Mikä korko opintolainaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Nykyään voi opintolainaan itse päättää korkomuodon. En tiedä oliko sitä ennen, en ainakaan muista.

Kumpi kannattaa ottaa euribor-12 vai prime?

Itse en tajua noista mitään...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite otin Euriborin mukaisen. Tasaisempi.
Ei noilla loppupeleissä hirveetä merkitrystä ole, koska opintolainan korot ja summat ovat sen verta pienet.

Prime-korot ovat euriboria seuraavia pankin omia korkoja, jotka eivät muutu niin usein kuin euriborit. Itse ottaisin euriboriin sidotun lainan. Marginaaliin kannattaa myös kiinnittää huomiota, 0,5 % taitaa olla vakio tällä hetkellä.

Tää on harvinaisen helppo: ota se halvempi. Ihmettelen jos joku prime-koron ottaa. No on se tietty vakaampi, tasaisesti ainakin puoli prosenttia korkeampi kuin esim 12kk Euripori.

Vähän vain puhuin läpiä päähäni. Tässä vertailu 12kk euribor vs op-prime viimeisten 5 vuoden ajalta:
27503532644.gif

Prime on tuo tasaisempi.

Opintolainojen korot menevät loppupeleissä ihan samalle tasolle. Sanoisin että paljon tärkeämpää on kuitenkin opintolainan välttäminen ja vaikka vähän hitaampi opiskelu samalla työssä käyden. Suuret ikäluokat paasasivat vielä kymmenen vuotta sitten että "ottakaa nuoret opintolainaa inflaatio maksaa korot pois". Ei pidä paikkaansa enää nykypäivänä. Urbaanilegenda opintolainan halpuudesta on vain ja ainoastaan legendaa.

Olisinpa uskonut faijan neuvoja kun se aikoinaan sanoi, että älä ota opintolainaa, vituttaa maksaa takaisin.

En uskonut faijaa, ja taas se saatana oli oikeassa.

fish sanoi:
Olisinpa uskonut faijan neuvoja kun se aikoinaan sanoi, että älä ota opintolainaa, vituttaa maksaa takaisin.

En uskonut faijaa, ja taas se saatana oli oikeassa.
Kuvittelitko siis että lainan takaisinmaksu ois ollu jotenkin mukavaa? =)

En kuvitellut. Mutta eihän nyt 4000 € tunnu missään, voi sitä vielä tonnin ottaa. Korkokin on mitätön, eikä kukaan kysele takaajaa. Rahat saat seuraavaksi päiväksi tilille, eikä rahan saamiseksi tarvitse persettään kotoa liikuttaa.

Perkele sentään, kun maksat satasen kuussa, niin tonnin maksamiseen menee vuosi.

Liian helppoa rahaa liian nuorille ihmisille.

Hippa sanoi:
Opintolainalla maksan kulutusluoton pois. Puolitan korot.
Kuluttaja-asiamiehemme on ottanut kulutusluottoa? :eek:

D.Yates sanoi:
Kuluttaja-asiamiehemme on ottanut kulutusluottoa? :eek:

:lol2:

Kuluttaja-asiamiehenne ei ole kovin rikas ja joskus on täytynyt turvautua lainaan, kun on halunnut jotain ostaa :)

Tyhmäähän lainan ottaminen on, mutta se on minun valintani. En tosin suosittele kenellekään samaa, varsinkaan kulutusluottoja.

Hippa sanoi:
Tyhmäähän lainan ottaminen on, mutta se on minun valintani. En tosin suosittele kenellekään samaa, varsinkaan kulutusluottoja.

En ole ottanut koskaan ensimmäistäkään kulutusluottoa. Samoin maksan kaikki ostokset käteisellä enkä rupea hankkimaan luottokorttia. Kun maksaa käteisellä niin tietää tasan tarkkaan mihin on varaa.

Opintolainaa on otettu peruselämiseen siinä toivossa että kun pääsee töihin niin lainat voi maksaa takaisin pankille. Tämä linja valittiin 25-vuotiaana siinä vaiheessa kun menin yliopistoon. Nyt päälle kolmekymppärinä voin sitten todeta että ei olisi pitänyt ottaa lainaa. Tässä yhtälössä kusee se että kun opiskelemallani alalla ei ole suhdanteista johtuen avoimia työpaikkoja niin opintolainat joutuu maksamaan työttömän peruspäivärahasta. Todella vitun ihanaa elää työttömänä ollessa alle kaikista pienimmän Suomen Kansalaisille säädetyn toimeentulonormin. Sosiaalitoimisto ei ota opintolainanlyhennyksiä huomioon missään laskelmissa!

