Milloin vaihdatte painoa isompaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Tuosta käsipainokeskustelusta aattelin vääntää tällaisen.

Milloin tiedätte, että voi alkaa tehdä isommalla painolla?

Itselläni ei ole mitään vakitekniikkaa, vähän sillai, että sitten kun rupee tuntuu suht helpolta saada yli 10 toistoa, vaihdan isompaan.

Kyllä sitä reenaa vanhoilla painoilla aika pitkään ennen kuin kokeilee uutta, joten mietin vain, että kannattaiskohan nopeuttaa tahtia.

Silloin on aika mulla vaihtaa suurempiin painoihin kun pystyy tekemään toistoja enemmän kun oli tarkoitus.

Esim. kun teen haballe 10-6 toistoa niin sitten kun se alkaa menemään kevyesti yli tuon kympin niin vaihdan painoja, mutta tässäkin on just se harmi juttu kun seuraavat painot ovat valitettavasti liian painavat..

Onhan se selvä, että saa sitä aika kauan samoilla painoilla vitkutella ennen kun voi siirtyä suurempiin ilman, että puhdas suoritustapa kärsii.. ei ne lihakset ja voima niin äkkiä (ainakaan meillä naisilla) kasva:mad2:
Mutta ei anneta sen lannistaa!

Mullakin oli pitkään ongelmana se, milloin oikein lisätä painoja. Nyt olen kuitenkin ottanut tiukan linjan, eli heti kun menee kaksi kympin sarjaa puhtaita toistoja ja toisessa sarjassa vielä yksi "ylimääräinen" toisto (eli siis 10+11), niin seuraavassa treenissä otetaan ekaan sarjaan isommat painot ja tehdään se, mitä pystytään. Sitten, kun ekassa sarjassa menee täydet kymmenen, aletaan "rakentaa" tokaa sarjaa. Ja niin edelleen...

Aikaisemmin tein niin, että yritin heti tehdä kaikki sarjat uudella painolla, mutta eihän siitä mitään tullut. Sen sijaan tämä systeemi tuntuu pelittävän vallan mainiosti. :) Kiitos kuuluu PMLatsille, joka on tällaista tapaa mainostanut tällä palstalla kerran jos toisenkin, niin pakkohan sitä oli sitten kokeilla! :)

Juu sama täällä eli kun alkaa kympin sarjat mennä kevyesti ja puhtaasti, niin ei kun vaan lisää rautaa kehiin:p Eihän sitä muuten kehity, jos ei uskalla reippaasti siirtyä painavempiin painoihin!

Tosin tällä hetkellä en pahemmin hötkyile noitten painojen kanssa. Uusi treenarini on opettanut keskittymään laatuun, eikä niihin painoihin! Tottahan se on, mutta kun yksin treenaa niin meinaa vähän ahneus iskee ja joskus turhan usein tulee kokeiltua "rajojaan":D

Vähän riippuu liikkeestä. Jossain ristitaljalla hyppäys seuraavaan painoon ei ole yleensä liian iso, jos tulee joku 11-12 toistoa, mutta vaikka vipunostoissa sivulle tai eteen 2-2,5 kg:n lisä saattaa olla niin raju, ettei tule juuri lainkaan puhtaita toistoja. Vipunostoissa muuten se negatiivinen osuus tosiaan tuntuu, jos sen tekee kunnolla!

Sama periaate suunnilleen mullakin - eli heti kun saan 12 toistoa puhtaasti yritän lisätä painoja. Monesti joudun totuttelemaan isompaan painoon vähän kerrallaan, kun tosiaan niitä 10 kiloa suurempia painoja on vaan 2,5 kilon välein. Silloin toimin niin, että teen ensin "vanhoilla" painoilla pari sarjaa entistäkin puhtaammin ja hitaammin, ja sen jälkeen varmistajan kanssa pari lyhyttä sarjaa mahdollisimman puhtaita toistoja (lipsuu kyllä vähän monesti) uusilla isommilla painoilla. Näin olen mielestäni saanut kunnon treenin esim. rintalihaksille ja toisaalta vähän kerrassaan valmistanut lihasta jaksamaan painavamman painon kanssa. Olen kokenut tämän turvallisemmaksi kuin alkaa heti reuhtoa "ties millä tekniikalla" niillä 2,5 kiloa suuremmilla punteilla.

Yksi iso ongelma on kyllä minulla se, etteivät "avustavat lihasryhmät" meinaa kehittyä tarpeeksi nopeasti. Esim. rinta kyllä tykkää vinopenkistä 17,5 kg käsipainoilla, mutta hausi ja ojentaja ovat pulassa kun painot pitäisi saada turvallisesti ilmaan. Eli toisinaan siirtyminen suurempiin painoihin on ollut tuskallisen hidasta.

Kun kaksi 8-10 toiston sarjaa tulee puhtaasti, siirryn isompiin painoihin.

Joskus myös saattaa tulla sellainen pääsääntöisesti henkinen stoppi, että jään jumittamaan johonkin painoon ja noin kuuteen toistoon. Silloin pirstaloin fobiani tekemällä yhdessä tai kahdessa treenissä muutaman toiston sarjoja isommilla painoilla. Tämän jälkeen kun kokeilee, tulevat nuo puhtaat kasin sarjat edellisellä painolla kuin tyhjää vain. Ja kun eteenpäin ...

En tiedä, onko menetelmäni kovinkaan suositeltava, mutta kuten ehtimiseen toistelen, on varsinainen ongelmani useinkin rohkeuden puute. Tällainen systeemi siis toimii minulla.

Minä olen aina pitänyt itseäni arkailemattomana lisäämään painoja, mutta kuinkas kävikään... Eilen olkapää-ojentajatreenissä tein Päätöksen, että jos menee helpohkosti 10 tai yli, ei muuta kuin lisää painoja. Olen muka tehnyt niiiiin maksimipainoilla (mutta puhtaasti) aikaisemmin... Tulos: Eilisessä treenissä neljässä liikkeessä kuudesta lisäsin painoja ennätyspainoihin, ja silti sarjapituudet olivat 5-10. Siis jopa 10!!! :evil: Ensi kerralla vissiin taas lisää painoja...:D
Toisaalta asiaan saattaa vaikuttaa se, että olen vastikään siirtynyt nelijakoiseen ohjelmaan, jolloin rasitusta on vähemmän kun ei ole rintatreeniä tuossa alla, ja kreatiininkin aloitin taas viime viikolla. Joskus muuten on vain sellaisia treenikertoja, että lähes joka liikkeeseen saa lisätä painoja, ja sitten taas junnataan pitkään paikoillaan. Mutta paljon on näköjään siitä asenteestakin kiinni ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom