Millanen/mikä videotykki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ibbe
  • Aloitettu Aloitettu
Heitänpä oman kysymykseni tänne väliin, jos joku haluaisi valaista tyhmää... HD-tykin (1000-1500 €) osto olis itselläkin edessä seuraavaan kämppään muuttaessa ja kysynkin et mihin asioihin tykkejä vertaillessa kannattaa kiinnittää huomiota? Esim. paljonko pitää olla kontrastia, valotehoa jne jotta tykin kuvaa katsellessa ei ala vituttamaan... Toki nämäkin on varmasti makuasioita, mutta mielipiteitä tässä kyselenkin enkä faktoja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heitänpä oman kysymykseni tänne väliin, jos joku haluaisi valaista tyhmää... HD-tykin (1000-1500 €) osto olis itselläkin edessä seuraavaan kämppään muuttaessa ja kysynkin et mihin asioihin tykkejä vertaillessa kannattaa kiinnittää huomiota? Esim. paljonko pitää olla kontrastia, valotehoa jne jotta tykin kuvaa katsellessa ei ala vituttamaan... Toki nämäkin on varmasti makuasioita, mutta mielipiteitä tässä kyselenkin enkä faktoja.

Sijoituspaikka, lens shift ominaisuus helpottaa sijoittamista, koska näinollen ei tarvi tykin olla suorassa suhteessa heijastettavaan pintaan (valkokankaaseen).
Nykypäivän kotiteatterikäyttöön suunnatuissa tykeissä on kyllä riittävästi valotehoa. Huone on hyvä myös pystyä pimentämään tarvittaessa. Kaapelointi kannattaa ottaa huomioon jos haluaan kiinnityksen ja sijoituksen tehdä siististi. Kontrastisuhde: 40.000 : 1 on ainakin riittävä. Myös kankaan etäisyys videotykista kannattaa miettiä etukäteen, vaikka tykeissä on zoomi, ei ne pysty mihin vaan :)

Miksi pitäis unohtaa 3D ? no jos siitä ei tykkää niin ainakin pistää silmään parempi valoteho.
3D-tekniikka on mun mielestä vielä niin lapsenkengissään että en lähde siihen kelkkaan vielä. Joten en sille ominaisuudelle myöskään laske minkäänlaista painoarvoa. Ja mainoslause "markkinoiden halvin" on mulle aina sellainen että kierrän sellaiset vehkeet kaukaa :D Aina niistä on jotain puuttunut kun sellaisen on erehtynyt ostamaan :)

Itse tuli kuukausi sitten hommattua tuo Epsonin TW5900 ja olen ollut laitteeseen erittäin tyytyväinen. Toki kyseessä ensimmäinen tykki ja vertailukohtana lähinnä Sonyn lcd telkku. Itsekkään en paljoa ole tuosta 3D:stä intoillut, mutta eihän sitä tiedä jos vaikka innostuu niin tykki ainakin kykenee siihen. Muilta arvoiltaan ja tekniikoiltaan (pois lukien tuo lens shift) tuo pärjää hyvin muille saman hintaluokan Full HD-tykeille + hyvä valovoima ja 3D. Lens siftiäkin tarvitsee vain siinä kohtaa, jos tykkiä ei saa korkeussuunnassa oikeaan tasoon (joko kattoon kuvan yläreunan korkeuteen, tai alas pöydälle kuvan alalaitaan). Sivuttaissuunnassa tuossa on mekaaninen korjain, joka ei ainakaan minun ymmärtääkseni pilaa kuvanlaatua..

Tykkihommassa on muuten hauska, kun katsot esim. jotain elokuvaa minkä olet nähnyt ennenkin, niin tuolla huomaat siellä ihan uusia asioita ja pikku juttuja joita et televisiolla aiemmin huomannut. Johtuu siis puhtaasti isosta kuvasta, itsellä 92" noin +3m katseluetäisyydeltä, joka omaan silmään vaikuttaa sopivalta. Eli kuva on iso, mutta ei päällekäyvä, eikä päätä joudu pyörittämään ainakaan mitenkään häiritsevästi.

3D-tekniikka on mun mielestä vielä niin lapsenkengissään että en lähde siihen kelkkaan vielä. Joten en sille ominaisuudelle myöskään laske minkäänlaista painoarvoa. Ja mainoslause "markkinoiden halvin" on mulle aina sellainen että kierrän sellaiset vehkeet kaukaa :D Aina niistä on jotain puuttunut kun sellaisen on erehtynyt ostamaan :)

Nojoo, aika suhteellinen käsite tuo lasten kengissä... Itse olen käynyt katsomassa monta elokuvaa 3D:nä ja pidän niistä. Toki meistähän on moneen junaan (onneksi). Itse joudun tuollaisiin "halpiksiin" "panostamaan " kun ei ole varaa ostaa 3D THX tykkejä mitkä maksaa 10k €. Itse siis nautin täysin rinnoin näistä lapsenkenkälaitteista koska aikaisempi laite on viiden vuoden takaa ja näinollen suunta on parempaan päin. Mulle toi markkinoiden halvin kertoo sen että käy koekatsomassa ja kuuntelemassa ennen hankintaa, ei mitään muuta.

Vanha Panasonic PT-AE700 otti ja hajosi. Hommasin tilalle puolisen vuotta sitten Epson EH-TW3200- tykin. Loistopeli! Eikä maksanut kuin reilun tonnin, kun Panasta piti aikoinaan pulittaa 1700€ ja vielä erikoistarjouksesta.

Pelaamiseen ja leffojen katseluun en oikeastaan parempaa tarvitsekaan. Varsinkin kun en ole parempaa päässyt onneksi näkemäänkään :D Kuva on terävä ja kontrastia piisaa ihan riittävästi.

Kun noita kahta vertaa niin tykit ovat kehittyneet muutamassa vuodessa huimasti. Tonnilla saa jo erittäin hyvälaatuisen ja ison full hd-kuvan.

Nojoo, aika suhteellinen käsite tuo lasten kengissä... Itse olen käynyt katsomassa monta elokuvaa 3D:nä ja pidän niistä. Toki meistähän on moneen junaan (onneksi). Itse joudun tuollaisiin "halpiksiin" "panostamaan " kun ei ole varaa ostaa 3D THX tykkejä mitkä maksaa 10k €. Itse siis nautin täysin rinnoin näistä lapsenkenkälaitteista koska aikaisempi laite on viiden vuoden takaa ja näinollen suunta on parempaan päin. Mulle toi markkinoiden halvin kertoo sen että käy koekatsomassa ja kuuntelemassa ennen hankintaa, ei mitään muuta.

Kaikki on suhteellista :) Mä saan niistä laseista lähinnä päänsärkyä, mutta ehkä mä en ole vielä valmis 3D-tekniikkaan. Hommaan 3D:n sitten kun niitä voi katsoa ilman laseja.

Valaiskaapa minua oi tykkeilijät mitä nyt kannattaisi ostaa?

4K, uusia laserjuttuja, parempaa väritoistoa, valovoimaa. Missä hintaluokassa nyt mennään?

Tarvitsisin tosi valovoimaisen tykin (aurinkoinen kämppä) ja tietysti olisi kiva saada vieläkin vaikuttavampi mustan ja värien toisto.

Heijastan ihan seinälle.

Nostetaas tämä,ehkä joku asiantuntija huomaa!Meikäläiselläkin alkas olee ajankohtaista.

4K, uusia laserjuttuja, parempaa väritoistoa, valovoimaa. Missä hintaluokassa nyt mennään?

Tarvitsisin tosi valovoimaisen tykin (aurinkoinen kämppä) ja tietysti olisi kiva saada vieläkin vaikuttavampi mustan ja värien toisto.

Heijastan ihan seinälle.

4K tykit näyttää äkkiseltään kattoen olevan vielä aika monta kertaluokkaa kalliimpia kuin fullhd. Tykillä saatava mustan taso on max niin mustaa kuinka mustaksi heijastuspinnan saa, tykistä tulee vaan lisää valoa. Joten jos haluaa oikeasti mustaa, niin kämppä on saatava pimeäksi, mitä pimeämpi sitä parempi.

Nostetaas tämä,ehkä joku asiantuntija huomaa!Meikäläiselläkin alkas olee ajankohtaista.

Itse en vielä raskisi maksaa 4K tykkien hintoja vaan ostaisin perinteisen fullhd LCD(/DLP, jos sen kuvan virheet ei hyppää silmille) tykin. 4K materiaalinkin saatavuus on vielä varsin marginaalista, joten itse en voisi vielä perustella 4K tykin hintaa.

Kuis pahalta/hyvältä Ylen HD kuva tommosella fullhd DLP projektorilla näyttää? Aattelin ens kesän fudikisoihin ja Olympialaisiin panostaa.

Fudiksen MM-kisat näytti ihan kivalta 46" töllöstä,nyt vois ittelleen ostaa synttärilahjaks tommosen.

Enpä ole telkkaria kattonu tykillä, mutta eikai tuo ny kovin huonolta näytä, kun yle kumminkin pistää ihan ok fullhd lähetystä. e: ei ole siis "digiboksia" tykille. e: ei siitä nyt tietenkään mitään blöörei kuvanlaatua voi odottaa, mutta tuskin ihan kammottavaa on..

dlp-tykkiä kannattaa käydä katsomassa ihan rauhassa, onko allerginen sen häiriöille

e2: tykkiä pitää tietenkin katsoa sillä materiaalilla mitä itse aikoo katsoa kotonaan..digiboksi mukaan.

Viimeksi muokattu:

Suositut

Back
Ylös Bottom