Ajattelin että kun tuolla "urheilulajit jotka voisi pyyhkiä pois maailmankartalta" (
http://www.pakkotoisto.com/muu-urhe...t-jotka-saisi-pyyhkiae-pois-maailmankartalta/) Topickissa oli varsin kattavaa keskustelua mm. Onko moottoriurheilu urheilua ja joistain muistakin lajeista käytiin samantapaista vääntöä, niin tänne voisi sitä jatkaa.
Oman postinsa alkuun jokainen voisi pistää omat kriteerinsä mikä on urheilua. Kantojahan on hyvinkin erilaisia... Poimintoina tuosta edellä mainitusta ketjusta:
"Mun mielestä kaikki lajit, joiden parissa ihminen tekee lihaksillaan työtä ja saa siitä jollain tapaa iloa, ovat urheilua." -Gamzae
"Ainakin minun mielstäni urheilusta tekee urheilua sen liikunnalliset puolet" -Pertti 123
Itse määrittelen urheilun näin:
Urheilua ovat kaikki lajit joissa urheilija itse voi omilla fyysisillä ominaisuuksillaan ja niitä parantamalla vaikuttaa MERKITTÄVÄSTI suoritukseen.
Myöskään se että Shakin pelaaja on urheilullinen tai käy salilla yms. ei tee siitä urheilua. Itse pidän itsestäänselvyytenä sitä, että terve ihminen käy salilla, urheilee jollain tavalla 2-4 kertaa viikossa vaikkei olisikaan urheilija. Silloin puhutaan urheilijasta kun kertoja on 6+/vko poikkuksena muutamia urheilulajeja, ja urheilija omistautuu täysin lajilleen.
Omaan periaatteeseeni kuuluvat myös seuraavat lauseet:
Laji voi olla urheilua vaikkei yksikään lajia harrastavista ihmisistä olisi urheilija.
Laji on urheilua, jos suoritus on selvästi suhteessa fyysisiin ominaisuuksiin.
Sitten lista johon voisi vastailla, että ovatko kyseiset lajit mielestäsi urheilua.(Lajit ovat niitä jotka yllä mainitussa ketjussa mainittiin)
1.Curling
-Ei, menee ns Fitness lajeihin, ei URHEILUlajeihin
2.Shakki
-Ei, Fyysisen kunnon vaikutus n. 1% luokkaa
3.Pokeri
-Ei, Kts kohta 2.
4.Moottoriurheilu
-Ei, Fyysisen kunnon vaikutus liian pieni, n 10%? Moottorien suorituskykyä mitataan eikä ihmisen. Olisi urheilua, jos kilpailtaisiin siitä kuka pystyy viimeisenä vielä liikuttamaan autoa, tai kuka kestää kovimmasta vauhdista jarrutuksen...
5.Raviurheilu
-On, Eläin urheilua, mutta silti urheilua. Eläimet ovat erittäin urheilullisia ja ne joutuvat harjoittelemaan, toisin kuin koneet... Itse kuskista en välitä, mutta kyllä niitä nopeimpia hevosia voisi luonnehtia aikas urheilullisiksi.
6.Kävely
-Ei, kuten joku jo yllämainitussa tredissä mainitsi, niin ei ole luonnollista. Kävelyn määritelmä on niin pakottamalla tehty.
7.Pesäpallo
-On, Tosin kovin montaa oikeaa urheilijaa ei taida lajissa olla, mutta ei se lajin syy varsinaisesti ole. Uskon kuitenkin että erittäin nopeat yms. yksilöt menestyisivät siinä loistavasti.
8.Jääkiekko
-On, Myönnän että se on urheilua, mutta lajina sanoisin sitä huonoksi. Taitoeroja on vaikeaa erottaa, kaikki keskittyy maalien tekoon jne.
9.Kaukalopallo
-On, Lajissa itsessään suorituksen tasokkuus on suoraan suhteessa esim. luistelu nopeuteen.
10.Salibändy
-On, Toisaalta, sama juttu kuin monessa muussa että ei vain urheilijoita tule niistä vaikka urheilullisuudella voisi vaikuttaa pelitaitoihin. Elämässäni olen yhden salibändyn pelaajan nähnyt joka oikeasti oli urheilija.
11.Pyöräily
-On
12.Golf
-Ei, Tarvitaan tietty peruskunto, siitä eteenpäin ei suoritukseen oikeastaan vaikuta vaikka miten nopea/voimakas jne olisi.
13.Käsipallo
-On
14.Hiihto
-On
15.Hevospoolo
-En tunne lajia, oletan että on, sillä perusteella että ravinkin lasken urheiluksi.
16.Jalkapallo
-On, onhan tuo erityyppistä urheilua kuin vaikkapa painonnosto, mutta urheilua silti, ominaisuudet joita vaaditaan ovat vain erityyppisiä... (kestävyys jne)
17.Koripallo
-On, Top 50 pelaajissa monta jotka ovat keskinkertaisia lajitaidoiltaan mutta yli-inhimillisen Nopeita ja kimmoisia.
18.Lentopallo
-On
19.Kelkkailu
-Ei, Fitness lajeihin
20.Keilailu
-Ei, vaikka olenkin yhden keilailun MJ pelaajan nähnyt joka tosiaan täytti kaikki urheilijan kriteerit.
21.Mäkihyppy
-On, yksipuolista kuten hiihtokin, mutta Ponnistus voimaahan siinä selkeästi testataan ja sillä on valtava vaikutus suoritukseen.
22.Kehonrakennus
-Ei, kilpaillaan lihasten määrästä, eikä suorituskyvystä. Oma mielipiteeni tämä siis. Toisaalta vaikea tapaus, mutta voima yms. tulee lihaksen hankinnan mukana, eikä se ole ensisijainen tavoite.
23.Suunnistus
-On, tämähän on golfista päin vastoin. Eli kun osaa etsiä kartalta rastin eli perustaidot, niin juoksuahan se siitä eteenpäin on.
24.Miekkailu
-Ei, rajoilla, mutta lasken tuon Fitness lajeihin.