Mikä on hyvä aika lenkille??

Niin, tässähän voisi tutkia, mihin kellonaikaan maailmanennätykset tehdään. Uinti voisi olla hyvä laji, koska ympäristöllä ei ole vaikutuksia. Toki asiaan varmasti vaikuttaa myös se, että loppukilpailut ajoitetaan iltaan.

Eli sanoisinko vaikka niin, että jos varman päälle haluaa toimia, maailmanennätysyritysten ajoittaminen kannattanee ajoittaa iltapäivään/iltaan. Kuntoilijalle asialla ei ole minkäänlaista merkitystä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin, tässähän voisi tutkia, mihin kellonaikaan maailmanennätykset tehdään. Uinti voisi olla hyvä laji, koska ympäristöllä ei ole vaikutuksia. Toki asiaan varmasti vaikuttaa myös se, että loppukilpailut ajoitetaan iltaan.

Eli sanoisinko vaikka niin, että jos varman päälle haluaa toimia, maailmanennätysyritysten ajoittaminen kannattanee ajoittaa iltapäivään/iltaan. Kuntoilijalle asialla ei ole minkäänlaista merkitystä.

Onhan sitä tutkittukin, mutta kuten totesit, nuo kilpailujen finaalien sijoittumiset vaikuttavat.

Sen sijaan vuorokausirytmien vaikutusta eri fyysisiin muuttujiin on tutkittu kontrolloidusti paljonkin ja kuten jo totesin, sijoittuu suorituskykyhuippu lähes kaikissa fyysisissä ominaisuuksissa iltaan.

Eniten itsestään saa siis irti illalla, mutta kuten sanoit, kuntoilijalle on kehittymisen kannalta pieni merkitys sillä, milloin harjoituksen suorittaa. Ominaisuudet kehittyvät jokseenkin samalla tavalla riippumatta harjoitusajasta, jolloin harjoittelun sovittaminen muuhun elämisen rytmiin on se jutun juju.

Tiettyä harjoittusaikaspesifisyyttä on havaittu, mutta esim. jatkuva aamuharjoittelu ei näytä siirtävän suorituskykyhuippua aamuun, vaikka se eroa illan huippuun saattaa hieman tasoittaakin.

Olen tehnyt aamulenkkejä ennen aamiaista ja päivälenkkejä pari tuntia aamiaisen jälkeen. Aamulla jaksaa intervalleissa hölkätä minuutin ja kävellä kaksi, aamiaisen jälkeen taas jaksaa hyvin hölkätä kaksi minuuttia ja ylikin (ja kävellä taas kaksi). Tavoitteena on laihduttaa ja parantaa kuntoa. Lenkki kestää noin 50 minuuttia ja käyn noin 3 kertaa viikossa (sen lisäksi kahden tunnin rasvanpoltto+muokkausjumppa kahdesti viikossa.. salille menen taas sitten joskus).

Niin että kumpi näistä on sitten oikeasti tehokkaampi? Se, että menee tyhjällä vatsalla vai se, että hölkkää puolet enemmän? Tietysti pitäis varmaan mennä täysillä heti aamusta, mutta kun motivaationa on se, että liikunnasta tulee hyvä olo niin eihän siellä lenkillä jaksaisi käydä lainkaan jos se olisi kamalaa rääkkiä. Esim. tänä aamuna oli herätessä aivan sairaalloinen nälkä, joten lykkäsin suosiolla lenkin iltapäiväksi.

Mä olen niin mukavuudenhaluinen, etten kykene tekemään tyhjän vatsan aamulenkkejä. Kykenen tekemään joko tyhjän vatsan TAI aamun lenkkejä ;)

Olen päättänyt ja järkeillyt, että kyllä se rasva palaa, oli syönyt tai ei, ja juoksun pitää olla kivaa että sitä tulisi ylipäätänsä tehtyä, joten miks juoksisi väkisin lenkkejä huonoissa olosuhteissa (itselleni aamu+tyhjävatsa=helvetillinen lenkki) säännönmukaisesti? Toki välillä pitää työntää itsensä mukavuusalueen ulkopuolelle mutta enpä jaksa motivoitua silti koko ajan rääkkäämään itseäni turhaan, kun tiedän lenkkien kulkevan paremmin hyvin syöneenä (tietysti vähintään tunnin tauko syömisessä ennen lenkkiä) ja virkeänä.

Alkuperäiseen: Jos puhutaan juoksusta, niin olen itse huomannut, ettei kannata tunkea lenkkiä ja salia samalle päivälle, jos meinaa kehittyäkin molemmissa. Jos menee lenkille ennen treeniä samana päivänä, niin jalkojen salitreeni ei kulje, jos taas lenkkeilee salin jälkeen, niin jalat on taaskin jo valmiiksi väsyneet, hiilarivarastot valmiiksi aika tyhjät ja lenkki kärsii (voi tulla tosi kehno olo, koska kehon kyky käyttää rasvaa energianlähteenä hölkätessä ei aluksi ole kovin hyvä, jolloin lenkkeily tuntuu todella paskalta ja koko harrastus meinaa jäädä). Eli eri päivinä hölkkäisin, varsinkin jos tavoitteena on kasvattaa sitä aerobista kuntoa, ja tekisin vaihtelevia lenkkejä (kestoltaan, intensiteetiltään). Kunto nousee hyvin esim. 3 lenkkikerralla viikossa, kun vain muistaa harjoitella nousujohteisesti, kuten salitreenissäkin. Enkä lähtis itse kahdelle lenkille päivässä aloittelijana, ellei sitten niin että toinen olis joku ihan lyhyt juostava aamulenkki ja sitten myöhään illalla pyöräily tai kävely.

Mä olen niin mukavuudenhaluinen, etten kykene tekemään tyhjän vatsan aamulenkkejä. Kykenen tekemään joko tyhjän vatsan TAI aamun lenkkejä ;)
Tuo tyhjän vatsan lenkki muulloin kuin aamulla vaan on kohtuu vaikeata tehdä, ellei sitten halua olla 8 tuntia syömättä jossain välissä päivää.

Tuo tyhjän vatsan lenkki muulloin kuin aamulla vaan on kohtuu vaikeata tehdä, ellei sitten halua olla 8 tuntia syömättä jossain välissä päivää.

Olen sellainen friikki, etten oikein tykkää vetää aamiaista (tuntuu että tulee :urjo: jos heti punkasta hyppää aamiaispöytään), vaan mieluummin vasta snackaan 10-11 aikaan ja myöhäinen lounas. Joskus kotosalla yksin ollessa ei tule syötyä mitään ennen iltapäivää (kun ei tule oikein nälkä), jolloin se tyhjän vatsan aerobinen onnistuu myös keskipäivällä ja alkuiltapäivästä. Iso ero meille aamutorkkuisille.

kevyt aamupala ja sitten lenkille jotain juomaa/palautusjuomaa mukaan ja sitte noin puolen tunninpäästä lenkkeilystä uuestaan aamupalaa :rolleyes:

Olen tehnyt aamulenkkejä ennen aamiaista ja päivälenkkejä pari tuntia aamiaisen jälkeen. Aamulla jaksaa intervalleissa hölkätä minuutin ja kävellä kaksi, aamiaisen jälkeen taas jaksaa hyvin hölkätä kaksi minuuttia ja ylikin (ja kävellä taas kaksi). Tavoitteena on laihduttaa ja parantaa kuntoa. Lenkki kestää noin 50 minuuttia ja käyn noin 3 kertaa viikossa (sen lisäksi kahden tunnin rasvanpoltto+muokkausjumppa kahdesti viikossa.. salille menen taas sitten joskus).

Niin että kumpi näistä on sitten oikeasti tehokkaampi? Se, että menee tyhjällä vatsalla vai se, että hölkkää puolet enemmän? Tietysti pitäis varmaan mennä täysillä heti aamusta, mutta kun motivaationa on se, että liikunnasta tulee hyvä olo niin eihän siellä lenkillä jaksaisi käydä lainkaan jos se olisi kamalaa rääkkiä. Esim. tänä aamuna oli herätessä aivan sairaalloinen nälkä, joten lykkäsin suosiolla lenkin iltapäiväksi.

Se on ainaskin täysin varma, että aamulla tyhjillä energiavarastoilla suoritettu aerobinen ei ole mitenkään erityisen tehokasta.

Menestyneen suomalaisen kehonrakentajan komentti Fastin sivuilta:

"Sanotaan, että kun hiilarivarastot ovat yön jälkeen tyhjentyneet, niin rasva alkaa palaa nopeammin tyhjällä vatsalla harrastaessa. Mitä jos minä väittäisin että energiaa otetaan yhtä lailla lihaksista, kuin rasvasta! Kuka sen pystyy todistamaan vääräksi! En väitä, että asia olisi puhtaasti näin, vaan väitän, että asia VOI myös olla näin. Itse en ota sen suhteen mitään riskejä, vaan heittelen aamuaerobiset useimmiten aamupalan jälkeen. "

Se on ainaskin täysin varma, että aamulla tyhjillä energiavarastoilla suoritettu aerobinen ei ole mitenkään erityisen tehokasta.
Itse asiassa yöllä lihasten energiavarastot täyttyvät yöllä. Se on niinku sen levon ja nukkumisen yksi tarkoitus. Ja se nyt on melkolailla sama, juokseeko aamulla ennen vai jälkeen aamiaisen. Makuasioita.

Itse asiassa yöllä lihasten energiavarastot täyttyvät yöllä. Se on niinku sen levon ja nukkumisen yksi tarkoitus. Ja se nyt on melkolailla sama, juokseeko aamulla ennen vai jälkeen aamiaisen. Makuasioita.

Ei nämä ole mitään makuasioita.

Lihasten ja maksan varastot täyttyvät viimeisimmän hiilaripitoisen aterian jälkeen. Sen jälkeen niitä aletaan kuluttamaan. Yleensä kuitenkaan tapana ei ole syödä isoa satsia hiilaripitoista ruokaa nukkumaan käydessä, koska kulutus nukkuessa ei ole järin suurta. Joka tapauksessa, ~8 tunnin yöunien aikana lihasten rajalliset hiilarivarastot tyhjenee.

Oletko ikinä juossut lenkkiä tyhjällä mahalla heti heräämisen jälkeen? Ei todellakaan kulje samalla tavalla, kun heikotus ja energian puute iskee ensimäisen vartin jälkeen. Itseasiassa on täysin mahdotonta vetää kovaa treeniä aamulla pitkän levon jälkeen.

Ei nämä ole mitään makuasioita....

Oletko ikinä juossut lenkkiä tyhjällä mahalla heti heräämisen jälkeen?
Kyllä ne on maku- ja myös tottumisasioita.

Ja kyllä, usein juoksen tyhjällä mahalla aamulla. Useimmiten tosin niin, että vasta tunnin heräämisen jälkeen. Lähinnä peruskestävyyttä mutta myös vauhdikkaampia lenkkejä. Suoraan sängystä meno on vähän kankeaa.

aamulla tyhjillä energiavarastoilla...
Otetaan nyt vielä tuosta kiinni. Esim. perinteiset tankkaukset ennen vaikka maratonia toimivat niin, että kova harjoitus -> vähähiilihydraattinen päivä -> pari runsashiilihydraattista tankkauspäivää -> normaali ruokailupäivä -> maraton. Tämä on mielestäsi turhaa, jos aamulla energiavarastot ovat kuitenkin tyhjät?

Oletko ikinä juossut lenkkiä tyhjällä mahalla heti heräämisen jälkeen? Ei todellakaan kulje samalla tavalla, kun heikotus ja energian puute iskee ensimäisen vartin jälkeen. Itseasiassa on täysin mahdotonta vetää kovaa treeniä aamulla pitkän levon jälkeen.
Itse käyn lenkillä aina aamuisin heti heräämisen jälkeen, syömättä. Lenkin pituus on 30-80 minuuttia, eikä kertaakaan ole tullut heikotusta, enkä ole edes huomannut eroa iltalenkkeihin, jolloin olen syönyt n. 2-3 tuntia ennen lenkkiä.

Otetaan nyt vielä tuosta kiinni. Esim. perinteiset tankkaukset ennen vaikka maratonia toimivat niin, että kova harjoitus -> vähähiilihydraattinen päivä -> pari runsashiilihydraattista tankkauspäivää -> normaali ruokailupäivä -> maraton. Tämä on mielestäsi turhaa, jos aamulla energiavarastot ovat kuitenkin tyhjät?

Ei ne välttämättä täysin ehdi tyhjentyä, riippuu varmaan lihasten koosta ja aineenvaihdunnasta jne, mutta nyrkkisääntönä sanoisin että aamulla on verensokeri alhaalla ja energiatasot matalalla. Voi olla, että on yksilökohtaisia eroja, mutta tähän mennessä en ole saanut tehtyä vielä ainuttakaan kovempaa harjoitusta aamulla jos on jäänyt aamupala syömättä. (tämä koskee niin aerobista kuin punttitreenejäkin)

Olen myös kuullut monien muiden treenareiden mielipiteitä, että aamulla takki tyhjänä ei treenit kovin erikoisesti luista. Minulta ainakin loppuu paukut sen ekan vartin jälkeen, joten treenit vedän vasta aamupalan jälkeen.

Nonnih, nyt se kunto rupee jo nousemaan. Pari tai kolme viikkoa hölkänny.
Ennen vedin ihan mitättömiä jotain 10-minsan lenkkejä, mut tänää vedettii kaverin kanssa, ja sain tehtyy sen 45-minsaa. :thumbs:
Eikä ees ollu mitään hiipimistä vaan ihan perus hölkkää, ja loppuun vielä ylämäki "sprintti"...Kiitos muuten kaikille jotka o antanu neuvoja, niist on ollu hyötyä.

Lihasten ja maksan varastot täyttyvät viimeisimmän hiilaripitoisen aterian jälkeen. Sen jälkeen niitä aletaan kuluttamaan.
lihasten varastot on käsittääkseni jotenkin sellaisessa muodossa, että niitä ei voi kuluttaa kuin ne lihakset. ja nukkuessa ei paljon tehokasta lihastyötä tehdä, joten eipä ne varastot paljon kulu. maksan varastoja kuluttaa sitten esim. aivot, jotka muodostaa muutenkin kohtuu suuren osuuden ihmisen lepokulutuksesta. kyllä edellisen päivän tankkauksen huomaa todella selvästi pidemmillä lenkeillä, vaikka ei olisi kyseisenä päivänä juuri mitään syönytkään.

lihasten varastot on käsittääkseni jotenkin sellaisessa muodossa, että niitä ei voi kuluttaa kuin ne lihakset. ja nukkuessa ei paljon tehokasta lihastyötä tehdä, joten eipä ne varastot paljon kulu. maksan varastoja kuluttaa sitten esim. aivot, jotka muodostaa muutenkin kohtuu suuren osuuden ihmisen lepokulutuksesta. kyllä edellisen päivän tankkauksen huomaa todella selvästi pidemmillä lenkeillä, vaikka ei olisi kyseisenä päivänä juuri mitään syönytkään.

Ihan mielenkiinnosta, mistä sitten palautumiseen otettavat hiilarit ja energiat otetaan jos ei lihaksista? Vatsassahan nyt ei taida koko yötä olla ravintoa saatavilla? Kovan treenin jälkeenhän kulutus on koholla seuraavat 2-6 tuntia, riippuen tietenkin treenistä ja sen kovuudesta. Varmaan lihasten kokokin vaikuttaa tuohon lepokulutukseen.

Voi olla, että yksi vaikuttava tekiä aamuiseen heikkoon energian tunteeseen on se, että painotan hiilareiden syönnin aamuun, ennen treeniä ja sen jälkeiseen aikaan. Illalla lähinnä vain prodea. Eli minulla voi tulla aika pitkäkin hiilariton aika ennen aamua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom