Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
ei mulla ole ainakaan mitaan. noh oonkin vaan vetany spinningia ja allasjumppaa.
Allasjumpassa en oo ikina itse ennen kayny, mutta spinnigissa atartti ensin kayda vahan vakoilemmassa. Nointa pulsseja ja jne.
Naa on tietty taysin yksityisella sektorilla sellaisia 1 - 6 hengen ryhmia.
Kai nyt jonkun jumpan pystyy vetämään ilman koulutustakin, ellei ole joku erikoissydeemi. Mistään aivokirurgiasta kun ei ole kyse.
Kai nyt jonkun jumpan pystyy vetämään ilman koulutustakin, ellei ole joku erikoissydeemi. Mistään aivokirurgiasta kun ei ole kyse.
Otti vain hiukan päähän, kun ohjaaja yritti viedä ilon treenauksestani vesittämällä osanottokelpoisuuteni kyseiselle tunnille. Salissa oli 5 muuta spinnaajaa, joten en ainakaan kenenkään innokkaan - 3 vuotta 1- ja 2-tasoilla polkeneen - paikkaa vienyt.
Ohjaajan ulosanti vain ei ollut kohdillaan. Hän tuskin tarkoitti, että et "olisi tervetullut" tunnille. Päinvastoin: yleensä ohjaajat ovat kiitollisia kaikista osanottajista. ;) Yleensä vain haastavammat tunnit ovat luonteeltaan niitä, joissa ei tekniikkaa tai ajoasentoja kerrata, sillä oletetaan ns. alottelijoiden aloittavan esim. fatburner-, easy- tai muilla näitä vastaavilla tunneilla. Itse olen onnellinen joka kerta, kun tunneilleni tulee uusia naamoja, mutta jos ekakertalainen osuu intervallitunnilleni, ainoa harmitus on se, että tunti kokonaisuudessaa on todella raskas ja pahimmillaan pelottaa luonteellaan uuden tulokkaan tai vie reeni-innon. Oikein aloitettuna spinusta saa parhaimmillaan loistolisän treeneihinsä!
Spinningiinhän on tulossa pakollinen koulutus, ja ilman spinukoulutusta ei Johnny G:n spinutunteja saa vetää (joita tässä tarkoitan nimenomaan spinningillä; indoor cyckling on "oma lajinsa").
Les Millsiin konseptitunteihin vaaditaan lajin peruskoulutus ja lisäksi osallistuminen valtaosaan "quarterly"-koulutuksista, joita järkätään aina, kun ohjelma vaihtuu (noin kolmen kk:n välein).
Ihan perustuntien ohjaamiseen ei käytännössä vaadita ohjaajan peruskurssin käymistä, nimittäin joskus jopa kokemus voi korvata koulutuksen (esim. jos joku on käynyt jumpissa 6 vuotta, niin eiköhän siinä ajassa ole nähnyt jo monenmoista ohjaajaa ja kokeillut monenmoista lajia, sekä ykköset löytyy taatusti musiikin biitistä tai ylipäätään pysyy musan laskuissa).
Joskus salit voivat esim. pestata asiakkaitaan huomatessaan heissä olevan potentiaalia. Plus usein ohjaajilla ei välttis ole esim. fyssarin koulutusta, mutta tietävät silti ihmisen anatomiasta tai vaikka lihaskuntoliikkeistä paljon. Kyse on siitä, että laji kiinnostaa ja sitä seuraa muuten vaan. Yleensä myös ravintoasiat kiinnostavat, joten osa ohjaajista osaa vastailla asiakkaita arveluttaviin kysymyksiin jopa ravitsemuksessa.
Joskus se pitemmän ajan kokemus ja hiljalleen kertynyt hiljainen tieto vaan korvaavat FAFin ynnä muiden SVOLin ja vastaavien ohjaajakurssit. Toisaalta taas mikään koulutus ei auta parastakaan ohjaajaa, jos ei ole aito kiinnostus asiakaspalvelutyötä ja alaansa kohtaan.
Vastaan nyt tähän, vaikken ohjaa kuntokeskuksissa vaan seuroissa (basic kuntojumppaa, aerobiciä ym).
Itse olen kouluttautunut Svolin kursseilla (mm. ohjaajan peruskurssi, kuntojumppa -ohjaajakurssi jne.) Mulla tämä ohjaajaura aikuisten puolella on vielä niin alussa ettei ole paljon koulutustakaan. Svolilla on kurssitarjontaa ihan mukavasti ja omat kokemukseni ovat hyviä. Koulutusjärjestelmä etenee portaittain - itsehän olen tosiaan vielä tuolla 1-tasolla... Vesiliikunnan ja ProFitness -aerobicohjaajan koulutuksiin olen suunnitellut seuraavaksi ottavani osaa.
Jos ohjaaminen kiinnostaa niin varmaan nuo Svolin kurssitkin olisivat ihan ok vaihtoehto.
Mitämitä, onko työllistyminen silti yhtä taattua kuin monivuotisen liikunnanohjaajan kurssin käyneillä?