally posted by AKV
Valitettavasti nämä "yksittäistapaukset" tuntuvat yleistyvän aivan jumalatonta vauhtia. Kylmä totuus on se, että julkinen terveydenhuolto on matkalla alamäkeä. Jotain pitäisi tehdä ennenkuin vauhti kiihtyy. Ehkäpä pitäisi luopua siitä ajattelusta, että julkinen puoli olisi mitoitettu koko kansalle?

Ei muuta, kun terveydenhuolto vain vapaan kilpailun alle.

Veroilmotuksessa raksi ruutuun, jos haluat maksaa veroja terveydenhuollon osalta valtiolle, vai et. Jos maksat, niin saat valtion terveydenhuollon, ja jos et maksa, niin sitten sun pitää laittaa ne rahat johonkin sairausvakuutukseen.

Edit: Siis jos ei halua maksaa terveydenhuollosta valtiolle, niin sitten on omillaan. Ei ole _pakko_ tietenkään ottaa sairausvakuutusta.

Päästiin mun lempiaiheeseen :D

Kuinka moni hokee "on lottovoitto syntyä suomeen" ihan samaan tyyliin kuin haukionkala haukionkala?

Sokeasti ajatellaan, että kyllä Suomi ainakin loppupeleissä on hieno maa, varmasti parempi kun muut, kun kerta puolueettomat elintasomittaritkin ovat niin laskeneet.

Suomessa on kalliit tuloverot, kallista ruokaa, kalliita autoja, surkea terveyden- sekä sosiaalihuolto.
Nämä kaikki siis ihan empiirisen kokemuksen pohjalta.
Itse kun olisin tarvinut terveyskeskuksesta apua, niin hohhoijaa, käyntikertoja on tullut heti useampi, kun arvotaan mitä pitäisi tehdä ja itse toimenpiteisiin saattaa mennä pitempikin aika, vaikka hoitoa pitäisi saada heti. Ja nekin käyntikerrat maksaa jos ei usein käytä sairaalapalveluja. Opiskelijalle välillä se 11 euroa (vai paljonko se nyt olikaan) on paljon.

Sitten on opintotuki. Itsellä jäi viime lukukaudella 101 euroa kuussa käteen kun vuokra oli maksettu (siis kyseessä on opinto sekä asumistuki yhteensä). Ja tämä on vielä pienelllä paikkakunnalla, missä vuokrataso ei vastaa lähellekkään pääkaupunkiseudun tasoa, missä opiskelijoilla ei tuet yhteensäkkää riitä edes paskahuusin kokoiseen kopperoon..

Nojoo näitä esimerkkejä on paljon ja niitä voi kärjistää vaikka kuinka paljon. Pointtina on kuitenkin se, että ei se suomi niin hyvä maa ole asua, kun hehkutetaan. Toki on kohtalaisen puhdasta ja turvallista, mutta ainakaan minulle se ei riitä.

Itse suunnittelen erittäin todennäköisesti muuttavani ulkomaille. Siellä maksan vähemmän veroja, saan huomattavasti parempaa palkkaa ja voin ottaa sairausvakuutuksen, eikä menot ole siltikään vielä suomen veromenojen luokkaa. Ja sitten kun tarvitsee vaikka lääkäripalvelua niin pääsee vakuutuksen turvin yksityiselle, oikeaan hoitoon, eikä arvottavaksi.

Kaikki riippuu ihan maasta mihin menee, kuinka tienaa ja kuinka leveästi tienaamallaan rahalla pystyy elämään. En tiedä sitten mikä on onnellisin vaihtoehto, se, että on puhdas luonto ja posti kulkee ajallaan vai se, että ei tarvitse joka penniä laskea, eikä hädän hetkellä joudu vain odottelemaan tai jäämään vailla kunnollista hoitoa määrärahojen puutteessa. Kaikenlisäksi suomeen on tulossa sellainen eläkepommi, että siinähän meillä on maksamista.

Hyvää:
+ kenenkään ei tarvitse asua taivasalla, nähdä nälkää tai kuolla hoidettavissa olevaan sairauteen
+ ilmainen ja korkeatasoinen koulutus kaikille tulotasoista riippumatta
+ luminen talvi ja kaunis kesä
+ ihmiset hoitaa duuninsa kunnolla: jos joku homma luvataan valmiiksi päivään x mennessä niin siihen voi luottaa
+ ei ruuhkia ja tilaa
(+) vois sanoa luonto, mutta suurimmassa osassa maailmaa on kyllä ihan samanlailla kaunista ja puhdasta luontoa yllinkyllin

Huonoa:
- työttömyys ja sen aiheuttava veropolitiikka, mikä on ajanut yritykset korvaamaan kaikki mahdolliset matalapalkkaduunit koneilla
- huono tulotaso yhdistettynä kovaan verotukseen
- perhetasoisen verotuksen puute, minkä ansiosta molempien vanhempien pakko tehdä duunia
- asumisen järjetön hintataso pääkaupunkiseudulla
- kateus joka voittaa kiimankin
- syksyn kelit (pimeää, märkää ja kylmää)
- työkykyisen yksilön mahdollisuus lusmuilla muitten kustannuksella ilman duunia vaikka koko eliniän kun ei vaan huvita
- yhteisvastuun puute, sossu hoitakoon mentaliteetti sen sijaan että autettais kanssaihmisiä spontaanisti
- erikoisverot ja älytön holhous (alkoholivero, autovero, jne.)

Jep-jeå

Iso--------------miinus: AUTOVERO, kallis ruoka

plussaa: monet asiat, luonto, jne kaikki yleiset asiat

Miinukset:
- palkan sivukulut liian korkeat eli työllistäminen kallista
- työnteko ei jossain tapauksissa kannata
- hallituksen vaihdoksia ei edes huomaa, koska mitään radikaaleja päätöksiä ei koskaan uskalleta tehdä (vrt. Saksan veronalennukset)
- aluepolitiikka mättää, suurin osa Suomesta kuihtuu
- ruuan arvonlisävero liian korkea

Plussaa:
- turvallisuus
- nälkään ei kukaan Suomessa kuole
- työntekijöiden oikeudet hyvät
- luontoa riittää vielä
- koulutus ilmaista

Siinäpä muutama esimerkki.

Latest posts

Suositut

Back