Mistä keräätte tietoa?

Ikä
42
Kuinka moni teistä on lukenut fysiologian, ravitsemuksen yms perusteita ja muuta alan kirjallisuutta? Vai perustuuko kaikki opittu vain kokemukseen ja kavereilta kuultuun?

Ite meinasin joskus hakea lääkikseen ja tuli samalla luettua anatomian ja fysiologian perusteet (ja muutenkin noi jutut kiinnostaa) ja nyt tekis mieli lisätä ihan oikeetakin tietoa tosta eteenpäin. On vaan niin helkkarin vaikea tietää mitä kirjoja lukea ettei tuu uskoneeks täyttä paskaa...Olis vaan helpompi tajuta noita nettiartikkeleitakin kun ois vähän paremmat tiedot perusteistakin...

Ja nyt en tarkoita pelkkiä bodauskirjoja vaan ihan yleisiä liikuntaan ja kuntoon ja ravitsemukseen liittyviä. Paljon on luettu mutta paljon myös lukematta :rolleyes:

Vuosi sitten sain joululahjaksi urheilijan ravintoa käsittelevän kirjan, nimi saattoi olla "Urheilu ja ravinto". On tosi mielenkiintoinen, vaikka viime aikoina unohtunut hyllylle. Voimailu- ja bodialan lehdistä luen mielenkiintoisilta näyttävät ravintoartikkelit.

Kerran loukkaantumisen jälkeen lainasin kirjastosta jonkun fysiologian kirjan, jonka nimi viittasi urheiluvammoihin. Sain sieltäkin arvokasta tietoa mm. vammojen parantumisesta, lihaksista ja kuntoutuksesta. Rupea koluamaan kirjastoasi, se kannattaa. Etsi osasto urheilu ja liikunta, kyllä löytyy!

Käymäni valmennuskurssin yhteydessä piti lukea joku "Ihmisen anatomia ja fysiologia" -niminen opus. Siitä on tosin jo 20 vee.
Kerran lahjaksi saamassani hieronnan alkeisoppaassa on myös tosi mielenkiintoista juttua.

Sitten tietysti Internet. Kerran pistin Googlen hakusanaksi erään lihaksen nimen ja löysin oivat sivut, joissa kerrottiin lihasten kiinnityskohdat, toiminta, vammojakin, ja mikä parasta, niiden treeniliikkeitä.

Ravitsemustieto on tullut koulutuksen, treenien ja aktiivisen tiedonhankinnan kautta.
Treenaamisjutuissa alan lehden, kirjat ym jutut "suodatettuna!
Etsivä kyllä löytää kunhan vaan yrittää:)

Itse olen ihan luonnostani tietofriikki ja aina kun innostun jostain haluan tietää kaiken :)

Luen kirjoja ravitsemuksesta ja ihmiselimistöstä sekä lehtiä ja juttuja ja kyselen ja tiedustelen. Olen vanhassa opiskelupaikassa oppinut myös kaikenmoista, kun se ala liittyi ihmiskehoon.

Kirjoista saa hirveästi tietoa, varsinkin jos kyseessä on ravitsemustiede tai ihmisen anatomia ja fysiologia. Itseasiassa mulla on tuo Ihmisen fysiologia ja anatomia -kirja ihan omanakin ja siitä on ollut paljon apua, kun on miettinyt esimerkiksi jotain yksittäistä lihasta.

Tieto on ihanaa! :)

Tossa vajaa vuosi sitten Helsingissä vieraillessani törmäsin akateemisessa kirjakaupassa jonkun ruotsalaisen fitness-kilpailijan (?) kirjaan, jossa oli paljon treeni-ja ravintoasiaa ja ennen kaikkea kuvia liikkeistä.

On alkanut kaduttaa, etten sitä ostanut, vaikka ruotsiksi olikin. Tietääköhän joku, mitä kirjaa tarkoitan? Kilpailijan (?) nimeä tms? Tai onko joku törmännyt vastaavaan kirjaan suomenkielisenä?

Kyllähän nuo tieteelliset kirjat hakkaa tietolähteenä tämmöset, mut tämmönen olis helppolukuisempi ja ne kuvat... Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa! ;)

Opiskelen alaa missä tutuksi ovat tulleet anatomian ja fysiologian kirjat, ihmisten sairaudet ja jonkin verran myös ravinto-oppia. Muun tiedon esim. treenauksesta hankin sitten muista lehdistä ym. mielenkiinnon mukaan.
:)

Sulimaani, kattelin ite ihan samaa kirjaa ja luulisin että se on tämä:

FITNESS FÖR HENNE, kirjottanut EKWALL L.

Hinta: 28,76 €

ISBN: 91-973943-7-8

Ilmestymisaika: 2001

Kustantaja: FITNESSFÖRLAGET AB

mä olen kartuttanut tietojani:) lukemalla, tutkimalla, koulutuksissa. kyseenalaistan paljon asioita, ja mitä enemmän saa koottua tietoa, on helppo koota sellainen kultainen keskitie.

tutkimuksia ja näkökulmia on niiin paljon erilaisia. perusasioissa mulla on selkeästi ollut heikkoja kohtia, monet jutut ei aina siirry sinne :)säilömuistiin ja kertaus on poikaa.

ja loppuen lopuksihan ainakin juuri mun työssä, mitä asiakkaiden suustani tulisi kuulla, on juuri nuo kiteytetyt perusasiat.

kokeneilta kavereilta on kyllä loistava purnata tietoa. niin erilaisia näkemyksiä ja ajatuksia erilaisilta yksilöiltä.

-r

Originally posted by rocket
kokeneilta kavereilta on kyllä loistava purnata tietoa. niin erilaisia näkemyksiä ja ajatuksia erilaisilta yksilöiltä.

Samma här. "Kokeneemmilta" oon lypsäny tietoa ja saanu niitten ohjeilla myös hyviä tuloksia. Tietolähteinä toimii myös koulutukset, lehdet ja Internet. (Yhden kirjan oon jopa lukenu naisten kuntosaliharjoittelusta, jonka on kirjoittanut Aino-Maija Kare ;) )

Suositut

Back
Ylös Bottom