Mistä korvasuojaimia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rock^
  • Aloitettu Aloitettu
Olen ajatellut hommata nukkumiseen jonkinnäköisiä korvasuojaimia sillä ulkoa heijastuu pariston putkistoihin ääntä, joka muistuttaa aivan samalta kuin joku pitäisi vesihanaa kokoajan päällä (kerrostaloasunto). Tuo ääni tulee ulkoa joten sitä on lähes mahdotonta eliminoida, ellei nyt revi irti koko lämpöpatteria.

Lyhyt ja ytimekäs kysymys: mistä ja millaiset korvasuojaimet nukkumiseen? Korvatulpat ovat vähän hankalat käyttää mutta kyllä nekin menevät paremman puutteessa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos sitä meinaa yhtään nukkua niin ei kai sitä voi käyttää muita kuin tulppia. Normaalit Peltorin suojaimet kun eivät mahdollista kuin selällään nukkumisen ja ainakaan armeijassa eivät kovin hyvältä tuntuneet. Tulppien käytössä on usein sellainen homma, että harvoin niitä tulee asetettua oikein ja ne irtoavat kun ensimmäisen kerran kääntää kylkeä. Tarpeeksi syvälle kun tunkee ja asettaa oiekin niin tuskin edes huomaa käyttävänsä niitä.

Miinuspuolina taas ainakin aluksi oudolta tuntuva Darth Vader-tyylinen hengitys ja sydämenlyöntien uskomattoman kova jyskytys :D Myös mitä useammin niitä käyttää, sitä enemmän niitä vahingossa irtoilee ja hukkuu lattialle. Tämän seurauksena saa mukavan reiteen asti ulottuvan korvanappula-pallomeren missä on epämiellyttävää kahlata ja uiskennella.

Onko muuten tuossa mitään vaaraa saada korvatulehdusta jos käyttää samoja korvatulppia useita viikkoja? Ajattelin vaan kun niihinhän kerääntyy kaikenlaisia bakteereja ja jos ne sullotaan oikein syvälle korvan herkkiin osiin asti niin...

Rock^ sanoi:
Onko muuten tuossa mitään vaaraa saada korvatulehdusta jos käyttää samoja korvatulppia useita viikkoja? Ajattelin vaan kun niihinhän kerääntyy kaikenlaisia bakteereja ja jos ne sullotaan oikein syvälle korvan herkkiin osiin asti niin...
Osta sellaiset kumiset kestokäyttötulpat, jotka voi pestä.

Ei pitäisi olla mitään vaaraa saada tulehdusta jos peset tulpan silloin tällöin. Mä oon ihan hyvin pystynyt nukkumaan kyljelläänkin niillä intin (Peltorin?) tulpilla. Ilmeisesti se riippuu korvakäytävän suuruudesta. Apteekista saa useammankin mallisia tulppia hyvin edukkaasti. Mä oon pessy tulpat haaleessa vedessä ja vaihtanut sitten kun kimmoisuus on hävinnyt. Jos pakkiksessa on joku korvalääkäri voi kommentoida tarkemmin mutta mulla on se vahva käsitys että tulppaa ei voi tunkea liian syvälle korvaan. Mä ainakin työnnän ne niin pohjaan kun pystyn (mitä syvemmällä sen kivempi nukkua) ja irroittaminen onnistuu ihan helposti kun nipukasta vetää korvaa alaspäin jolloin tulppa on syvemmältäkin helppo ottaa pois. Mutta puolimatkaan laitetulla tulpalla ei varmasti nuku kyljellään. Se on totta että elimistön sisäiset huminat kuuluu alussa kovaa mutta siihen tottuu todella nopeasti, sitten sitä uinuukin kuin pieni lapsi. Mä nukuin aikoinaan koko inttivuoden tulpat korvissa kun menin nukkumaan jo ennen hiljaisuutta. Summa summarum: marssi apteekkiin ja pyydä esittelemään valikoima. Ne on niin halpoja että voit ottaa pari eri mallia ja valita kokeilun kautta mieleisen.

3M:llä on sellaiset liukaspintaiset oranssinpunertavat tulpat, maksoi muistaakseni jotain euroja ja myydään tupakka-askin kokoisessa rasiassa. Niihin ei pintaan tartu korvaköhnä niin pian kuin peruseareihin joissa on huokoinen pinta. Samoin ne kestävät paljon kauemmin samasta syystä, kun earin kimmoisuus ei kuole korvavaikun määrään. Vielä ei ole tullut korvatulehdusta vaikka on ollut useankin yön putkia samat earit päässä, ja samat tulpat muutenkin kauan käytössä, kop kop. Ne kumiset "joulukuusiearit" oli kyllä ennätysepämukavat kun kokeilin, pureutuivat korvaan ja vaikka sitä keskitappia lyhensi niin silti se törrötti korvasta sen verran ettei voinut nukkua.

Intissä muistaakseni nukuin pahimmat yöt tuplasuojauksella, ei ollut mukavaa mutta tuvassa kuorsasi kaveri kuin Grummanin turbiini.

JSmith sanoi:
3M:llä on sellaiset liukaspintaiset oranssinpunertavat tulpat, maksoi muistaakseni jotain euroja ja myydään tupakka-askin kokoisessa rasiassa.

Missä niitä myydään?

Täällä muuten oli jokin aika sitten yksi korvatulppathread. No vastaanpa kuitenkin tähänkin. Eli mulla ongelma on se, että mitkään tulpat ei oikein mene korvaan, saati sitten että kestäisivät siellä. Pullahtavat pois. Sellainen sankamalli on ainut joka oikeasti tukkii korvat ja pitää melun poissa, mutta ei niitä voi nukkuessa käyttää. Monenlaisia tulppia on (naapureiden takia :curs: ) joutunut testailemaan, samoin töissä, mutta vielä ei ole vastaan tullut sellaisia jotka pysyis paikallaan... Eikös niitä ole olemassa jotakin vaha- tms. tulppia jotka voi muotoilla vaikka miten, kestäisköhän sellaiset? Apteekista kai noita saa, täytyy käydä joskus tutkimassa asiaa.

käytin joskus pienenä uidessani vahatulppia tai sellaisia muotoiltavia ,koska oli kokoajan korvatulehdus,mutta en muista eristikö ne ääntä kunnolla

MerZi sanoi:
Täällä muuten oli jokin aika sitten yksi korvatulppathread. No vastaanpa kuitenkin tähänkin. Eli mulla ongelma on se, että mitkään tulpat ei oikein mene korvaan, saati sitten että kestäisivät siellä. Pullahtavat pois. Sellainen sankamalli on ainut joka oikeasti tukkii korvat ja pitää melun poissa, mutta ei niitä voi nukkuessa käyttää. Monenlaisia tulppia on (naapureiden takia :curs: ) joutunut testailemaan, samoin töissä, mutta vielä ei ole vastaan tullut sellaisia jotka pysyis paikallaan... Eikös niitä ole olemassa jotakin vaha- tms. tulppia jotka voi muotoilla vaikka miten, kestäisköhän sellaiset? Apteekista kai noita saa, täytyy käydä joskus tutkimassa asiaa.

Minusta ihmisille voidaan tehdä korvaan täydellisesti sopivat tulpat. Tehdään muotti jollain aineella jne. Tietysti noille kertyykin sitten hintaa jonkin verran.. Mut ainakin ovat hyvät. Mutta naapureiden takia noita ei välttämättä kannata hankkia.. :rolleyes: Helpompaa kai hankkia kuitenkin häätö naapureille.

Edit: meinasinkin jo unohtaa, että sinähän muutat kohta.. Joten ei tarvitse kai enää pitkään kärsiä naapureista.. :thumbs:

Apteekeista saa myös silikonitulppia. Ne pitää leikata oikean kokoisiksi paloiksi ja muotoilla ennen korvaan tunkemista. Tuntuu miellyttäviltä kun ei tarvi tunkea syvälle ja eristää äänet (mielestäni) parhaiten. 3M:n tulpat tuntuivat inhottavilta.

Rock^ sanoi:
Missä niitä myydään?

Kyseisiä sai ainakin Olarin Prismasta, eli saatavana mahdollisesti muistakin isommista tavaraparatiiseista apteekin lisäksi. Rakennusosastolla, joten alan kaupoista voisi myös onnistua ja valikoima voisi olla vielä laajempikin.

Eleonoora sanoi:
Minusta ihmisille voidaan tehdä korvaan täydellisesti sopivat tulpat. Tehdään muotti jollain aineella jne. Tietysti noille kertyykin sitten hintaa jonkin verran.. Mut ainakin ovat hyvät. Mutta naapureiden takia noita ei välttämättä kannata hankkia.. :rolleyes: Helpompaa kai hankkia kuitenkin häätö naapureille.

Edit: meinasinkin jo unohtaa, että sinähän muutat kohta.. Joten ei tarvitse kai enää pitkään kärsiä naapureista.. :thumbs:

Mä en oo perehtynyt ollenkaan näihin korvatulppa-asioihin joten voi hyvin olla, että tuollainen onkin mahdollista. Näiden naapureiden takia en kuitenkaan enää taida alkaa tulppia mittaliaustyönä teettämään, katsotaan (ja kuunnellaan) sitten tilannetta siellä uudessa kotona. :)

Olis taas tulpille ollut tilausta, kun heräsin tänä aamuna siihen, että alakerrasta, samoin seinän takaa kuuluu jumalaton koirien ulina. :curs: (Joka suunnalla naapureilla koira/koiria) Ei oo oikeesti kivaa tuommonen, voisivat vähän ihmiset ajatella kun kuitenkin alakerran asukkaatkin kotona tuntuivat olevan.. Teen iltavuoroa, eikä ole herkkua herätä seittemän aikaan aamulla koirien helvetilliseen haukuntaan ja vinguntaan. Vaikka koiraihminen olenkin niin rajansa kaikella. Sinne taloon mihin muutetaan, ei saa edes tuoda koiria, että luulis ainakin tämän ongelman poistuvan. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom