Mikä siinä kylmässä viehättää? Eli käytkö avannossa/hangessa?

Itseäni avantoon pulahtaminen on kiehtonut aina -samoin kuin saunan jälkeinen alasti lumihangessa kieriskely- mutta vasta viime talvena sain seuraa ja uskalsin mennä talviuintia kokeilemaan.

Ja totesin heti, että tämä on minun juttuni, vaikka ensimmäisellä kerralla olikin melko extreme-olosuhteet: uintipaikka oli meren rannalla, ja tuulta varmaan 20 m/s (oli se joulunalusviikon myrsky.) Tuuli niin kovin, että saunassa ollessamme vesi nousi koko ajan, ja lopulta laiturille sai kävellä nilkansyvyisessä vedessä.

Tänä talvena aion yrittää käydä suht säännöllisesti kastautumassa. Niistä avantouinnin terveydellisistä vaikutuksista en mitään tiedä, vaikka olenkin kuullut sanottavan, että jos voi mennä saunasta avantoon, ei todennäköisesti saa sydänkohtausta ainakaan kolmeen kuukauteen (koska jos riski olisi olemassa, sydän tilttaisi siinä avantoonmenovaiheessa ;) ). Päälle se joka tapauksessa tekee todella hyvää.

EDIT: Niin, ja lumihankeen olen saunan jälkeen mennyt aina, kun se on ollut mahdollista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mua ei saa talvella jorpakkoon kuin väkisin, sen verran on extremeä touhua.
Lumihangessa on tullut pyörittyä joskus mukulana saunan jälkeen, mutta näin tiuhaan asutulla asuinalueella häveliäisyys iskee ja olen pysytellyt sisätiloissa.

Avannossa ei ole tullut käytyä (siis saunasta, inttiaikana tuli kyllä pelastautumisharjoituksessa hiihdettyä avantoon viikon metsäkeikan jälkeen), mutta lumihankea on tullut kokeiltua.
Lähes poikkeuksetta tulee käytyä talvella pyyhe päällä parvekkeella (mitä kylmempi sen parempi) vähän virkistäytymässä. tuota tosin tulee tehtyä muinakin vuodenaikoina, mutta talvella se on mukavinta :)

Mä olen saanut pohjoisessa kasvaneena kiintiön täyteen pakkasta ja lunta, joten lumihangessa kieriskelyt jätän muille. Inhoan talvea, kylmyyttä, lunta ja pimeyttä! (Toki kivojakin juttuja löytyy)
Tuota avantouintia kyllä voisin kokeilla.

Siulle, reinhardt, taisi käydä just niin kuin miulle: heti eka kerran jälkeen koukussa. Mie en ole koskaan ollut kylmääpelkäävä, mutta vasta kuutisen vuotta olen käynyt avannossa.

Mikäkö siinä viehättää? Ainakin se rentouttaa. Se shokki, minkä elimistö kokee, laukaisee tiettävästi samojen hormonien eritystä, minkä urheilukin. Endorfiinin. Ja se porukka, joka käy avannoilla, ei ole mitään tiukkapipoista, vaan rennon letkeää. Siellä saunassa voi porista kaikenlaista. (Viimeksi "väittelin" yhen miehen kanssa naisista/miehistä, ja se totesi lopulta, että tehhäämpä rauha, jottei tuo metri paiskaa häntä jorpakkoon.)

Saunasta ei kyllä ikinä saisi hypätä suoraa päätä avantoon. Silloin voi tiltata tervekin sydän. Korkean verenpaineen omaaviakin varoitetaan, että kehon pitää ensin antaa jäähtyä ennen kylmää pulahdusta. Terve muistutus ihekullekin. Mie ainakin annan keholle aikaa sopeutua kylmään, kun tulen savusaunasta ulos. Ja uinnin jälkeen istuskelen usein vielä ulkosalla ennen takaisin löylyyn menemistä. Kaikki tämä karaisee, mikä on yksi avantouinnin viehätyksistä. Kun ei vie liiallisuuksiin, kohtuus tässäkin.

Terveysvaikutukset alkavat kait näkyä vasta, jos säännöllisesti käy joka päivä avannossa. Olen mie silti huomannut, että nykyisin en juuri sairastele edes flunssia, kun käyn kylmäkastautumassa. Eli jotain tekee jo kerta tai kaksi per viikko. Tänä iltana taitaa olla taas aika. Tämä on miulle niin tärkeä asia, että kirjaan sen aina harjoituspäiväkirjaan. On se yhenlainen rasitus elimistölle, kun viisi - kuusi kertaa käyn kylmässä veessä ja sen päälle kuumat savusaunalöylyt.

Toteutan illan aina kaavalla: uinti - löyly - uinti jne kunnes viimeisen uinnin jälkeen en enää käy löylyssä, vaan kuivaan ja lähden. Talvella saatan jossain välissä pyörähtää hangessakin. Ja hiihtolomalla kun käydään kesämökillä saunomassa, siellä ei ole avantoa, joten silloin pyörin myös lumihangessa.

Herrrrlich! Wonderful!

Avannossa en ole käynyt mutta haluaisin käydä kunhan vain saisi aikaisesksi...
Suihkussa otan aina lopuksi TODELLA kylmän suihkun. Sekin kyllä saa veret hyvin kiertämään...HHHRRRR!

Metri sanoi:
Saunasta ei kyllä ikinä saisi hypätä suoraa päätä avantoon. Silloin voi tiltata tervekin sydän. Korkean verenpaineen omaaviakin varoitetaan, että kehon pitää ensin antaa jäähtyä ennen kylmää pulahdusta. Terve muistutus ihekullekin. Mie ainakin annan keholle aikaa sopeutua kylmään, kun tulen savusaunasta ulos. Ja uinnin jälkeen istuskelen usein vielä ulkosalla ennen takaisin löylyyn menemistä.

Joo, kyllä minäkin aina annan lämmön tasaantua ennen veteen menoa, kävelen rauhassa laiturille, ja jälkeenpäin istuskelen ulkona ja juon mehua ennen uusia löylyjä. Ja mielelläni otan aika maltilla löylyä. En tykkää siitä, kun jotkut heittää saunassa, missä on 120 astetta lämmintä niin kovia löylyjä, että tulevat ulos melkein selkänahka vesikelloilla. Yhdessä saunassa, missä kävin, oli lattia muualta paitsi oven vieressä niin kuuma, että jalkapohjia poltti. Istuin alimmalla lauteella ja sielläkin oli tuskaista. Minusta tuosta on jo saunomisen nautinto kaukana. (ja minä kyllä muuten tykkään melko kovistain löylyistä, mutta sellaista kilpailuhenkisyyttä en ymmärrä.)

joskus pentuna kävin hangessa,ja intissä pakotettiin avantoon.enää en menis

Avannossa olen käynyt. Ihan jees. Olin pienessä hiprakassa.

Hangessa on painittu kavereiden kanssa kännissä, eli saunasta juostu kovista löylyistä suoraan hankeen.

Istun mieluummin poreammeessa kuin avannossa :)

Edit
Siinä on mulle ihan tarpeeksi kylmää, kun poljen joka päivä (myös talvisin) lähemmäs 10 kilsaa polkupyörällä.

Hangessa tulee kierittyä pari kertaa talvessa. Itse kierimisestä nyt ei mitään kicksejä saa, mut sen jälkeen saunassa tulee ihan mielettömän hyvä fiilis kun pintaverenkierto lähtee wörkkimään oiken kunnolla.

Ja tossa pari viikkoo sitten piti pikku-hiprakassa poikain kanssa käydä järvessä uimassa (vesi oli ihan järkyttävän kylmää!),
siinä tuli samalla todettua ettei avantouinti olisi meikäläisen laji..

Avannossa käyn joka talvi muutaman kerran, on se sen verran kivaa että tarttis useemminkin käydä. Joku siinä kylmässä on kyllä hienoa, otan suihkussa aina lopuksi niin kylmällä kuin mahd. ja hangessa tykkään kieriä heti kun on vähänkin lunta.

Hienoa hommaa! Ylivoimaisesti paras tietämäni rentoutumiskeino. Virkistää, mutta auttaa monia myös parempaan uneen. Saunan kera erinomaista palauttavaa kontrastihoitoa lihaksille, auttaa monilla kipuihinkin. Venäjän maajoukkuenostajien viikko-ohjelmaan kuuluu avanto. Myös mukava sosiaalisen elämän muoto, käyn kavereiden kanssa ja lauteiden pipopäistä löytyy monenkirjavaa väkeä. Nautinnollista tosin on uiminen Islannin kuumissa lähteissäkin. Kylmäkaraistuttuani olen alkanut uimaan jo useiden minuuttien sessioita ja tekemään lumityötkin shortseissa ja teepaidassa :lol2: .

MKM sanoi:
tekemään lumityötkin shortseissa ja teepaidassa :lol2: .

Tuossa on hyvät saumat hankkia kylähullun maine :lol2:

Kaksi kertaa olen avantoon uskaltautunut, molemmat kauheassa kankkusessa. Täytyy sanoa jotta kankkunen lähti ku käveleskeli ensin 15asteen pakkasessa, lievässä lumisateessa, 300m. munasillaan kohti avantoa ja kirjaimellisesti loiskautti itsensä sinne. Takas mökille käveleskellessä tuli kyllä pari kertaa mieleen jotta olikohan tää ny ihan viisasta...

risumies sanoi:
Kaksi kertaa olen avantoon uskaltautunut, molemmat kauheassa kankkusessa.

Jos kankkunen on oikeasti kauhea, se voi tuolla metodilla lähteä samaan tapaan kuin kaikki muutkin maalliset tuskat. Krapulassa ei saa treenata, ja avantouinti on elimistölle varmaan ihan yhtä suuri rasitus kuin jalkapäivä.

Myöskään alkoholi ja avanto ei ole hyvä yhdistelmä -kun näitä "jurrissa olen kokeillut" -juttuja on tullut. Itse asiassa Avantouinti On Pyhä Asia, ja minua korpeaa suuresti saunanedustalla kaljatölkki kourassa istuskelevat tuijottelevat äijät. Avanto on henkistä ja ruumiillista puhdistumista, ynnä muuta ylevää. Katharsis?

Aloin miettimään ku joku aikasemmin kirjoitti et viimesen uintikerran jälkeen kuivaa ja pukee suoraan päälle.. Ensimmäistä kertaa ollessani avantoreissulla joku eläkkeellä oleva "vanha tekijä" muistutti että ehdottoman tärkeetä on sen avannosta tulemisen jälkeen ottaa lämmin suihku ja olla siel suihkun alla tosiaan niin kauan että keho lämpenee!..?

Pöhnässä olen avannossa ollut, joten sitä ei lasketa :) Suunnitelmissa on kyllä jo pitkään ollut, toteutus vain uupuu.

Toisaalta on tullut koskimelonnan parissa uitettua itseään monet kerrat jopa alle nollasteisessa rännissä. Joskus ennekuin oli varaa ostaa kunnon varusteet, nuppasin huhtikuussa varusteina mahtavat tuulipuku/4 kerrasto paitaa :D Tuo ihan uutta jännitystä touhuun kun rannoilla sulaa puolen metrin kinokset..
On muuten ihan tajunnanräjäyttävä kokemus kun kastaa päänsä kunnolla alle 5 asteiseen veteen, siinä tuppaa unohtumaan eskimokäännöksen tekniikka ja kyllä kaikki muukin.

Kyllähän kylmästä vedestä jotain kicksejä saa, mutta ei mitään sellaista että harrastuksena itseäni paleltaisin, siis muutenkuin melonnan parissa.. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom