Minkälaisia kastikkeita valmistatte ruokiinne?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jalat
  • Aloitettu Aloitettu
Työkaverilta kuulin vinkin, missä kanafilesuikaleiden sekaan heitetään kermaviili ja maun mukaan mausteita. Kuulemma hyvää. Aattelin kokeilla, kunhan taas kastikesörsseliä kanasta valmistan...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä käytän pääasiassa ruokien maustamiseen tuota lidlin kania salsa- chilikastiketta. Iso pullo maksaa tarjouksessa 1e. Myös jotain Rainbown ja Felixin chilikastikkeita tulee käytettyä. Pääasia etteivät oo kovin rasvaisia tai runsaasti hiilihydraatteja sisältäviä. Tulinen sen olla pitää!:)

Mä oon tehnyt sellasta kastiketta johon laitan kolme paseerattua tomaattia(siis kiehautetaan kuoret irti). Ne kun iskee kiehuvaan veteen ja soossaa sinne vaikka haarukalla. Sitten keittelee hetken aikaa kokoon ja maustaa jollain kevyellä tuorejuustolla. Saa sopivasti makua eikä tuu liikaa kaloreita.

Mun suosikkeja on kermaviili, paseerattu tomaatti (terveellisin vaihtoehto) ja sitten erilaiset tuorejuustokastikkeet.

Kermaviilistä saa hyvän kastikkeen melkein ruualle kuin ruualle. Kalalle mä käytän yleensä seuraavaa perussatsia: purkki kermaviiliä, turaus sinappia, hyppysellinen suolaa, n. 1-2 tl sokeria (tai vastaava määrä makeutusjauhetta), silputtua purjoa, reilu ruokalusikallinen kurkkusalaattia, loraus sitruunamehua. Kastikkeen kuuluu olla makeahko, ei hapan.

Hyvää perussettiä tulee kermaviilistä kun laittaa mukaan paljon valkosipulia, aavistuksen suolaa ja sitten pippuria/chiliä tms. maun mukaan.

Paseeratusta tomaatista (saa valmiina purkkitavarana) saa hyviä kastikkeita esim. lihalle ja kalalle. Maustaa vaan maun mukaan (mun mielestä yrtit kuten timjami kuuluu ehdottomasti tomaattikastikkeeseen). Jos haluaa epäterveellisempää kastiketta, niin sekaan voi laittaa esim. sulatejuustoa tai ranskankermaa.

Tuorejuustoista saa myös hyvän kastikkeen. Mun suosikkiruoka on tällä hetkellä kylmäsavustettu lohi pannulla kypsytettynä. Noiden lohiviipaleiden mukaan pannulle sipulia, oliiveja, rasiallinen (pieni) tuorejuustoa (itselläni yleensä valkosipuli tai mustapippuri-tilli) sekä loraus vettä. Tarvittaessa voi suurustaa jollain. Myös kanasuikaleiden kastikkeena nuo tuorejuustot on oivia.

"BARBECUE SAUCE! ...MASTERPIECE! Masterpiece Barbecue Sauce: The best they make."

Tai ei ihan Masterpiece mutta esim. HP-kastike ja HP:n uudet erikoiskastikkeet (muovipullossa, Spicy & Classic) maltillisesti käytettynä.

Toinen kova sana kalkkunan ja kanan kanssa on semmonen intialainen kastikejauhesekoitus kun esim. "Tikka Masala". Ihan jokainen ei varmaan tykkää, mutta mulla vie kielen mennessään. Ohjeen mukaan tohon pitäisi lisätä hapankermaa, mutta toimii kyllä ilmankin.

Petu80 sanoi:
Uncle bens sweet & sour extra spicy sopii helevetin hyvin liha, kana, ja kalaruokiin ja on hyvää. Niitä makuvaihtoehtoja on lisäks paljon.

Itsekin tykkään näistä. Rasvaa ei ainakaan pitäis olla paljon, hiilari/energiasisältöä en kyllä muista. Kauppojen omilla merkeillä (esim. Pirkka, Rainbow) on näistä myös hyviä halpisversioita.

En minkäänlaista.

En myöskään oikein enää pidä valmiskastikkeista. Niitä tuli vuosia vedettyä usein, kyllästyin täysin. Lisäksi niissä on aina prkl (kuten myös valmiiksi marinoiduissa lihoissakin) joku tietty sivumaku, olisiko glutamaatti vai mikä lie, mutta en tykkää.

En ole mikään kastikkeenlaittaja yleensä, mutta nyt on niin helppo ja herkullinen resepti että pitää jakaa. Ainakin kalkkunan ja riisin kanssa taivaallista:

2 dl kermaa
½ pkt Koskenlaskija Kanttarelli

- kiehauta kerma, sulata juusto palasina sekaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom