Miksi paino ei putoa??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kille
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Olen suuresti kiitollinen jos saan täältä neuvoja ongelmaani!
Olen siis muuttanut 3 kuukautta sitten toiseen maahan. Alkujärkytyksen jälkeen huomasin painoni nousseen 6 kiloa! Aikaisemmat mittani olivat 163/51 ja olin todella timmissä kunnossa. Suomessa minun ei tarvinnut kamalasti kiinnittää edes huomiota ruokavaliooni. Treenasin spinningiä, bodypumpia ja juoksua.
Täällä olen alkanut käymään salilla n 5 krt viikossa, jossa on peruslaitteet ja 1 (!) spinningpyörä. Pyörällä poljen yleensä kovaa 3x1h viikossa. Lisäksi juoksen n. 3 krt viikossa ja uin silloin tällöin.
Paino tippui 2 kiloa, parissa viikossa, mutta nyt ei ole kolmeen viikkoon tapahtunut mitään muutosta, paino yrittää jopa lähteä nousuun.
Syön erittäin proteiinipitoisesti, kanaa, rahkaa, raejuustoa, kananmunia, kanaleikkeitä.. Lisäksi vihanneksia ja hedelmiä. Minulla on myös proteiinijauhetta, jolla saatan korvata joskus aterian/välipalan.
Olen nyt miettinyt että voisiko kyseessä olla jokin hiilarivaje?? Onko sellaista edes olemassa? Välillä minulla on tolkuton makeannälkä ja mieleni tekisi napostella koko ajan. Kerran viikossa pidän mässypäivän, ettei keho joutuisi säästöliekille. Silloin tosin tuntuu ettei minulla olisi ollenkaan kontrollia..
Haluan tiputtaa ainakin 3 kiloa, mutta se tuntuu mahdottomalta.
Mikä siis vikana?

Jatkan vielä sen verran että kerron esimerkkejä syömisistäni:
Aamiainen: Fromage Blanche (rahkan tyylinen 49 kcal/100g) ja purkkiananasta, kahvi
Lounas: Tonnikala- tai kanasalaatti (tomaatti, kurkku, salaatti), 1/2 prk raejuustoa, kastikkeena balsamiviinietikka, joskus päällä vähän vuohenjuustoa
Välipala: prostkushake tai fromageblanche ananaksella tai fitness-muroilla
Ennen salia/lenkkiä esim protskushake, hedelmä
Illalla: Pari kananmunaa, salaattia. Vaihtoehtoisesti raejuustoa ananaksella

Lisäksi saatan napsia vähän rusinoita. Pastaa menee ehkä kerran pari viikossa.

Luulen että Suomeen palattuani (helmikuu) myös painoni alkaa tasoittumaan, mutta en halua odottaa niin kauaa!

Tervehdys Kille! Mahdatko asua Ranskassa? (tuosta fromage blanchesta vaan päättelin...) :)

Kille sanoi:
Olen nyt miettinyt että voisiko kyseessä olla jokin hiilarivaje?? Onko sellaista edes olemassa? Välillä minulla on tolkuton makeannälkä ja mieleni tekisi napostella koko ajan. Kerran viikossa pidän mässypäivän, ettei keho joutuisi säästöliekille. Silloin tosin tuntuu ettei minulla olisi ollenkaan kontrollia..
Haluan tiputtaa ainakin 3 kiloa, mutta se tuntuu mahdottomalta.
Mikä siis vikana?

Vika voi piillä tuossa (hallitsemattomassa) mässäilyssä, kuten ilmeisesti jo vähän ounastelitkin. Hiilarivajetta ei ymmärtääkseni ole varsinaisesti olemassakaan, hiilihydraatithan eivät kaiketi ole ihmiselle välttämättömiä? Ehkä syöt kaikkiaan liian vähän, kun kerran napostelunhimosta kärsit?

Kille sanoi:
Aamiainen: Fromage Blanche (rahkan tyylinen 49 kcal/100g) ja purkkiananasta, kahvi
Lounas: Tonnikala- tai kanasalaatti (tomaatti, kurkku, salaatti), 1/2 prk raejuustoa, kastikkeena balsamiviinietikka, joskus päällä vähän vuohenjuustoa
Välipala: prostkushake tai fromageblanche ananaksella tai fitness-muroilla
Ennen salia/lenkkiä esim protskushake, hedelmä
Illalla: Pari kananmunaa, salaattia. Vaihtoehtoisesti raejuustoa ananaksella

Et mainitse mitään syömistesi määristä, mutta melkeinpä väittäisin, että liian vähän taidat syödä. Varsinkin, kun liikut todella paljon ja myös ilmeisen tehokkaasti! :eek: :worship:Noudatatko muuten tarkoituksella vähähiilarista ruokavaliota, vai miksi olet karsinut hiilarit noinkin vähiin?

Kiitos kaunis vastauksesta! Ranskassahan minä! =)
Esim salaattiin laitan kerrallaan n 130 g tunaa tai kanaa, raejuustoa yleensä puoli purkkia. Salaatin lehtiä aika paljon, 1 tomaatti ja n 7 cm kurkkua.
Aamiaisella Fromagea 3 reilua ruokalusikallista ja sit ananasta vajaa purkki.
Pasta-annos ei ole kovinkaan suuri.

Mitä minun kannattaisi mässypäivinä syödä? Rakastan suklaata ja liitulakuja, muista ranskalasista nameista en niin välitä. Pain au chocolat ja patonki oli "pullistumiseni" syy, niitä vältän, max kerran viikossa.

Hiilareita aloin välttämään kaiken tämän Atkins-SBD-mölyn vaikutuksesta. Tosin eihän nekään kaikille sovi.

Naposteluhimo on inhottavaa ja siitä erityisesti haluaisin päästä eroon. Otan innolla jotain ruokavinkkejä vastaan. Kiitos! :)

Kille sanoi:
Kiitos kaunis vastauksesta! Ranskassahan minä! =)

Missä, missä siellä? Itse vietin Lyonissa kuukauden syyskesällä 1996. Pariisissa on tullut käytyä pariinkin otteeseen, Besanconin liepeillä meni muutama vko lukioaikoina. Ihana maa! :)

Kille sanoi:
Esim salaattiin laitan kerrallaan n 130 g tunaa tai kanaa, raejuustoa yleensä puoli purkkia. Salaatin lehtiä aika paljon, 1 tomaatti ja n 7 cm kurkkua.
Aamiaisella Fromagea 3 reilua ruokalusikallista ja sit ananasta vajaa purkki.
Pasta-annos ei ole kovinkaan suuri.

OK. Mielestäni voisit lisätä syömistäsi ihan jonkun verrankin - kuvailemistasi määristä kun ei kovin paljon kaloreita kerry. Tyyliin koko purkki raejuustoa ja loraus öljyä salaattiin, ihan kunnon annos Fromage Blanchea aamiaisella jne.

Kille sanoi:
Mitä minun kannattaisi mässypäivinä syödä? Rakastan suklaata ja liitulakuja, muista ranskalasista nameista en niin välitä. Pain au chocolat ja patonki oli "pullistumiseni" syy, niitä vältän, max kerran viikossa.

Kunhan pidät herkkujen määrät kohtuullisina, voit periaatteessa syödä mitä haluat. Toki kaikkein kamalimpia kaloripommeja (kuten tuo pain au chocolat) kannattaa välttää. Ja tuore ranskalainen patonki, aaahh!!! :kuola: Kerran viikossa voit kyllä mielestäni patongista nauttia.

Kille sanoi:
Hiilareita aloin välttämään kaiken tämän Atkins-SBD-mölyn vaikutuksesta. Tosin eihän nekään kaikille sovi.

Kuten todettua, hiilarithan eivät kaiketi ole ihmisille mitenkään välttämättömiä, mutta yksi sopii tosiaankin yhdelle ja toinen toiselle kuten aina. Voit kokeilla, miltä olosi tuntuisi, jos lisäisit kuitupitoisia hiilareita ruokavalioosi: täysjyväriisiä, -pastaa yms. Tummaa leipää ei Ranskasta muistaakseni juurikaan mistään löydä? Tai ainakin ainut "pain de seigle", minkä itse löysin, vastasi väriltään suurinpiirtein suomalaista sekahiiva/kauraleipää :rolleyes:

Heip!

Olen Pariisissa! Ihana kaupunki tosiaan, olen viihtynyt hyvin, mitä nyt välillä joutuu pyörittelemään silmiä ranskalaisten epäloogisuudelle..

Kiitos rakentavista vastauksista, pitää alkaa tosiaan kiinnittämään huomiota ruuan määrään ja laatuun. Täältä saa onneksi realin tyylistä tummaa leipää, sitä ostankin usein. Juu, ja pain au chocolatia vain maksimissaan yksi viikossa. :nolo:
Tänään söin aamiaiseksi 100g fromagea ja sekaan ananasta, sekä n 10 cm palan patonkia, päällä kanaleikettä ja kurkkua. Lounaaksi syön kanasalaattia. Mässypäivä jää tältä päivältä!

Eniten mua ihmetyttää se, että Suomessa sain syödä mitä vain, söin esim joka päivä jotain karkkia. Nyt olen elänyt todella terveellisesti. Tosin Suomessa olin paljon enemmän liikkeellä päivittäin, täällä istun luennoilla ja koneen ääressä paljon.

Gillyanne sanoi:
Hiilarivajetta ei ymmärtääkseni ole varsinaisesti olemassakaan, hiilihydraatithan eivät kaiketi ole ihmiselle välttämättömiä?

Täh.....? :eek: Mistä moinen tieto on peräisin? Minä kun olen oppinut että täysipainoiseen ruokavalioon niitäkin kuuluu... Ja noinkin paljon kovaa aerobista liikuntaa harrastavalle luulisi niiden olevan välttämättömiä. Vai mahdankohan olla vähän :david: kun näin väitän... :D

Heip,
aivotyöskentely ymmärtääkseni kaipaa juuri hiilareita, mutta olen ymmärtänyt että ne eivät olisi välttämättömiä ravinnossa, sillä keho pystyy itse valmistamaan tarvitsemansa hiilarit aminohapoista (?). Olisikohan ollut Anssi Manninen joka näin sanoi, en ole varma.

:offtopic: Tältä palstalta saa muuten hurjasti motivaatiota! Kiitos siitä!

IMHO, lisää hyvä ihminen tuota sun ruokamäärääsi ja kunnolla. Minäkin syön enemmän päivässä ja saan jatkuvalla syötöllä kuulla siipalta, että pitäisi syödä enemmän! Painon jumahtaminen johtuu juuri tästä säästöliekistä, jota ei pitkän ajan ruokien vahtaamisen jälkeen/aikana yksi mässypäivä pelasta (ainkin näin olen ymmärtänyt). Itse olen ollut jatkuvalla dieetillä ehkä n. viimeisen ikuisuuden. Ja paino ei tipu, eikä kyllä oikein nousekaan tietyn rajan yli. Nyt ajattelinkin antaa mennä ihan kunnolla loppuvuoden. Ja siten opettaa kroppaa muuhunkin kuin rahkaan, ananakseen ja kanaan. Jos vaikka olisi kesällä sitten kunnossa :nolo:
Ja mitä tulee hiilareihin; kannattaa syödä!! Mä itse opiskelen myös ja tiputin hiilarit minimiin (eli ei paljon jaskaakaan päivittäin). Ja mun muisti rupesi temppuilemaan sekä keskittymisestä tuli todella tuskaista. Nyt olen yrittänyt hiilareitakin lisäillä (ja tämän takia tissitkin on turvoksissa ja maha pömppää :itku: ) mutta ajatustyöskentely on paljon helpompaa! Eli otathan aivo-kultasi huomioon. Se tiukka ulkomuoto ei kuitenkaan ole kaikki kaikessa, terveys ensisijaisesti!! Luulenpa osittain, että sullakin taitaa olla vähän semmoista oman silmaän kriittisyyttä tossa meinigissä.. ainakin mitoista päätellen. Ei kannata olla itselleen liian kriittinen! Joskus saa kyllä relata. :kippis1: ja varsinkin ulkomailla! :D

Olen nostanut ruokamäärääni kerran ja silloin paino kipusi samoihin lukuihin kuin aloittaessa.
Timminä ollessani söin reippaasti mutta terveellisesti. Nyt tuntuu että syön vielä terveellisemmin. Hermo vaan menee kun vanhat vaatteet ei mene päälle ja vatsa höllyy vaikka kuinka treenaan.
Eikös tällä palstalla kaikilla ole vähän sellaista "oman silmän kriittisyyttä"??

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Hiilihydraatit eivät ymmärtääkseni ole ihmiselle välttämättömiä, hakusanalla "ketodieetti" tai "keto*" tjsp. löytynee paljonkin tietoa aiheesta. Jotkut meistä myös voivat paremmin vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, erilaisia olemme me ihmiset tässäkin suhteessa!

En muuten tarkoittanut, että Killen pitäisi jättää hiilarit pois kokonaan. Pikemminkinhän ihmettelin, miksi hän on pudottanut ne niin alas. Mutta, kuten todettua, välttämättömiä se eivät - varsinkaan suurina määrinä - ihmiselle ole.

Heissan!

tulin kertomaan edistymisestäni. Paino on nyt laskenut reilun kilon ja olo on mitä mainioin. Tiistaina huitaisin leffassa pussillisen liitulakuja ja seuraavana päivänä olo oli sen mukainen.. Näköjään vatsa ei enää vedä entisiä määriä, onneksi. Nyt kuin vielä pääsisi tavan vuoksi syömisestä eroon. Ajattelin että tuo 52 kiloa voisi olla alkuun minulle hyvä paino, siitä sit voi alkaa kiristämään vielä sen kilon verran jos siltä tuntuu.
Normaalisti en edes mittaile painoani (en omista vaakaa suomessa), mutta täällä treeni on niin erilaista, ettei painon nousu johdu ainakaan lihasmassan kasvusta. Siksi veikkaan että puntari on minulle tässä tiukistelussa paras apuväline vaatteiden lisäksi.

Kiitos siis etenkin Gillyannelle hyvistä neuvoista, joita otan mielelläni vastaan vastaisuudessakin. Luin muuten tuolta jostain toisesta ketjusta että olet lähtöisin Kuopiosta? Samma här, saman kylän tyttöjä! :rock:

Kiva, jos pystyn avuksi olemaan :)

Ja juu, asuin siis Kuopiossa '83-'93, ja pidän sitä pitkälti kotikaupunkinani, vaikka olenkin muualla syntynyt. Koulut kun tuli käytyä siellä lähes kokonaan, ja vanhempani sitten juurtuivat kaupunkiin tod. näk. loppuiäkseen. Voe tokkiisa, ku kalakukko o hyvvee :kuola: ;)

EDIT: Täysin :offtopic:, mutta ranskanlukijana on pakko kysyä: Mikä on "liitulaku" ranskaksi?

Taas paino jumittaa.. Hitto vie että ottaa päähän. En muista milloin olisin syönyt näin terveellisesti näin kauan. Jo useita viikkoja on vierähtänyt eikä paino tipu millään. Myöskään samat vanhat vaatteet eivät mahdu, joten pienentymistä ei ole tapahtunut. Mikä avuksi? Masis.

Hei kannattaa tosiaan seurata sitä painoa pidemmällä aikavälillä eikä kannata stressata, jos se nyt muuttuu suuntaan tai toiseen kilo kaksi. Minulla esim. paino tippui eilisestä kaksikin kiloa.Treeni vaikuttaa myös painoon.

Liiallinen protskun määrä saattaa myös aiheuttaa se, että paino junnaa. Olen tainnut aiemminkin mainita jossain täällä, että minulla esim. 160g proteiinia tukkii kropan. Saattaa olla, että minulla on nälkä, mutta olo on lihaksissa ja kropassa todella tukkoinen ja vessassakäynti harvenee.Heti kun pudotin 140g, niin kroppa lähti toimimaan. Jokaisen kroppa on erilainen, mutta minulle ei liiallinen proteiini sovi.

Mässäily saattaa johtua juuri siitä, että syöt kokonaisuudessaan liian vähän ja sitten rupeaa nälkä kurnimaan ja helposti tulee sorruttua herkkuihin. Kun syö paljon puhdasta ruokaa, niin silloin ei hirveä nälkä iske yllättäen..

Minulla oli ranskassa ollessani suuri herkku: baguette, pâté de foie ja cornichonit...todella kevyttä...!!!Voi että kun tekisi taas mieli tulla maistelemaan pain au chocolatia.Ranskalaiset osaavat kyllä tehdä leivonnaisia ja suklaajuttuja.

Gillyanne sanoi:
Hiilihydraatit eivät ymmärtääkseni ole ihmiselle välttämättömiä, hakusanalla "ketodieetti" tai "keto*" tjsp. löytynee paljonkin tietoa aiheesta. Jotkut meistä myös voivat paremmin vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, erilaisia olemme me ihmiset tässäkin suhteessa!

En muuten tarkoittanut, että Killen pitäisi jättää hiilarit pois kokonaan. Pikemminkinhän ihmettelin, miksi hän on pudottanut ne niin alas. Mutta, kuten todettua, välttämättömiä se eivät - varsinkaan suurina määrinä - ihmiselle ole.

Hmm... en usko, että ihminen pystyy mihinkään pitkäkestoiseen urheilusuoritukseen, jos jo lähtötilanteessa lihasten ja maksan energiavarastot ovat tyhjät. En ole mikään ravintofysiologi, mutta käsittääkseni ilman hiilihydraatteja ei noita varastoja saa täyteen. Niin, että kyllä ne hiilihydraatit taitavat olla välttämättömiä, vaikka uudet ravintogurut mitä tahansa sanovatkin. Suurina määrinä taas tuskin mikään on välttämätöntä... Mutta kukin taaplaa tyylillään. Itse en kyllä pysy tolpillani ilman ruisleipää.

Siekkari: Itse asiassa asia on juurikin niin, että hiillihydraatit ovat ainoa makroravinne, joka EI ole ihmiselle, edes treenaajalle välttämätön. Pistäpä hakuun hakusanaksi ketoosi, ketodieetti tai ihan keto*, löytyy paljon kokemuksia siitä, miten ihmiset ovat treenanneet pitkään ja tuloksellisestikin ketodieetillä. Lue myös modemme Ironbuttin treenipäiväkirjaa, sieltä löytyy paljonkin juttua ketolla treenaamisesta (ja myös niitä tuloksia). :)

Itse aion kokeilla ketoa ensi kevään, olisi tarkoitus tuon kumppanin kanssa yhdessä dieettailla...:whip:

Gillyanne sanoi:
Siekkari: Itse asiassa asia on juurikin niin, että hiillihydraatit ovat ainoa makroravinne, joka EI ole ihmiselle, edes treenaajalle välttämätön. Pistäpä hakuun hakusanaksi ketoosi, ketodieetti tai ihan keto*, löytyy paljon kokemuksia siitä, miten ihmiset ovat treenanneet pitkään ja tuloksellisestikin ketodieetillä. Lue myös modemme Ironbuttin treenipäiväkirjaa, sieltä löytyy paljonkin juttua ketolla treenaamisesta (ja myös niitä tuloksia). :)

Itse aion kokeilla ketoa ensi kevään, olisi tarkoitus tuon kumppanin kanssa yhdessä dieettailla...:whip:

Joo, en yhtään epäile, etteikö salitreenissä saavuta tuolla systeemillä tuloksia. Mutta vaikea uskoa, että kukaan pystyy harjoittelemaan kestävyysurheilua ketodieetillä. Onko esimerkkejä vaikka maratoonareista? Proteiinirikkaalla dieetillä tietysti pystyy pitämään energiansaannin alhaisena ilman, että aineenvaihdunta alkaa kuluttaa lihasta. Samalla näläntunne pysyy myös pois. Eli varmasti paras tapa polttaa rasvaa ja saada lihakset näkyviin. Mutta edelleen epäilen, että lihasten ja maksan energiavarastot ovat silti tyhjät - vai voiko joku kertoa minulle, miten ne tässä systeemissä täydentyvät? Siis minä en tässä väitä mitään, kun en tiedä, kysyn vaan. Jos joku kykenee minut tästä vakuuttamaan, kokeilen varmasti :D .

Muuten onko niin, että noita treenipäiväkirjoja lukeakseen pitää olla VIP? Vai mistä hemmetistä se löytyy? Kiinnostaisi aika paljon saada se ylimääräinen n. 8 rasvakiloa nevadaan ja jonkin verran lihasta tilalle. :curs:

Jep, VIP-osiolta löytyvät.

Kestävyyspuolen urheiluun en osaa sen enempää kommentoida - tosin muistelen Ironbuttin tahkonneen myös melkoisia määriä aerobista ketodieettinsä aikana, ja vieläpä melkoisen matalilla kaloreilla? Tule apuun Buttis! :hyper:

Mitä lajia muuten, Siekkari, harrastat (oletan sinun siis olevan kestävyysurheilija), jos saa olla utelias? :)

Suositut

Back
Ylös Bottom