Mikä mättää cooperissa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Tässä olen nyt tammikuun alusta asti treenannut cooperia varten. Aloitin peruskunnon parantamisella ja myöhemmin mukaan tuli intervallit ja vauhtileikittelyt. Lenkkejä n. 5 kertaa viikossa, oikeilla sykealueilla. Hieman ongelmia on tullut penikkataudista ja juoksu on pitänyt korvata pyöräilyllä, mutta ei siitä tunnu mitään suuri ongelmia tulleen.

Kävin tiistaina juoksemassa ja tulokseksi sain 2400 m!!! En tosin siihen usko, koska en luota Turun kaupungin ilmoittamaan radan pituuteen (300 m) ja kävin keskiviikkona juoksemassa 1,5 km (näin väittää taas turku.fi) lenkkipolulla ja arvioisin tulokseksi 2800-2900 m. Ongelma on se, että tulos on parantunut korkeintaan 100 m tammikuun loppuun verrattuna. Luulisi, että 12 kilon painonpudotus toisi jo enemmän metrejä. Polarin kuntotestin tulos on noussut jostai päälle 30:Stä yli 60:een.

Varsinaisesti itse juoksussa ihmetyttää se, että syke ei nouse yli 176:n. Siihnkin se nousi tuola pidemmällä radalla vain pitkän ja korkean mäen päällä. Välillä se oli tokalla kierroksella jopa 150, vaikka yritin täysillä painaa. Suurin este tulee siitä, kun happi alkaa loppumaan, eli kovempaa ei voi mennä tai taju lähtee. Pidemmällä aika välillä syke on hieman yli 160 ja ikää kuitenkin vasta 23. Tämä on omaa päättelyä, mutta eikö sykkeen pitäisi kuitenkin nousta mitä kovemmin rutistaa.

Onko mulla joku astma vai mikä on vikana. Ennen en ole sykettä cooperissa mitannut, mutta yli 3000 olen ennenkin juossut ja yleisesti kunto tuntuu nyt yhtä hyvältä kuin ennenkin 3000 kunnossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En nyt mikään aerobisen urheilun tietäjä todellakaan ole, mutta itselläni ainakin kaikki "sisua" vaativat lajit kulkivat huomattavasti paremmin kun testin teki porukalla esim. koulussa. Yksinään ei vaan osannut ottaa kaikkea irti. Mutta kun porukkaa oli ympärillä ja opettajan valvova silmä katseli koko ajan, niin tulos oli huomaamattani heti parempi.

Kyllähän se kilpailu muita vastaan tietysti vaikuttaa omallakin kohdalla.

Jonkinlaista "tieteellistä" selitystä kaipaisin esim. tuohon, että syke on välillä jopa vain 150 ja kehitystä ei tunnu juuri tulevan.

Oletko kokeillut maksimisyke testiä. Kyllähän cooperissa pitäisi syke olla 160-180 jos maksimi syke on n. 197, jota lähelle sun ikäisellä maksimi yleensä on. Maksimisykkeessä voi kuitenkin olla paljonkin eroja. Esim. maajoukkuepainijoilla on mitattu arvoja väliltä 180-240. Toinen kysymys on, että olitko varmasti palautunut kun lähdit tuolle testilenkille eli olihan ainakin pari päivää kevyempiä, mieluiten 5-7 päivää, joina juoksit enintään 1-2 erittäin kevyttä lenkkiä. Kisa-/testisuoritukseen valmistelevillla lenkeillä kannattaa lisäksi juosta kevyitä 30-60 metrin vetoja.

Jos nämä oli kunnossa niin kannattaa koittaa vain yhä kovempaa tai sitten pistää tarkemmin ohjelmaa tännepäin. Jalkojen palautuminen voi tappaa vauhdin myös eli juoksu tuntuu raskaalta ja sykettä ei saa nousemaan. Ja kannatta käydä juoksemassa tuo lenkki jollain tarkasti merkityllä radalla. Noista epäselvästi merkityistä radoista ei saa kuin vitutusta. :wall: Mitään tieteellistä selitystä on vaikea antaa, koska useita muuttujia jäi kertomatta. ;) Joitakin jo kysyinkin.

Lisäksi vielä: millä sykeväleillä yleensä juokset lenkit?

Maksimisykettä en ole selvittänyt. Juoksin siis cooperin kahtena peräkkäisenä päivänä. Ekana päivänä olin kyllä hyvin palautunut, mutta samat sykeluvut sain silloinkin.

Kovempaa ei oikein pääse, kun sitten loppuu happi totaalisesti.

pitkät lenkit 120-140, lyhyemmät on olleet 130-150. Kun noihin lyhyisiin on vetoja juossut lisäksi niin siinä on syky noussut johonkin 170. Yli en juuri ole edes päässyt, vaikka yrittäisi.

Ainakin yksi ylikunnon merkki on juuri maksimisykkeen aleneminen, mutta toisaalta joillain yksilöillä voivat syketasot olla luonnostaankin keskimääräistä matalammat. Oletko mitannut maksimisykkeesi ennen intensiivisen harjoittelun aloittamista? Jos maksimi on laskenut juuri kovan harjoittelujakson aikana, saattaa kyseessä olla ylikunto.

Hyvä metodi oman rasitustilan seuraamiseen on myös testata ortostaattinen sykereaktio, joka tapahtuu seuraavasti:
1. mitataan aamulla herätessä leposyke makuulla
2. noustaan seisomaan ja mitataan kuinka korkeaksi syke nousee 1-2 minuutin aikana.
3. kirjataan lukemat muistiin ja myöhemmin niistä voi mahdollisesti piirtää jotain kuvaajantapaista

Mittaus pitää tehdä mielellään joka aamu pidemmällä aikavälillä että tuloksista saa jotain oleellista irti. Leposyke makuulla saattaa pysyä melko alhaisena vaikka ylirasitustila olisi jo alkanut syntyä, mutta ortostaattisen reaktion eli sykkeen kiihtyminen seisomaan noustessa pitäisi alkaa kohoamaan vähän herkemmin. Näin se muistaakseni menee, mitään viitteellisiä numeroarvoja en kyllä osaa sanoa. Tässä lisätietoa ylikunnosta asiasta kiinnostuneille.

Älä murehdi sykkeestä. Ihmisten maksimisykkeet eri urheilulajeissa vaihtelevat huomattavasti. Mulla on ihan sama juttu, eli syke ei nouse Cooperissa niin korkealle kuin useimmilla muilla. Lisäksi kannattaa huomioida, että juoksemalla saavutettava maksimisyke on pienempi kuin hiihtäen saavutettu (yleensä hiihdon ms > juoksun ms > pyöräilyn ms > uinnin ms). Maksimisykkeellä ei ole mitään tekemistä sinun kuntosi kanssa, enemmän kunnon tasosta kertoo se kuinka nopeasti syke palautuu rasituksen jälkeen, ja kuinka lähellä maksimisykettäsi voit treenata ja kuinka pitkäkestoisesti. Aloittelijana voit myös seurata leposykettäsi, jos jatkat aerobista harjoittelua, se tulee todennäköisesti laskemaan.

Sitten itse testistä. Viestistäsi saa sellaisen kuvan, että olet käynyt juoksemassa jossain epämääräisellä lenkkipolulla jossa on mäkiä?!? Cooper tulisi juosta kunnollisella 400 metrin radalla. Lyhyempi rata tai epämääräinen lenkkipolku antavat väistämättä todellisuutta huonompia tuloksia. Älä tee mitään arvioita tälliasten tulosten perusteella. Samoin kehitys muuttuu yhä hitaammaksi kun lähestytään ja ylitetään 3000 metrin raja. Jos juokset mäkisellä lenkkipolulla 2800 m, niin kunnon radalla menee varmasti 3000 m. Lisäksi tuloksesi voi parantua jos lepäät n. viikon, nukut paljon ja syöt hyvin tehden vain kevyitä palauttavia harjoituksia.

Ylipäätään Coopper on ihan turha testi, muuhun kuin suurten massojen screening-tyyppiseen testaamiseen. Tietysti on hieno homma jos olet onnistunut laihduttamaan ja nostamaan kuntoa!

t: Antti

Olithan lämmitellyt ennen cooperia? 10 min hölkkää on minimi. Itse lämmittelisin 12 - 15 min, sitten 5 min kävelyä ja ravistelua, ja sit hanat auki.

En mä ihan aloittelija ole. Oli vain n. puolentoistavuoden tauko lenkkeilyssä, kun polven tähystyksen jälkeen ei napannut enää juosta. Lämmittely oli noin 15 minuutin reipas kävely ja vähän hölkkää siinä lopussa.

Sykettä en ole aikasemmin aamulla mitannut, mutta cooperin jälkeen se laski molempina päivinä kyllä aika nopeasti parin minuutin aikana. Yhden päivän otoksella ei varmaan paljon painoarvoa ole, kun ei ole mitään mihin verrata, mutta nyt tänään aamulla makuulla syke oli välillä 55-60 ja kun nousi ylös niin se nousi nopeaan johonkin 90:een, mutta parissa minuutisas tasaantui 70:een.

Se tosin vähän ihmetyttää, että se Polarin kuntotesti antoi tänään tulokseksi 57, kun se vielä kuukausi sitten oli 60 tai 61. Treeni on pysynyt aika samana, mutta eihän se silti kaikkein luotettavin kunnon mittari ehkä olekaan.

Mä olen tosiaan juossut sen cooperin yhtä kertaa lukuunottamatta 1,5 kilometrin (näin kyltti väittää) pituisella mäkisellä lenkkipolulla. Viime tiistaina siis juoksin sen hiilimurskaradalla, jonka piti olla 300 metriä pitkä, mutta en usko siihen, koska tulokseni oli vain 2400m.

Turusta ei löytynyt kuin kaksi 400 metrin rataa joista toinen oli todella kaukana ja toinen suljettu. Ja ainakin viime viikonloppuna Vuosaarenkin urheilukenttäkin oli suljettu.

Eilen juoksin taas kerran cooperin, se on vaan niin kivaa. Onkohan siitä jotain haittaa? Kohteena tällä kertaa taas se mäkinen 1500 metrin (tai sitten ei) rata. Laskkin, että jäin n. 130 metriä 3000 metristä. Ehkäpä tasaisella radalla kirittäjän kanssa menisi se 3 km.

Tietysti silti eilen illalla paukahdin kipeäksi ja yöllä ja tänää on ollut ihan uskomattoman paska olo.

En tiedä missä threadissa pitäisi kysyä, mutta miten nyt viimeiset n. 1,5 viikkoa pitäisi hoitaa. En tietenkään tee mitään niin kauan kuin olo tuntuu kipeältä, mutta luulen, että parin päivän jälkeen olen taas terve. Eli minkälaista treeniä ja esim. venyttelyä pitäisi harrastaa ennen varsinaista koitosta?

rantapantteri sanoi:
En nyt mikään aerobisen urheilun tietäjä todellakaan ole, mutta itselläni ainakin kaikki "sisua" vaativat lajit kulkivat huomattavasti paremmin kun testin teki porukalla esim. koulussa. Yksinään ei vaan osannut ottaa kaikkea irti. Mutta kun porukkaa oli ympärillä ja opettajan valvova silmä katseli koko ajan, niin tulos oli huomaamattani heti parempi.

Jep, aivan totta. Kaverin kanssa käytiin viime kesänä juoksemassa niin 800m meni noin 2m 50s pintaan. Koulun "kisoissa" taas alle 2m 20s koska katsomossa ihmisiä keihen tehdä vaikutus. ;)

lej sanoi:
Eilen juoksin taas kerran cooperin, se on vaan niin kivaa. Onkohan siitä jotain haittaa?

Et sä sillä ylikuntoon pääse vaikka välillä testailetkin. Sama periaate siinä mielestäni kannattaa pitää kuin esim. Salitreenissä eli kun teet 5 viikkoa samaa ohjelmaa niin 5 viikkoa aloittamisesta voit kokeilla maksimipainoja.

Cooper ei nouse viikon treenaamisella eli se juokseminen periaatteessa turhaa.

lej sanoi:
Turusta ei löytynyt kuin kaksi 400 metrin rataa joista toinen oli todella kaukana ja toinen suljettu. Ja ainakin viime viikonloppuna Vuosaarenkin urheilukenttäkin oli suljettu.

Eiks Urheilupuiston rata ole käytettävissä?

Mä oon kans huomannu tän sisupuolen. Yksin juoksin coopperin 2800m, ja sit ku lähti itseään kovempien jannujen kans juoksemaan kolmea tonnia, niin meni aikaan 11:25 eli hienon hieno ero tuli kirittäjistä, ja olo oli kyllä ihan sama molempien rykäisyjen jälkeen. :D Olin ihan satavarma, että oltii menty sekasin ringeistä mut kyllä se vaan niin meni. :O PAIN IS TEMPORARY - PRIDE LASTS FOREVER.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom