Miksi kirkas valo on silmille haitallista?

Eli mikä on tieteellinen selitys sille, että esim. pitkäaikainen aurinkoon tuijottaminen vaurioittaa näköä? Mitä silmässä tällöin tapahtuu? :wtf:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tyhmien kysymysten kerhoon?

Vastaus: verkkokalvon yksi osa, eli macula, kirjaimmellisesti palaa jos tuijotat aurinkoa... eli kuplii/halkeilee/yms. EDIT: Korjaus, edellinen vastaus on luultavasti väärin ainakin jos oikein tekniseksi mennään. Se on yleinen käsitys, mutta kuulemma ei olisi kyse ns. lämpövammasta kuten palaminen, vaan oikeastaan UV valon aiheuttamasta kemikaalisesta reaktiosta. Noh, joka tapauksessa, johtuu auringon säteistä ja vaurio tapahtuu maculassa. Jonkinlaista "palamista" kuitenkin.

bfb0b2e8-aa65-4876-be99-63df0da8992c.jpg

En ymmärrä miksi tämä olisi tyhmä kysymys? Kaikki ymmärtää intuitiivisesti kirkkaan valon olevan haitallista silmälle. Tässä kuitenkin kysyttiin syytä, miksi näin on?

Valolla täytyy olla törkeän kova intensiteetti, jotta se silmän lämpeneminen aiheuttaa tuhoja, esim. kalvoproteiinien denaturaatiota, yms. Auringonvalolla on riittävä intensiteetti, joten silmässä olevien solujen solukalvot vaurioituvat, josta aiheutuu automaattisesti myös itse solujen vaurioituminen. (Kuten oikeastaan jo yllä mainittiin.)

Suurten intensiteettien käyttäminen on kuitenkin pulssimuodossa mahdollista, esim. laserleikkauksissa. Tällöin suurta intensiteettiä kompensoidaan äärimmäisen pienellä altistumisajalla.

En ymmärrä miksi tämä olisi tyhmä kysymys? Kaikki ymmärtää intuitiivisesti kirkkaan valon olevan haitallista silmälle. Tässä kuitenkin kysyttiin syytä, miksi näin on?

Valolla täytyy olla törkeän kova intensiteetti, jotta se silmän lämpeneminen aiheuttaa tuhoja, esim. kalvoproteiinien denaturaatiota, yms. Auringonvalolla on riittävä intensiteetti, joten silmässä olevien solujen solukalvot vaurioituvat, josta aiheutuu automaattisesti myös itse solujen vaurioituminen. (Kuten oikeastaan jo yllä mainittiin.)

Suurten intensiteettien käyttäminen on kuitenkin pulssimuodossa mahdollista, esim. laserleikkauksissa. Tällöin suurta intensiteettiä kompensoidaan äärimmäisen pienellä altistumisajalla.

Ei tämä kysymyksenä olekkaan tyhmä, mutta tyhmien kysymysten ketju onkin tarkoitettu, nimestään huolimatta, kaikenlaisille pienille kysymyksille, joista ei omaa thrediä kannata aloittaa.

Ei tämä kysymyksenä olekkaan tyhmä, mutta tyhmien kysymysten ketju onkin tarkoitettu, nimestään huolimatta, kaikenlaisille pienille kysymyksille, joista ei omaa thrediä kannata aloittaa.

Mun moka, tajusin väärin. Tuon trollikuvan postaaminen antoi mun olettaa toisin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom