Mikä ois sopiva laji tällaiselle melkein keski-ikäiselle punttispedelle?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Huom. tämä ei sitten ole trollausta, tyhmyyttä korkeintaan? Eli kuinka hyvää itsepuoloustuksellista antia saa Karatesta? Jotkuthan sitä parjaavat, toiset ylistävät. Millaista on tarjonta Karaten osalta Tampereella, missä itse asun? Aloittaako tuota kukaan tällainen "vanha" mies(34v)? Tavallaan kiinnostaisi, mutta on hiukan epäluuloa liiallisesta perinteisiin ja kaavoihin kangistumisesta kyseisessä lajissa...

Huom. tämä ei sitten ole trollausta, tyhmyyttä korkeintaan? Eli kuinka hyvää itsepuoloustuksellista antia saa Karatesta? Jotkuthan sitä parjaavat, toiset ylistävät. Millaista on tarjonta Karaten osalta Tampereella, missä itse asun? Aloittaako tuota kukaan tällainen "vanha" mies(34v)? Tavallaan kiinnostaisi, mutta on hiukan epäluuloa liiallisesta perinteisiin ja kaavoihin kangistumisesta kyseisessä lajissa...

No tampereella on ainakin kiukkaria, joka on siis täyskontaktikaratea. Youtubesta voi katsella matsipätkiä.
http://www.kyokushinkai.suntuubi.com/

Minä kyllä menisin ihan vaan nyrkkeilyyn. Noissa Krav magoissa yms menee niin kauan, että oppii mitään oikeasti hyödyllistä, että kannattaa oikeasti miettiä senkin kannalta noita juttuja. Sama pätee judoihin ja muihin vastaaviin. Sanoisin, että sellainen 3-5 vuotta kun säännöllisesti treenaa, niin voi olla, että siitä on jotain ip-hyötyäkin. Eli saattaisit taltuttaa jonkun tyypin, jota et muuten taltuttaisi.

Lisäksi noista voi saada valheellisen turvallisuuden tunteen. Esim. puukkotekniikoiden tms harjoittelu on ihan ajan haaskausta. Jos kaverilla on puukko, niin se on game over yhdeksässä tapauksessa kymmenestä. Joku magan peruskurssi voi vaan tuoda päähän sellaisen ajatuksen, että "otanpa puukon pois" kun oikea ajatus olisi, että "nyt juostaan"..

Nyrkkeilyssä opit aika nopeasti lyömään jotenkuten, jolla voitetaan suurin osa tappeluista, kun ne menevät kuitenkin heijareiden vaihteluksi. Tärkeämpää on kuitenkin se, että osaat varmaan hahmottaa aika nopeasti etäisyyksiä ja torjua lyöntejä. Ja kun nappaa kunnon nyrkkeilyasennon riidan aikana ja vetää pari varjosarjaa, niin tod.näk. mitään rähinää ei edes tulekaan.. :)

Lisäksi noista voi saada valheellisen turvallisuuden tunteen. Esim. puukkotekniikoiden tms harjoittelu on ihan ajan haaskausta. Jos kaverilla on puukko, niin se on game over yhdeksässä tapauksessa kymmenestä. Joku magan peruskurssi voi vaan tuoda päähän sellaisen ajatuksen, että "otanpa puukon pois" kun oikea ajatus olisi, että "nyt juostaan"..

)

Ihan pakko kommentoida tuota... Itse olen treenaillut puukkoa vastaan puolustautumista Defendossa jonkin aikaa. Meillä tulee S.T.A.R1-tasolla, eli aika loppusuoralla. Ei ole mulle eikä juurikaan treenikavereille, mitä ollaan juteltu, tullut tunnetta omista valtavista kyvyistä. Pikemminkin realismi iskenyt kasvoille, että varmasti juoksen paikalta ennen kuin lähden poistelemaan. Toinen juttu toki on, että aina ei voi juosta - silloin on hyvä osata edes jotain, jotta olisi edes jotain mahkuja on ne kuinka ohuet tahansa. Vuosien työn vaatii kyllä itsepuolustuksen opettelu, varsinkin teräaseiden ollessa mukana yhtälössä. Mutta tuo sitten oma keskustelunsa.

Mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen. Timballe kun kerran Defendo on vaihtoehtona niin sinne vaan, luulen että pettymystä ei ole luvassa. Oman kokemuksen mukaan (reilut 3v.) systeemi on mielekäs ja treenit ovat monipuolisia ja parhaimmillaan hyvin fyysisiäkin.

Mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen. Timballe kun kerran Defendo on vaihtoehtona niin sinne vaan, luulen että pettymystä ei ole luvassa. Oman kokemuksen mukaan (reilut 3v.) systeemi on mielekäs ja treenit ovat monipuolisia ja parhaimmillaan hyvin fyysisiäkin.

Defendo ois tähän asti se kiinnostavin. Taidanpä yrittää päästä tuohon tutustumaan sitten esvuoden alussa kun ne alkaa. Mulla siis ensisijainen tarkoitus hakea jotain muuta fyysistä liikuntaa puntin sijaan. Ei siis mitään lenkkeilyä tai muuta (mun mielestä) turhaa. Joukkuelajit ei ole ikinä kiinnostaneet, siis säbät sun muut ja taasen itsepuolustus ja kamppailulajit yleensäkin on kiinnostaneet. Vielä jos kaupan päälle pitkässä juoksussa oppii puolustaan itteään (koskaan ei voi tietää milloin tulee tarve) niin aina parempi.

Defendo ois tähän asti se kiinnostavin. Taidanpä yrittää päästä tuohon tutustumaan sitten esvuoden alussa kun ne alkaa. Mulla siis ensisijainen tarkoitus hakea jotain muuta fyysistä liikuntaa puntin sijaan. Ei siis mitään lenkkeilyä tai muuta (mun mielestä) turhaa. Joukkuelajit ei ole ikinä kiinnostaneet, siis säbät sun muut ja taasen itsepuolustus ja kamppailulajit yleensäkin on kiinnostaneet. Vielä jos kaupan päälle pitkässä juoksussa oppii puolustaan itteään (koskaan ei voi tietää milloin tulee tarve) niin aina parempi.

Täytyy kuitenkin muistaa että todistetusti paras itsepuolustuskeino on tapahtumapaikalta poistuminen. Fyysisen väkivallan käyttö tositilanteessa on AINA se viimeinen vaihtoehto.

Jos todella olet kiinnostunut kamppailulajeista niin oma suosituslajini olisi Krav Maga.

Täytyy kuitenkin muistaa että todistetusti paras itsepuolustuskeino on tapahtumapaikalta poistuminen. Fyysisen väkivallan käyttö tositilanteessa on AINA se viimeinen vaihtoehto.

Jos todella olet kiinnostunut kamppailulajeista niin oma suosituslajini olisi Krav Maga.

Ehdottomasti näin. Nopeat jalat on paras itsepuolustus, eikä tuossa tarkoiteta potkimista. Tosin kun tällä tielle lähdettiin, niin entäs sitten jos olet vaikka pienten lasten kanssa liikkeellä ja joku käy päälle. Jätät lapset ja juokset?

Tuskin tuo Maga sen kummempi on kuin muutkaan. Pari harrastajaa tiedän ja olivat sitä mieltä että laji muiden joukossa. Ja tuota ei tosiaan käsittääkseni Jyväskylässä edes treenata?

Krav Maga ja Defendo ovat kuitenkiin tyyliltään aika lähellä toisiaan. Käytännön läheisiä, yksinkertaisia ja suoraviivaisia itsepuolustuslajeja. Kuopiossa käsittääkseni opetetaan molempia rinnakkain. Näin ainakin kun itse harrastin. Yksi treenipäivä taisi olla sellainen missä oli vähän enemmän sparria. Nykyään laji on vaihtunut potkunyrkkeilyyn pienemmälle paikkakunnalle muuton vuoksi.

Mielestäni potkunyrkkeily tarjoaa enemmän haasteita fyysisen kunnon puolelta, mutta krav maga ja defendo antavat ylivoimasesti paremman pohjan itsensä puolustamiseen, koska erilaisia uhkaavia tilanteita käydään läpi joka harjoituksissa. Lajit ovat kehitetty selviämistä varten, ei kilpailemista.

Joten jos jyväskylä on se paikka missä treenaat niin suosittelen tutustumaan Defendoon!

Lisäksi vielä, vaikka kirjoitin että potkunyrkkeilyssä on rankemmat treenit, ei tarkoita että krav magassa/defendossa olisi kevyet treenit. Ei ainakaan omalle kohdalle krav magassakaan sattunut sellaisia harjoituksia ettei hiki olisi tullut vaikka onkin 10 vuoden jalkapalloilu tausta!

PS. Jokaisessa lajissa on kuitenkin puolensa, pitää valitsa sellainen laji jonne tykkää mennä harjoittelemaan. Kehittyminen on kuitenkin omasta halusta kiinni ja että jaksaa keskittyä treenaamaan. Esim. jos tykkää juoksemisesta niin että treenaat pikajuoksua 7 kertaa viikossa on todennäköisesti enemmän itsepuolustusarvoa kun että hilaat itsesi kerran viikossa Krav Maga treeneihin ja vilkuilet kelloa millonka treenit ovat ohi! Treeni-iloa!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Et voi olla tosissasi. Varmaan ihan hemmetin mukava ajaa yhteensä neljä tuntia Kuopioon ja takaisin treenaamaan krav magaa. Joku tolkku asiaan.

Olen hyvinkin tosissani. Toisille se oman lajin treenaaminen on elämäntapa ja sitä harrastetaan hinnalla millä hyvänsä ;)

Ehdottomasti näin. Nopeat jalat on paras itsepuolustus, eikä tuossa tarkoiteta potkimista. Tosin kun tällä tielle lähdettiin, niin entäs sitten jos olet vaikka pienten lasten kanssa liikkeellä ja joku käy päälle. Jätät lapset ja juokset?

Kyseistä tilannetta luonnehtisin jo ääritapaukseksi, jolloin ainakin itse ottaisin käyttöön kaikki mahdolliset keinot ja opitut tekniikat.

Jos Magaa ei JKL:ssä opeteta niin sitten ehdottomasti Defendo-kurssille(löytyy ilmeisesti JKL:stä). Mielestäni Defendossa yhdistyy hyvin käytännön läheiset taidot ja fyysinen harjoittelu.

Näin pienten lasten isänä, mielestäni todella hyvä kommentti!

Wing tsunissa on ainakin se hyvä puoli, että liikkeet ovat pääosin käsitekniikkaa ja kaikki pystyy ne tekemään, kunhan kädet vain toimii. Laji on myös todella suoraviivainen ja ainakin perustaltaan melko simppeli. Itsepuolustuslajina ei ehkä monipuolisin, mutta kyllä noitakin taitoja varmasti voi soveltaa monenlaisiin eri tilanteisiin kunhan käyttää vähän hoksottimia.

Itselläni on vain vähän kokemusta wing tsunista, mutta pidin siitä mitä näin.

Oon ite useampia lajeja viimevuosina käynyt mulgaisemassa ja huomannut, että aika lailla samat elementit alkaa lähes kaikissa lajeissa (mahd.pl. judot,painit) olla eli potkut, lyönnit, kaatoja, lukkoja. Aseiden suhteen on ehkä jonkin verran hajontaa. Mielestäni tärkeimmäksi piirteeksi onkin noussut se peruskurssin vetäjän tyyli ja valmennuksen yleinen ammattitaito. Monissa lajeissa ne vetäjät on lähinnä ansioituneita harrastajia, mutta nyt alkaa enemmän olla ihmisiä joilla on jotain asiaan liittyvää tutkintoakin. Tutkintoa tärkeämpi mielestäni on kuitenkin se fiilis millä salilla reenataan: henkilökohtaisesti en ainakaan tykkää, että siellä inttityylistä simputusta vaan, että henki on hyvä, vetäjä ystävällinen ja keskitytään niihin tekniikoihin. Kannattaakin varmasti kysellä niiltä paikallisilta harrastajilta.

Tuohon itsepuolustuskysymykseen sen verran, että aukottomia tekniikoita ei ole ja missään lajissa on turha luulla osaavansa mitään lyhyen harrastamisen jälkeen vaikka olisi kuinka armeijalle/poliisille kehitetty defence/defendo/streetwise jne. Tärkeintä tässäkin on taas se valmentajan osaaminen, koska Suomessa on hyvin tiukat lait ja kovista otteista joutuu yleensä raastupaan. Sen takia kaikki jalkoväliin potkimiset, nivelten rikkomiset ja muut hyvät vippaskonstit ovat sinulle itseasiassa hyvin vaarallisia ja voivat tulla kalliiksi. Sen vastineen täytyy aina olla verrannollinen uhkaan.

Mun mielestä paras laji on ehdottomasti se jonka reeneissä on kiva käydä ja missä tapaa mukavia ihmisiä :)

Mun mielestä paras laji on ehdottomasti se jonka reeneissä on kiva käydä ja missä tapaa mukavia ihmisiä :)

Hiton hyvä kommentti! Tämän takia treenaan salilla, enkä vaikkapa kerrostalon kellarissa, koska siellä tapaa mukavia ihmisiä ja on myös sosiaalinen tilanne. Uskoisin että kaikissa perus kamppailulajeissa on suht hyvä meno.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom