Mikä on hyvä aika lenkille??

Ikä
35
Niin eli noin 30 - 45minsan lenkki ois hyvä käydä tekemässä?? ...Koska?
Eli jos samana päivänä pitää käydä salilla, ja syödä hyvin kun taas lenkille
ei uskalla lähteä kun vasta 2 - 3h päästä ateriasta.
Itse ajattelin että treenin jälkeen kun on sulatellut eka noin 1 - 1,5h
sitten treenannut noin 1 - 2h niin vatsa on melko tyhjä. Oisko siis treenin jälkeen hyvä aika tehä se lenkki vai sitten aamulla tyhjällä vatsalla(kun on edellisenä iltana syönyt hyvin)??
Tarkotus ois kasvattaa kuntoa ei laihduttaa. Toivottavasti nyt tajusitte edes jotain, oon todella huono selittämään meinaan. :D

....Ja voiko noita 30 - 45minsan lenkkejä tehä päivässä kakskin kappaletta?

....Tarkotus oli siis kuntoa nostattaa eli jos toi 30 - 45minuutin on huono niin huomauttakaa sitten että vaikka 20minsan lenkki on paljon parempi tai huomauttakaa ihan mistä vaan kun en ite tiedä oikeen paljoakaan aerobisesta treenistä. Kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehdottomasti paras ajankohta lenkkeilylle on mielestäni aamulla tyhjin vatsoin. Ja ehdottomasti lenkin ja aterian välillä on oltava vähintään tuo kaksi tuntia väliä.
Mitä tulee noiden lenkkien määrään: kuuntele kroppaasi! Kyllä kaksikin lenkkiä voi päivässä tehdä, kunhan ei rasita itseään liikaa. Ja välipäivät on muistettava!
Itse olen juossut tuhansia kilometrejä elämäni aikana, joinakin päivinä jopa esim. kolme 10km lenkkiä. Voin vakuuttaa, että kunto nousee ja myös rasva palaa, vaikka ei laihduttaisikaan. Juosten tuo 30-45min on hyvä aika, mutta jos lenkkeilysi on reipasta kävelyä, niin vähintään tunti. Ja todella reippaalla vauhdilla.
Näin ainakin silloin, jos olet aikaisemmin juoksua harrastanut ja peruskunto hyvä. Mikäli juoksutaustaa ei ole, niin kehottaisin aloittamaan rauhallisesti.

Luin jostain tutkimuksen jossa sanottiin että voimantuotto ei ole tyhjin vatsoin yhtä hyvää kuin aamiaisen jälkeen josta päädyinkin seuraavaan järjestelyyn: Aamulla aamulenkki tyhjin vatsoin ja rasva tirisee iloisesti ja illalla lenkki kun hiilareita on kunnolla kehossa jolloin voimantuotto kasvaa :)

Aamulla tyhjin vatsoin lenkkeily aiheuttaa sen, että kroppa alkaa käyttämään lihasta energiana. Tämän vuoksi palautusjuoma tärkeä, jos tavoitteena ei ole laihduttaminen.
I AM THE LAW: oletko aloittelija, vai onko juoksutaustaa? Juoksu tulisi aloittaa kevyillä aerobisilla treeneillä, joissa syke noin 120-160/ min. Sellainen vauhti, että pystyt juoksun aikana keskustelemaan. Näin siis tulee aloittaa, että myöhemmin voit tehdä rankempia juoksuja, joissa syke 150-180 tai yli 180. Tällasen harjottelun aikana lihaksiston annetaan kehittyä niin, että rasitusvammoja ei ala syntyä. Vasta sitten rankempia treenejä.
Korjatkaa, jos olette eri mieltä.

Ottaa 10g heraa ennen lenkkiä, niin ne lihat säilyy, tosin tarkoitus oli kuntoa kasvattaa eli saishan tota hiilariakin olla koneessa niin jaksaa juosta.

Ottaa 10g heraa ennen lenkkiä, niin ne lihat säilyy, tosin tarkoitus oli kuntoa kasvattaa eli saishan tota hiilariakin olla koneessa niin jaksaa juosta.

Oliko tämä vitsi? 10 grammassa heraa on joku 7 g protskua, miten tämä onneton määrä vaikuttaa mielestäsi "lihan" säilymiseen?

Aamulla tyhjin vatsoin lenkkeily aiheuttaa sen, että kroppa alkaa käyttämään lihasta energiana. Tämän vuoksi palautusjuoma tärkeä, jos tavoitteena ei ole laihduttaminen.
I AM THE LAW: oletko aloittelija, vai onko juoksutaustaa? Juoksu tulisi aloittaa kevyillä aerobisilla treeneillä, joissa syke noin 120-160/ min. Sellainen vauhti, että pystyt juoksun aikana keskustelemaan. Näin siis tulee aloittaa, että myöhemmin voit tehdä rankempia juoksuja, joissa syke 150-180 tai yli 180. Tällasen harjottelun aikana lihaksiston annetaan kehittyä niin, että rasitusvammoja ei ala syntyä. Vasta sitten rankempia treenejä.

LIHASTA ENERGIANA??? WTF? Eikös aamulenkki tyhjin vatsoin polta rasvoja suoraan sen takia kun kehossa ei ole hiilaria, tai ainakin näin minä olen käsittänyt...

Olen aloittelija, ja tajusin tietenkin että mitään ei voi aloittaa kuin olisi jokin ammattilainen. Tottakai alotan pienillä lenkeillä ja ajan myötä sitten niitä suuremmiksi. Mutta on hyvä tietää että sitten kun niitä suuria lenkkejä kroppa jaksaa tehä, että miten sitten syö ja mihin aikoihin niitä rupeaa tekemään.

Vittu mitä paskaa! (originally posted by jpm ;)) :lol2:

LIHASTA ENERGIANA??? WTF? Eikös aamulenkki tyhjin vatsoin polta rasvoja suoraan sen takia kun kehossa ei ole hiilaria, tai ainakin näin minä olen käsittänyt...

Juup, mutta minä olen käsittänyt, että jos aamulla vatsa tyhjänä juoksee pitkää lenkkiä, niin energiaa lähtee lihaksesta. Kyseessä nimenomaan pitkä lenkki. Rasvahan on tietysti tärkein energianlähde juostessa. Tietysti varmaan hiukan vaikuttaa sekin, että minkä verran sitä ylimäärästä rasvaa kropassa on.

Jos tarkoituksena ei ole laihduttaa, niin ihanteellinen aika harjoitella on n. 2-3 tuntia heräämisen jälkeen. Käytännössä normaalin, työssä käyvän ihmisen on tätä vaikea toteuttaa.

Juup, mutta minä olen käsittänyt, että jos aamulla vatsa tyhjänä juoksee pitkää lenkkiä, niin energiaa lähtee lihaksesta. Kyseessä nimenomaan pitkä lenkki. Rasvahan on tietysti tärkein energianlähde juostessa. Tietysti varmaan hiukan vaikuttaa sekin, että minkä verran sitä ylimäärästä rasvaa kropassa on.

Eikös se lenkin intensiviisyys vaikuta enemmänkin tuohon rasvanpolton/katabolian määrään kuin itse juostu matka?

Oikeassa olet, tyhjin vatsoin lenkille, niin rasva palaa, jos haluaa massaa, ei kauheesti kannata juoksenella, minusta 1 krt viikossa on ok, muutenkin juoksu ja punttisali ei oikein tykkää toisistaan, jos haluaa rimaksi kannattaa juosta joka aamu, jossain vaiheessa rasva loppuu ja sit alkaa palaa lihat.

Eikös se lenkin intensiviisyys vaikuta enemmänkin tuohon rasvanpolton/katabolian määrään kuin itse juostu matka?

En laittanut tarpeeksi tarkasti: tokihan intensiivisyys vaikuttaa. Tarkoitin pidempää, korkealla sykkeellä tehtyä lenkkiä...

Ja tosta lihan käytöstä energiana: nimenomaan siinä vaiheessa, kun kroppa on suhteellisen rasvaton...

Voin tietysti olla väärässäkin, joten en enää tämän jälkeen väitä vastaan :)

Olen joskus lukenut, että hengityselimistön kannalta optimaalisinta olisi tehdä aerobista klo. 15 eteenpäin, sillä silloin hengityselimistö alkaisi olla "herännyt" ja se toimii tehokkaasti. Onko kukaan muu törmännyt samaan väitteeseen? Jos en ihan väärin muista, niin siitä samaisessa artikkelissa mainittiin, että tyyliin 15-17 (vai oliko 15-18) olisi paras aika treenailla aerobista?

Itselläni juoksu kulkee parhaiten, kun ruokailu on joko lenkin aamulenkin jälkeen (juoksu tyhjällä vatsalla), toinen vaihtoehto on aikaisintaan tunti ruokailun jälkeen (riippuu kuinka paljon ja mitä syönyt). Jos esim. olen mättänyt perinteisen puuro-rahkasettini, niin puolikin tuntia odottelua ruokailun jälkeen riittää ihan hyvin.

Olen joskus lukenut, että hengityselimistön kannalta optimaalisinta olisi tehdä aerobista klo. 15 eteenpäin, sillä silloin hengityselimistö alkaisi olla "herännyt" ja se toimii tehokkaasti. Onko kukaan muu törmännyt samaan väitteeseen? Jos en ihan väärin muista, niin siitä samaisessa artikkelissa mainittiin, että tyyliin 15-17 (vai oliko 15-18) olisi paras aika treenailla aerobista?

Itselläni juoksu kulkee parhaiten, kun ruokailu on joko lenkin aamulenkin jälkeen (juoksu tyhjällä vatsalla), toinen vaihtoehto on aikaisintaan tunti ruokailun jälkeen (riippuu kuinka paljon ja mitä syönyt). Jos esim. olen mättänyt perinteisen puuro-rahkasettini, niin puolikin tuntia odottelua ruokailun jälkeen riittää ihan hyvin.

Hengityselimistö herännyt? Eiköhän se heräile samalla kuin muukin elimistö, eli ei ehkä heti silmien avaamisen jälkeen kannata lähteä rykimään täysillä lenkkipolulle. Käykö se hengityselimistö sitten ilta kuuden jälkeen levolle? ;)
Varmaankin tarkoitat optimaalista aikaa treenata, jolloin elimistö on parhaimmassa iskussa, ei heti aamusta, eikä myöhään illalla, jolloin elimistö alkaa jo rauhoittumaan lepoa varten.

Suorituskyky useimmissa fyysisissä ominaisuuksissa on parhaillaan alkuillasta toisen pienemmän huipun ollessa usein hieman ennen keskipäivää. Kyse on ihmisellä sisään rakennetusta vuorokausirytmistä, johon ulkoiset tekijät toki vaikuttavat, mutta eivät poista tätä rytmiä.

Jos tarkoituksena ei ole laihduttaa, niin ihanteellinen aika harjoitella on n. 2-3 tuntia heräämisen jälkeen. Käytännössä normaalin, työssä käyvän ihmisen on tätä vaikea toteuttaa.
Itse väittäisin se olevan 4-5 tuntia heräämisen jälkeen. Näin ainakin aikoinaan jossain valmennuskurssilla ohjeistettiin.

Hengityselimistö herännyt? Eiköhän se heräile samalla kuin muukin elimistö, eli ei ehkä heti silmien avaamisen jälkeen kannata lähteä rykimään täysillä lenkkipolulle. Käykö se hengityselimistö sitten ilta kuuden jälkeen levolle? ;)
Varmaankin tarkoitat optimaalista aikaa treenata, jolloin elimistö on parhaimmassa iskussa, ei heti aamusta, eikä myöhään illalla, jolloin elimistö alkaa jo rauhoittumaan lepoa varten.

Siksi kysyinkin, että pitääkö väite paikkansa, että hengityselimistön kannalta optimaalisinta olisi harjoitella klo. 15 eteenpäin.;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom