Mikä läppäri edullisessa hintaluokassa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Erkka80
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
44
Terve!

Lähden tuossa vajaan kolmen viikon päästä muille maille vaihtoon, ja ajattelin ostaa kannettavan tietokoneen tuota vajaan vuoden sessiota varten.

Tietokoneen käyttäjänä olen aika perusjätkä, koneet itse eivät kiinnosta pätkän vertaa eivätkä virittely, koodaus tai ohjelmien asentelu ja konfigurointi ole minulle melkeinpä muuta kuin ärsytyksen aihe. Hyvin toimivia tietokoneita kuitenkin käytän ihan mielelläni, ja käyttö on aika kevyttä. Pelejä en pelaa enkä 3D-mallinnuksia tee, rasittavinta mitä kone joutuu tekemään on varmaan kuvien käsittely (tykkään välillä ottaa valokuvia ja tuolla ulkomailla varmaan entistä enemmän) ja musiikin soittaminen (ajattelin ottaa muille maille mukaan paljon suomalaista musiikkia lievittämään koti-ikävää).

Kannettavassa tärkeätä mulle ovat kannettavuus (4 kilon kone on jo aika perkeleen tylsä rontata pitemmän päälle) ja kestävyys. Pääsy tiedon valtaväylille saisi sujua myös mukavasti ja olisihan se kiva jos akun kesto olisi vaikka vähintään yhden DVD-elokuvan verran, eli 2-3h. Hintahaarukka on siellä max 1300 euron kohdilla, mieluummin alle.

Vaikka PC-maailmaan olen tottunutkin niin eniten tällä hetkellä kiinnostaisi Applen iBook G4 12". Ominaisuudet vaikuttaisivat riittäviltä, koko ja paino eivät päätä huimaa ja lähtöhinta on tuolla 1200e hujakoilla. Samoin akun kesto on mahtava, jotakuinkin 4-5h ilmeisesti. PC-yhteensopivuus näillä uudemmilla mäkeillä vaikuttaa aika asialliselta kaverin 15" PowerBook G4:sta räpellettyäni, ja saman kokemuksen mukaan myös käytettävyys on jees.

Olisiko jollakulla ehdottaa joitain muita vaihtoehtoja edullisessa hintaluokassa tai tarjota kokemuksia muista vaihtoehdoista? Toki kokemukset näistä iBookeistakin kiinnostavat. :)

USA:stahan tuo olisi myös mahdollista ostaa kun siihen viereen menen, mutta ajattelin kuitenkin että kenties suomesta ostaessa saisi kaikkea mitä muualta ostaessa ei, esim. skandinäppäimistön jne jne..:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom