Millainen palkkari kovien treenien jälkeen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kooma
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kannattaisiko (Hokutoryu-jujutsu) treenien jälkeen vetää palkkari vai olisiko parempi huolehtia nesteytyksestä ensin ja ottaa palkkari esim. puoli tuntia treenin jälkeen kun on saanut kroppaa vähän jo nesteytettyä. Itse olen siinä uskossa että perinteinen palkkari (esim. 50g hiilareita, 50g proteiinia) hidastaa nesteiden imeytymistä ohutsuolesta. Onko näin?

Ja sitten vähän valivalia;

:wall: Mikähän v-u siinä muuten on että ei voi pitää juomataukoja kovienkaan treenien aikana, ei varmaan sovi dojoetikettiin että 100-kiloiset kaverit olisivat hyvässä nesteessä treenien ajan vaan on mukavampi että nesteytys aloitetaan treenien jälkeen (klo 21:00) niin saa pojat juosta koko ensi yön kusella - se lienee paljon hyödyllisempää kuin hyvä nestetasapaino ja keskeytymätön yöuni. Vai onko veden juominen janoonsa heikkouden merkki jota (itämaisissa) kamppailulajeissa ei sallita? :wall:

Mike sanoi:
Suosittelisin hiilaripainotteista palautusjuomaa jos harjoitteet ovat kovin aerobisia. Suhde 70/30 olisi paikallaan.

Täysin samaa mieltä. Itse olen jakanut palkkarit niin, että Krav Maga treenien jälkeen otan sellaisen jossa on hh 60 / prot 30 (tällä hetkellä ihan valmis Fastin Reco2)
Punttitreenin jälkeen taas otan palkkarin jossa suhteet on 50/50.

btw, me saadaan jopa pitää juomataukoja, jos oikein kovalla temmolla mennään.

Aika huvittavaa touhua tuommonen ettei kesken treenin saa juoda. Olis hauska tietää kenen etua palvelee. Just tämän takia vierastan itämaisia lajeja. Monilla noista säännöistä ole mitään käytännön virkaa. Taitaa normaalisti treeneissä itellä mennä noin litra nestettä.
Tuossa palautusjuomassa 2:1 suhde malton ja protskun välillä on ainakin omasta mielestä ollut hyvä.

Huvittavaa on sekin, että usein Hokutoryo-seurassa harrastetaan myös brassijutsua, jonka reenien aikana saat juoda vettä miten haluat. HAuskaa vaihtelua saman seuran sisällä.

Toi juomishomma koskee lähinnä HR:ää ja siinäkin saattaa olla paikkakuntakohtaisia eroja. Ei pidä yleistää kattamaan kaikkia "itämaisia" lajeja.

kooma sanoi:
No joo, vedin tuon yleistyksen judossa, bujinkanissa ja HR jujutsussa kokemani perusteella.

OK. No sitten sulle on vaan sattunu useammassakin lajissa sellaisia harjoittelupaikkoja, joissa on ns. tiukka salikuri.

Meillä voi judossa kiskoa vettä välistä. Ei välttämättä ole suotavaa, että kesken treenin painuu penkeille istuskelemaan ja juomaan, tosin.

Juuh vituttaa itseänikin se ettei saa vettä juoda. Itseasiassa alkoi vituttamaan vasta sitten kun aloitin toisenkin lajin, jossa saa juoda.

Olisko OptiFuel2 mistään kotoisin palautusjuomana? Toistaiseksi olen pärjännyt thaitreeneissä hiilaripitoisella(ei lainkaan protskua) juomalla ennen ja treenien aikana(n. ½l ja ½l vettä lisäksi), mutta ehkäpä jotain palautusjuomaakin tarvitsisi...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
jko sanoi:
Aika huvittavaa touhua tuommonen ettei kesken treenin saa juoda. Olis hauska tietää kenen etua palvelee. Just tämän takia vierastan itämaisia lajeja. Monilla noista säännöistä ole mitään käytännön virkaa. Taitaa normaalisti treeneissä itellä mennä noin litra nestettä.
Tuossa palautusjuomassa 2:1 suhde malton ja protskun välillä on ainakin omasta mielestä ollut hyvä.

Mistähän lähtien HR on sitten ollut itämainen laji?

Ei kyllä mitään järkeä tommosessa juomapolitiikassa.. Omien harrastusteni parissa aina juodaan säännöllisesti jos vaan ei vetäjä unohda(usein käy helposti niin ettei muista pitää juomataukoja kun ei itse treenaa täysillä). Taekwon-Dossa tulee usein ehdotettua jos näin käy. Potkunyrkkeilyssä yhden kerran vedetty reenit ilman juomataukoja ja en nyt jostain syystä kehdannut sellaista pyytää kun niin uusi naama siellä vielä olen. :jahas:

Eikös nyt toi hokutoryu ole itämäinen kun ju-jutsusta puhutaan. Tyylisuunta on vain suomalainen ja kova sellainen! :rock:
Meillä kans jutsussa ei hirveemmin juotu. Joskus jos luvan kysyi niin sai käydä nopsaan hörppäämässä suullisen vettä. Nykyisin on mukavaa treenata taas magaa ja potkunyrkkeilyä kun saa juoda vettä kun siltä tuntuu ja muutenkin salikuri ei ole se ensimmäinen tärkeä juttu. Tosin vaarana ilman salikuria on se että sinne eksyy sit näitä suunsoittajia/pippelin venyttäjiä jotka tulee pitämään vaan "hauskaa" ja juttelemaan tyhmiä ja heittelemään tyhmiä kommentteja. :curs:
Mutta se siitä. Mä käytän palkkarina jossa on hiilari/protsku 1:1 ja on ollu iha hyvä.

Taekwondos sai pitää juomataukoi, yleensä oli pari juomataukoo treenin aikaan.
Sit taas Krav Magas ei oo tietookaa semmosist tauoist ;D Eipä toi juuri haittaa ku ennen treenei läträän vettä jonku verran naamaa ja treenin jälkee taas tankkailee lisää. Vähä off-topiccii. Palautumisjuomaa en vedä itte muuta ku punttauksen jälkee.

Olen pitänyt Hokutoryu-treenejä, joissa pidettiin juomataukoja. Ei sitä mikään kiellä. Lähinnä hommassa on se, että kaikilla tulisi olla juomapullo mukana niin, että siitä saadaan nopeasti hörpättyä. Jos 30 ihmistä alkaa juosta pukuhuoneeseen juomaan yhdestä hanasta vuorotellen, se ei ole enää niin kovin kätevää.

Kannattaisi ehkä keskustella asiasta vetäjän kanssa?

Joskus muinoin pidin periaatetta, etten juo treenien aikana, vaikka olisi mahdollisuus. Olin kova äijä. Sitten jossain vaiheessa tajusin, että eihän siinä ole mitään järkeä.

Samaa mieltä, jos on juomapullo niin mun mielestä siitä saa hörppiä esim. samalla kun neuvon jotain uutta tekniikkaa.
Ketään en mielelläni kesken harjoitusten päästä vessaan juomaan.
Toisaalta, jos on hyvin tankannut päivän aikana niin treeneissä ei mulla ainakaan tule edes jano.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom