Mimmien superfoodit?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Superfoodit ei sinänsä ole mulle tärkeitä, mutta olen aina ollut vähän hifisti terveellisten ruokien suhteen ja diggaan kokeilla uusia juttuja. Käyn paljon Ekolossa, Ruohonjuuressa ja Punnitse & säästä, ja totesin ainakin raakasuklaan olevan itselleni sallittu herkku. Ongelmana on, etten osaa soveltaa superfoodeja reseoteihin. Mulle riittää superfoodiksi aamulla perussuomalaiset mustikat ja kaurapuuro, mutta joskus sörsseileihini eksyy gojimarjoja, mulperimarjoja, aloeveran paloja ja chian siemeniä, myös spirulinapaketti löytyy. Raakakaakaojauhetta käytän enemmän kuin normaalia, olen tehnyt omaa iltakaakaota ripauksella steviaa. Niitä smoothievinkkejä mulle perkele...

Tuo kookosöljy on mielenkiintoinen. Ekokauppojen myyjät ym. kehuu, mutta terveydenhoitaja kielsi minua käyttämästä sitä rasvahappojen tyydyttyneisyyden takia. Itse diggaan paistella kasvikset ja kanasuikaleet sillä enkä rypsiöljyllä.

The the moment: mustikka, mustaherukka, puolukka, tyrni
Kookosöljy, pellavansiemenöljy
Carob-jauhe (joskus tulee rahkaan jemmattua)
Mantelit, kookoshiutale

Superfoodithan voi varmaan jokainen määritellä ehkä itse :)

Tuo superfood-nimitys on kyllä niin huono valinta. Kuten huomaa, se ensinnäkin ärsyttää monia. Ja jos joku nyt haluaa vältellä superfood-nimityksen saaneita niin eikös mm. mustikkaa superfoodiksi nykyään luokitella. Itse olen koittanut kehitellä sokean pisteen sanalle superfood ja ostan ihan sitä mikä hyvältä tuntuu. En siis vältä jotain tuotetta vain jos sitä hehkutetaan superfoodiksi vaikken nimityksestä pidäkään. Ylipäätään suosin kotimaista, joten erikoisemmat superfoodit jää yleensä vakikäytössä kaupan hyllyyn joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Mulla on taipumusta raudan puutteeseen ja klorella ja spirulina auttaa tähän. Kolmas ulkomaan ihme on maca. Mutta toisaalta - en ymmärrä miksi välttämättä boikotoida 100% ulkomaisia superfoodejakaan, ostavathan ihmiset kaupasta innolla myös riisiä, ulkomaisia hedelmiä yms. Joten sikäli en ymmärrä jyrkkää jakoa tässä superfood-asiassakaan. Itse ostan riisin tilalla suomalaista ohraa, enkä siksi että suosisin etusijalla kotimaista vaan että se on parempaa. Ja eikö nykyään muutenkin ole "in" kokata kaikkea eksoottista ruokaa, johon ainekset tulevat ulkomailta. Ns. superfoodeja yleensä ostetaan hieman vähemmän, joten onko niissä sitten väliä vaikka ostaisi joskus ulkomaista.

Marjoja on sanottu superfoodeiksi ja niitä menee n. 450 grammaa päivässä; tyrni, mustikka, puolukka, karpalo ja "vähän vähemmän superfood" mansikka ja mustaherukka.

Njaa, MSM kai on luokiteltava superfoodiksi, samoin kookosöljy. Mutta miksi ihmeessä superia...eikö kookosöljy voi olla ihan pelkkä öljy, onhan oliiviöljykin superterveellistä nykyään muttei silti ole superfood? ;) Kaurapuurohan ilmeisesti on myös superfoodia.

Kotimaisia hampunsiemeniä on välillä myös kaapissa, eli löytyyhän näitä kun tarkemmin kaappiaan kaivelee. Pähkinöitä, eiköhän nekin jonkinlaista superfoodia ole.

Komppaan ylläolevia vastauksia. Mun superfood on ehdottomasti pinaatti, kaikissa muodoissa kuten piirakoissa, lisukkeena, salaatissa, keitossa... Kaikkialla. Goji-marjat ovat nousseet viime aikoina mun yhdeksi suosikkilisäksi mysliin kun en viljaherkkyyden vuoksi voi mitään viljaa sinne laittaa. Kokoan itse sellaisen, mikä koostuu niin ikään mun toisesta vakkarisuperfoodista eli siemenistä. Laitan sinne sekaan pähkinöitäkin ja kuivattuja marjoja, milloin mitäkin on. Kookoshiutaleet on ihania :)

Nostellaanpas vanhaa ketjua.

Oon nyt parina iltana syönyt myslin matkassa noita Goji-marjoja ja vaikuttaisi siltä, että kyseiset marjat aiheuttavat meikäläiselle ripulin ja muita mahaväänteitä :(. Onko mahdollista, että maha tottuisi noihin marjoihin vai joutuuko luovuttamaan heti alkumetreillä?

Miten mahasi on muuten suhtautunut kuivahedelmiin/-marjoihin? Joidenkin maha meinaa kovin helposti löystyä niistä, mutta silloin totuttelu yleensä auttaa. En tiedä millaista määrää olet nyt kokeillut mutta jos haluat vielä kokeilla, niin syö ensin vaikka ihan vain 5 gojimarjaa seassa, sitten muutaman päivän päästä 10 jne.

Taidan syödä ilman erityistä "superfood-ajattelua" aika paljon tuon kategorian tuotteita. Perusruokavalion osana menee kookostuotteita, hampunsiemeniä, mustikkaa, aroniaa, pinaattia ja nokkosta. (Ehkä kuivatut sienetkin pitäisi lukea superfoodiksi?) Päivittäin syön myös muutaman tabletin chlorellaa ja muutaman pavun raakakaakaota, näihin liittyy varmaan joku psykologinen usko niiden terveyttä edistäviin vaikutuksiin.

Herkutteluun menee mm. gojimarjoja, tosin itse kyllä laskisin monet muutkin kuivatut marjat samalla tavalla supertuotteiksi korkean ravintoainetiheyden ansiosta.

Onpas mulle outo aihe oli pakko lukea läpi.
No sieltä löysin ainakin tyrnin ja muita marjoja sekä pellavarouheen muita en näin muista nokkonen on ennen löytynyt kouluaikaan kaapista pinaatin sekaan. mutta kyllä on vierasta mulle koko homma voishan niitä tuolta kaapeísta löytyä varsinkin kun likka jotain tuo sinne mummin kanssa kaupassa käytyään.

Pääpaino on ja tulee aina olemaan ihan tavallisessa ruoassa, mutta superfoodit toimii kyllä ehdottomasti kivana lisänä. Monipuolisuus on hyvästä, ja noilla tavallisiinkin ruokiin saa uusia vivahteita ja helposti lisää vitamiineja ja hivenaineita. Esim. itsepoimitut marjat, nokkonen sekä erilaiset villiyrtit on suomalaista superia parhaimmillaan. Kaapistani löytyy mm. tocoa, goji- ja mulperimarjoja, erilaisia leviä, vehnänorasta, msm-jauhetta (suosikkini lihaksille, hiuksille, kynsille, nivelille), macaa, raakakaakaota ja -voita suklaantekoon, instant pakuria ja cordycepsiä, kookosöljyä, lakritsinjuurijauhetta, erilaisia yrttejä palautumiseen ja stressinhallintaan. Laadukas suola on itsestäänselvyys, enkä edes luokittele sitä superfoodiksi. Jonkun asteikolla ehkä menee jo hörhöilyn puolelle, itse koen näiden tukevan minua treenaamisen ja arjen haasteissa:)

Pirskatti: goji-marjoista ja vatsanpuruista tuli mieleen, että kannattaa tarkistaa mistä marjat tulevat. Kaikki eivät suinkaan ole luomua ja puhtaissa oloissa, ilman torjunta-aineita kasvatettuja.

Pakkasesta löytyy mustikkaa, puolukkaa, karpaloita, viinimarjoja, metsävadelmaa, mansikkaa, lakkoja. Nämä olen itse kerännyt ja hintaahan tulisi vaikka kuinka ja paljon jos hommalle laskisi tuntipalkan. Tyrnit olen saanut vaihtokaupalla. Superfuudiksi voisi varmaan mainita myös ternimaidon jota tulee vaihtelevasti. Uutena tuttavuutena olen alkanut käyttämään vuorenkilvestä tehtyä teetä.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Oonkohan mä ainoa nainen joka saa lähinnä vastenmielisiä puistatuksia kaikenlaisista superfood-hömpötyksistä? :D Ehkä jotain järkyttävintä mitä äkkiä mieleen tulee, mä olen aina kammonnut kaikenlaista "hurahtamista" ja sellaistan ylenpalttista hyvinvoinnin hehkuttamista.

Kyllä mä varmaan voisin jotain näistä paljon mainostetuista superfoodeista ottaakin käyttööni, mutta eipä ole ollut tarpeen.

Haa! Ja vuosi tästä eteenpäin asiat on toisin. En usko että olisin niin kiinnostunut superfoodeista muuten mutta olen oman blogini myötä alkanut tekemään yhteistyötä mm. Ruohonjuuren ja Puhdistamon kanssa ja heidän tuotteitaan sitten kokeillut ja monet hyväksi todennut.

Olen tässä viimeisen parin kuukauden aikana käyttänyt MSM, kylmäpuristettua kookosöljyä ja paria erilaista superfoodmixiä. Myös monia muitakin tuotteita mutta noita erityisesti. Gojimarjat maistuu edelleenkin paskalle, ja mitään pakurikääpiä en ihan heti ole testailemassa ;)

Olen tälläinen hitaasti lämpiävä punttijunttimimmi :lol2:

Mustikoita ja macadamiapähkinöitä menee iltapala-naposteltavana usein. Ja välillä vihreää teetä. Spirulinaa löytyy myös, mutta on niin järkkyä mönjää, että toistaiseksi on jäänyt kertakokeiluksi. Steviaa käytän myös.

Lasketaanko pinjansiemet tähän kategoriaan? Niitä lisäilen usein salaatteihin. Kookosöljy testaamatta, mutta menee ostoslistalle. Ja alkoi kiinnostamaan, miten p*askalle ne gojimarjat sitten oikein maistuvatkaan, eli pitää testata nekin :D

Multa löytyy ainoastaan kookosöljyä ja sekin maistuu vähän :urjo: Lusikalla purkista suuhun, ruokaan laitettuna pilaa kyllä maun :D Kun tuo loppuu niin tuskin ostan enää uutta. Raakakaakaojauhetta olis tarkotus ostaa niin vois joskus tehdä herkkuja :)

Koivunlehti-tee on loistava nesteenpoistaja,ei voi juoda jatkuvasti, mutta muutaman viikon kuurina dieetin tueksi tai jos muuten on"nesteinen" olo. Kuivattua koivunlehteä saa ostettua, mutta helpointa on itse kerätä koivunlehtiä touko-kesäkuussa (alku kasvukaudesta voimakkaampia ja ravinteikkaampia).

Viherjauhe, erilaiset marjajauheet, msm, raakakaakaonibsit, kookosöljy, raakasuklaa, pakuritee, chia-siemenet. Nuo nyt tuli ekana mieleen, varmaan jotain unohtui.

Omasta kaapista löytyy erilaisia pähkinöitä ja siemeniä, tällä hetkellä eniten käytössä pellavarouhe ja unikonsiemen. Lisäksi pakkasessa marjoja, joita tulee syötyä joka päivä. Välillä tulee Punnitse&Säästä:tä ostettua pähkinä-marjasekoituksia missä on gojia ja mulpereita.

Varsinaisia superfoodeja on sitten raakakaakaojauhe ja MyProteinin Total Nutri Green-pussukka. (Soy Lecithin, Spirulina, Apple Fibre Powder, Barley Grass Powder, Wheat Grass Powder, Oat Fibre Powder, Pomegranite Seed, Alfalfa Grass powder, Chlorella Broken Cell Wall, Soy Sprout Powder, Acerola Berry, Red Beet Root Powder, Siberian Ginseng, Carrot Powder, Tomato Juice, Astragalus Root Powder, Spinach Leaf, Brocolli Powder, Gingko Biloba, Green Tea Leaf, Grape Seed, Elderberry Whole Fruit Powder, Blueberry Whole Fruit Powder)

Ongelma onkin, etten ole tuota vihreää jauhoa saanut kertakaikkiaan alas, on ihan hirveän makuista. Tekisi mieli kokeilla MSM:tä tai macaa (koska näistä lukenut eniten olleen oikeita vaikutuksia), mutta pelkään että käy samoin kuin tuon pussin kanssa :D

Itse poimittuja mustikoita, kaakaonibsejä ja ashwagandhaa. Ashwagandhan väitetään auttavan palautumisessa ja lievittävän stressiä. Saattaa muuten pitää paikkansakin tuo palautumisen parantaminen, en ole enää yhtä piipussa yhtä usein kuin ennen. Se joko johtuu parantuneesta kunnosta tai ashwagandhasta :rolleyes:

Itse poimittuja mustikoita, kaakaonibsejä ja ashwagandhaa. Ashwagandhan väitetään auttavan palautumisessa ja lievittävän stressiä. Saattaa muuten pitää paikkansakin tuo palautumisen parantaminen, en ole enää yhtä piipussa yhtä usein kuin ennen. Se joko johtuu parantuneesta kunnosta tai ashwagandhasta :rolleyes:
Kiinnostuin, mitä sen on ja miten käytetään? :)

Mulla on käytössä lähinnä chia-siemenet ja raakakaakao. Hamppuproteiiniakin erehdyin ostamaan mutta en vielä ole keksinyt mihin sitä tunkisin. Joskus harrastin tuota "palautusjuomissa" mutta nyt on siihen tarkotukseen käytössä hera...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom