Mistä johtuu, että paino nousee jo pienilläkin kaloreilla?

Itselläni on painoa n. 85kg ja pituutta 180 cm. Paino nousee jo 2300 kcal energiamäärällä (laskettu sulamossa). Treenaan 4-5 kertaa viikossa salilla monijakoisella korkeavolyymisella ohjelmalla. Rasvaa kertyy erityisesti keskivartaloon. Voiko aineenvaihdunnassa olla jotain pielessä, kun tuntuu kovin pienillä kaloreilla jo nousevan paino? Olen seurannut tätä useamman kuukauden ajan. Proteiinia tulee n. 200g / päivä, rasvaa n. 100g ja loput sitten hiilareita.

Millanen tausta sulla on urheilun ja syömisen suhteen? Laihdutus-, stressi-, tai univajetaustaa? Ootko muuten terve? Kuulostaa kyllä tosiaan vähältä ja viittaisi siihen, ettei kroppa toimi optimaalisella tavalla jos sulla yhtään on lihasta.

Onko kalorit pitkään ollu matalalla? Monesti käy niin että jos pitkiä aikoja olet pienillä kaloreilla niin elimistä alkaa tottua niukkaan ravinnonsaantiin ja ei enää pyrikään pääsemään siitä ylimääräisestä fläsästä eroon. Entäs sitten miten treenit kulkee? Varsinki noin alhaisilla kaloreilla voi helposti käydä niin että elimistö ei enää palaudu kunnolla treeneistä jos on kuukausitolkulla tahkottu kovaa treeniä. Tämänkin olen huomannut vaikuttavan melko paljon dieetillä. Kokeiles ihan ensin keventää treenejä esim. pariksi viikoksi ja nostat kaloreita esim. 400-500 kcal siksi aikaa. Vaihtoehtoisesti voit myös alkaa nostamaan kaloreita esim 100 kcal viikossa nyt ylöspäin, mikä ainakin itsellä on auttanut paljon dieetin jälkeen. Nosta kaloreita muutama viikko maltilla ja katso miten alkaa kroppaan vaikuttamaan. Jos toimii sinulla kuten minullakin niin painoa ei paljoa pääse kertymään kun aineenvaihdunta polkaisee uudestaan paremmin käyntiin.

Äkkiseltään laskettuna syöt siis päivässä 150g hiilareita.

Jos olet pitänyt nuo makrot suunnilleen samoissa lukemissa pidempään, minun ensimmäinen arvaukseni on, että painon nousu johtuu pääasiassa nesteen kertymisestä kun syöt hiilareita enemmän kerralla verrattuna edellisiin päiviin kun syöt reilusti vähemmän. Tuo 150g on nimittäin silmiinpistävän pieni määrä ruokaa, esimerkiksi pari banaania ja kolme-neljä perunaa.

Jos mitään omasta kokemuksesta voin sanoa niin hiilareiden pitäminen noin 100g tietämillä laskee nestepainoa noin 4kg viikossa (~1kg/päivä). Kun sitten syön esimerkiksi toisen lautasellisen puuroa yksi lauantai niin se 4kg tulee takaisin kuin automaagisesti.

Eli kysymys kuuluu: Onko painon nousu päivä- viikko- vai kuukausikohtaista?

Äkkiseltään laskettuna syöt siis päivässä 150g hiilareita.
...
Tuo 150g on nimittäin silmiinpistävän pieni määrä ruokaa, esimerkiksi pari banaania ja kolme-neljä perunaa.
Oletkohan ymmärtänyt vähän väärin, mitä energiasisältö eri ruoka-aineiden kohdalla tarkoittaa? Esimerkiksi keskikokoinen banaani sisältää noin 18 grammaa hiilihydraattia. Voihan toki olla, että mainitsemassasi parin banaanin ja kolmen-neljän perunan yhdistelmässä syöt joko valtavan kokoisia banaaneja ja/tai perunoita.

http://kalorilaskuri.fi/ravintosisalto?filter=Banaani, keskikokoinen painaa 120g

Yllä oleva verkko-osoite liittyy aiheeseen.

Oletkohan ymmärtänyt vähän väärin, mitä energiasisältö eri ruoka-aineiden kohdalla tarkoittaa? Esimerkiksi keskikokoinen banaani sisältää noin 18 grammaa hiilihydraattia. Voihan toki olla, että mainitsemassasi parin banaanin ja kolmen-neljän perunan yhdistelmässä syöt joko valtavan kokoisia banaaneja ja/tai perunoita.

http://kalorilaskuri.fi/ravintosisalto?filter=Banaani, keskikokoinen painaa 120g

Yllä oleva verkko-osoite liittyy aiheeseen.

En ole ymmärtänyt väärin.

Esimerkiksi, minun käsityksen mukaan 100g:ssa banaania on 23g HH:ta ja näin esimerkiksi vanha kunnon Chiquita sen ilmoittaa. http://www.chiquitabananas.com/worlds-favorite-fruit/index-banana-nutrition-facts.aspx (tämäkin verkko-osoite liittyy aiheeseen)

Toisaalta, 60g perunoitakaan ei minun puntarilla ole käynyt herran vuosiin.

Riippumatta mitä lähdettä sitten uskoo, tämäkin keskustelu taitaa vaan hämärtää alkuperäistä pointtia.

En ole ymmärtänyt väärin.

Esimerkiksi, minun käsityksen mukaan 100g:ssa banaania on 23g HH:ta ja näin esimerkiksi vanha kunnon Chiquita sen ilmoittaa. http://www.chiquitabananas.com/worlds-favorite-fruit/index-banana-nutrition-facts.aspx (tämäkin verkko-osoite liittyy aiheeseen)

Toisaalta, 60g perunoitakaan ei minun puntarilla ole käynyt herran vuosiin.

Riippumatta mitä lähdettä sitten uskoo, tämäkin keskustelu taitaa vaan hämärtää alkuperäistä pointtia.

Puhuin paskaa tarkemmin katsottuna.

Pahoittelut.

Itselläni on painoa n. 85kg ja pituutta 180 cm. Paino nousee jo 2300 kcal energiamäärällä (laskettu sulamossa). Treenaan 4-5 kertaa viikossa salilla monijakoisella korkeavolyymisella ohjelmalla. Rasvaa kertyy erityisesti keskivartaloon. Voiko aineenvaihdunnassa olla jotain pielessä, kun tuntuu kovin pienillä kaloreilla jo nousevan paino? Olen seurannut tätä useamman kuukauden ajan. Proteiinia tulee n. 200g / päivä, rasvaa n. 100g ja loput sitten hiilareita.

On kyllä ainakin itseeni verrattuna (182, 88) tosi matalat kalorit, joilla lähtee nousuun (onko varmasti laskettu kaikki?). Mun täytyy tällä hetkellä syödä vajaa 1000kcal/pvä enemmän, jos ja kun haluan hiljalleen nostaa painoa. Tälläkin määrällä puhutaan reilusti alle puolen kilon keskimääräisestä viikoittaisesta painonnoususta.

Lepo, ruokailurytmi, oikeasti kovaa treenaaminen, hyötyliikunta salitreenien lisäksi jne. kannattaa miettiä.

Kuulostaa hullulta. Tuon kokoisen pitäisi tekemättä mitäänkin jo kuluttaa ton verran.
Äkkiseltään tulis mieleen muutama vaihtoehto:

a) Kalorit on laskettu väärin. Onko varmasti esim. öljyt ym tuossa?
b) Säästöliekki
c) Stressi
d) Uniongelmat

Puhuin paskaa tarkemmin katsottuna.

Pahoittelut.
Eipä mitään, sattuuhan näitä ja aina oppii uutta.

Kuulostaa hullulta. Tuon kokoisen pitäisi tekemättä mitäänkin jo kuluttaa ton verran.
Äkkiseltään tulis mieleen muutama vaihtoehto:

a) Kalorit on laskettu väärin. Onko varmasti esim. öljyt ym tuossa?
b) Säästöliekki
c) Stressi
d) Uniongelmat
Kun paljon (4-5 kertaa viikossa raskaasti harjoitteleva) laittaa aineenvaihduntansa jumiin, se voi todella mennä jumiin. Aika usein paljon harjoitteleville salilla omaksi ilokseen kävijöille olisi paras elämänviisaus: Less is More, vähemmällä treenillä voisi saada jopa enemmän fyysisen suorituskyvyn tuloksia aikaan.

Veikkaisin @terdez listauksesta, että kyseessä on kaikkia a-d ja sen seurauksena hormonitoiminnan ja aineenvaihdunnan krooninen häiriötila, ns. overreaching, ylikunto. Lisäksi nostaisin senkin vaihtoehdon esiin a-d lisäksi, että

e aloituspostaajalla ei ole täysin realistinen käsitys omasta kehostaan, ja painon nousua liioitellaan. En väitä, että nyt aloituspostaajalla on juuri tästä asiasta kyse, mutta kun käsitys omasta vartalosta vinoutuu, sen realistinen arviointi ei ole mahdollista, ja esimerkiksi tavallinen keskivartaloon liittyvä nesteiden kertymisestä seuraava turvotustila koetaan rasvan kerääntymisenä, vaikka se ei sitä edes ole.

Suosittelisin aloituspostaajaa vakioimaan esimerkiksi joka toinen viikko tapahtuvan aamupainon ja vyötärönympärys mittauksen, jolla oikeasti konkreettisesti näkee mitä ne muutokset ovat. Jos on huolissaan tälläisistä asioista ja mittailee joka päivä arvojaan, ei tee muuta kuin huolestu lisää.

Mitenköhän on harjoittelun ohjelmoinnissa otettu huomioon lepoviikot. Pitäisin nyt näiden tietojen pohjalta ihan pari viikkoa totaalista treenitaukoa, ja keskittyisin muuhun kuin harjoitteluun ja kehonkoostumukseen. On sitä aika paljon muitakin asioita elämässä ja voi yllättyä kun aikaansa voi viettää muutenkin kuin salilla. Sitten jos ja kun tekee mieli palata treenailemaan niin onkin taas mukavaa nostella painoja.

Kertoilehan joskus myöhemmin, miten tilanne etenee.

-Oldtime.

A
Eipä mitään, sattuuhan näitä ja aina oppii uutta.

Kun paljon (4-5 kertaa viikossa raskaasti harjoitteleva) laittaa aineenvaihduntansa jumiin, se voi todella mennä jumiin. Aika usein paljon harjoitteleville salilla omaksi ilokseen kävijöille olisi paras elämänviisaus: Less is More, vähemmällä treenillä voisi saada jopa enemmän fyysisen suorituskyvyn tuloksia aikaan.

Veikkaisin @terdez listauksesta, että kyseessä on kaikkia a-d ja sen seurauksena hormonitoiminnan ja aineenvaihdunnan krooninen häiriötila, ns. overreaching, ylikunto. Lisäksi nostaisin senkin vaihtoehdon esiin a-d lisäksi, että

e aloituspostaajalla ei ole täysin realistinen käsitys omasta kehostaan, ja painon nousua liioitellaan. En väitä, että nyt aloituspostaajalla on juuri tästä asiasta kyse, mutta kun käsitys omasta vartalosta vinoutuu, sen realistinen arviointi ei ole mahdollista, ja esimerkiksi tavallinen keskivartaloon liittyvä nesteiden kertymisestä seuraava turvotustila koetaan rasvan kerääntymisenä, vaikka se ei sitä edes ole.

Suosittelisin aloituspostaajaa vakioimaan esimerkiksi joka toinen viikko tapahtuvan aamupainon ja vyötärönympärys mittauksen, jolla oikeasti konkreettisesti näkee mitä ne muutokset ovat. Jos on huolissaan tälläisistä asioista ja mittailee joka päivä arvojaan, ei tee muuta kuin huolestu lisää.

Mitenköhän on harjoittelun ohjelmoinnissa otettu huomioon lepoviikot. Pitäisin nyt näiden tietojen pohjalta ihan pari viikkoa totaalista treenitaukoa, ja keskittyisin muuhun kuin harjoitteluun ja kehonkoostumukseen. On sitä aika paljon muitakin asioita elämässä ja voi yllättyä kun aikaansa voi viettää muutenkin kuin salilla. Sitten jos ja kun tekee mieli palata treenailemaan niin onkin taas mukavaa nostella painoja.

Kertoilehan joskus myöhemmin, miten tilanne etenee.

-Oldtime.

Amen.
Tosiaan tuo nesteiden kertyminen antaa helposti kuvan "lihoamisesta". Pelkästään kreationin käytön aloittaminen nostaa painoa osalla.

Aineenvaihdunassa jotain merkillistä häikkää, tee jotain radikaalia esim.heitä treenifilosofiasi hetkeksi ihan päälaelleen.

Omasta mielestä oikea ratkasu olis käydä lääkärissä. Voisiko ongelma olla esim. kilpirauhasessa? Onko vireystila muuten millainen esim. oletko väsynyt jatkuvasti?

Kuinka paljon paino on noussut noiden kuukausien aikana ja onko kaloreita nostettu vai pidetty taso samana koko ajan? Onko koko tämä aika mitattu ruuat vaa'alla/tilavuusmitoilla tai käytetty muuta muuttumatonta arviointiperustetta? Tuleeko salilla kehitystä, lisääntyykö lihas?

Tjaa, olen 75kg (muutama kuukausi sitten 89kg) ja jos syön 2300kcal/vrk niin aika samassa pysyy paino. Treenaan 6krt/vk. Näin on itselläni aina ollut, eli ei ole johtunut nyt viimehetken painonpudotuksesta. Olen aina ihmetellyt kun pakkiksella kehotetaan syömään 3000kcal/vrk jotta laihtuisi :D Ja plussalla mennään päälle 4000kcal/vrk. Aika yksilöllisiä nää taitaa olla... En tosin kyllä olettaisi että keskustelun aloittajalla paino nousisi mitään hurjia määriä tuolla kalorimäärällä.

Lasketko joka päivä vai esim vaan arkisin? Ite ainaki vetäisin helposti koko viikon työn vessasta alas pelkästään pe-la jos en sillonkin laskisi. Muutenkin se laskeminen - sillon kun tosiaan niihin lukuihin yrittää hommelinsa perustaa - on melkein naurettavan tarkkaa hommaa jotta tulee oikein. Kahvimaidoilla ja pikkulisukkeilla ja kastikkeilla ja hedelmillä saati limulla tai kaljalla saa kyllä helposti "laskelmat" heittämään satoja kaloreita päivässä jos on sellanen periaate ettei iiiiihan kaikkea tarvi laskea.

Tjaa, olen 75kg (muutama kuukausi sitten 89kg) ja jos syön 2300kcal/vrk niin aika samassa pysyy paino. Treenaan 6krt/vk. Näin on itselläni aina ollut, eli ei ole johtunut nyt viimehetken painonpudotuksesta. Olen aina ihmetellyt kun pakkiksella kehotetaan syömään 3000kcal/vrk jotta laihtuisi :D Ja plussalla mennään päälle 4000kcal/vrk. Aika yksilöllisiä nää taitaa olla... En tosin kyllä olettaisi että keskustelun aloittajalla paino nousisi mitään hurjia määriä tuolla kalorimäärällä.

Joo siinä 2000kcal tuntumassa meikäläisenkin kalorit on ja samoissa pyörii paino. Muutaman kilon sain pois kun lisäsin selkeästi hiilarin syöntiä ja vähensin prot+rasva.

Paljonkos nahkiaisella on ikää?

Minulla on saman tapaisia kokemuksia. Eli 180cm 87kg 29v ja tällä hetkellä kasvan noin 0,5-0,7kg viikossa 2600 kalorilla. Treenejä noin 5 viikossa.

Taustani on seuraava, laihdutin noin 50kg "väärin" kolmessa vuodessa Dietin loppussa olin varmaan puoli vuotta 1600-1700kcal linjalla. Elin ihan normaalisti. Kehoni varmasti on tottunut tähän ja oppinut käyttämään ravintoa tehokkaasti koska mitään ihmeelisiä puutostiloja tai terveydellisiä vaikutuksia en huomannut.

2 vuotta sitten olen ensimmäistä kertaa aloitellut saliharrastuksen. Koska olin todella kyllästynyt omaan saamattomuuteeni ja todella heikkoon kuntooni. Tämä oli siis eka kerta kun harrastin liikuntaa.

Heti dietin jälkeen paino nousi hiljalleen 1800-1900 kalorillakin treenimäärän olessa sama. 2-3kk:n kalori nostelun jälkeen pääsin "tasapainoon" noin 2100kcal ja 85kg ja nyt olen hitaasti nostellut kaloreita.

En kyllä osaa tiputtaa mitään tiedettä mutta itse ajattelen sen niin, että ne jotka sanovat että pitää syödä +3000kcal ovat lähtökotaisesti sellaisia ihmisiä jotka ovat eläneet jo lapsesta asti aktiivista elämää ja harrastaneet pidemmän aikaa eri lajeja. Kun taas me (minä) joka aloittanut vasta aikuisiällä liikkumaan ja harrastamaan, tarvitsemme paljon vähemmän kasvaakseemme ja meillä ylimääräinen energia varastoituu herkemmin rasvaksi kehossa.

Kyllähän kauemmin tosissaan treenanneilla ja urheilleilla on treenitkin varmasti rankempia, koska ovat tottuneet ja oppineet siihen. Lisäksi moni heistä voi tehdä jotain liikunnallista työtä, minkä vuoksi muiden määrittelemien kaloreiden perusteella on huono rakentaa omaa ruokavaliota. Jonkin lukemani tutkimuksen mukaan myös kerran reilummin paisuneet rasvasolut keräävät helpommin rasvaa ja niiden määrä voi selkeässä liikalihavuudessa jopa lisääntyä. Ja onhan pitkään oikein syöneillä ja treenanneilla ihmisillä luultavasti myös paremmin kehittynyt lihaksisto, joka mahdollistaa ravintoaineiden tehokkaamman hyötykäytön nimen omaan lihasten tarpeisiin(tuo oli bro sciencea).

Back
Ylös Bottom