Millainen sadeasu?

Eli tilanne on se, että täytyis ympäri vuoden kulkea pyörällä töihin (5km) ja tarttis siis jonkinlaisen sadeasuratkaisun. Ei vaan ole minkäänlaista käsitystä, että millainen kannattaisi hommata. Varmasti monilla sama tilanne, joten millaisiin ratkaisuihin ootte päätyneet?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaippa gore kuoritakki ja housut toimisivat. Avainsanahan tossa on kerrospukeutuminen. Talvella sitten takin alle fleeceä yms. niin tarkenee! :) Haglöfs ja The North Face on omien kokemuksen perusteella päteviä merkkejä, toki niitä muitakin on.

Perus sadeasu on huono jos pyöräilet vähänkään reipaammin, ei hengitä tarpeeksi.
Itse käytän pyöräillessä Haltin goretakkia, jossa on "hengitysrako" selässä sekä vetoketjulla avattavat aukot kainalojen lähellä. Pitää tuulen ja veden sekä sopii muuhunkin ulkoiluun. Housujen merkkiä en muista, mutta myös tuulen sekä vedenpitävät, hengittävät tosin aika huonosti eli sellaiset kymmenen kilsaa kun veivaa nopeaa on varmasti "pallit vaahdossa".

Hyvästä kannattaa maksaa, itsellä seuraavana ostolistalla Haltin kuoriasu, pärjää talvellakin kerrospukeutumalla ja on taatusti parempi kuin vaikkapa Erätukun myymät "kuoriasut". Toki hintakin on reipaasti yli 100e. Haltin takki on ollut viisi vuotta säännöllisessä käytössä eikä ole mennyt miksikään. Noista halppistakeista tahtoo mennä vetoketjut sekä kuminauhat (kirostys hupussa ja vyötäröllä) haperoituvat. Hyvässä asussa huppu on muotoiltu ja hihoissa on tuulensuoja. Ja tietysti tuulilista vetoketjujen kohdalla.

Vaikka sadeasua kyseletkin, niin suosittelisin jotain windstopperilla varustettua. Pitää pienen sateen ihan ok ja hengittävyys on aivan eri luokkaa, kuin oikeesti sadetta pitävissä. Hullulle kaatosateelle sitten vaikka jätesäkki sen päälle, tai se keltainen sadetakki ja kurahousut :D

Jotain Gore-texiä tai sen kloonia suosittelen minäkin. Tuulenpitävyydestä on hyötyä ihan päivittäin vaikkei sataisikaan. Alle vaan vaatetta tarpeen mukaan ja kuoritakillakin pärjää hyvin johonkin 20 asteen pakkasiin asti. Itse pyöräilen ympäri vuoden ja yleensä on päällä gore-texia, jos ylipäätänsä takkia tarvii.
Gore-tex housuja ei kannata pitää kuin sateella, housut kuluvat pyöräillessä haaroista suht nopeasti. Ensin pettävät saumat, mutta itse kalvo menettää myös vedenpitävyytensä. Takki taas kestää päivittäistä käyttöä useita vuosia. Yhden takin saumat olen saanut hartioilta pettämään, kun pidin paljon reppua selässä.

Kiitokset vastauksista tähän mennessä. Moni on ottanut tuon talvella tarkenemisen puheeksi, mutta itse ajattelin, että tuota asua käyttäisi vain sadekeleillä. Pakkasella sitten ihan normaali talvitakki ja farkut. Tärkeetä tossa asussa olis siis myös se, että sinne alle sais kätevästi siistimmät vaatteet.

Niin, mä unohdin ettei kaikki asu täällä pohjoisessa.. eikä sielläpäin sitten ole niitä kelejä jolloin taivaalta sataa läpimäräksi kastelevaa räntää?

No eikai sitä räntääkään nyt pakkaskelillä sada siellä pohjoisessakaan? :) Eli riittää hyvin, jos -5 astikin pärjää. Lumen en usko kastelevan pahasti noin lyhyellä matkalla vaikka tarttuiskin vähän farkkuihin kiinni.

Mutta rupesi vähän mietityttämään toi farkkujen pitäminen kuorihousujen alla. Siinä saattaa kyllä tulla tuota pallit vaahdossa ilmiötä tälläkin matkalla. Tosin en tiedä vielä mitään työpaikasta eli että onko siellä jotkut pukuhuoneet, joissa vois kätevästi vaihtaa repussa tuomansa vaatteet...

Icepeakilla on hyvä "raintech" sadeasu, teipatut sauma ja tehty 3000MM vedenpitävästä kankaasta(mitä sitten tarkoittaakaan). Muutamassa tunnissa siitä ei vesi tule läpi, mutta eipä se paljon hengitäkkään. Onneks tuossa on selässä tuuletusaukko ja ilma vaihtuu kun pitää pelkillä tarroilla edestä kiinni. Hintaa oli 39.9999 takki + housut, on muuten suomalaista brändiä niin samalla voi tukea talouden kasvua :).

Itse aikoinani maalis-syyskuun 11km suuntaansa työmatkaa polkeneena voin todeta, että jos asu pitää sadetta 100%, kastelee se käyttäjänsä 100% varmuudella puvun sisällä.

Itse kyllä poljin aina täysillä, mutta ei kai kukaan malta pyöräillä niin, ettei hikoile yhtään? Ja ei mikään noista materiaaleista hengitä niin, että kosteus ei yhtään tiivistyisi puvun sisälle. Ja kyllä, kokeiltu on.

Jos siis vain on mahdollisuus mennä työpaikalla suihkuun, niin ei muuta kuin joku normi pyöräilypaita (kenties windstopper rinnan puolella), jalkaan pyöräilyshortsit ja perillä suihkuun. Tekniset pyöräilyasut kuivuvat päivän aikana jos ne vaan saa johonkin missä ilma yhtään kiertää.

Ja 5km nyt on sellainen matka, ettei kylmä tule kun polkee lujaa, vaikka kuinka sataisi.

Heh, kyllä voisi porukka vähän ihmeissään katsoa, kun joulukuussa shortsit jalassa huitois menemään, kun tosiaan tää syksy tuntuis jatkuvan nykyään sinne joulukuun lopulle aina. Mutta sen verran tässä on nyt kuitenkin edetty, että en tavallista sadeasua en ainakaan osta, vaan gore- tai windstopper-kuoriasun. Sellanen varmasti sen verran hengittää, että rauhallisesti polkien ei hikoile pahasti. En ole siis mikään intohimonen kuntoilupyöräilijä, joten jaksan kyllä ajella hitaastikin.

Rupee kyllä auton hankintakin houkuttamaan entistä enemmän...:rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom