Millä pakata videoita pienemmiksi?

Eli olen nauhoittanut materiaalia digivideokameralla ja siirtänyt koneelle.Ongelma on siinä kun 5min pätkä vie tilaa 100mb.Se pitäisi saada pakattua pienempään tilaan.Mikä/mitkä ohjelmat olisi hyviä tähän tarkoitukseen??

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
imase sellanen ohjelma kuin virtualdub, sillä pystyt muuttamaan leffapätkän pakkausta.
suosittelen käyttämään XVID-pakkausta, taitaa olla kaikken paras, sillä saa leffan vähä riippuen pätkästä n.1/3 tai puoleen.
Varsin helppokäyttönen ohjelma, meet vaan video -> compression -> XVID. tämän jälkeen File -> save as .. ja ohjelma pakkaa pätkän automaattisesti.

edit. ja tarviit luonnollisesti xvid-codekin asennettuna. eli siis ffdshow ei riitä koska ffdshow on vain ulostuloon tehty kodekki. xvid-codekki löytynee vaikka afterdawnin sivuilta.

joo codekit mulla on.kokeilin äsken pakata niin 1min pätkästä tuli 15,7mt.vielä pitäs saada pienemmäksi.Mitä säätöjä tarvii tehdä että saa vieläkin pienemmäksi pakattua?Muuttuuko kuvanlaatu aina huonommaksi kun siirrän kamerasta filmin koneelle?Mulla ainakin näyttää aika suttuselta kun siirsin videon pätkän kamerasta koneelle.Siihen ei taida olla mitään konstia että kuva pysyisi hyvänä??

en usko että se miksikään muuttuu, se vaan näyttää siitä kameran näytöltä tarkemmalta kun se on pienempi.. vai sitäkö tarkotit?? ei sen pitäs muuttua siirrossa.

Yks millä saat pienemmäks vois olla ääniraidan heikentäminen. tuskin siinä kuitenkaan on stereota? Mutta toisaalta tuo 1min/15 megaa ei oo kovinkaan paljoa jos se on hyvälaatusta. mulla menee digikameralla otetut pätkät n. 3 min = 15MT, mutta pitää muistaa että siinä on pienempi resoluutio.

tarkoitan sitä että kun katson telkkarin kautta omia nauhoituksia niin kuvan laatu on hyvä,mut kun siirrän videon koneelle niin kuvan laatu heikkenee.

se johtunee siitä, että koska tv ei ole niin tarkka, kuva näyttää pehmeämmältä ja paremmalta. Monitorin tarkkuus aiheuttaa sen että kuva pikselöityy ja virheet näkyvät. Itse siirrossa ei todellakaan pitäisi tapahtua mitään hävikkiä.

Tämän saman vaikutuksen huomaa siinäkin kun katsoo divx-leffoja monitorilta ja sitten tv-outtia käyttämällä televisiosta. Telkkarista katsottuna kuva näyttää paremmalta.

Kyllä se kuvanlaatu on paljon parempi esim. jos kopioin kamerasta vhs kasetille ja katson sitä videoiden kautta.mutta kun kopioin kamerasta tietokoneelle niin kuva muuttuu huonommaksi.

jackass82 sanoi:
Kyllä se kuvanlaatu on paljon parempi esim. jos kopioin kamerasta vhs kasetille ja katson sitä videoiden kautta.mutta kun kopioin kamerasta tietokoneelle niin kuva muuttuu huonommaksi.

Minkä letkun läpi siirrät, missä muodossa ja millä kortilla/softalla/codecilla kaappaat pätkät koneelle?

Vai osaako kamerasi siirtää videon digitaalisena koneelle?

Näyttääkö paskalta koneella jos katsot videokameran tuotosta lennossa?

jackass82 sanoi:
Metalman haki nyt sitä, että kopioit leffasi tietokoneelle ja laitat sen tietokoneen kautta näkymään telkkarin ruudulla, niin sitä eroa ei pitäisi videoon olla. Näytöllä homma on aivan eri asia, kuin telkkarissa, juuri sen takia, että näyttö on huomattavasti tarkempi kuin televisio. Kun kuva on näytöllä, suuremmat värierot ei sävyissä, jotka eivät näy telkkarissa pehmeyden takia, näkyvät kuitenkin näytön terävyyden vuoksi.

IronMind sanoi:
Minkä letkun läpi siirrät, missä muodossa ja millä kortilla/softalla/codecilla kaappaat pätkät koneelle?

Vai osaako kamerasi siirtää videon digitaalisena koneelle?

Näyttääkö paskalta koneella jos katsot videokameran tuotosta lennossa?

Eli olen kytkenyt kameran usb-kaapelilla.Kopioin image mixer ohjelmalla videopätkät koneelle (ohjelma tuli kameran mukana)

Kyllä minun mielestä tämä kamera siirtää videon digitaalisena.

Tässä olis tietoja kamerasta...

PIKSELIT... Kenno CCD 1/4" - 1.33 Megapixel
Tyyppi mini DV, PAL
KAMERA Herkkyys 0,5 luxia, Digital Nightscope, pimeäkuvaus
Optinen zoomi 10 x
Digitaalinen zoomi 500 x
Terävyysalue F1.8 - equiv.: 49 - 490 mm
Kuvanvakaaja Digitaalinen
Objektiivin läpimitta 30.5
Valotustapa automaattinen/manuaalinen
Valkotasapaino automaaattinen/manuaalinen
Tarkennustapa automaattinen/manuaalinen