Hippa mä toivon että sä kuitenkin vielä harkitset vakavasti sitä vaihtoehtoa ettet ota opintolainaa. Se 10.000 mummon markkaa vuodessa voi helposti näyttää siltä että "jippii nyt me ostetaan uusi sohva ja tietokone" mutta sitten kun lähdet useamman lainan nostaneena maksamaan rahoja takaisin voi tulla suru puseroon - riippuen siitä oletko töissä vai et.

fish sanoi:
Olisinpa uskonut faijan neuvoja kun se aikoinaan sanoi, että älä ota opintolainaa, vituttaa maksaa takaisin. En uskonut faijaa, ja taas se saatana oli oikeassa.

Fish, sulla on fiksu faija. Tietääkö porukat yhtään siitä että vielä reilut 10 vuotta sitten ns. suuret ikäluokat suorastaan kannustivat nuoria tekemään velkaa opintolainan muodossa! Esimerkiksi meidän lukiossa oli eräs opettaja joka sanoi että inflaatio maksaa opintolainan korot pois. "Totta kai kannattaa ottaa opintolainaa koska se on ilmaista rahaa".

Luojan kiitos uutisista on saanut lukea että noin keskimäärin nuoret ovat alkaneet välttää opintolainan ottamista. Se 60-luvun ja 70-luvun inflaatiokikkailu jota osa meidän vanhemmista pääsi käyttämään omien opintolainojensa kanssa ei ole enää nykypäivää. Puhumattakaan siitä miten heidän aikana pääsi töihin yksityiselle tai valtion virkaan ihan kun vaan kävi näyttäytymässä työpaikalla!

Opintolaina :rock:
Eihän sitä kivaa ole maksella takaisin mutta oli aikoinaan vähän pakko ottaa sitä. Laman aikana opiskelut aloittaneena ei töitä juuri herunut opiskelijalle, eikä vanhemmatkaan tosiaan olleet mitään hyvätuloisia joten pankkiin vaan. Jotain 50000 mk sitä taisi tulla nostettua ja se meni kyllä kirjaimellisesti elämiseen.
Eikä mua ainakaan vituta että tuli tuhlattua se. Julistan uudeksi jeesukseksi sen ketä pystyy elämään 4 vuotta pelkällä opintotuella.
Ja en edelleenkään ymmärrä miten 20-vuotias saa/sai vasta täyden opintotuen. Se vasta oli todella reilua kun aloitti opiskelut 18-vuotiaana.

protsku sanoi:
Todella vitun ihanaa elää työttömänä ollessa alle kaikista pienimmän Suomen Kansalaisille säädetyn toimeentulonormin. Sosiaalitoimisto ei ota opintolainanlyhennyksiä huomioon missään laskelmissa!

Mun elämässä on se hyvä puoli, että työtä on. Vähintäänkin sijaisuuksia (20e/h) saa pätevä opettaja yllin kyllin. Lisäksi on mun vartijan duuni, jota ei pois viedä, vaan sieltä löytyy aina paikka. En usko, että joudun työttömäksi ellei ihmeitä tapahdu.

Hippa mä toivon että sä kuitenkin vielä harkitset vakavasti sitä vaihtoehtoa ettet ota opintolainaa. Se 10.000 mummon markkaa vuodessa voi helposti näyttää siltä että "jippii nyt me ostetaan uusi sohva ja tietokone" mutta sitten kun lähdet useamman lainan nostaneena maksamaan rahoja takaisin voi tulla suru puseroon - riippuen siitä oletko töissä vai et.

Toki näin olisi, jos ottaisin opintolainan sitä varten, että ostaisin jotain uutta. Näin ei kuitenkaan ole, vaan maksan sillä pois lainaa, jonka korko on 10%. Tulee vuositasolla paljon halvemmaksi maksaa korkoa 3,7% kuin 10%. Näin ainakin ihan perusmatikalla olen laskenut.

Opintolainan lyhentämisen aloitan heti, kun on se kulutusluotto pois tieltä.

Inska sanoi:
Jotain 50000 mk sitä taisi tulla nostettua ja se meni kyllä kirjaimellisesti elämiseen. Eikä mua ainakaan vituta että tuli tuhlattua se. Julistan uudeksi jeesukseksi sen ketä pystyy elämään 4 vuotta pelkällä opintotuella.

Jep jep. Minulla homma meni sitten vituksi siinä että kun sattumalta sain yhtenä opiskeluvuonna vähän tavallista enemmän töitä niin 2 vuotta myöhemmin KELA lähetti kirjeen jossa peritään yhden kokonaisen lukuvuoden opintotuet takaisin. Tuloraja ylittyi muistaakseni alle 5.000 mk.

Eli töitä ei ole, sen sijaan opintolainaa yli 50.000 mk ja opintotuen takaisinperintää yli 12.000 mk.

Minulla halukkuuteen nostaa opintolainaa vaikutti vielä sekin että kun olin ollut työttömänä ennen yliopistoon menoa niin sai edes sillä opintolainalla nostettua elintason tavallisen velattoman työttömän tasolle. :arvi:

protsku sanoi:
Tässä yhtälössä kusee se että kun opiskelemallani alalla ei ole suhdanteista johtuen avoimia työpaikkoja niin opintolainat joutuu maksamaan työttömän peruspäivärahasta.

Mitäs alaa Protsku on opiskellut, jos saa kysyä?

Tietysti, jos opiskelee jotain taidehistoriaa, muinaiskreikkaa tai tanssitaidetta, niin se opintovelan ottaminen onkin erittäin riskaabelia. Sen sijaan esim. lääkäreiksi opiskeleville löytyy lähes takuuvarmasti jatkossakin aina töitä. Kyllä silloin kannattaa mielummin ottaa kunnolla opintolainaa kuin viivästyttää opiskeluja jossain McDonaldsin kassalla.

PunttiOskari sanoi:
Mitäs alaa Protsku on opiskellut, jos saa kysyä?

En kerro. Löytyy joka tapauksessa matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan puolelta.

Mike muuten sanoi jossain tredissä että hänestä 3 vuotta ammattikoulussa oli hukkaan heitettyä aikaa kun sitä vertaa siihen duuniin mitä hän tekee nykyään. Muistanko oikein? Mä olen kanssa sitä mieltä että jos ihmiset on mahdollista saada suoraan työelämään ilman ylimääräisiä kouluhärdellejä niin se on oikea tie. Tämä koko yhteiskunta on vaan rakennettu sillä tavalla että koulutkin työllistää ihan pirusti jengiä kun on opettajien lisäksi kaikki sihteerit ja hallintopäälliköt tekemässä hienoja opetussuunnitelmia.

Mä jouduin maksamaan takaisin opintotukia 500 e, koska tuloraja oli ylittynyt 140 e. Sinä vuonna ilmoitin kaiken lisäksi ison kasan ovituloja (palveluraha), ja olisin voinut hyvin jättää 140 e vähemmän ilmoittamatta. Tuplavitutus.

protsku sanoi:
Mike muuten sanoi jossain tredissä että hänestä 3 vuotta ammattikoulussa oli hukkaan heitettyä aikaa kun sitä vertaa siihen duuniin mitä hän tekee nykyään. Muistanko oikein? Mä olen kanssa sitä mieltä että jos ihmiset on mahdollista saada suoraan työelämään ilman ylimääräisiä kouluhärdellejä niin se on oikea tie. Tämä koko yhteiskunta on vaan rakennettu sillä tavalla että koulutkin työllistää ihan pirusti jengiä kun on opettajien lisäksi kaikki sihteerit ja hallintopäälliköt tekemässä hienoja opetussuunnitelmia.

Mä olen aikalailla samoilla linjoilla ja yleensäkkin mun mielestä nykyään tuijotetaan liikaa johonkin muodolliseen pätevyyteen ja paperiin. Isojen ikäluokkien aikaan maisterikin oli iso herra mutta nykyään sillä paperilla voi jo pyyhkiä perseensä. Koulutus on kokenut aika inflaation ja oikeeta osaamista vois painottaa enemmän.

Mutta asiaan, opintolainaa 13 000 e ja takaisin maksettuja opintotukia 2000 e. Repikää siitä huumoria. Ja varmaan 1000 e koko lainasta on mennyt elämiseen ja loput urheiluvälineisiin ja yleensä harrastuksiin. Ei tässä kuitenkaan oikein katuakkaan osaa koska ton ansiosta sain elää opiskeluaikana mukavaa elämää ja harrastaa kunnolla. Opiskeluaika oli kokonaisuudessaan n. 7v jos amista ei lasketa mukaan ja toi olis ollu aika pitkä jakso elää neljän seinän sisällä kituuttaen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom