Minkä tyylisesti treenaatte - kehonrakennus/fitness/voima/jne. ?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ihan alkuun on pakko sanoa, että tuo otsikko on aika epämääräisen näköinen... Voisi vähän ajatella myös sitä ulkoasua ja näin ollen ns. lukijaystävällisyyttä.
[mod]Muokattu hieman selkeämmäksi :) -Emmah[/mod]Mutta lyhyesti ja ytimekkäästi: treenaan fitness-tyylisesti, tähtään 2007 kevään BF-nuoriin. Puntilla olen käynyt jotain 4 vuotta, en kuitenkaan koko aikaa kovinkaan tavoitteellisesti. Nyt alkuvuodesta toivon saavani valmentajan ja näin ollen pyörät pyörimään ihan kunnolla!

Treenailen nyt lähinnä muuten huvikseen. Tarkoitus olisi siis saada lisää lihasta ja voimaa, lähinnä siis näyttää hyvältä ja että tuntuiskin hyvältä (turha toivo, aina koskee johonkin!). Kisailemaan lähden sitten joskus johonkin. Saas nähdä senkin että millaiselle lavalle loppujen lopuksi nousen.
Fiksua treeniä takana vajaa vuosi, ensimmäisen kerran menin salille 3 vuotta sitten. Taukoja ollut tuossa ekan 2 vuoden aikana pari sellaista puolen vuoden mittaista, eli silloin en kyllä tainnut saada paljon mitään aikaiseksikaan...

En kyllä oikeen itsekkään ole varma, mutta luulisin että fitness on lähimpänä minua... tosin aerobista en kovin paljoa tee. Mutta fitness-kroppa on tähtäimessä ja voimaakin saa tulla :) .
Toivottavasti tässä kevään edetessä saan tota laardia sen verran pois että näkis mitä siellä alla on...:D .

Noista vaihtoehdoista varmaankin se fitness liippaa lähimmältä...oikeastaan en jaksa tällä hetkellä stressata asiasta liikaa, vaan treenaan vähän fiiliksen mukaan:) nyt jouluaikana tulee kyllä mässäiltyä ihan liikaa...aerobista inhoan kylläkin.
Edittiä...olen käynyt salilla noin 3 vuotta, mutta välissä on ollut pitempiäkin taukoja.

Varmaan fitness lähimpänä, mutta tällä hetkellä treenailen intohimolla harrastuksenomaisesti :) Tykkään syödä oikein, treenata oikein ja usein ja harrastaa myöskin aerobista, mutta en tätä puuhastelua oikein mihinkään kategoriaan osaa laittaa.

Ihan aloitteleva olen, eli salilla käynyt vain n. viitisen kuukautta..treenaan aikas huvikseen, toki lähinnä myös siksi että olo olisi vaan hyvä..en minä tiedä..kunhan treenaan ja katon mitä saan aikaseks sit joskus.:rolleyes:

niin joo ja aerobista inhoan minäkin:D

Varmaankin fitness tyylisesti, kun lihaa koitetaan mahdollisimman isoksi saada. Tavoitteena terve ja hyvännäköinen kroppa. Kisat eivät ole edes haaveiluasteella.

Hmm, tarkoitatteko nyt likat tuolla fitnesstyylillä että treeniin kuuluu myös fitnessiin liittyvät harjoitukset - loikat, venyvyys yms.? ZannaZ ainakin varmana noista osaisi valaista, nimittäin nimenomaan FITNESStyylinen treenaus ei pelkästään painotu lihasmassan hankintaan. Ennemmin olettaisin että kehonrakennustyyli on se millä hyvin moni likka treenaa: maksimaalista lihasmassanhankintaa, melko vähän aerobista, ei loikkaharjoituksia/plyometrics-harkkoja. Tai no, kaipa sitä kehotyylilläkin niitä voidaan tehdä mutta ainakin huomattavasti vähemmän. Ehkä ois pitänyt ekassa viestissä vähän valottaa, mitä milläkin tyylillä ymmärtää. Miten muuten fitness- ja kehonrakennustyyli edes toisistaan eroaa, jos molemmissa tavoitteena on saada mahdollisimman paljon lihasmassaa?

Luulisin että mulla tuo harjoittelu on enimmäkseen kehonrakennuspainotteista tällä hetkellä, tosin toki runsas aerobinen just nyt pitää sen lihasmassan lisääntymisen varmaan aika minimissä. Syksyllä tein paljon enemmän myös loikkia, venyvyysharjoituksia ja noita plyometrics-harkkoja (miten ne ikinä suomennettaisiinkaan - voimakestävyys, tms?), joten sen lukisin enemmän fitness-harjoitteluksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Faidra sanoi:
Hmm, tarkoitatteko nyt likat tuolla fitnesstyylillä että treeniin kuuluu myös fitnessiin liittyvät harjoitukset - loikat, venyvyys yms.? ZannaZ ainakin varmana noista osaisi valaista, nimittäin nimenomaan FITNESStyylinen treenaus ei pelkästään painotu lihasmassan hankintaan. Ennemmin olettaisin että kehonrakennustyyli on se millä hyvin moni likka treenaa: maksimaalista lihasmassanhankintaa, melko vähän aerobista, ei loikkaharjoituksia/plyometrics-harkkoja. Tai no, kaipa sitä kehotyylilläkin niitä voidaan tehdä mutta ainakin huomattavasti vähemmän. Ehkä ois pitänyt ekassa viestissä vähän valottaa, mitä milläkin tyylillä ymmärtää. Miten muuten fitness- ja kehonrakennustyyli edes toisistaan eroaa, jos molemmissa tavoitteena on saada mahdollisimman paljon lihasmassaa?

Luulisin että mulla tuo harjoittelu on enimmäkseen kehonrakennuspainotteista tällä hetkellä, tosin toki runsas aerobinen just nyt pitää sen lihasmassan lisääntymisen varmaan aika minimissä. Syksyllä tein paljon enemmän myös loikkia, venyvyysharjoituksia ja noita plyometrics-harkkoja (miten ne ikinä suomennettaisiinkaan - voimakestävyys, tms?), joten sen lukisin enemmän fitness-harjoitteluksi.

Onkohan se niin, että kirjoitetaan treenaattavan sillä tyylillä mihin kilpailuihin lähettäis, (jos siis lähettäis)joko nyt tai sitten joskus tulevaisuudessa? En ole aivan varma(että älkää nirhatko), mutta taitaa olla kehonrakennus(kilpailumielessä)aika kuolutta, ainakin naisten puolella ja fitness tosi suosittua. Mutta voi kyllä valaista vähän enemmän mitä hakee. No jotkuthan ovat viitanneet kyllä kilpailuihinkin. Mutta alkoi kuulostamaan mielenkiintoiselta noi loikkaharjoitukset(yleisurheilua, kun joskus olen harrastanut :) ), eli millaisia ne ovat? niillä varmaan haetaan sitä kimmoisuutta? Sori tää voi kuullostaa tyhmältä, mutta pitääkö fitneksien osata tanssia? Onko ne koreografiat vaikeita mitä ne siellä lavalla tekee? Pitääkö olla ehdottoman hyvä rytmitaju?

JA miksi kehonrakennukseen kuuluu mahdollisemman vähän aerobista?

ihanahelena sanoi:
Mutta alkoi kuulostamaan mielenkiintoiselta noi loikkaharjoitukset(yleisurheilua, kun joskus olen harrastanut :) ), eli millaisia ne ovat? niillä varmaan haetaan sitä kimmoisuutta? Sori tää voi kuullostaa tyhmältä, mutta pitääkö fitneksien osata tanssia? Onko ne koreografiat vaikeita mitä ne siellä lavalla tekee? Pitääkö olla ehdottoman hyvä rytmitaju?

JA miksi kehonrakennukseen kuuluu mahdollisemman vähän aerobista?
Mulla ainakin on erään fitness-kilpailijan laatima "loikkaohjelma", jossa on hyvin monenlaisia harjoituksia joita toteutetaan vaikkapa ihan lenkin yhteydessä. Erilaisia hyppyjä, pomppuja, pyrähdyksiä... Vaikea sitä on selittää. Samoiten kuin on fitness-kisoihin kuuluvien voimaliikkeiden harjoitusohjelma, tosin molemmat hyllytettynä tällä hetkellä.

Uskon, että tanssi- ja esimerkiksi voimistelutaustasta on fitnessissä apua, ehdottomasti. Vapaaohjelma on kuitenkin melko vaativa jos sen aikoo tyylipuhtaasti ja taidolla suorittaa. Vaaditaan ensinnäkin voimaa ja notkeutta suorittaa pakolliset liikkeet ja ns. tanssillisessa muodossahan noi vaparit ovat. Ei ne fitnessmimmit turhaan tanssitunneilla ravaa. Aina helpompi jos on jotain taustaa, mutta me jokainen tiedämme myös niitä kilpailijoita, jotka ovat lähteneet ns. nollasta liikkeelle. Rytmitajuakin on oltava, esim. sen takia, että kestää musiikin mukana (vaparit yleensä nopeatempoisia koska esitys on lyhyt), suorittaa liikkeet oikeassa kohtaa, ottaa huomioon musiikkiin miksatut "tehosteäänet" ym. joten kyllä, kyllä rytmitajua tarvitaan - tosin vapaaohjelmaa toki harjoitellaan ja hiotaan ennen kisoja hurjan paljon, jotta sen varmasti osaa.

Kehonrakennustyyppisessä treenissä mahdollisimman vähän aerobista siksi, että lihakset saisivat yksinkertaisesti kasvaa eikä niitä saatettaisi kataboliseen tilaan ylimääräisellä rasituksella ja kulutuksella. Rasvanpoltto on sitten asia erikseen, siihen käytetään aerobista harjoittelua.

Edit: Jos kiinnostaa noi loikkaohjelmat, niin tossa on yksi ketju aiheesta:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=22141&highlight=loikkaohjelma

Toivottavasti sait viestistäni jotain selkoa ja apua tiedonjanoosi. Tiedän ettei se kuitenkaan ole täydellinen, joten viisaammat täydentäkööt. :)

Lienen yksi palstan harvoista puhtaasti voimatyyliin treenaavista mimmeistä (onhan meitä toki muutama muukin, Metri ja ketjun aloittaja esimerkiksi). Takana on yhdet pikkukisat, ja tavoitteena on myös tulevaisuudessa nostaa kisalavoilla.

Mie oon painonnostaja, eli treeni koostuu pääasiassa tempauksesta, työnnöstä, niiden variaatioista (esim. tempausveto, tempaus nivusilta, raaka rinnalleveto) ja apuliikkeistä (kyykky, mave ym). Joskus teen myös ns. bodytreeniä eli veivaan hauikset ja rinnan tms. :)

Zone-sarja -42%
... unohtui sitten tarkentaa tuossa edellisessä postissani, että voimatyyliin treenaaminen tarkoittaa minun tapauksessani siis voimanostoa :nolo:

Mä en oikeastaan osaa sanoa, millä tyylillä treenaan.

Salitreenit tulee kyllä vedettyä bodytyyppisesti, mutta sen lisäksi harrastan reilusti aerobista. Isoista lihaksista kyllä haaveilen, mutta aerobisesta en ole valmis luopumaan mistään hinnasta - en edes isompien lihasten toivossa.

Suurin ongelma mun treenaamisessa taitaa kuitenkin olla syöminen. Kaloreita (ja läskiä :rolleyes: ) tulee kyllä reilusti, mutta aivan vääristä lähteistä.

Pakko mainita, että yhden kaverin kanssa juteltiin kerran mun syömisestä. Totesin, että olisin kyllä todella lihava, jos en liikkuisi niin paljon. Kaveri totesi, että olisit todella hoikka, jos et söisi niin paljon. Täytyy tunnustaa, ettei ollut koskaan tullut itse ajateltua asiaa niin päin :D.

Mä olen alkanut nykyisin luisua tuohon potkunyrkkeilyn treenaamiseen pääasiallisesti, salille tulee "ehdittyä" enää harvoin, ennen treenasin voimatyyppisesti.
Nyt on edessä painonpudotuksen haku, pitkän sairastelun ja löysäilyn jälkeen, joten aerobista osuutta on tarkoitus lisätä huomattavasti ja puntillekin raahautua useammin.

Tää ei osaa oikein päättää... Yli kympin sarjoja en tee kyllä oikein ikinä ja aerobiset on tällä hetkellä kuvioissa lähinnä rasvanpolton takia. Kaipa mä teen vähän sekä massaa että voimaa. :) Kumpikaan yksin ei kelpaa, joskin eihän niitä ihan puhtaasti voi kai oikein treenata kumpaakaan. Hmm. Ehkä mä keräilen tässä vielä vähän lisää massaa erityisesti yläkroppaan ja keskityn sitten voiman kasvattamiseen. :)

Gillyanne sanoi:
Lienen yksi palstan harvoista puhtaasti voimatyyliin treenaavista mimmeistä (onhan meitä toki muutama muukin, Metri ja ketjun aloittaja esimerkiksi). Takana on yhdet pikkukisat, ja tavoitteena on myös tulevaisuudessa nostaa kisalavoilla.
kerrotko miten meni? paljo nostit? ja ónnea kisoista

Latest posts

Back
Ylös Bottom