Miniläppärit, tekeekö mitään?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja j15
  • Aloitettu Aloitettu

j15

lähinnä laskujen maksuja ja sähköpostien tarkisteluja varten.
ja jotain satunnaista musiikin lataamista ja yuotube videoiden kattelua.

vai kannatttaisko laittaa tavallinen läppäri, halvimmat heikkotehoiset normiläppärit on samoissa hinnoissa kuin minit.

koolla ei tässä tapauksessa ole väliä:)
yritän vaan päästä halvalla, tulee kuitenkin vara/matkakoneeksi

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä ostin Acerin miniläppärin, vaikka oonkin aina vähän dissanut ko merkkiä. On toi ihan kiva, vaikka pääkoneena toimii edelleen Macbook pro. Mutta jos ei jaksa kiskoa siitä kaikkia johtoja irti siirtääkseen olohuoneeseen, on miniläppäri laiskan ihmisen ideaalikone ;)

Ajattelin myös reissukoneeksi, kaikkialle kun ei viite mäkkiä roudailla.

Matka/vieraskoneena toimii, oikeaan käyttöön mielummi joku vähän isompi.

Oman vähäisen käytön jälkeen, ei mun mielestä noista oo mihinkään.. Ainoastaan aku ankan korvaamiseen vessa reissulla, lukea jotain verkkolehteä esim

koolla ei tässä tapauksessa ole väliä:)
Jos koneen koolla ei oikeasti ole mitään väliä, niin osta joku halpa isompi kone. Saat samaan hintaan enemmän tehoa, muistia ja kiintolevyä, mutta ennen kaikkea saat isomman näytön ja DVD-aseman, joka miniläppäreistä järjestään puuttuu.

Itselläni on tällä hetkellä ihan ykköskoneena MSI:n Wind, varustettuna 22" tuuman lisänäytöllä, irtonäppiksellä ja Bluetooth-hiirellä. DVD-asema on sitten tarvittaessa käytössä tuossa vanhassa pöytäkoneessani. Tähän kuitenkin päädyin vain ja ainoastaan tämän koneen helpon kannettavuuden takia. Jos en haluaisi pystyä pitämään tätä konetta helposti mukanani kaikkialla, niin olisin ilman muuta päätynyt isompaan koneeseen.

Ykköskoneeksi kannattaa suosiolla aina ostaa vähintään 15" tai 17" kannettava. Käyttömukavuus satunnaisessakin käytössä aivan eri luokkaa. :)

Matka/varakoneeksi hyviä laitteita, Linux ja kohtuullisen kokonen näyttö on kyllä must mun mielestä niissä kuitenkin, ettei ihan leluksi mene. :)

Jos et juuri muuta tee, kun nettiä selaat, luet foorumeita, luet mailin, oot messengerissä, jne, niin tuommonen miniläppäi on ok, tosin juurikin samalla hinnalla saa vähän isomman ja tehokkaammankin läppärin, niin melkein vois suositela kyl semmostakin. Vaikka miniläpäris olis kiva, nopea SSD -asema, niin tilaa ei ole des 20GB välttämättä ja sen voin sanoa, että se pistää vituttaan nykyään, jos vähänkin jotain "ostat" netistä. :)

kannattaa muistaa näissä se, että vaikka toki näyttö on isossa koneessa eri luokkaa niin myös näppäimistö on ihan eri lajia. Samantienhän sä voit maksella laskus vaikka kännykällä, mutta kyllä ihan kunnon läppärin näppäimistö pesee about 1000 kertaa miniläppäreiden MINInäppäimistöt.

Hinnan takia miniläppäriä ei tosiaan kannata ostaa, sillä samalla rahalla saa täysiverisen kannettavan. Ja kannettava on jo itsessään niin helppo kanniskella, että saa oikeasti olla todella tiuhaan konetta kuljetteleva että täytyy miniläppäri olla(tosin jos konetta vaaditaan pidettäväksi kokoajan mukana, niin täytyy sen silloin yleensä olla myös paljon muussakin suhteessa parempi kuin miniläppäri, jolloin joku 12 tuumaisella näytöllä varustettu kunnon läppäri on luultavasti fiksumpi vaihtoehto)

miniläppärit on trendi-ilmiö ja tuntuu hullulta että joku oikeasti sitä tarvitsisi. Tosin pienen hintansa vuoksi sellaisen voi leluksi hankkia ja käyttää sitten vaikka lentokoneessa kertaalleen.

edit. ja nimenomaan mese ja foorumit sun muut on aika kuraa miniläppärin kautta. Kirjoitus on tuskallisen hidasta, näät pakkiksella yhden postin kerrallaan jne. jne.

miniläppärit on trendi-ilmiö ja tuntuu hullulta että joku oikeasti sitä tarvitsisi. Tosin pienen hintansa vuoksi sellaisen voi leluksi hankkia ja käyttää sitten vaikka lentokoneessa kertaalleen.

edit. ja nimenomaan mese ja foorumit sun muut on aika kuraa miniläppärin kautta. Kirjoitus on tuskallisen hidasta, näät pakkiksella yhden postin kerrallaan jne. jne.

No täällä on yksi hyvinkin tyytyväinen käyttäjä. Työmatkoilla junassa tätä tulee käytettyä joka päivä n.2 tuntia ja hyvin olen foorumia pystynyt lukemaan ja jopa tähän pieneen näppäimistöön on tottunut yllättävän nopeasti. Kyseessä siis soneran kytky acer läppäri.

Pidemmän päälle tuommoisella miniläppärillä näpyttely on todella rasittavaa. Näppäimistö on niin kapea, että selkä kääntyy kyyryyn ja hartiat sisäänpäin.
Tietty esim matkoilla tai töissä tjsp voi olla kätevä, jos tarvitsee konetta joka paikassa eikä viitsi normaalia läppäriä kanniskella, mutta ainoana koneena imo melko turha sekä kokonsa, että tehojensa puolesta (riippuen tehon tarpeesta luonnollisesti, jos lukee sähköpostin ja kirjottaa raportteja tekstinkäsittelyllä, riittävät tehot mainiosti).

Itse olen käytellyt nyt puoli vuotta Aspire Onea tinyXP:llä ja kyllähän tuo toimii. Mathcadillä ja Officella tulee tehtailtua kaikenlaisia dokumentteja, mutta powerpointtien teko on melko tuskallista niin pieneltä näytöltä - mutta on sellaisiakin hätätilanteissa tehty onnistuneesti. Mitään CAD softaa on turha edes koittaa jo pienen näytön vuoksi.

Viihteen puolelta mese toimii hyvin, lisäksi yksinkertaiset ja wanhat pelit pyörivät emulaattoreilla varsin kivuttomasti jos on tarvetta tappaa aikaa. Videoita taas on pakko pyöritellä ulkoisen kovon kautta mutta kyllä nekin toimivat.

Eli kulkee hyvin mukana kakkoskoneena jos sellaista tarvitsee, isompaa läppäriä ei ole aspiren oston jälkeen tullut otettua mukaan enää mihinkään. Ensisijaiseksi koneeksi tuosta ei kuitenkaan ole.

edittii: näppäimistöstä sen verran että on hieman normaalia kapeampi mutta toimiva, käyttö vaatii totuttelua ja aikuisen miehen sormilla typoja tulee melko usein joten saa olla tarkkana. Enemmän kuitenkin häiritsee muovisen ja hauraan oloinen tuntu näppäimissä.
Kuvankäsittelyäkin olen koittanut mutta siinä hommassa kone alkaa jo väsyä.

meillä on samsungin nc10 ja ihan hyvä näppäimistö siinä on, helppo kirjoittaa vaikka minulla on hieman normaalia suuremmat kourat ja sormet. Touch padi on minusta huomattavasti huonompi kuin noissa normi kannettavissa.
Ihan ok kone, mut mielummin kuitenkin käytän pöytäkonetta

Miniläppärit on iha ok jos käyttää vaa netin ja chatin takia konetta, näppärä ja pienikokoinen. Mut en sit tiiä onko miniläppäristä muuta hyötyä

Mulla o miniläppärille sen verran käyttöä, että se o olohuoneen pöytäkoneena jos haluaa jotain näpytellä samalla ku kattoo telkkua, ja sitten tietty reissussa mukana. Bileissä voi soittaa musat jne. ja kattoa youtuben kasarivideot, eikä tarvi linnoittautua työpöydän ääreen.

Soneran kytky acer ollut käytössä jo vuoden alusta, eikä ikävä vanhaan ole yhtään. Sopii juuri mulle, kun en mitään lataile/pelaile vaan oikeestaan käytän konetta meseen, facebookkiin ja foorumeihin. Ja ite totuin tähän näppäimistöönkin nopeasti, mutta ainoa haittapuoli on että esim. youtube videot ei näy kokonaan.

Soneran kytky acer ollut käytössä jo vuoden alusta, eikä ikävä vanhaan ole yhtään. Sopii juuri mulle, kun en mitään lataile/pelaile vaan oikeestaan käytän konetta meseen, facebookkiin ja foorumeihin. Ja ite totuin tähän näppäimistöönkin nopeasti, mutta ainoa haittapuoli on että esim. youtube videot ei näy kokonaan.

Mitenniin ei näkyisi kokonaan. Suurennettu näyttö niin isoksi? Kokeilehan Ctrl ja + tai -.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom