Miksi kone hidastelee?

Tuli hankittua uusi kannettava HP Compaq nx 9110, teknisiä tietoja mm 2,8 Ghz P4 Prosessori, RAM:a 256mb (lisätty 512 mb:n), 64 mb näytönohjain (käyttää keskusmuistia) ja WinXP-home käyttis (päivitykset ovat kunnossa). Ongelma olisi se, että kone on todella hidas ihan peruskäytössä, vaikka poistin Nortonin virustorjuntaohjelmiston ja korvasin sen F-securen tuotteella, kun kuulin, että Nortonit vievät paljon tehoja. Kuulin kaverilta, että AVG: n Antivir, olisi kaikista "kevyin" ohjelmisto, mutta en usko, että koneen hitaus johtuu tuostakaan ja mahtaako vaikka merkitysta asialla olisikin, niin onko tuollainen freeware-ohjelma riittävän hyvä. Viruksia ja spywarea ei koneesta löydy. Vaikka mistään tehomyllystä ei olekaan kysymys, niin kohtalaisen nopea kone kai pitäisi olla kyseessä, joten onkohan joku perusjuttu tai asetus jäänyt tekemättä tai muuttamatta?

Kiitokset etukäteen palstan guruille, jos viitsitte vastata.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Gurusta en tiedä mutta mielestäni tuo Antivir on kyllä todella toimiva ohjelma. Joskus kun oli f-secure niin se bugas ja teki vaikka mitä ja kun asensin sen pois ja ajoin antivirin niin se löysi heti viruksia.
Kuinka paljon sulla on aktiivisia prosesseja koneen olessa päällä? Ja oletko kokeillut useimpia spyware ohjelmia sillä omasta kokemuksesta olen huomannut että välttämättä yksi ohjelma ei löydä kaikkia.
Entä oletko tyhjentänyt tempit jne? Esim. Easycleanerilla?
Entä onko tuo 512 varmasti toimiva? Minulla oli kerran sellainen koneen reuhka jossa oli kaksi 64 kampaa mutta vain toinen toimi eli oli hitaampi kuin kahdella kammalla.
Viisaammat jatkakoon....

Aktiivisia prosesseja on käynnissä 48 kpl, käyttäjinä on minä itse, system, paikallinen palvelin ja verkkopalvelin. Käytössä on kaksi spyware-ohjelmaa (adaware ja F-secure). Molemmat muistit ovat käytössä. Mä vaihdan antiviriin ja tyhjennän tempit, jos siitä olisi apua. Tänk juu Japa!

farmiankka sanoi:
Aktiivisia prosesseja on käynnissä 48 kpl, käyttäjinä on minä itse, system, paikallinen palvelin ja verkkopalvelin. Käytössä on kaksi spyware-ohjelmaa (adaware ja F-secure). Molemmat muistit ovat käytössä. Mä vaihdan antiviriin ja tyhjennän tempit, jos siitä olisi apua. Tänk juu Japa!

Noita prosesseja on kyllä kertynyt liikaa, mitä kaikkia ohjelmia sinulla on avoinna tehtäväpalkin oikealla puolella siinä kellon vieressä (huomautusalueesta taitaa Mikkisofta puhua)? Siihen asentuu yleensä paljonkin turhaa sälää, varsinkin monet apuohjelmat asentaa siihen kuvakkeita. Ei niissä muuten mitään mutta ne vie aina muistia ja ovat aina käynnissä. Niitä voi siitä sammutella ja myös määrittää että ne ei käynnistyisi. Veikkaanpa että kun poistat siitä esim. nyt vaikkapa Quicktimen, Winampin, näyttiksen säädöt, RealPlayerin ja mitä ikinä siinä onkaan, niin prosessit vähenee ja muistia vapautuu.

Jos lisäsäätö kiinnostaa niin tuossa on suht. hyvä linkki: http://www.tweakguides.com/WinXP.html

Edit: Jep, HP/Compaq oli näköjään kone. Noissa on joskus asennettuna vakiona peruskäytössä turhia käynnissä olevia diagnostiikka ym. softia, joten niistäkin voi nipistää.

ttopi sanoi:
Noita prosesseja on kyllä kertynyt liikaa, mitä kaikkia ohjelmia sinulla on avoinna tehtäväpalkin oikealla puolella siinä kellon vieressä (huomautusalueesta taitaa Mikkisofta puhua)? Siihen asentuu yleensä paljonkin turhaa sälää, varsinkin monet apuohjelmat asentaa siihen kuvakkeita. Ei niissä muuten mitään mutta ne vie aina muistia ja ovat aina käynnissä. Niitä voi siitä sammutella ja myös määrittää että ne ei käynnistyisi. Veikkaanpa että kun poistat siitä esim. nyt vaikkapa Quicktimen, Winampin, näyttiksen säädöt, RealPlayerin ja mitä ikinä siinä onkaan, niin prosessit vähenee ja muistia vapautuu.

Jos lisäsäätö kiinnostaa niin tuossa on suht. hyvä linkki: http://www.tweakguides.com/WinXP.html

Edit: Jep, HP/Compaq oli näköjään kone. Noissa on joskus asennettuna vakiona peruskäytössä turhia käynnissä olevia diagnostiikka ym. softia, joten niistäkin voi nipistää.

Quicktimea, Realplayeria tai Winampia mulla ei tuossa ole lainkaan, eikä tehtäväpalkissa ole muita ohjelmien kuvakkeita kuin Bluetooth. Katselin tuolta lisää tai poista ohjelmia listalta, että poistamalla "HP deskjet preloaded printer drivers" ja "photosmart 140, 240 jne-series"-ohjelmat saisin vapautettua 170 megaa tilaa (tiedä sitten mitä se tuohon muistiin vaikuttaa), ja se kai olisi hyvä idea, koska mulla ei ole deskjetiä, eikä digikameraa?

Aikasta paljon pyörii tuolla taustalla noita prosesseja...

Ois aika jännä tietää mitä siellä on noin paljon.. missään nimessä pertti peruskäyttäjällä niitä ei noin paljoa siellä yleensä pyöri..

Onkos nuo kaikki prosessit siellä heti käynnistyksen jälkeen?
Voisikos säätää niitä softia niin, että ne ei aukee käynnistettäessä?

Tuo aktiiviset prosessit on muuten mysteeri. Katselin emännän pikkusiskon kannettavaa tuossa eilen illalla joka oli kuulemma hieman jumissa niin siinä oli joku 50 aktiivista ja ihan piruilessaan kokeilin muutaman sammuttaa niin koneen käyttöön se ei vaikuttanut mitenkään.
No olihan se kone ihan totaalisen jumissa kun ad-aware löysi 287 kohdetta ja easecleanerillakin turhia tiedostoja oli jotain 500 000kt ja viruksiakin oli 2kpl. Mutta kun olin sitä siivonnut niin edelleen oli niitä prosesseja se 50kpl.
Muuten tuo uusin spydocror näkyy löytävän jotain uusia joita esim. ad-aware ei löydä.

Net Virgin sanoi:
Aikasta paljon pyörii tuolla taustalla noita prosesseja...

Ois aika jännä tietää mitä siellä on noin paljon.. missään nimessä pertti peruskäyttäjällä niitä ei noin paljoa siellä yleensä pyöri..

Onkos nuo kaikki prosessit siellä heti käynnistyksen jälkeen?
Voisikos säätää niitä softia niin, että ne ei aukee käynnistettäessä?

Tällainen lista prosesseja siellä on käynnissä, en oikein uskalla noita sulkea, kun tiedä mitä suurin osa niistä on:

fspex.exe
BTTray.exe
fsguiexe.exe
ctfmon.exe
AGRSMMSG.exe
hpwuSchd.exe
ApntEx.exe
FSM32.EXE
CnxDslTb.exe
hphmon05.exe
tfswctrl.exe
eabservr.exe
HpqCmon.exe
taskmgr.exe
atiptaxx.exe
Apoint.exe
explorer.exe
ati2evxx.exe
svchost.exe
SMAAgent.exe
FSMB32.exe
fssm.exe
FSMA32.exe
fskg32.exe
fsbwsys.exe
fsgk32st.exe
btwdins.exe
SERVIC~1.exe
spoolsv.exe
svchost.exe
svchost.exe
svchost.exe
svchost.exe
ati2evxx.exe
Isass.exe
services.exe
FSAV.exe
winlogon.exe
csrss.exe
smss.exe
agentsvr.exe
fsdfwd.exe
FAMEH.EXE
alg.exe
FCH32.EXE
System
Järjestelmän vapaaprosessi

Katoppa piruttain viekö joku noista prosesseista sun konees tehoja. Eli samasta ikkunasta mistä löysit noi prosessit niin siinä on se "Suoritin" numero (Ainakin WinXP pro). Jos on joku semmonen prosessi päällä ni sulje se. Mulle tulee joskus joku ihme prosessi joka vie 80-100% koneen tehoista.

Soitellaan sanoi:
Katoppa piruttain viekö joku noista prosesseista sun konees tehoja. Eli samasta ikkunasta mistä löysit noi prosessit niin siinä on se "Suoritin" numero (Ainakin WinXP pro). Jos on joku semmonen prosessi päällä ni sulje se. Mulle tulee joskus joku ihme prosessi joka vie 80-100% koneen tehoista.

Toi viimeinen eli Järjestelmän vapaaprosessi näyttää suorittimen kohdalla lukemaa 95-98, muut ovat joko 00 tai pieni alta 5:n lukema.

Net Virgin sanoi:
Kopaseppa jollain online skannerilla ajella koko kone läpi ja sitten jollain troijjalais skannerilla...

jos ei muuten, niin ihan huvikseen... ;)

http://www.2-spyware.com/file-agentsvr-exe.html

onkos sulla muuten ollunna näitä helvetin hienoja search baareja joita netistä toisinaan tulloopi

Kiitti vinkistä ja linkistä, kysyisin vielä paria juttua, jos vaan viitsit vastata. Spyhunter löysi kyllä melkoisen kasan parasiitteja. Ovatko ne kaikki sitten haitallisia, vai voiko kyse olla jostain windowsin automaattipäivityksestä tjms, ja jos voi niin mistä tietää mikä on haitallinen tiedosto? Mistäköhän sitten hyvän troijalais-skannerin löytäisi, vai hoitaako spyhunter koko homman? Noita search-bareja muuten ei ainakaan vielä ole ilmaantunut

No jos sieltä joku wintoosan automaattipäivityksen palikka katoaa, niin sen nyt saa uusiksi update-sivustolta...

Kannattaa kopasta useammalla erilaisella spy- ja adwareohjelmalla, niin saat aina varmimman lopputuloksen. Google on ihan kiva apu näissä... ja kokeiluversioillakin tulee kyllä toimeen.

www.pandasoftware.com sivuilla on ihan jees online skanneri viruksille... ainakin tähän asti löytänyt sen mitä pitääkin.

Jos et suoralta kädeltä uskalla jotain tiedostoa poistaa, niin pasteta sen tiedoton nimi googleen ja perehdy tietouteen jota sieltä löytyy...

Yleensä saat varmistuksen siitä, onko kyse järjestelmälle tarpeellisesta tiedostosta.

Noniin, nyt oon asennelly palomuureja, spyware-ohjemia ja virusohjemia ja poistellu omasta mielestäni turhaa sälää koneelta, ja toi käynnissä olevien prosessien määrä on pudonnut 41:n, ja taitaa tää vekotin nopeammin toimia. Kiitokset kaikille vinkejä antaneille!

Easycleanerilla on kätevä säätää,että mitkä ohjelmat käynnistyy windowsin käynnistyessä.
Näiden säätäminen nopeuttaa koneen käynnistymistä ja muutenkin peruskäyttöä.
Ja tämä tapahtuu siis Easycleanerin Käynnistys-toiminnolla

PeKsE sanoi:
Easycleanerilla on kätevä säätää,että mitkä ohjelmat käynnistyy windowsin käynnistyessä.
Näiden säätäminen nopeuttaa koneen käynnistymistä ja muutenkin peruskäyttöä.
Ja tämä tapahtuu siis Easycleanerin Käynnistys-toiminnolla

Kyllä, aivan loistava ohjelman pitää kone puhtaana. Lisäksi vielä Bazooka joka skannaa tehokkaasti kaikki spywaret ja neuvoo poiston manuaalisesti joka on tehokkaampaa kuin, että softa poistaisi ohjelman. Mukaan vielä Spybot Search and Destroy mikä ajetaan Bazookan jälkee varmistamaan, että kaikki on puhdasta. Ad-awaren ajan kanssa.

Easycleaner on hyvä ja Ad-aware mutta tuo spybot hieman kyllä epäilyttää. Ja kokeilin tuota Spy Sweeperiä niin se kyllä eka kerralla asennuksen jälkeen kyllä löysi paljon pa**aa mutta sitten muilla kerroilla ei mitään vaikka Ad-aware löysi sitten sen jälkeen.
Tuo Bazooka alkaa sitten olla seuraava kokeiltava ohjelma kun sitä hieman on kehuttu.

Yksi toimiva konsti katsella mikä konetta jönkittää, on katsoa task managerista mikä prosessi vie eniten muistia. Firefox näyttää nyt vievän 50M, vaikka pelkkä pakkis on auki.... hmmm.

Usein kun kone hidastelee, niin tuolla kärjessä viilettää joku acrobat reader tai vast. aivan omilla lukemillaan, jonka tappamalla kaikki pelaa taasen.

tämä menee vähän :offtopic: mutta en viitsiny turhaan aloittaaa uutta threadia. en ole mikään atk nero ja kun tuo meikäläisen koneen tuuletin pyörii koko päivän täysillä ja pitää aikamoista ääntä, täytyy kaiuttimet olla täysillä että kuulee pelin ääniä saisko sitä mitenkään hiljasemmaksi, välillä tekis mieli repiä koko paska pois.

samajouko sanoi:
tämä menee vähän :offtopic: mutta en viitsiny turhaan aloittaaa uutta threadia. en ole mikään atk nero ja kun tuo meikäläisen koneen tuuletin pyörii koko päivän täysillä ja pitää aikamoista ääntä, täytyy kaiuttimet olla täysillä että kuulee pelin ääniä saisko sitä mitenkään hiljasemmaksi, välillä tekis mieli repiä koko paska pois.

Tuulettimen vaihto on varmaan ainoa vaihtoehto.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom