Mistä tietää, mikä on oikein?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Heetu
  • Aloitettu Aloitettu
En haulla löytänyt mitään vastaavaa ketjua, joten ajattelin perustaa uuden, että kun tietoa on niin paljon tarjolla, mistä ihmeestä tietää, mikä on oikein ja hyväksi? Enkä tarkoita mitään netin mututietoa, vaan ihan ammattilaisilta saatua tietoa esim. oikeasta ruokavaliosta, liikkeiden suoritustekniikasta, treeniohjelmasta ym. Tuntuu, että kaikki on eri mieltä siitä, mikä on just mulle hyväksi. Sit vielä lisätään siihen tämä, et oon kokenut sukupuoleni olevan joku hidaste kyselyille, et vastaukset on tyyliin "ihan sama miten pikkutytöt treenaa kunhan jotain tekee, ettei p***e leviä". Onko ainoa vaihtoehto vaan käyttää kuukausia ja kuukausia huomatakseen, että ei tää juttu nyt toiminu niin kuin piti, kokeillaan seuraavaa?! Ja kun tämä pätee siis ihan kaikkeen treenauksessani.

Treenimetodeita on noin miljoona. Samoin ruokavaliosuosituksia. Kun soppaan lisätään sinun tavoitteesi ja juuri sinut yksilöllisine piirteinesi, pitäisi olla aika taikuri tietääkseen heti, mikä treeni+ruokavalio toisi sinulla toivottuja tuloksia. Jotkut opiskelevat valmennusta päätoimisesti vuosia eikä kaikista siltikään tule hyviä... Ja kuka on ammattilainen missäkin? Maraton-valmentaja ei ehkä ole paras antamaan ohjeita maksimivoiman kasvattamiseksi. Jalkakyykkyä voi tehdä monella eri tavalla, vaikka tavoite olisi sama, esim. maksimivoima.

Toisaalta yksilöllisyyttä korostetaan joskus liikaakin. Sen huomaa täälläkin, sata ketjua peräkkäin "mitä juuri minun pitäisi tehdä saavuttaakseni asia x". On olemassa joitain karkeita yleistyksiä esim. massan tai maksimivoiman hankintaan. Tai laihduttamiseen. Jokainen esimerkiksi tietää, että pelkällä kaurapuurolla lihas ei kasva. Jalkakyykky ei kehitä isoja käsilihaksia. Miljoonan toiston sarjoilla ei saavuteta optimaalista lihaskasvua. Voimanostaja ei tarvitse 20 sarjaa hauista viikossa. Kuitenkin ehkä ainoa yleispätevä ohje on "no pain, no gain". Jos et pinnistele, et saavuta tavoitteitasi. Lue ja opiskele, kokeile ja analysoi. Jos jokin ei toimi, mieti miksi. Samaan tavoitteeseen voi päästä monella eri tavalla.

Tuntematta sinua ja elämäntilannettasi, ikääsi, tavoitteitasi, mielihalujasi tai paljon mitään muutakaan, ei kukaan voi antaa juuri ehkä sinulle sopivia neuvoja. Yleisiä voidaan antaa, kuten sitä, mikä toimii suurimmalla osalla, mikä auttaa alkuun, mikä on auttanut minulla ja minkä on tutkimuksissa ja käytönnössä nähty toimivaksi. Jos yksilöllisiä neuvoja haluat, suosittelisin kokeilemaan asiansa tuntevaa, osaavaa ja juuri sinun kehittymiseesi panostavaa alan ammattilaista. En osaa sanoa, onko se ammattilainen personal trainer, fysioterapeutti, ravitsemusterepeutti vaan joku muu vai kaikki yhdessä mutta jos haluat, että joku sinuun paneutuu, kuuntelee ja neuvoo, se on ehkä ainoa vaihtoehto. Ja siltikin täytyy muistaa, että se on yhden ihmisen näkemys ja kokemus siitä, mikä sinulle olisi hyväksi.

Siten ehkä ainoaksi tavaksi jää tuo assiksen mainitsema lukeminen, kokeileminen ja oppiminen. Oppiminen itsestä ja omista tekemisistä ja omista valinnoita. Kokeileminen ei liene koskaan haitaksi, jos muistaa pitää maalaisjärjen mukana. Sanoisinkin yleiseksi neuvoksi sen, että ehkä helpointa lienee sellaiset ohjeet, joissa asioita ei tarvitse mullistaa täysin eikä tehdä niistä asioista elämän suurimpia kysymyksiä. Tarkoitan tällä sitä, että esimerkiksi ruokavaliosta tai treenistä ei saisi tulla se elämän hallitsevin ja määräävin seikka, vaan osa kokonaisuutta, mieluiten hyvä sellainen. Tarkoitan myös sitä, että helpompaa lienee valita sellaisia ohjeita, joissa ei mennä äärimmäisyyksiin puoleen eikä toiseen. Ei jätetä vaikkapa hiilareita kerralla pois tai ei treenata pelkästään punttitreeniä jos aiemmin on treenattu muutakin. Ei siirrytä heti voimatreeniin, jos siitä ei ole juurikaan käsitystä tai tietoa. Ja muita vastaavia. Voiha täälläkin kysyä yhtä asiaa, joka askarruttaa mutta oletettavasti siihen tulee useampia vastauksia ja niistä pitäisi kai poimia se omaa elämää lähinnä oleva ja itseä eniten miellyttävä. Ei tällä eletä muiden tekemisten ja ohjeiden mukaan vaan yritetään löytää se oma tapa elää.

On olemassa joitain karkeita yleistyksiä esim. massan tai maksimivoiman hankintaan. Tai laihduttamiseen.

HeatN:n ja Assiksen (saanko taivuttaa näin, vai pitäisikö olla 'assisin'?!?) postit olivat kokonaisuudessaan täyttä asiaa, mutta lainasin vain tämän. Minun mielestäni treeniä aloitellessa on hyvä selventää itselleen, mitkä ovat tavoitteet. Siihen tulee sitten yhdistää nämä ns. karkeat yleistykset, perusasiat ja faktat. Siinä on jo jonkinlainen pohja, jonka päälle voi lähteä suunnittelemaan sitä omaa juttua. Lisäksi on hyvä pitää jonkin aikaa itsellä se linja, jonka on valinnut. Jos kärsimättömästi säntäilee tyylistä toiseen, ei luultavasti huomaa, mikä toimii ja mikä ei. Kun vähän aikaa on mennyt tietyllä systeemillä, saattaa myös huomata, että se ei toimi. Sen jälkeen pitää sitten vaihtaa suuntaa ja kokeilla taas. (Toisinaan kannattaa kokeilla uusia juttuja ihan muuten vain, se pitää mielenkiinnon yllä. Mutta tämä on taas uusi aihe ja kuuluisi johonkin toiseen threadiin.)

Itse olen ainakin vuosien varrella oppinut suurimman osan asioista kantapään kautta. Reilun viisi vuotta olen ollut kilpaurheilija, ja vasta nyt alan olla kutakuinkin selvillä, mikä homma toimii itselleni parhaiten esimerkiksi voimanhankinnassa ja painonpudotuksessa. Treenikavereiden kokemuksia kuuntelen suodattamalla. Yllättävää apua saattaa löytyä myös vaikkapa asiansa osaavan fysioterapeutin ohjeista tai jonkun muun lajin harrastajilta. Kun oma linja on selvillä, on jo aika helppo karsia epäolennaisuudet pois.

Kaiken tämän jälkeen minä kuitenkin - suuresti pahoitellen - sanon, että aloittelijalle tärkeätä on, että tekee jotain. Monipuolinen liikunta on loistava pohja lajille kuin lajille! Mun mielestä liian moni menee perse edellä puuhun. Nyrkkeilykuvioissa tämän huomaa varsin usein: painoluokkaa, syömisiä ja voimatreenejä aletaan suunnitella ennen kuin osataan lyödä vasen suora. Samaa on havaittavissa muissakin lajeissa. Hifistelyä on aivan turha aloittaa ennen kuin on perusasiat kunnossa.

Toki suosittelen myös sitä, että jos tavoite on menestyminen jossakin lajissa, kannattaa ehdottomasti hankkiutua jonkun valmennukseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom