Mikä treeniohjelma ku olkapää leikattu 4kk sitten?

Morjesta kaikille

Ajattelin nyt kysyä teiltä minkälainen treeniohjelma kannatta laatia ku mun olkapäälle tehtiiin kiristysleikkaus(bankart) 4kk sitten. Pistäkää ehdoutksia.

Ja jos joku on käynyt samassa leikkausessa niin pistäkää ihmeessä tekstiä tänne, miten teillä on sujunut reenit :=)

//Matti

Itseltäni leikattiin olkapää maaliskuussa 2004. Minulla oli siis se olkaniveltä ympäröivä rusto irronnut ja se kiinnitettiin takaisin paikalleen. Taitaa siis olla sama toimenpide kyseessä?
Itse tein niitä fysioterapeutin antamia kuminauhaharjoituksia pari kuukautta ja sen jälkeen aloitin normaalin olkapäätreenin pienillä painoilla varovasti olkapäätä kuunnellen. Alussa kannattaa varmaan käyttää paljon laitteita, jolloin olkapään rikkoutimisen riski on pienempi.
Itselläni siis leikkaus oli maaliskuussa ja muistaakseni jo loppukesästä pystyin treenaamaan melko normaalisti. Tietysti muutaman kuukauden treenitauko pudotti tuloksia melko paljon.
Kannattaa aloittaa todella varovasti ja noudattaa lääkärin/fysioterapeutin ohjeita. Älä tee mitään sellaisia liikkeitä, jotka tuntuvat oudolta/pahalta olkapäässä! Tsemppiä kuntoutumiseen! :thumbs:

Emjay, Itselleni tehtiin sama leikkaus 2005 maaliskuussa ja vieläkin olkapää on
todella hellänä. Vieläkö muistat koska itselläsi kivut katosivat olkapäästä leikkauksen jälkeen ja tuliko olkapää entiseen kuntoon ?

Mulla ankkuroinnista ja etukapselin kiristyksestä aikaa nyt 2.5kk ja treenipainot on lähestulkoon samoissa kuin ennen elokuista äksidenttiä (jolloin loppu treenit ja jatkuivat sitten kuukausi tähystysoperaatiosta eli tauko oli pitkä ja piinaava). Mulla ei ollut kipuja lähestulkoon olleskaan, ei välittömästi leikkauksen jälkeen, ei toipilasaikana eikä kuntoutuksen alettua. Alussa pari päivää sitä turvotuksen aiheuttamaa kiristelyä, siinä kaikki. Aivan ällistyttävän nopeesti tämä käpälä on suosta noussut ja nainen siinä mukana, penkki on viimosin jonka olen aloitellut kolmisen viikkoa sitten. Kyykyt olen jättänyt väliin ja otan ne käyttöön tämän kuun lopulla, jolloin saa laittaa kätösen tangon alle eikä niin tarvitse enää asentoa varoa. Niin ja kaikki avaavat liikkeet olen unohtanut toistaiseksi, mitä nyt sivuvipareita kävin tuossa tekemään taasen - ilman mitään negatiivisia tuntemuksia :rock: Ihan on täysi treeni päällä siis, hirmu vauhtia pääsee kuntoon! Esim, kolmisen viikkoa sitten penkissä oli 40 kilolla aika päkeltäminen, toissapäivänä meni 50 kilolla seiska että paukahti (ei sentäs olkapää :lol2: ). Penkki nyt on jäljessä tosiaan aika lailla, mutta nousujohde motivoi, muilta osin sarjapainoissa ei juuri eroa - toimenpiteen kohteena ollut tassukin tekee samoilla painoilla kuin tervekkin ;) Heikkohan tuo oli kuin mikä alussa, mutta nopeesti muisti mitä sen kuului jaksaa tehdä ;) Mutta kaikki käsikirurgin sekä fyssarin ohjeet noudatin (osaltaan noudatan tietysti edelleen), paljon tein sitä pientä vahvistavaa työtä alusta saakka - kuukauden yötä päivää kestänyt kantosideaika oli tuskaa, mutta ehkä se nyt on kannattanut :rolleyes:

Back
Ylös Bottom