Miltä minun dietti näyttää?

Homman nimi on siis ensimmäinen dietti ja se alkaa maaliskuun alussa. Lähtökohdat tällä hetkellä pituus 179cm ja paino n.83kg. Ruokailut olen suunnitellut ja ne näkyy tuossa alapuolella. Tähän asti ”massakaudella” olen syönyt reilut 3000 kaloria päivässä. Ajattelin aloittaa dietin noin 2500 kalorilla päivässä.

RUOKAILU:
Aamiainen: n.7.00-7.30
Elovena 1.5dl
2dl maitoa
Ehrmann 1prk
Mehukeitto (vähäkalorinen) 2dl
Multivita tai vast.
1 ruispalan puolikas
+ pakastevihanneksia

Päivällä: n.11.00
Elovena 1.5dl
2dl maitoa
Ehrmann 1prk
Mehukeitto 2dl
Kylmäpuristettua rypsiöljyä 1-2rkl (7-14g)
+ pakastevihanneksia

Ruokailu? n.14.00-15.00 (koulussa välitunnilla)
Protskudrikki n.40g
(Vihanneksia)
(Hedelmiä)
(Rypsäriä)

Ruokailu: 17.00-18.00
Raejuusto 200g + pakastevihanneksia
1 Ruispalan puolikas
Kylmäp. Rypsäri 14g

Iltapala1: n.20.00-21.00
Raejuusto 200g + pakastevihanneksia
Kylmäpuristettua rypsiöljyä 14g
TAI:
Protskudrinkki + jotain safkaa

Iltapala2: n.22.00-23.00
Ehrmann 1prk
Mehukeitto (vähäkalorinen)
Kylmäpuristettua rypsiöljyä 14g
Magnesiumia

Koko päivän safkat siis:
”Protskupitoiset”
Erhmann 3prk (750g)
Raejuusto 1prk (400g)
Rasvaton maito 4dl
Hera85 n.40g (mahdollisesti paljon enemmänkin)

”Hiilarit ja rehut”
Elovena 3dl
Ruispalat 2 puolikasta
Pakastevihannekset 1pussi (450g)
Jotain hedelmiä (pari-kolme päivässä)

”Rasvat”
Kylmäpuristettu rypsäri n.56g (4 x n.14g)
Kalaöljy kapselit (annostuksen mukaan?)

”Nesteet”
Vähäkalorinen mehukeitto n.4dl
Pepsi Max
Vettä runsaasti

”Vitamiinit yms.”
Magnesiumia
Multivita tai vastaava
Kofeiinia

Elikkä päivässä tulee: (Huom.ei ole lisätty hedelmiä ja kalaöljyä koska en tiedä määriä)
Energiaa Proteiinia Rasvaa Hiilareita
yhteensä yhteensä Yhteesä yhteensä
2341 kcal 224,2 g 79,39 g 182,5 g
896,8 kcal 714,5 kcal 729,9 kcal

Suhde % 38,31 30,52 31,18

Treenipäivinä otan lisäksi palautusjuoman jossa protskua reilu 30g, hiilaria n.60g ja kreatiinia n.5g.

MUUTA:
- Aamuaerobiseksi HIIT kuntopyörällä tai vastaavalla kolme kertaa viikossa.
- Mässypäivä kerran viikossa, mutta ei sekään mitään älytöntä sikailua.
- Kaloreita voisi laskea parin viikon välein 100 pois.
- Muuta kevyttä aerobista tulee ainakin kerran viikossa liikuntatunnilla.
- Mitään painotavoitetta en ole asettanut, vaan peili toimii mittarina.

KYSYMYKSIÄ:
1. Alkuun tietysti tämä perinteinen ”Miltä tämä näyttää?”
2. Onko kalorit liian korkealla alussa?
3. Yleisiä vinkkejä?
4. Missä menen vikaan?

hovinarri sanoi:
KYSYMYKSIÄ:
1. Alkuun tietysti tämä perinteinen ”Miltä tämä näyttää?”
2. Onko kalorit liian korkealla alussa?
1. Näyttää aika hyvältä, ravintosuhteet ovat järkevät - näyttää olevan suhde about 34/33/33.

2. En usko. Itse kun aloitin dieetin, painoin 88 kg. Söin viikon 2400kcal ja painoni ei näyttänyt laskevan. Sitten söin viikon 2200 kcal ja paino putosi kilon. Sitten söin toisen viikon 2200kcal ja paino putosi 0,7 kg. Mielestäni -100 kcal / 2 vko on liian hidas tahti, eli aloita 2500:sta, jos viikon päästä paino ei ole laskenut, pudota 200 kcal pois. Jos paino putoaa, jatka samalla kcal-määrällä toinen viikko.

Jos paino ei enää putoa, laske taas 200 kcal. Kun olet jossain 1900 kcalissa, niin sitten älä enää pudota kilokaloreita, vaan lisää liikuntaa. Tämän 200 kcal revin vain siitä, että nuo energialaskuritkin ovat sen verran epätarkkoja (riippuvaisia siitä, että käyttäjä laittaa grammat aivan oikein), että ne heittävät aina arviossa 50-100 kcal.

HUOM. Itse tosin olen ketodieetillä, eli ravintosuhde on p45/r45/h10.

pollo sanoi:
Ihan OK, mutta itse en niin kiristäisi ruoasta vaan lisäisin aerobista.

Samaa mieltä! Nälässä on epämukava olla, aerobista vaan lisää niin ei tartte nälkää kärsiä ja kasvaapa sen kuntokin siinä sivussa.

Mixu: Menisi kyllä aika pieneksi kalorit tuolla tavalla.Tuo 1900kaloria/päivä kuullostaa "lihojen" hyvästelyltä. Vai mitenkäs sulla on pysynyt lihakset tolla 2200 kalorilla?

Muut kuin Mixu: Siis ette vähentäisi yhtään noista kaloreista koko dietin aikana, vaan lisäisitte aerobista asteittain? Miten paljon sitä aerobista pitäisi tehdä tuon HIITin lisäksi?

hovinarri sanoi:
Suhde % 38,31 30,52 31,18

Ravintoainesuihteista sen verran, että mielestäni tuossa on proteiineja reilusti liikaa ja vastoin hiilihydraatteja aivan liian vähän. Tuollaisilla hiilarimäärillä sekä kuntosalitreenien, että aerobisen kunnialla läpi vieminen suorituskyky säilyttäen lienee tuskan ja hien takana, jos silläkään. Jossain vaiheessa saattanee siis olla hieman :wall: fiilis.

Suosittelisin viilaamaan suhteet lähemmäs tuota jakoa 30/40/30, taikka 25/45/30 mikä riittänee proteiinien osalta myöskin vallan mainiosti.

Runsas proteiinimäärä dietillä on toki tarpeen, mutta liian suuri määrä on heti pois jostain muusta, tässä tapauksessa hiilihydraateista(=treenitehoista ja sitä kautta mahdollisesti epäsuorasti lihaksista pitkällä aikavälillä).

Isot peukut myös minulta liikunnan määrän lisäämiseen. Ei pelkästään mukavuustekijä, että on mukavempi syödä enemmän, vaan ihan jo aineenvaihdunnankin kannalta.

Tsemppiä! :thumbs:

hovinarri sanoi:
Mixu: Menisi kyllä aika pieneksi kalorit tuolla tavalla.Tuo 1900kaloria/päivä kuullostaa "lihojen" hyvästelyltä. Vai mitenkäs sulla on pysynyt lihakset tolla 2200 kalorilla?
No mullahan ei oo lihaksia alkaakseenkaan, joten niiden hävittämisen riski ei ole suuri. Toisaalta meidän palstan oma natujätti RiQkin veti dieettiä yhdessä vaiheessa 1900 kcal ja jopa alle päivässä, eikä mies todellakaan näytä polttaneen lihaksiaan. Toisaalta n:o2, RiQ:a on paha verrata keneenkään, se on eri galaksista.

Jason82 sanoi:
Ravintoainesuihteista sen verran, että mielestäni tuossa on proteiineja reilusti liikaa ja vastoin hiilihydraatteja aivan liian vähän. Tuollaisilla hiilarimäärillä sekä kuntosalitreenien, että aerobisen kunnialla läpi vieminen suorituskyky säilyttäen lienee tuskan ja hien takana, jos silläkään. Jossain vaiheessa saattanee siis olla hieman :wall: fiilis.

Mulla on ainakin hyvin treenit kulkenu 40/30/30 suhteilla (kalorit on nyt 2300). Kysymys on lähinnä miten noi hiilarit ajoittaa.

slade sanoi:
Mulla on ainakin hyvin treenit kulkenu 40/30/30 suhteilla (kalorit on nyt 2300). Kysymys on lähinnä miten noi hiilarit ajoittaa.

Slade, kyse on toki pienistä eroista, joten dramaattisia "fiiliseroja" emme välttämättä saa aikaan. Riippuu täysin liikunnan määrästä. Yksittäisestä "hyvin kulkee"-tapauksesta on myöskin mahdotonta lähteä tekemään suurempia johtopäätöksiä. Olet aivan oikeassa, että ravinnon ajoituksella saamme aikaan paljon, lähinnä painopiste harjoituksen jälkeisessä ravinnossa ja glykogeenivarastojen tehokkaassa uudelleentäydentämisessä. Ensimmäisen kahden tunnin jälkeenhän glykogeenivarastojen täydentymistehokkuus puoliintuu.

Muistutan nyt kuitenkin, että kokonaisuus ratkaisee, ei ajoitus. Ottaen kuitenkin huomioon yllä mainitun.

Silti, mielestäni E30% hh on vain auttamattoman vähän. Jokainen toki tyylillään.

Hovinarri: Hiilihydraatinlähteesi ovat kyllä parasta mahdollista. Prosessoimattomia viljatuotteita sekä kasviksia. Muistathan kuitenkin lisätä treenipäivälle mahdollisesti jopa nopeita hiilareita treeniä seuraavalle 1. kiinteälle aterialle.

Riippuen aiemmasta ruokailu tottumuksesta(onko laskenut kuinka tarkkaan) Niin aluksi täytyisi minun mielestäni syödä ehkä jopa hieman enemmän että saa aineen vaihdunnan kunnolla "käynnistymään"...Jos on syönyt 4-5 kertaa päivässä hieman isomman aterian ja ei ole laskenut niin tarkkaan että kuinkapaljon kaloreita saa niin on toden näköistä että aineen vaihdunta ei hyrrää nk. täysillä ja sitten kun vielä siihen pudotetaan kalorien saantia niin ei se ainakaan asiaa auta.

Itselläni dietin aluksi arvioin että olin syönyt 3000-3500 kaloria ja dietti alkoi hitusen alle 3000 kalorista. Ruuat tietysti vaihtuivat aivan totaalisesti samoin kun ruoka ajat (2-3 tunnin välein syön 7 ateriaa päivässä). Oma diettini tosin ei lähtenyt liikkeelle ihan odotetusti koska lähtö kalorit olivat liian korkealla siitä syystä että offi kalorit oli arvioitu liian korkeiksi (en ollut laskenut niitä tarkkaan). Mutta hyvänä puolena huomasin heti dietin alussa kuitenkin sen että hiki valuu koko ajan ja vessassa saa rampata jatkuvasti...joka dietin kannalta on hyvä asia :D

Nyt aloittelen ensimmäistä viikkoa jolle olen ottanut yhden aerobisen viikkoa kohti lisää ja pudottanut hieman kaloreista...ja nyt on odotukset suuret että lähteekö se dietti kohta jo puremaan.

Mielestäni se on paras mahdollinen tilanne mitä korkeammilla kaloreilla saa painon lähtemään laskuun koska vielä siellä dietin loppu päässä kerkeää se nälkä tulla vieraaksi ihan tarpeeksi.

No niin nyt on ensimmäinen viikko takana. Paino on tippunut n.1,5-2kg, josta nesteitä varmaan aika paljon.
Nyt sitten tulin kipeäksi, kuumetta 38 astetta. Miten menettelen? Vedänkö nämä sairastelupäivät pluskaloreilla vai jatkanko diettiä?
Olen ollut koko talven sairastelematta ja nyt tämä kuume tuli aika pahaan paikkaan. Dietillä on luultavasti vaikutusta tähän sairastumiseen, joten kuinka vältän uudet sairastumiset tämän jälkeen?

hovinarri sanoi:
No niin nyt on ensimmäinen viikko takana. Paino on tippunut n.1,5-2kg, josta nesteitä varmaan aika paljon.
Nyt sitten tulin kipeäksi, kuumetta 38 astetta. Miten menettelen? Vedänkö nämä sairastelupäivät pluskaloreilla vai jatkanko diettiä?
Olen ollut koko talven sairastelematta ja nyt tämä kuume tuli aika pahaan paikkaan. Dietillä on luultavasti vaikutusta tähän sairastumiseen, joten kuinka vältän uudet sairastumiset tämän jälkeen?

Dieetti koettelee kehon vastustuskykyä. Huolehdi riittävästä vitamiinien saannista ja ota glutamiini mukaan ruokavalioon.

Hyi kauhia, heitä heti pois toi kaloreitten laskeminen, hullujen hommaa.... Paras rasvan polton kannalta on ku syö aina 2,5-3h välein eikä koskaan hiilareita samalla aterialla rasvojen kans, sillon kroppa käyttää energiakseen vain jompaa kumpaa ja tällöin kumpainenkaan ei pääse "varastoitumaan". Aina "dieetilä" pitää muistaa et aamu aerobinen on PAKKO, sillä aineen vaihdunta starttaa heti aamusta täysile ja ku vielä pitää ruokailu ajoista suht tiukkaan kiinni, nii se(aineenvaihdunta) jyllää täysilä koko päivän... Ps. kokemuksella rasvat n.5%, aikaa kulu vajaa 3kk, lähdössä rasva% n.10.

risumies sanoi:
Hyi kauhia, heitä heti pois toi kaloreitten laskeminen, hullujen hommaa.... Paras rasvan polton kannalta on ku syö aina 2,5-3h välein eikä koskaan hiilareita samalla aterialla rasvojen kans, sillon kroppa käyttää energiakseen vain jompaa kumpaa ja tällöin kumpainenkaan ei pääse "varastoitumaan".
Nyt on faktat aika kaukana tangentin suunnassa totuudesta. Jos et usko niin tuplaa kalorit tällä systeemillä kuukaudeksi ja tuu sitten kertomaan ootko vielä 5% rasvoissa.

Dopey sanoi:
Nyt on faktat aika kaukana tangentin suunnassa totuudesta. Jos et usko niin tuplaa kalorit tällä systeemillä kuukaudeksi ja tuu sitten kertomaan ootko vielä 5% rasvoissa.

Elähän nyt. Vähän turhan kriittinen olet mielestäni asian suhteen. Kun katsoo edes vähän, kuinka paljon niitä kaloreita tarvitsee, pääsee noinkin pitkälle. Itse olen suurinpiirtein oheisella menetelmällä tiputtanut 4kg, josta ainakin se 3kg pelkkää piffiii. Loput on varmaan sitten lihasta, kun aerobista tuli tehtyä _liikaa_.

pollo sanoi:
Elähän nyt. Vähän turhan kriittinen olet mielestäni asian suhteen. Kun katsoo edes vähän, kuinka paljon niitä kaloreita tarvitsee, pääsee noinkin pitkälle. Itse olen suurinpiirtein oheisella menetelmällä tiputtanut 4kg, josta ainakin se 3kg pelkkää piffiii. Loput on varmaan sitten lihasta, kun aerobista tuli tehtyä _liikaa_.

Minäkin laskin vain suuntaa-antavasti noi kalorimäärät, jotta tietää olevansa sen n. 500 miinuksella. Päivittäisiä syömisiäni en laske vaan ihan näppituntumalla mennään ja hyvin ollaan tähän asti menty.

Back
Ylös Bottom