SUPERCARB 1kg -40%

Miksi aerobista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mopsy80
  • Aloitettu Aloitettu

Mopsy80

Hopeless Gage
En tykkää aerobisesta liikunnasta - no joku kevyt lenkki hyvässä ilmassa on ihan jees, mutta muuten. Enkä tykkää tehdä mitään, mistä en tykkää :wtf: (mitä ei siis ole ihan pakko). Näin ollen en siis harrasta mitään aerobista en omista autoa). Käsittääkseni kaikki(?) bodytyyppisesti treenaavat naiset liikkuvat myös ja paljonkin aerobisesti. Rasvanpoltonko takia? Miehet eivät välttämättä niin paljon, oonko oikeassa?

Mutta kysymykset kuuluvat siis että mikä on teidän suhteenne aerobiseen liikuntaan ja jos voitte luetella perusteltuja syitä, miks munkin pitäis sitä harrastaa, niin olisin kiitollinen. Vaikka asenteeni aerobiseen mihinkään silti muuttuu :puntti::D

Asennettani kuvaa se, että ennen punttia lämmittelen tasan kolme minsaa enkä sekuntiakaan kauemmin...:rock:

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Kevyt aerobinen avaa paikkoja kovien treenien jälkeen. Kovan kyykkypäivän jälkeen kun tekee pienen happihyppelyn ulkona, niin huomaa eron pelkän levon ja aktiivisen levon välillä. Toki venyillä ja putkirullallakin voi niitä paikkojaan availla, mutta onhan kävelylenkit nyt paljon enemmän jees jo ihan huvin ja happihypyn vuoksi. Erilaiset kovemmat lenkit, HIIT sun muut sit kehittää taas aerobista hapenottokykyä ja auttaa maitohappokestävyyteen, joita kumpaakin voi tarvita myös treenisalin puolella (pitkät sarjat esimerkiksi). Ja loikkatreenit, mäkivedot sun muut antaa sitä räjähtävää voimaa jaloille, mitä myöskin tarvitaan treeneissä.

Useimmiten teen aerobista tosin vain siksi, että se on hauskaa :rolleyes:

^Hyviä perusteluita! Mutta onko se niin, että ns. bodarimiehet eivät aerobista harrasta (yhtä paljon kuin naiset)? Koska aerobinen treeni syö lihasta? Mulla ei tosiaan tuo hapenottokyky ole hääppönen, kun on vielä se kuopparintakin... Mutta tosiaan ulkoiltua (ja kasseja kannettua) tulee joka päivä pakostakin jonkin veran sen autottomuuden takia.

Paha sanoa. Riippunee siitä, mitä tarkoitetaan bodarimiehellä :D Bulkilla tuskin kukaan mitään himokuluttavia aerobisia tekee, normaalikaudella kai mieltymysten mukaan. Dieetillä miesten on toisaalta hieman helpompi pysyä kalorivajeessa ilman aerobisiakin, kun taas naisilla lähes poikkeuksetta pienempi kulutus lisää aerobisen tarvetta, koska syömistä ei voi liikaa rajoittaa.

Mutta jos ei ole tarvetta eikä halua pudottaa painoa, ei tarvita kalorivajettakaan, eikä ainakaan sen takia aerobista treeniä, eiks jeh? :)

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Parempi aerobinen kunto = Paljon, PALJON kovemmat treenit salilla. Kannattaa kokeilla jos ei usko. Kovat setit saa vedettyä kolmeen, neljäänkymmeneen minuuttiin kun ei tartte palautella paljonkaan.

- - - Updated - - -

Mutta jos ei ole tarvetta eikä halua pudottaa painoa, ei tarvita kalorivajettakaan, eikä ainakaan sen takia aerobista treeniä, eiks jeh? :)

Painoa pudotetaan ruokavaliolla. Siihen ei tarvita minkäänlaista liikuntaa.

En mäkään mikään aerobisen liikunnan järisyttävä fani ole. Tällä hetkellä olen dieetillä ja paino on pudonnut suht hyvin pelkän salitreenin ja ruokavalion avulla. Vaunulenkkejä teen päivittäin, mut ne on semmosta lampsimista. Välillä tulee vähän hiki, mut hengästy en juurikaan.

Se on kyllä ihan totta, että aerobinen nostaa peruskuntoa ja salilla jaksaa tosiaan paljon paremmin! Naiset tekee varmasti enemmän aerobista sen vuoksi, että uskovat vain sen avulla pysyvänsä kunnossa ja osittain se on varmasti tottakin. Ainakin itselläni ennen raskautta tietyn kunnon ylläpitäminen vaati ruokavalion ja puntin lisäksi pari intervallia viikossa.

Ja huhujen mukaan aerobinen harjoittelu voi olla hauskaakin :D Mä olen jo pitkään halunnut aloittaa juoksun, mutta ei taideta näillä polvilla paljon juoksennella. Ainakaan kovin pitkälle...

Miksi aerobista? Koska se on kivaa! Ah, kunnon pitkät intervallit, ylämäkivedot, polte keuhkoissa ja jaloissa, ihanaa! Tai raikkaassa ilmassa hölkytellyt aamulenkit kun purtsilla tuoksuu metsä ja linnut visertää. Tällä hetkellä mulla tosin on pikkutyyppi mahassa, joten rankat intervallit on jääneet ja juoksentelut samoin, mutta onneksi tuli lunta ja pääsee hiihtämään.
Kun juoksussa pääsee tietylle kuntotasolle, siitä oikeesti rupee nauttimaan. Alku on aina takkuisin, mutta kyllä se sitten palkitsee, trust me!

Kiits taas vastauksista! Kivaa aerobinen ei musta kirveelläkään ole - koska väsähdän niin nopeasti :face: Ja kyllä salillakin huomaa etenkin kahvakuulasarjoissa, että sarjakestävyys on köpö. Jos mulla olisi enemmän aikaa käyttää treeniin (ilman että se menisi perheen ja työn kanssa yhteensovittamisessa jo stressin puolelle), toki treenaisin aerobistakin.. ehkä. Hiihdosta tykkään, mutten omista tällä hetkellä suksia. Jospa hankkis...

Sinänsä onni, ettei meillä ole autoa, koska sen ansioista tulee kyllä käveltyä aika reippaasti. Ja kyllä kävin ennen talvea silloin tällöin hölkkälenkillä, eikä se nyt ihan joka kerta pelkkää tuskaa ollut. Talvijuoksentelijaks en ala, kurkku ei kestä. Ja kotona meillä on spinning-pyörä. Ja soutulaite harkinnassa... Joten ehkä mun vain pitäis ryhdistäytyä ja edes yrittää ottaa viikko-ohjelmaan myös 1-2 aerobista treeniä, edes 20 min/kerta. Sen hyötyliikunnan lisäks tietysti.

Mäkään en ole koskaan erityisemmin tykännyt aerobisesta liikunnasta, tosin "huomaamatta" sitä on tullut tehtyä muun muassa ratsastustuntien muodossa. Juokseminen on hiton tylsää, samoin pyöräily ym. pakkopullalta tuntuva liikunta. Suosittelen etsimään jonkun lajin josta tykkäät ja aerobista treeniä tulee huomaamatta tehtyä :) Eli hanki vaikka ne sukset ;)

Onhan aerobisella liikunnalla ton treenikestävyyden lisäksi hyötyvaikutuksia ihan ylipäätään elimistön terveydenkin kannalta. Sydän ja verenkiertoelimistö toimii paremmin ja rasva-aineenvaihdunta menee parempaan suuntaan. Mulle ainakin noi terveydellisetkin seikat toimii hyvinä motivaattoreina.

En itsekään ole mikään aerobisen suurfani, mutta viime keväänä kun harjoittelin naisten kymppiä varten niin oli vähän pakko opetella tykkäämään! No "rakkauteni" aerobista
harjoittelua kohtaan tietenkin vähän kasvoi siinä kun happikin rupes kulkemaan ja jalat myös vähän ripeämmin. Sitten tuo aerobinen taas jäi kun tavoite oli saavutettu (enkä edes
juossut koko kympeissä vaikka se alkutavoite olikin :D ), mutta nyt olen kuntopyöräilyä harrastanut about 1-3 krt viikossa ja joskus todella harvoin saatan innostua salitreenin päätteeksi
crosstraineriin. Nuo minun "lenkit" tuolla kulkuvälineelläni joka ei liiikahda ei sitten mihinkään, kestävät vain 20 minuuttia ja enempää en tätä kallisarvoista aikaani aerobiseen uhraa. Joskus vedän "laiskaa" lenkkiä, joskus intervallia ja joskus saatankin innostua polkemaan puolikin tuntia. Itse ihmettelen miksi olen näinkin kauan jaksanut harrastaa tätä ja suurin syypää on juuri se, että aikaa tuo ei vie eikä aina edes tunnu missään, mutta silti siitä on ollut hyötyä... ei hengästy niin helposti, aineenvaihdunta pysyy vauhdissa, tulee hyvä mieli kun saa pienen hien pintaan ja jaksaa just siellä salilla pidempään. Ja kuntopyörä ei kelejä katso. :P

Sitte ku lumet sulaa niin ehkä pääsenkin tuon pyörän selästä ulkoilmaan ja se onkin sitten jo ihan eri touhua se... jotenkin paljon terapeuttisempaa lenkkeillä ulkoilmassa.
Mutta itse ihmettelenkin niitä, jotka jaksavat hölkätä melkein päivittäin TUNNINKIN lenkkejä!?! Siis täh? Minulla maksimi on se 25-30 minuuttia.... ja siis vain sen pari kertaa
viikossa ja nekin joskus lököttelyä. :)

Asennettani kuvaa se, että ennen punttia lämmittelen tasan kolme minsaa enkä sekuntiakaan kauemmin...:rock:

Mulla lämmittely on tasan 5 minuuttia. Ja siinäkin eka minuutti menee samalla kun oion mp3-soittimen piuhoja ja valitsen musiikin. Toisaalta joskus treenin jälkeen jaksan polkea 15min jotain lehteä samalla lukien... Lenkkeily on yök, juoksu voisi olla ehkä siedettävää mutta selän takia ei pysty eikä suositella kivuttomanakaan kautena. Ratsastus on jees, menköön se mun aerobisesta. :)

Mun lämmittely on nykyään 5 min juoksumatolla vauhti 10-12 km/h. Ja aerobiset treenit (kuntopyörily kotona) ehdin aloittaa ja lopettaa. 2 vk sairastelutauon jälkeen salille palanneena en todellakaan enää edes harkitse mitän aerobisia treenejä hyöty- ja huviliikunnan lisäksi. Kun sitä ihan oikeasti tulee päivittäin. En jaksaisi (3 krt/vk salin ja muun elämän kärsimättä) eikä huvittaisi. Jos johonkin satsaan jatkossa enemmän, niin venyttelyyn.

Se fiilis minkä kunnon aerobisen treenin jälkeen saa, on sanoinkuvaamaton, salilla vaikka kuinka reuhtoisi en pääse samaan endorfiinitykitykseen käsiksi. Se myös tyhjentää pään, unohtuu kaikki paha maailmassa. Onneksi on työn puolesta pakko olla hyvässä kunnossa, aikoinani sen vuoksi aloitin treenailun. Kauhiasti olis jäänyt mahtavia fiiliksiä liikunnan puolelta kokematta jos olisin tehnyt toisen uravalinnan.

Onhan sitä muuten muutakin aerobista kuin juoksu ja pyöräily, esimerkiksi kunnon sulkapallomatsi tuntuu pieneltä kuolemalta ( ainakin mulla, olen yleensä se huonompi pelaaja). Jospa "se oikea" laji on vielä hakusessa ja löytyy kokeilemalla?

Salilla se lämmittely nyt onkin tosi tylsää, mutta ihan eri juttu mennä maastoon juoksemaan. :) Se on vaan ihan mahtava fiilis kun maisemat vaihtuu ja tuntuu kuin lentäis. Eikä tartte yhtä soittoa juosta, voi tehdä spurtteja alkuun. Ei kyllä minunkaan polvet sitä kestä mutta juoksu on kyllä ihanaa.

Ja pyöräily, kyllä sekin on kivaa ja nopea tapa päästä paikasta toiseen. Eipä tulis harrastettua aerobista jos siitä ei nimenomaan tykkäisi! En jaksa enää välittää vaikka kunto ei ole ihan huipussaan, terveyden kannalta (erittäin yleisellä tasolla) ei tarvitse olla maksimaalista hapenottokykyä. Mutta salilla se kyllä auttaa paljon jos ei halua pitää pitkiä taukoja..

Suositut

Back
Ylös Bottom