Mimmien superfoodit?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Kokeiltua on tullut kaikenlaista: MSM, maca, spiruliina (jauheena ehkä pahimman makuista ainetta, mitä olen ikinä syönyt), ohranoras- ja vehnänorasjauheet ja raakakaakaojauhe nyt ainakin. Viime aikoina en ole käyttänyt mitään.

Mä en ole innostunut eksoottisista superfoodeista kovinkaan paljon. Kokeilunhaluinen kuitenkin olen, joten jokunen tuote on tiensä meillekin löytänyt ja on satunnaisessa käytössä. MSM-pussi, kaakaonibsejä ja hampunsiemeniä löytyy kaapista tällä hetkellä. En pääse kehumaan niistä ainoatakaan maun puolesta tai muutenkaan, mutta eipä tällä käytöllä voi oikein mitään niiltä odottaakaan. Jatkossakin sijoitan pennoseni ennemmin vaikka kotimaisiin marjoihin, joita tulee viikossa syötyä melkein parisen kiloa.

Tällä hetkellä kaapissa taitaa olla gojimarjoja, chiasiemeniä, lakritsijauhetta ja jtn smoothiemix juttua, jossa on eri superfoodeja. Yleensä smoothien sekaan laitan (maku ei tuu läpi)

Kiinnostuin, mitä sen on ja miten käytetään? :)

Googlaamalla löytyy vaikka mitä. Se on siis intialaiseen lääketieteeseen kuuluva yrtti, seuraava kopsattu Lifen nettisivuilta:
Ashwagandha-kasvin (Withania somnifera) juurta on hyödynnetty kautta aikojen. Tämä "Intian ginsenginä" tunnettu kasvi on ollut yksi tärkeimmistä yrteistä intialaisille satojen vuosien ajan. Tärkeimmät vaikuttavat aineet ashwagandhassa ovat alkaloidit ja laktonit.

Aswagandhaa pidetään ginsengin ja macan tavoin adaptogeeninä, jonka uskotaan lisäävän fyysistä ja henkistä suorituskykyä sekä vahvistavan elimistön omaa vastustukykyä ja tukemaan elimistön palautumista stressistä.

Mä lisään sitä aamulla puoli teelusikallista jogurtti-mustikka-mysli-sörsseliin, jossa sen maku ei häiritse. Tein ennen joulua myös "suklaata" johon lisäsin ihan reilusti ashwagandha-jauhetta sulatetun tumman suklaan ja siihen sekoitettujen kuivahedelmien ja pähkinöiden sekaan, annoin jämähtää ja paloittelin. Tumman suklaan karvaus kivasti peitti ashwagandhan sinänsä aika kitkerää makua.

Haa! Ja vuosi tästä eteenpäin asiat on toisin. En usko että olisin niin kiinnostunut superfoodeista muuten mutta olen oman blogini myötä alkanut tekemään yhteistyötä mm. Ruohonjuuren ja Puhdistamon kanssa ja heidän tuotteitaan sitten kokeillut ja monet hyväksi todennut.

Olen tässä viimeisen parin kuukauden aikana käyttänyt MSM, kylmäpuristettua kookosöljyä ja paria erilaista superfoodmixiä. Myös monia muitakin tuotteita mutta noita erityisesti. Gojimarjat maistuu edelleenkin paskalle, ja mitään pakurikääpiä en ihan heti ole testailemassa ;)

Olen tälläinen hitaasti lämpiävä punttijunttimimmi :lol2:

Heh, mulle kävi ihan samalla tavoin. Oon pitänyt superfoodeja hölmöjen hippien rahastuksena, mutta kun sain msm-jauheesta niin hyvän avun nivelkipuihin, kokeilin muitakin. Ensin ostin raakakaakaota johon hurahdin heti sen piristävän vaikutuksen vuoksi, sitten sitä aswagandha-jauhetta, nyt oon ostamassa macaa. Hitto soikoon :D

Gojimarjoja, chia-siemeniä, ajoittain macajauhetta.. Spirulina-tabletteja vasta ostin. Kookosöljyä tuli ostettua, mutta ei vaan uppoa missään muodossa eikä minkään seassa, örk :eek:

Ideoita/ ehdotuksia siihen, miten ja missä spirulina-jauhetta voisi käyttää? Sain ystävättäreltä 'ylimääräisen' purkin sitä, enkä enää ihmettele, miksi. Kauheaa töhnää :D

Sokeroimattomat kuivatut karpalot! Uusin superfood-löytöni, namia. Tosi vaikea vaan löytää nimenomaan sokeroimattomana versiona! Pirkan pehmeä karpalo (150g) on ainoa kaupasta löytämäni sokeroimaton versio, kilohinta on mukavampi Pirkassa (noin 13e) kuin Punnitse&Säästä-liikkeen 21e/kg... Pussit on vaan törkeen pieniä. Syön usein rahkan kanssa, tykkään kun rahkassa on jotain purutuntumaa.

Goji-marjoja olen myös testannut mutta ne ei ainakaan vielä hivele makuhermoja.

Itsekin hieman vierastan termiä superfood, ehkä siksi että olen aiheessa aika vieraalla maaperällä. Tietämättömyyden takia ennakkokäsitykseni niistä on lähinnä se, että ne maistuvat älyttömän pahalta mutta ovat terveellisiä... Vaikka saankin jotain melkeinpä perverssejä kiksejä siitä, että lisään pellavansiemeniä aamupuuroon silloin tällöin, valitsen mieluummin sen hyvältä maistuvan ja terveellisen vaihtoehdon, kuin pahalta maistuvan ja superterveellisen. Itsepoimittujen ja vanhempien pakkasesta nyysittyjen hillojen ja mustikoiden lisäksi jemmassa on myös porukoilta saatua hirvenlihaa ja naapurin navetan ternimaitoa. Siihen tehdyt pinaattiletut :kuola:

Raakakaakao on ehkä ainut erikoisuus josta olen kiinnostunut suklaan valmistuksen ja leipomisen kannalta. Siitä tulikin mieleen että voisitteko suositella leivontaan sopivia eksoottisia superfood-tuotteita, jotka ihan oikeasti maistuvat itsessään hyvältä? Esimerkiksi suklaan valmistuksessa mausteeksi?

Itsekin hieman vierastan termiä superfood, ehkä siksi että olen aiheessa aika vieraalla maaperällä. Tietämättömyyden takia ennakkokäsitykseni niistä on lähinnä se, että ne maistuvat älyttömän pahalta mutta ovat terveellisiä... Vaikka saankin jotain melkeinpä perverssejä kiksejä siitä, että lisään pellavansiemeniä aamupuuroon silloin tällöin, valitsen mieluummin sen hyvältä maistuvan ja terveellisen vaihtoehdon, kuin pahalta maistuvan ja superterveellisen. Itsepoimittujen ja vanhempien pakkasesta nyysittyjen hillojen ja mustikoiden lisäksi jemmassa on myös porukoilta saatua hirvenlihaa ja naapurin navetan ternimaitoa. Siihen tehdyt pinaattiletut :kuola:

Raakakaakao on ehkä ainut erikoisuus josta olen kiinnostunut suklaan valmistuksen ja leipomisen kannalta. Siitä tulikin mieleen että voisitteko suositella leivontaan sopivia eksoottisia superfood-tuotteita, jotka ihan oikeasti maistuvat itsessään hyvältä? Esimerkiksi suklaan valmistuksessa mausteeksi?

Mistä tiedät, että ne superfoodit on terveellisiä, kun ei niitä ole edes tutkittu?

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Huomaatkos kun käytin sanoja "Tietämättömyyden takia ennakkokäsitykseni...", enkä "Maailman arvostetuimman yliopiston mukaan..."?

Viherjauheitten (spirulina, chlorella, orasjauheet -vehnä ja ohra) maun olen saanut kohtuulliseksi lisäämällä n. ruokalusikallisen viherjauhetta puoleen litraan kylmää vettä, siihen lisäksi puhdistamon amla-marjajauheella täydennettyä msm-jauhetta tai sen tilalta pelkkää amla-marjajauhetta. Päälle puristettua sitruunaa tai limettiä, blenderillä sekaisin ja pari palaa jäitä. Raikasta, tosin tuosta vihreästä jää suupieliin vähän jauhoinen kuorrutus :)

Käytän kotimaisia marjoja päivittäin (tai ainakin lähes päivittäin). Spirulina-tabletteja syön lähinnä jodin vuoksi, kun tuota pöytäsuolaa en käytä.

MSM:ää ajattelin tilata IHerbistä, lähinnä tuon ukonturjakkeen kiipeilijän kyynärpää vaivan vuoksi, mutta voisin hyvin kokeilla sitä itsekin. Mietin pitäisikö kokeilla tuollaista yhdistelmää, jossa MSM:n lisäksi on glukosamiinia ja kondroitiinia. Onko jollain kokemuksia tällaisesta tuotteesta nivelkipuihin (tendiniittiin tai tendinoosiin)?

edit: Tilasin sitten jo samantein itselleni MSM:ää ja miehelle glukosamiini & MSM -yhdistelmää :)

Onko muilla tullut vatsakipuja esim. maca-jauheesta? Mä söin sitä 3 viikkoa ongelmitta, pidin viikon tauon ja aloitin uudelleen. Tällä toisella "kuurilla" noin viikon jälkeen alkoi aina nauttimisen jälkeen hirvittävät vatsakivut (kesto noin 1-3 h). En osannut yhdistää niitä ensin macaan, mutta kun ne tulevat aina kun sitä otan, ja pysyvät poissa kun en ota, niin en keksi oikein muuta vaihtoehtoa. Ruokavalio ei ole muuttunut, enkä myöskään nostanut maca-annostusta tauon jälkeen. Söin edelleen sen 1-2 tl pari kertaa päivässä, puuroon tai rahkaan sekoitettuna. Pussi oli sama mistä söin ennen taukoakin, eli en usko että itse valmisteessa oli mitään vikaa.

Kokemuksia, vinkkejä? Söisin mielelläni sitä jatkossa, kun tunsin todella piristyväni, mutta nuo kivut eivät ole sen arvoiset tokikaan.

Raaka-kaakaojauhe taitaa tällä hetkellä olla ainut mitä omasta kaapista löytyy. Noita superfoodeja on vain niin paljon ettei tiedä mihin seuraavaks sijottaisi :D

Pakuri on paras superfoodi!!!

Ja kuinka siis saatoinkaan unohtaa!! Eli PAKURIKÄÄPÄ!! Olettekos tutustuneet moiseen?
Mä olen itse käynyt keräämässä sitä metsästä ja keittelen siitä teetä lähes päivittäin. Sekaan hunajaa ja on ihan ok-makuista.

Tässä linkki, kannattaa lukasta, jos ei ole tuttu juttu vielä! http://www.jaakkohalmetoja.com/fi/pakurikaapa/

Varsinkin Pohjoisesta poimittuna, koska lapin karuissa olosuhteissa kasvaneena se sisältää huomattavasti enemmän vaikuttavia aineita. Pysyy flunssa yms. poissa, kun nauttii 2-4 kupillista pakuriteetä päivässä :) Täältä saa Inarista poimittua pakurikääpää Siggan - Arctic Superfood.

En jotenkin osaa oikein erotella, mikä kaikki ruokavaliossani lasketaan "superfoodiksi", mutta ainakin pellavansiemenet, chian siemenet, kotimaiset marjat ja kookosöljy on lähes päivittäisessä käytössä.

Oisko täällä kenelläkään antaa vinkkiä, miten tuon kookosöljyn saisi sekoittumaan smoothieen? Sulattaminenkaan ei auta, kun sehän jämähtää kiinteäksi samantien kun sen kippaa smoothien sekaan...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom