Mitä öljyä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Ostin pellavasiemenöljyä ja sen omegahappomäärät löysin netistä, mutta jäi vaivaamaan minkälaiset rasvakoostumukset on auringonkukkaöljyllä.

Kumpi niistä on parempaa vai onko joku kolmas vielä parempi?

Mun pääasiallinen käyttösyy on kuiva iho.

öljyistä

Auringonkukkaöljyssä on tyydyttyneitä rasvahappoja n. 10 %, öljyhappoa n. 20 %, linolihappoa n. 70 % ja alfalinoleenihappoa n. 1 %.

Pellavansiemenöljyssä on tyydyttyneitä n. 10 %, öljyhappoa n. 20 %, linolihappoa n. 15 % ja alfalinoleenihappoa n. 57 %.

Oliviiöljyssä on tyydyttyneitä n. 15 %, öljyhappoa n. 80 %, linolihappoa n. 10 % ja alfalinoleenia 1 %.

Rypsiöljyssä on tyydyttyneitä n. 5 %, öljyhappoa 60 %, linolihappoa n. 25 % ja alfalinoleenia 10 %.

Kaikissa öljyissä on E-vitamiinia, joka mm. pitää ihon kunnossa. Luontaistuotekaupan myyjä suositteli mulle joskus vehnänalkioöljyä kuivaan ihoon. Kyllä se pellavansiemenöljy on varmasti ihan yhtä hyvää.

Taisin ostaa just väärää sitten, kun näyttäisi siltä, että auringonkukkaöljyssä on enemmän linolihappoa, joka on ymmärtääkseni tärkeämpi ihon toiminnan kannalta.

Sitäpaitsi saan kalanmaksaöljystä tota omega3 rasvahappoa.

No ei se mitten, ostetaan seuraavalla kerralla auringonkukkaöljyä ja vedetään sitten molempia kaksin käsin :)

Mulla kun ei ole rasvafobiaa..

Niin ja yksi lisäjuttu, mä kysyin luontaistuotekaupassa ihon kannalta parasta ja se suositteli tota pellavaöljyä..

Tuossa sydänliiton jutussa suositeltiin laittamaan margariinia leivälle, jotta saisi tarpeeksi hyviä rasvoja.

Kyllä mä ainakin syön mieluummin leivän margariinilla kuin kuivaa leipää ja erikseen öljyä ruokalusikalla.

Mä syön molempia :) Leipää tulee syötyä melko vähän, joten margariinia ei tule vedettyä tarpeeksi.

Kiitos linkeistä!

Suositut

Back
Ylös Bottom