Mikähän hajosi alaselässä?

Jääräpäänä viimeisessä maastaveto sarjassa hain kolmosta. Kakkonen tuli tiukasti ja lähdin nostamaan kolmosta, noston puolessa välissä alaselkä notkahti kaarelle ja ajattelin, että perhana nostan vaikka väkisin:david:.
Sellainen tosi ikävä repäisy tuntui alaselässä, painot putosi heti. Putosin polville ja hyvä ettei taju lähteny. Sain itseni ylös aika nopeasti ja lopetin heti treenit, kipua tuntui kokoajan, mutta sain raahattua itseni kotiin. Nyt kotona ei kestä kun maata tai seisoa ja karmea vihlonta jos yrittää selkää taittaa.
Mikähän hajosi?

Mitä lääkäri sanoi, kun kävit siellä?

Vuodelepoa ja tarvittaessa särkylääkettä 3kertaa päivässä.Tule ensi viikolla uudestaan jos et pääse vielä sängystä oikein ylös.

Eihän ne mitään osaa siihen sanoa.
Mulle on käynnyt vastaavasti kerran ja noin sanottiin. Joku selkälihas siellä todennäköisesti venähti.

Kaipa se kannattaisi heti lekuriin mennä, mutta kun itsepäinen olen, ajattelen tässä yön yli katsoa josko olisi vaan paha venähdys. Vaikka kivusta päätellen ei siltä tunnu. :(

Edit: Koko juttu on siis pari tuntia vanha tapaus.

Edit2:
Mulle on käynnyt vastaavasti kerran ja noin sanottiin. Joku selkälihas siellä todennäköisesti venähti.
Kauanko kesti parantuminen?

Melkein suosittelisin menemään lääkäriin nyt heti illalla. Olipa siellä mitä tahansa niin saat lääkitystä ja mahdollisesti tukisiteen. Eikös noihin venähdyksiinkin ole hyötyä jo pelkästä kipulääkkeiden syönnistä, muistaakseni.

Vuodelepoa ja tarvittaessa särkylääkettä 3kertaa päivässä.Tule ensi viikolla uudestaan jos et pääse vielä sängystä oikein ylös.

Eihän ne mitään osaa siihen sanoa.
Mahtava juttu että vastaat Tuoppi The Manin puolesta ja sinulla on jo varma diagnoosikin. Mistä ne lääkärit tosiaan mitään tietäisivät, kun sinä tiedät netin kautta kaikein ja vähän päälle.

Lääkäriin nyt välittömästi. Ei ole helvetti tosi että puolikuolleena kysellään pakkikselta diagnoosia. Kuinka vitun tyhmä sitä pitää olla?

Mahoton sanoa mitä meni.

Siis kipu vaan selässä ja ei satu jalkojen hermoihin? Missä kohtaa kipu on?

Aika vaikee yleislääkärinkään sanoa selästä mitään kovin varmaa, selkä on tosi paha tutkii.
Mut jos alkaa oleen paha niin kannattaa ehdottomasti jossain käydä sit huomenissa jos pystyt vaan yön oleen.

Jos ei oo tosi selkee tapaus eli joku venähdys tai pieni revähtymä, niin
vaatii melkein magneetti kuvia, ja jonkun ortopedin tulkitsemaan kuvat.
Röntgenillä ei näy oikein mitään vaikka sitä lääkärit aina ekaks tyrkyttää.

Ja jos on kipee mut ei mikään paha niin älä mee ekaks mihinkään naksauttajille (naprapaatit, kiropraktikot) kokeileen auttaako. Kannattaa ottaa kuvat ennen tollasii hoitoja. Jos ois välilevy niin menis melkovarmasti huonommaks.

Kevyt hieronta voi aukasta lihaksia jos on kramppia, mutta revähtymä kohtaa taas ei pidä hierotuttaa.

Jos alkaa puutumaan paikkoja, menee tuntoa tai jotain pidätysvaikeuksia, niin heti hoitoon vaikka
polille tms.

Voi olla joku pikku venähdys tai pieni revähtymä ja sitte siitä syystä selän muita lihaksii suojakrampissa. Jos menee välilevy niin aika useesti sattuu kyl kaikissa asennoissa, ei oikein löydy asentoo missä ei sattuis. Tosin joskus välilevy vammat voi tulla kipeemmäks vasta seuraavana päivänäkin, eli sillon vasta alkaa särky.

Kylmä pakkausta kipeeseen kohtaan useita kertoja (ohut kangas väliin), auttaa venähdyksiin ja revähdyksiin. Tietysti joku tulehduskipu lääke auttas myös tai mahdollisesti joku lihaksia rentouttava
lääke.

Laita tietoa miten homma etenee ja mitä löydöksiä tulee jos jotain tarvii tutkia.

Kolme kertaa on mennyt selkä jumiin. Sinällään eri tapaus, koska mulla on alkanut selkää eka lämmittää ja siitä totaalijumiin. Kolminkerroin lekuriin ja lääkkeinä mm. diapamia ja optiaattipohjaista kipulääkkettä. Tärkeintä ainakin lekurin mukaan mulla oli se, että selkää käytetään (niin paljon kun kipu antaa periksi). Vaarana muuten, että menee huonomaksi.

