Mistä vinyylisoitin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arde
  • Aloitettu Aloitettu
Tietääkö kukaan, mistä nykyään saa levysoittimia? Ihan oikeita vinyylejä varten... Vanha Sony pelaisi muuten hyvin, mutta siinä on integroitu viritin/vahvistin, joka alkaa vedellä viimeisiään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mies tilasi jokin aika sitten Technicsin laatusoittimen Thomannin nettikaupasta. Saksasta se tuli muutamassa päivässä ja edullisempaan hintaan kuin suomalaisista hifi-liikkeistä saisi.

Multa löytyisi kunnon 70-luvun retro pähkinapuulla koristeltuna..pari kaappia kaupanpäälle ;)

Halpa (halvin) levari

Terve.

Itekkin olen harkinnut levysoittimen ostamista, koska muutama LP-levy on kerääntynyt kotiin mutta soitinta ei. Suomesta olen edullisimpia löytänyt pro-jectin soittimia, mutta se yli 200 euroa on paljon minulle. Ja ei tuolta huuto.netistäkään mitään erikoista löytynyt.

Tuolta thomann.de kaupasta löytyi pari halpaa soitinta.
Nyt olisi vähän kysymyksiä kun en näihin ole perehtynyt.

-Erikoista äänenlaatua en tarvitse koska levyt on punkkia ym. Mutta toimiiko muuten normaalisti vai onko olemassa erikseen DJ ja normaalikäyttöön levareita?
-Tarviiko lisäksi erillisen levysoitin esivahvistimen jos omasta vahvarista löytyy phono/aux liitäntä (cambridge a500)?
-Ja onkohan tuossa neula mukana? En nimittäin tuosta tuotekuvauksesta tajunnut. Luulisi että on.

Linkki tuotteeseen

Tuotekuvaus:

NUMARK
TT 1610

NUMARK TT 1610, Belt drive Turntable, 33-45 RPM, +/- 10%pitch, inclusive Headshell, Cartridge & Slipmat

Terve.
-Erikoista äänenlaatua en tarvitse koska levyt on punkkia ym. Mutta toimiiko muuten normaalisti vai onko olemassa erikseen DJ ja normaalikäyttöön levareita?
On olemassa erikseen. DJ-levarit saattavat vahingoittaa levyjä herkemmin pitkässä juoksussa (neulapaino).
-Tarviiko lisäksi erillisen levysoitin esivahvistimen jos omasta vahvarista löytyy phono/aux liitäntä (cambridge a500)?
Ei tarvitse olla erikseen.

-Ja onkohan tuossa neula mukana? En nimittäin tuosta tuotekuvauksesta tajunnut. Luulisi että on.

Linkki tuotteeseen

Tuotekuvaus:

NUMARK
TT 1610

NUMARK TT 1610, Belt drive Turntable, 33-45 RPM, +/- 10%pitch, inclusive Headshell, Cartridge & Slipmat

Levysoittimia on DJ-käyttöön omansa ja kuunteluun omansa. Kuitenkin DJ-levarit sopivat oikein hyvin pelkkään kuunteluun, mutta pelkkään kuunteluun tarkoitetut levarit eivät sitten todellakaan sovi DJ-käyttöön. DJ-levareissa on toisaalta tarpeettomia ominaisuuksia pelkkään kuunteluun (esim. nopeuden säätö) eikä hifistien mielestä niissä ole yhtä hyvä äänenlaatu. Maallikko tuskin eroa huomaa. Jos haluaa mukavuustoimintoja (esim. äänivarren automaattinen palautus levyn loputtua) niin DJ-levareista sitä ei löydy.

Jos vahvistimesta löytyy sana phono, niin erillistä esivahvistinta ei tarvitse. Pelkkään auxiin se tarvitaan.

Ei ilmeisesti ole neulaa mukana. Mukana on äänirasia (cartridge), mutta neulasta ei ole mainintaa. Tuo on jonkunlaiseen DJ-toimintaan tarkoitettu levysoitin (DJ:lle kylläkin huono vaihtoehto) ja niissä on yleensä äänivarren päässä kelkka (headshell), johon tulee kiinni äänirasia ja äänirasiaan neula. Tuo on siis yleisin yhdistelmä.

On olemassa erikseen. DJ-levarit saattavat vahingoittaa levyjä herkemmin pitkässä juoksussa (neulapaino).

Itse levarit eivät vahingoita levyjä ja neulapainohan on aina säädettävissä. Mikä taas saattaa aiheuttaa pitkässä juoksussa vaurioita (tosin vähän), on DJ-käyttöön tarkoitettu neula, joka on tavallista neulaa rankempaa tekoa ja suunniteltu kestämään levyn edestakaista nyhräämistä. Tavallisessa kuuntelussa DJ-neulakaan ei levyjä kuluta niin paljon että sillä olisi mitään väliä, varsinkin kun neulapainoa voi tosiaan säätää.

Itse ostin ensimmäisen levysoittimeni kuunteluun aikoinaan kirpparilta parilla kympillä silloista markkaa. Oikein hyvin toimi ja täytti tehtävänsä. Sillä jopa kokeilin ekat scratchini.

Kiitoksia hyvistä vastauksista :thumbs: Pitää ottaa vielä enemmän selvää ennen kuin rupean mitään tilailemaan...

Nostetaans tää ylös, ku ei viitti uutta trediä alottaa. Eli nyt pitäis saada vanha levysoitin kuntoon. Eli kysymys kuuluu:
Mistäs levareiden omistajat hommaatte varaosia soittimiinne? Ite pitäis hommata uus hihna soittimeen.
Mietin vaan jos, noita osia myydään jossain kaupassa niin vois vanha hihna kourassa marssii ostoksille. Sais ainaki kerralla oikeenlaisen.

Terve!

Kysympä tässä niin ei tarvitse uutta trediä aloittaa.

Retrokärpänen puraisi ja kiinnostuin lp-levyjen keräilystä. Ennen levyjä pitäisi kuitenkin hankkia levysoitin, ja siksi käännynkin teidän puoleenne. Olen ihan perusjamppa enkä mikään hifistelijä, joten perussoitin riittänee. Setup: Sonyn STR-DH720 vahvistin (ei sisällä käsittääkseni phono-liitäntää) ja AudipPron 5.0 Avanto kaiutinsarja.

Kriteerit:
Hinta: 100 € olisi kiva, mutta jos lisäämällä budjettiin toiset 100 € saa huomattavasti enemmän vastinetta, niin olkoot. Eli budjetti 100-200 €.
Tyylikkyys: Soitin olisi myös sisustuselementti.
Helppous: Plug&play -tyylinen ratkaisu olisi suotava.
Äänenlaatu: Kuten sanoin, olen kaukana hifististä, joten en ehkä edes erottaisi hyvää ja huonoa soitinta toisitaan äänenlaadun perusteella.

Olen harkinnut Ion Profile -soittimen (ION Profile LP USB ? vinyylit digitaaliseen muotoon. | Vinyylisoittimet | KotiHifi | Verkkokauppa.com) ostamista. Jos se ei ole hyvä valinta, niin mikä olisi?

Kiitos jo etukäteen avusta :)

Pro-Ject Debut tai Rega RP1 soittimeksi. Molempia saa suhteellisen innoilla viimeistelyillä. Noissa on äärirasia mukana mutta lisäksi tarvitset erillisen riaa-korjaimen kun sitä ei kai vahvistimessasi ole. Nuo soittimet ovat molemmat n.300€:n pintaan ja välttävän riaan saat alle satkulla. Oikeasti ei ole mitään järkeä ostaa levyjään pilaamaan mitään noita huonompaa soitinta, niitä ei voi edes kutsua levysoittimiksi mielestäni. Käytettynä vastaavat soittimet ovat myös varteenotettava vaihtoehto jolloin voi päästä siihen 200-300euron haarukkaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom