Mistä mimmit löytävät riittävästi aikaa ja motivaatiota treenaamiseen?
Itse olen ravintola-alalla duunissa ja työpäiväni ovat melko raskaat sekä epäsäännölliset ja on todella vaikeaa löytää riittävästi aikaa salilla käymiseen, aiemmin siis treenailin n.5 kertaa viikossa.
Työ on kaksivuoro työtä ja päivän pituus vaihtelee siinä 8-12h tunnin välillä, mutta 10h on varmaan sellanen normaali pituus. Ja siis omalla kohdalla ainakin kun oon seisonut/kävellyt koko päivän niin on motivaatiokin aika nollilla kun pitää valita vähän pidempien yö unien, tai urheilun välillä. Asiaa vielä hankaloittaa ravintola-alaan liittyvät epäterveelliset ruokatavat ja "rankka työ, rankat huvit" asenne :(
Onko kellään muulla kokemuksia tai vinkkejä treenin mahduttamiseen hankalaan aikatauluun ja motivaation ylläpitoon väsyneenäkin?
Mulla ei ole ravintola-alalta kokemusta, mutta oon ollut viimeiset puoli vuotta yhdellä huoltiksella töissä (kohta siirryn takaisin opiskeluelämään - tiedossa helpompi vrk-rytmi) ja on sekin aika hektistä hommaa ollut. Muutama rauhallinen työpäivä on ollut, mutta pääasiassa se on kauheeta kiirettä, juoksemista, ravaamista ja painavien lastien (mm. maitokorit, muut elintarvikelaatikot ja kaasupullot) kantamista. Ja koko ajan pitää olla jaloillaan ja skarppina, kun asiakaspalvelutyöstä on kyse. Meidän asema on auki klo6-24, eli yövuoroja en (onneksi) joudu tekemään. Päivät on normi 8h mittaisia. Eli työpäivien pituuden puolesta mun työ ei ole yhtä rankkaa kuin sulla.
Itse oon jaksanut treenata työn ohessa, koska oon yrittänyt pitää kynsin ja hampain kiinni säännöllisistä ruoka-ajoista ja karsinut monista muista menoista elämässä (käyn baarissa tosi harvoin, se sekoittais pakkaa vielä enemmän). Tietysti ruoka-ajat venyy välillä väkisinkin, jos on todella kiire ja vaan 2 henkilöä töissä, mutta yleensä ollaan saatu kyllä järkättyä ne pikkutauot jotenkin. Helpoista välipaloista on apua, esim. sheikkeriin valmiiksi sekoitettu jauhomix ja hedelmä siihen päälle - avot. Ei kauan nokka tuhise kun tollasen välipalan nappaa. Ravintola-alalla voi olla toisin (?) noiden pienienkin taukojen kanssa... ihmettelin just viikko sitten kun käytiin illalla syömässä, että miten ne tarjoilijat jaksaa kun niillä on niin kiire koko ajan eikä ne kerkiä mitään taukoja pitämään.
Lepo on todella tärkeää! Jos työpäivän jälkeen on IHAN poikki, niin on ihan turha mennä salille ähertämään - itse ainakin tunnen sen silloin, jos mehut on todella poissa eikä liikkumisesta olis mitään hyötyä, päinvastoin. Silloin korkeintaan rauhallinen käpöttely koiran kanssa on sellasta rentouttavaa liikkumista. Jos mulla on työpäivä esim. klo11-19, niin en haaveilekaan meneväni salille enää töiden jälkeen, koska tiedän etten välttämättä jaksa. Silloin käyn tekemässä treenin jo aamulla. Tämä edellyttää tietysti sitä, että edellisenä yönä oon nukkunut hyvät yöunet ja syönyt hyvin. Ja toi "rankka työ, rankat huvit" -asenne on kiinni täysin itsestä... ei sen tarvii niin olla kaikilla ;)
Sama juttu kuin pinko:lla siinä, että pyrin merkkaamaan treenit aina kalenteriin seuraavan viikon ajalle ja
pidän kiinni niistä (kyllä, kavereiden kanssa kahvittelutkin sovin sitten salitreenien puitteissa - hyvin on tähän asti asiat järjestyneet). Mulle siitä on vaan tullut jo tapa, että esim. sunnuntaina mietin valmiiksi tulevaa viikkoa, esim. "tiistaina mulla on tollanen päivä eli treenit laitan tohon ja keskiviikko on noin rankka - sen pyhitän levolle".
Uskon kyllä, että helppoa sun ei ole sovittaa töitä, treenejä, lepoa ja kunnollista syömistä aikatauluusi, mutta kyllä se varmasti onnistuu kun on vaan valmis pieniin uhrauksiin ja osaa vaatia vain parasta itselleen. Onko sulla lapsia? Jos ei, niin ajattele kuinka helppoa ja vapaata tuo suunnittelu sulla vielä on
Täälläkin on punttimimmejä, jotka käy (mahdollisesti epäsäännöllisessä) duunissa ja joilla on lapsia hoidettavana - ja silti treenit kulkee ja kehitystä tulee. Tästä voisi päätellä, että kaikki on kiinni itsestä