Toi pistävä kipu viittaa kyllä johonkin muuhun. Sitä multa ainakin tingattiin, että tuntuiko yksittäinen vihlaisu tms. (välilevy?).

Eiköhän sinne lekuriin kannata joka tapauksessa raahautua heti..

Huomenna menen lääkäriin jos ei tilassa tapahdu muutosta. Lähimpään päivystykseen kun on 25km.

Kipu on n.10cm häntäluun yläpuolella selkärangan kohdalla, ja tuntuu selkärangan alla. Koukistaa ei kestä, heti vihlaisee. Jalkoihin ei muuten heijastu, paitsi kun kävellessä vihlaisee jalat vähän pettävät. Kun olen selkä suorana enkä liiku ei kipua tunnu, vaan sellainen outo tunne. Kipu ei ole sietämätöntä, mutta suihkun jälkeen vaatteiden pukeminen oli aika tuskaista.
Mobilaattia olen hieronut, mutta en huomaa mitään vaikutusta.

Edit: Älkää viittikö tyhmäksi haukkua, kun ei oikeasti autolla viittisi ajaa 25km tässä kunnossa ja enkä nyt ketään tuttua ala häiritsemään. Huomenna menen heti, antaa nyt yön ajan rauhoittua. Ja sen takia lähdin pakkikselta kyselee, kun varmasti monelle on käynnyt täällä samoin, niin saisin vähän jotain osviittaa mitä kävi.

.

Edit2:
Kauanko kesti parantuminen?

Itsellä oli lähes vastaavat oireet/kivut ja meni samaan tyyliin. Kävin näyttämässä sitä julkisen puolen yleislääkärille ja yksityisellä,eihän ne siellä mitään tee jos pystyt kävelemään.

Huomenna kun meet lekuriin niin seuraava ohjelmassa.

- Istut vuoteella,lekuri kopauttaa polviin ja tsekkaa trefleksit
-kysyy säteileekö kipu pakaraan/reisiin.
-Käskee tekemään muutaman taivutuksen käsillä.
-Katsoo ehkä kävelyäsi

Jos suoriudut noista hyvin niin ei vaadi jatkotutkimuksia.Kotiin,sairaslomaa ja särkylääkettä. Tuomio on lihasrevähdys.
Jos säteilee jalkoihin ja kävely ei onnistu niin epäilevät vakavampaa,välilevypullistumia yms. Laittavat kuvauksiin ja jatkotutkimuksiin.

Itsellä ei selkä kestäny yhtään ns. kiertoliikettä esim.kun käänsi esim. kylkeään sängyssä.Eteen oli ihan turha kurkotella.
Toipuminen kesti 3viikkoa. Sitte pääsin taas salille.
Muista,että kun selkä on kerran menny niin sitä täytyy varoa jatkossa. Menee uusiksi tosi helposti.

Köyhän miehen kotidiagnoosi: Ota jotain lihasrelaksanttia ja jos kipu helpottaa, voit olla rauhallisin mielin, koska kyseessä on vain lihaksen repeäminen. Jos kipu ei helpota relaksanteilla, kannattaa olla enemmän huolissaan. Mä menin joskus ensiapuun kun ei saanut selkää suoraksi vetoryssimisen jälkeen ja piti kontata autosta rullatuoliin, mut sen jälkeen pääsi tolpilleen 15min kuluttua, norflex oli sen lääkkeen nimi. Sirdalud toimii kans.

Kun minulla oli jotain vikaa alaselässä niin ei se kipu ikinä säteillyt mihinkään mutta toisen jalan akillesjänne ja jalkaterän yläpuoli tuntuivat jotenkin kummilta, niinkuin olisi ollut sukka liian kireällä. Meinaan vaan että aina oireet eivät ole niin selviä. Ikinä en käynyt lääkärissä näyttämässä ja nyt neljän vuoden päästä selkä tuntuis olevan täysin terve ja varmaan vahvempi kuin aikaisemmin. Enää en käytä edes vyötä kyykätessä.

Maastavetoa en silti harrasta koska se ei tunnu menevän ikinä oikeaoppisesti vaan aina se menee enemmän tai vähemmän pelkällä selällä vetämiseksi.

En tiedä, että mikä perhana siinä selässä oli.

Omaan mielestäni korkean kipukynnyksen ja ilta repeytymän(?) jälkeen oli tuskaisa. Seuraavana aamuna tuntui jo paljon paremmalta ja kävely onnistui ilman suurempaa varomista. Kolme päivää accidentin jälkeen ei tuntunut kun pientä jäykkyyttä selässä. Ja nyt kuusi päivää myöhemmin ei mitään oireita, pystyin salilla hyvin kyykkyä tekemään.

Nopeasti meni kova kipu ohi ja periaatteessa ihan hyvä, että kävi näin, koska nyt alan keskittymään maven tekniikkaan. :dance:

Sellainen pieni varoituksen sana, että itsellä on noita tapahtunut muutama kertaa ja siitä syystä minulla on kausittain selkäkipuja ja tietyt liikkeet sattuvat selässä... eli älä leiki selkäkivuilla!

Back
Ylös Bottom