Mikä koulutus jumppien vetäjillä on?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Frida
  • Aloitettu Aloitettu
Niin, kysymys tuli siinä. Eli salien fitness-mimmit (ja -miekkoset), jotka vetävät spinningiä, pumppeja yms. - millainen koulutus heillä on noin yleensä? Pitääkö käydä jotain maksullisia kursseja vielä esimerkiksi liikunnanohjaajan tutkinnon päälle?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ei mulla ole ainakaan mitaan. noh oonkin vaan vetany spinningia ja allasjumppaa.
Allasjumpassa en oo ikina itse ennen kayny, mutta spinnigissa atartti ensin kayda vahan vakoilemmassa. Nointa pulsseja ja jne.
Naa on tietty taysin yksityisella sektorilla sellaisia 1 - 6 hengen ryhmia.

ei mulla ole ainakaan mitaan. noh oonkin vaan vetany spinningia ja allasjumppaa.
Allasjumpassa en oo ikina itse ennen kayny, mutta spinnigissa atartti ensin kayda vahan vakoilemmassa. Nointa pulsseja ja jne.
Naa on tietty taysin yksityisella sektorilla sellaisia 1 - 6 hengen ryhmia.

Siis ei _mitään_ koulutusta?

Siis jos Bodypumppia aikoo ohjata niin pitää käydä maksullinen kurssi ja sit omat tunnit vedetään sen ohjelman ja cd:n mukaan mikä saadaan kurssin mukana. Eli itse ei voi alkaa soveltelee vaan tiukka konsepti tulee ylenpää. Monesti kuntosali/yritys missä aijot ohjata maksaa kurssin. Spinningissä monesti käydään myös maksullinen kurssi, mut taitaa olla monella salilla silleen, et kokeneet ohjaajat opettaa uudet...

Ja onhan niitä pilvin pimein muitakin ohjaajakursseja, ja usein just se tarvitseva yritys kustantaa nämä kurssit ohjaajalle. Kyllähän sitä jo liikunnanohjaajan koulutuksella ohjaa monia jumppia.

Kai nyt jonkun jumpan pystyy vetämään ilman koulutustakin, ellei ole joku erikoissydeemi. Mistään aivokirurgiasta kun ei ole kyse.

Kai nyt jonkun jumpan pystyy vetämään ilman koulutustakin, ellei ole joku erikoissydeemi. Mistään aivokirurgiasta kun ei ole kyse.

Riippuu tietty henkilösta ja omasta osaamisesta.
Esim.Itellä tuli joskus kokeiltua kilpanyrkkeilyä,ja nyt vetelen kuntonyrkkeilytunteja harva se vko muun työn ohessa.

Vesijumpat on aika iisejä vetää.esim.Googlesta saa suoraan vaikka valmiin ohjelman liikkeineen.

Jos on käyny paljon perujumppia.Esim.Keppi-,rasvanpoltto-,lihaskunto-ym.Jumppia,ni mun mielestä nuita kyllä pystyy myös vetämään.Riippuu tietty työnantajasta sen kannasta asiaan.

Juu :D en epäile, etteikö voisi, mietin vaan ihan sitä, että millaista koulutusta noin niin kuin yleensä sen työnantaja (sali tms.) vaatii.

Sitä paitsi spinning _on_ aivokirurgiaa lähentyvä tekninen laji, sen sain kuulla männä viikolla, kun osallistuin elämäni ekaa kertaa spinnuun (juu, yleensä pyöräilen joka paikkaan, joten hikisessä salissa paikallaan polkeminen ei ole houkuttanut, mut nyt päätin kokeilla). Ainut mulle sopiva aika oli sellainen tunti, joka oli joku 3-taso... opettaja oli äärimmäisen harmissaan kun kerroin olevani ekakertalainen. Että en hänen mukaansa voi osata _tekniikoita_ sitten. :eek: Minä siihen (pääni sisällä), että osaan kyllä polkea ja tuskin tästä sarvestakaan kauhean monella erilaisella otteella voi tarttua.

Tunti meni ihan hyvin myös meikäläisen osalta. Nopeastihan ne otteet ja painopisteet ja muut opitaan, ei siihen mitään vuosien treeniä siltä spinnaajalta tarvita, siis osallistujalta, ohjaajan koulutuksen tärkeyttä en mene aliarvioimaan. Otti vain hiukan päähän, kun ohjaaja yritti viedä ilon treenauksestani vesittämällä osanottokelpoisuuteni kyseiselle tunnille. Salissa oli 5 muuta spinnaajaa, joten en ainakaan kenenkään innokkaan - 3 vuotta 1- ja 2-tasoilla polkeneen - paikkaa vienyt.

Otti vain hiukan päähän, kun ohjaaja yritti viedä ilon treenauksestani vesittämällä osanottokelpoisuuteni kyseiselle tunnille. Salissa oli 5 muuta spinnaajaa, joten en ainakaan kenenkään innokkaan - 3 vuotta 1- ja 2-tasoilla polkeneen - paikkaa vienyt.

Ohjaajan ulosanti vain ei ollut kohdillaan. Hän tuskin tarkoitti, että et "olisi tervetullut" tunnille. Päinvastoin: yleensä ohjaajat ovat kiitollisia kaikista osanottajista. ;) Yleensä vain haastavammat tunnit ovat luonteeltaan niitä, joissa ei tekniikkaa tai ajoasentoja kerrata, sillä oletetaan ns. alottelijoiden aloittavan esim. fatburner-, easy- tai muilla näitä vastaavilla tunneilla. Itse olen onnellinen joka kerta, kun tunneilleni tulee uusia naamoja, mutta jos ekakertalainen osuu intervallitunnilleni, ainoa harmitus on se, että tunti kokonaisuudessaa on todella raskas ja pahimmillaan pelottaa luonteellaan uuden tulokkaan tai vie reeni-innon. Oikein aloitettuna spinusta saa parhaimmillaan loistolisän treeneihinsä!

Spinningiinhän on tulossa pakollinen koulutus, ja ilman spinukoulutusta ei Johnny G:n spinutunteja saa vetää (joita tässä tarkoitan nimenomaan spinningillä; indoor cyckling on "oma lajinsa").

Les Millsiin konseptitunteihin vaaditaan lajin peruskoulutus ja lisäksi osallistuminen valtaosaan "quarterly"-koulutuksista, joita järkätään aina, kun ohjelma vaihtuu (noin kolmen kk:n välein).

Ihan perustuntien ohjaamiseen ei käytännössä vaadita ohjaajan peruskurssin käymistä, nimittäin joskus jopa kokemus voi korvata koulutuksen (esim. jos joku on käynyt jumpissa 6 vuotta, niin eiköhän siinä ajassa ole nähnyt jo monenmoista ohjaajaa ja kokeillut monenmoista lajia, sekä ykköset löytyy taatusti musiikin biitistä tai ylipäätään pysyy musan laskuissa).

Joskus salit voivat esim. pestata asiakkaitaan huomatessaan heissä olevan potentiaalia. Plus usein ohjaajilla ei välttis ole esim. fyssarin koulutusta, mutta tietävät silti ihmisen anatomiasta tai vaikka lihaskuntoliikkeistä paljon. Kyse on siitä, että laji kiinnostaa ja sitä seuraa muuten vaan. Yleensä myös ravintoasiat kiinnostavat, joten osa ohjaajista osaa vastailla asiakkaita arveluttaviin kysymyksiin jopa ravitsemuksessa.

Joskus se pitemmän ajan kokemus ja hiljalleen kertynyt hiljainen tieto vaan korvaavat FAFin ynnä muiden SVOLin ja vastaavien ohjaajakurssit. Toisaalta taas mikään koulutus ei auta parastakaan ohjaajaa, jos ei ole aito kiinnostus asiakaspalvelutyötä ja alaansa kohtaan. :rolleyes:

Ohjaajan ulosanti vain ei ollut kohdillaan. Hän tuskin tarkoitti, että et "olisi tervetullut" tunnille. Päinvastoin: yleensä ohjaajat ovat kiitollisia kaikista osanottajista. ;) Yleensä vain haastavammat tunnit ovat luonteeltaan niitä, joissa ei tekniikkaa tai ajoasentoja kerrata, sillä oletetaan ns. alottelijoiden aloittavan esim. fatburner-, easy- tai muilla näitä vastaavilla tunneilla. Itse olen onnellinen joka kerta, kun tunneilleni tulee uusia naamoja, mutta jos ekakertalainen osuu intervallitunnilleni, ainoa harmitus on se, että tunti kokonaisuudessaa on todella raskas ja pahimmillaan pelottaa luonteellaan uuden tulokkaan tai vie reeni-innon. Oikein aloitettuna spinusta saa parhaimmillaan loistolisän treeneihinsä!

No en pelästynyt tuosta 3-tason spinningtunnista, se oli juuri sopivan raskas. Vaikka en olekaan "aloittanut oikein" eli alkeista. Miksi menisin aloittelijan tunneille, jos kuntoni on niin hyvä, että se 3-taso on sopiva? No, oikeasti menin tuonne 3-tasolle, koska se tunti on ainoa, joka sopi aikatauluihini...

Vaikka en ole aikaisemmin spinningissä käynytkään, ajoasennot opin aika nopeasti, eikä ohjaajan niitä tarvinnut kädestä pitäen tulla opastamaan.

Mulla valmentajakoulutus ja urheiluhierojan koulutus + erään firman "epävirallinen" koulutus. Kuulun siis osiltani tuohon "ei virallista koulutusta, mutta potentiaalia"-ryhmään.:)

Spinningiinhän on tulossa pakollinen koulutus, ja ilman spinukoulutusta ei Johnny G:n spinutunteja saa vetää (joita tässä tarkoitan nimenomaan spinningillä; indoor cyckling on "oma lajinsa").

Les Millsiin konseptitunteihin vaaditaan lajin peruskoulutus ja lisäksi osallistuminen valtaosaan "quarterly"-koulutuksista, joita järkätään aina, kun ohjelma vaihtuu (noin kolmen kk:n välein).

Ihan perustuntien ohjaamiseen ei käytännössä vaadita ohjaajan peruskurssin käymistä, nimittäin joskus jopa kokemus voi korvata koulutuksen (esim. jos joku on käynyt jumpissa 6 vuotta, niin eiköhän siinä ajassa ole nähnyt jo monenmoista ohjaajaa ja kokeillut monenmoista lajia, sekä ykköset löytyy taatusti musiikin biitistä tai ylipäätään pysyy musan laskuissa).

Joskus salit voivat esim. pestata asiakkaitaan huomatessaan heissä olevan potentiaalia. Plus usein ohjaajilla ei välttis ole esim. fyssarin koulutusta, mutta tietävät silti ihmisen anatomiasta tai vaikka lihaskuntoliikkeistä paljon. Kyse on siitä, että laji kiinnostaa ja sitä seuraa muuten vaan. Yleensä myös ravintoasiat kiinnostavat, joten osa ohjaajista osaa vastailla asiakkaita arveluttaviin kysymyksiin jopa ravitsemuksessa.

Joskus se pitemmän ajan kokemus ja hiljalleen kertynyt hiljainen tieto vaan korvaavat FAFin ynnä muiden SVOLin ja vastaavien ohjaajakurssit. Toisaalta taas mikään koulutus ei auta parastakaan ohjaajaa, jos ei ole aito kiinnostus asiakaspalvelutyötä ja alaansa kohtaan. :rolleyes:

Niin ja kiitos oikein perusteellisesta vastauksesta. Ihanaa. Olen tässä hakupapereita täytellyt liikunnanohjaajan koulutukseen aikuispuolelle. Olis kiva päästä pitämään jumppia yms. sivutyönä :whip:

Vastaan nyt tähän, vaikken ohjaa kuntokeskuksissa vaan seuroissa (basic kuntojumppaa, aerobiciä ym).

Itse olen kouluttautunut Svolin kursseilla (mm. ohjaajan peruskurssi, kuntojumppa -ohjaajakurssi jne.) Mulla tämä ohjaajaura aikuisten puolella on vielä niin alussa ettei ole paljon koulutustakaan. Svolilla on kurssitarjontaa ihan mukavasti ja omat kokemukseni ovat hyviä. Koulutusjärjestelmä etenee portaittain - itsehän olen tosiaan vielä tuolla 1-tasolla... Vesiliikunnan ja ProFitness -aerobicohjaajan koulutuksiin olen suunnitellut seuraavaksi ottavani osaa.

Jos ohjaaminen kiinnostaa niin varmaan nuo Svolin kurssitkin olisivat ihan ok vaihtoehto.

Vastaan nyt tähän, vaikken ohjaa kuntokeskuksissa vaan seuroissa (basic kuntojumppaa, aerobiciä ym).

Itse olen kouluttautunut Svolin kursseilla (mm. ohjaajan peruskurssi, kuntojumppa -ohjaajakurssi jne.) Mulla tämä ohjaajaura aikuisten puolella on vielä niin alussa ettei ole paljon koulutustakaan. Svolilla on kurssitarjontaa ihan mukavasti ja omat kokemukseni ovat hyviä. Koulutusjärjestelmä etenee portaittain - itsehän olen tosiaan vielä tuolla 1-tasolla... Vesiliikunnan ja ProFitness -aerobicohjaajan koulutuksiin olen suunnitellut seuraavaksi ottavani osaa.

Jos ohjaaminen kiinnostaa niin varmaan nuo Svolin kurssitkin olisivat ihan ok vaihtoehto.

Kiitti vinkistä. Kurssit vois olla parempi (=nopeampi) tapa päästä ohjaamaan, kun on tässä tullut opiskeltua jo tarpeeksi monta vuotta muutenkin. Mutta nää Svolin kurssit tiemmä maksavat myös? *Muoks: kyllähän ne, tsekkasin netistä. Mutta vois olla juuri se sopiva tie meikäläiselle silti. Mitämitä, onko työllistyminen silti yhtä taattua kuin monivuotisen liikunnanohjaajan kurssin käyneillä?

Mitämitä, onko työllistyminen silti yhtä taattua kuin monivuotisen liikunnanohjaajan kurssin käyneillä?

Mulla ei kukaan ole koskaan mitään papereita kysellyt työnhakuvaiheessa -yleensä mennään pitämään näytetunti tai pari, ja niiden perusteella valkataan sitten töihin tai ei. Papereita kannattaa näyttää työsopparia tehdessä (mahdollisesti isompi palkka jos enemmän koulutusta, aina ei toki vaikuta mitään).

Suositut

Back
Ylös Bottom