Mikä kannettava?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Faidra
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
42
Olen ostamassa kannettavaa, enkä osaa oikein päättää minkä koneen haluaisin. Vaihtoehtoja on tällä hetkellä muutama:

Fujitsu Siemens Amilo M7400 P-M 1.6Ghz, 512MB, 40Gt, 4h akku, 15" XGA-näyttö, näytönohjain Intel 855GM 64 Mb DDR, DVD/RW+R, LAN, WLAN, Win XP Home Fin, paino 2.6kg, hinta 1324.90 €

Acer Aspire 2012 WLCi Centrino, Intel Pentium Mobile 1.5GHz, 512Mt DDR, 40Gt, ATI RADEON 9700 64Mt, DVD-ROM/CD-RW, 15.4" WXGA, LAN, WLAN, Win XP Home FIn/Swe/Eng, paino 3.0kg, akku 5.5h, hinta 1431.90 €

Ensin olin kovasti Amilon kannalla, mutta nyt kun törmäsin tuohon Aspireen (joka on tarjouksessa tuohon hintaan), mieli meinaa vähän muuttua. Hinta vois olla kuitenkin jotain 1200-1450e välillä. Muita ehdotuksia otetaan vastaan.. kannettava tulee korvaamaan pöytäkoneen, painoa ei saa olla liikaa, akun kestettävä hyvin. Periaatteessa Amilokin riittäisi, sillä pelaamiseen mulla on PS2. Toisaalta taas.. vaikeeta! Acerissa toi merkki hieman epäilyttää. Onko kellään täällä vastaavia koneita? Kuulisin mielelläni käyttäjien kokemuksia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
faidra sanoi:
Olen ostamassa kannettavaa, enkä osaa oikein päättää minkä koneen haluaisin. Vaihtoehtoja on tällä hetkellä muutama:

Fujitsu Siemens Amilo M7400 P-M 1.6Ghz, 512MB, 40Gt, 4h akku, 15" XGA-näyttö, näytönohjain Intel 855GM 64 Mb DDR, DVD/RW+R, LAN, WLAN, Win XP Home Fin, paino 2.6kg, hinta 1324.90 €

Acer Aspire 2012 WLCi Centrino, Intel Pentium Mobile 1.5GHz, 512Mt DDR, 40Gt, ATI RADEON 9700 64Mt, DVD-ROM/CD-RW, 15.4" WXGA, LAN, WLAN, Win XP Home FIn/Swe/Eng, paino 3.0kg, akku 5.5h, hinta 1431.90 €

Ensin olin kovasti Amilon kannalla, mutta nyt kun törmäsin tuohon Aspireen (joka on tarjouksessa tuohon hintaan), mieli meinaa vähän muuttua. Hinta vois olla kuitenkin jotain 1200-1450e välillä. Muita ehdotuksia otetaan vastaan.. kannettava tulee korvaamaan pöytäkoneen, painoa ei saa olla liikaa, akun kestettävä hyvin. Periaatteessa Amilokin riittäisi, sillä pelaamiseen mulla on PS2. Toisaalta taas.. vaikeeta! Acerissa toi merkki hieman epäilyttää. Onko kellään täällä vastaavia koneita? Kuulisin mielelläni käyttäjien kokemuksia.

Noista itse tuon acerin ottaisin. Syitä: Isompi näyttö (ja vielä laajakuva), parempi näytönohjain, paperilla myös akun kesto. Tosin Acerissa ei ole kuin CD-RW ja siemenssissä DVD-RW. Tossa siemenssisä tuo näytönohjaimen muisti on lienee osa tuota keskusmuistia, joten se on erittäin hidasta, näytönohjaimeen.

Lidlissä on kai pian taas se super-kannettava myynnissä ja tällä kertaa vielä 100€ halvemmalla kuin viimeeksi. Mun muistikuvan mukaan voittaa nuo hinta-laatusuhteella mitattuna. Speksit ja saatavuuden saat kaivaa ite ;)

Net Virgin sanoi:
Amilo 1630 jos en nyt ihan väärin muista tota mallia... n.1600 euroa

Liian painava (3.6kg), liian lyhyt akku (1.5h - voiko oikeasti olla noin surkea?!), liian kallis (hinta piti olla ~1450e max.).. 64-bittiset on vielä aika tyyriitä, ennemmin Centrino :)

Ostin itse tuon Amilo M7400:sen viime vuoden marraskuussa (on tosin 1.4Ghz malli). Todella tyytyväinen olen ollut :) Suosittelen varauksetta, mitään pahaa sanottavaa en tuosta ole löytänyt.

Itse olen ollu kohta 5 tuntia onnellinen Acer Aspire 1454 LMi:in omistaja!! :haart:

Hinta oli alle 1300 euroa. Ja ominaisuuksista löytyy: athlon xp2500+, 512mt muistia, 60gt kovoa, radeon 9200 64mt omalla muistilla, wlan, bluetooth, polttava DVD-asema (ei siis mikään cd-rw comboasema). Painoa 2.93 kiloa.

En ainakaan itse mistään löytäny tohon hintaan parempaa konetta. Yksi pieni miinus tässä on eli ei ole widescreen näyttöä, mutta en oo sitä kyllä vielä edes kaivannu.

Suosittelen!!

Mustanaamio sanoi:
Itse olen ollu kohta 5 tuntia onnellinen Acer Aspire 1454 LMi:in omistaja!! :haart:

Hinta oli alle 1300 euroa. Ja ominaisuuksista löytyy: athlon xp2500+, 512mt muistia, 60gt kovoa, radeon 9200 64mt omalla muistilla, wlan, bluetooth, polttava DVD-asema (ei siis mikään cd-rw comboasema). Painoa 2.93 kiloa.

En ainakaan itse mistään löytäny tohon hintaan parempaa konetta. Yksi pieni miinus tässä on eli ei ole widescreen näyttöä, mutta en oo sitä kyllä vielä edes kaivannu.

Suosittelen!!

Sielunveli! :hyper: ..Ite ostin tossa perjantaina saman koneen ja todella tyytyväinen tähän asti ollu. Maksoitko kenties 1229 euroa tuosta koneesta? Ainoa miinus, mitä tästä keksin on, että takuu ei ole kuin 1 vuoden, mutta pitää toivoa, ettei rupea hajoilemaan vuoden päästä. Ootko vielä kokeillu polttaa dvd:tä? En oo vielä ite jaksanu käydä tyhjää dvd:tä ostamassa, kun on sen verran kalliita eikä mitään poltettavaakaan..
Mutta suosittelut tälle koneelle :thumbs:

Tuollainen eksyi ostoskoriin viime maanantaina. Hieno peli, hyvännäköinen tehopakkaus, paino rapiat 2 kiloa, akku kestää viisi tuntia ja mikä parasta: kone on täysin äänetön.

Kun kymppikäyttikseen tutustuu kunnolla, ei sen jälkeen ole enää mitään asiaa Windows-maailmaan. Ja kokemusta löytyy n. kymmenen PC-pöytäkoneen ja kolmen läppärin verran.

Valitettavasti useimpien gateistien Mac-kokemukset rajoittuvat siihen, kun he näkivät vanhan pönttömäkin yläasteen tarvikevarastossa. Ja siltä pohjalta sitten naputellaan näitä "Macci on perseestä" -kommentteja jossain keskusteluryhmissä. Hei, ajassa tapahtuu.

Se millaisen koneen haluaa riippuu täysin mihin käyttöön kone tulee. Itse valitsisin koneen jossa on vääntöä samallalailla kun normaali koneessa. Paketti olisi tälläinen: Radeon 9700 128MB -näytönohjain tai vastaava (liitettävissä 19" erilliseen näyttöön ja tv-out), Min. 1.5GHz, 512Mt DDR, 40Gt, DVD-ROM/CD-RW. Ja pitää olla hyvä merkki, noissa kannettavissa joillakin merkeillä vikoja riittää.

Aivovaurio sanoi:
Sielunveli! :hyper: ..Ite ostin tossa perjantaina saman koneen ja todella tyytyväinen tähän asti ollu. Maksoitko kenties 1229 euroa tuosta koneesta? Ainoa miinus, mitä tästä keksin on, että takuu ei ole kuin 1 vuoden, mutta pitää toivoa, ettei rupea hajoilemaan vuoden päästä. Ootko vielä kokeillu polttaa dvd:tä? En oo vielä ite jaksanu käydä tyhjää dvd:tä ostamassa, kun on sen verran kalliita eikä mitään poltettavaakaan..
Mutta suosittelut tälle koneelle :thumbs:
Elikkäs maksoin koneesta tasan 1300 ja sain mukaan logitechin vähän paremman optisen hiiren... ja en oo vielä kerinny polttamaan mitään levyjä. Pitäis ensin säätää kotiverkko toimimaan, että sais pöytäkoneelta tavaraa poltettavaksi...

mutta edelleen :haart: tätä konetta!!

Spoonie_Luv sanoi:
Tuollainen eksyi ostoskoriin viime maanantaina. Hieno peli, hyvännäköinen tehopakkaus, paino rapiat 2 kiloa, akku kestää viisi tuntia ja mikä parasta: kone on täysin äänetön.

Oikean koneen ostit :thumbs: Itse olen kuolannut 15" powerbookin perään, mutta vielä ei rahatilanne anna periksi.
Jos ei tarvitse x86 rautaa ja windowsia niin suosittelen ibookkia tai powerbookkia (maceille saa myös esim ms officen). Jos taas haluaa x86 koneen niin ibm thinkpadit on hyviä valintoja. Esim r40 lähtee vähän päälle tonnilla.

Lievä pettymys oli, kun Powerbookin mukana ei tullutkaan AppleWorksiä. iBookin mukana se tuli ja ehdin jo tykästyä AppleWorksin tekstinkäsittelyyn. No, parin minuutin masennuksen jälkeen löysin koneelta Applen oman TeXturin, joka kaikessa askeettisuudessaan on varsin mainio ohjelma. Oikoluku, tavutus yms ovat mukana.

15" Powerin mukana tulee Radeon 9700-näyttis. Tossa minun koneessani on GeForcen 5200 -jotakin. Just imuttelen Medal of honorin demoa... saa nähdä miten jekkasee.

Siinä Lidlin tarjouskannettavassa on kyllä kovat specsit siihen hintaan! Tiedä sitten kuinka kolho se muuten on. Amilo on vakuuttanut kyllä käytettävyydellään, mutta paperilla tuo Acer näyttää paremmalta.

Itse käytin sen verran Acer Travelmatea, että kiinitin huomiota seuraaviin seikkoihin:
-suhahtaa jatkuvasti omituiseen ääneen, vaikkei tekisikään mitään
-tosi huono kuvanlaatu, siis huono näyttö

Oma käyttötarvehan siinä ratkaisee. Pystytkö vertailemaan kunnolla esim. näppiksen ja hiiren käyttöä ja näyttöä? Kannettavassa (kuten kyllä pöytäkoneessakin) ergonomia voi olla melko tärkeää, jos käyttää vähänkään enemmän. Jos ei pelaile tai harrasta jotain multimediatuotantoa, prossulla ei ole väliä, eikä näytönohjaimella. Muistit ja kovot näyttää noissa olevat yhtäläiset.

Loppujen lopuksi saattaisin panna eniten painoa käyttötuntumalle ja ergonomialle, eikä niitä pysty arvioimaan ilman kunnon vertailevaa testiä.

Alan vähitellen kallistua tuohon Acer Aspire 1454 LMi:iin, jota täällä mainostettiin. Hinta ja ominaisuudet on aika hyvät :) Ostan koneen vasta parin viikon päästä, joten jos joku parempi tulee vastaan, niin mieli voi vielä muuttua..

Huomasin, että muutama ehdottomasti saatava peli on tulossa pian. Pakko on ostaa siis kone jossa on edes jonkinlainen näyttis, että voin pelata silloin tällöin. Amilo tippui vaihtoehdoista pois :)

Arvo Paperi sanoi:
Itse käytin sen verran Acer Travelmatea, että kiinitin huomiota seuraaviin seikkoihin:
-suhahtaa jatkuvasti omituiseen ääneen, vaikkei tekisikään mitään
-tosi huono kuvanlaatu, siis huono näyttö

Ton suhahduksen oon kanssa ite huomannu ja aluksi aina säpsähdin, kun se suhahdus tuli. Nyt, kun oon jo vähän ehtinyt käytellä tota, niin en oo enää kiinnittänyt siihen huomiota. :hyper: . Huonoa kuvanlaatua en kyllä ole huomannut ollenkaan, vaikka olen DVD-elokuvia katsellut ja Colin McRae 04 tahkonnut, toisaalta en kyllä tiedä noista kuvanlaaduista mitään, mutta hyvältä se mun silmään näyttää :thumbs:. En usko, että tolla koneella ihan uusimpia pelejä pelaillaan. Colin McRae 04 toimii ihan perussäädöillä ilman mitään ihmeellisiä hienouksia, Age of Mythology näyttäisi kanssa toimivan ihan hyvin. The Sims tahmaa aika ikävästi sellasissa kohdissa, joissa kuvan oikeeseen alakulmaan tulee toinen ruutu näkyviin. Muita pelejä en ole vielä kokeillut, pitäisi varmaan joku fps-peli asentaa, että näkisi miten ne toimii, kun yleensä parjataan ettei kannettavan näyttö ole tarpeeksi nopea niitten pelaamiseen..

TAKUUSTA

Täällä muutamat stressasi takuusta, joka on vaan vuoden.

Takuu ei ole lakisääteinen juttu, sitä ei olisi pakko antaa ollenkaan, vaan myyjät antaa sen lähinnä huijaakseen asiakasta, joka luulee, että vastuu tuotteesta päättyy takuun päättymispäivänä.

Toisin on. Kuluttajavirastosta on mullekin selvinnyt, että tuotteilla on oletettava käyttöikä esim. telkkarilla on 5 vuotta. Tää käyttöikä riippuu vähän tuotteesta, sen hinnasta, ominaisuuksista, käyttötarkoituksesta jne.. Jos tuote hajoaa itsekseen ennen tätä niin siitä voi silti tehdä valituksen, vaikka takuuaika olisi ohi. Tää valitus pitää kuitenkin tehdä mahdollisimman pian (2kk sisällä), kun vika ilmenee.

Joskus myyjä/maahantuoja ei suostu korvaamaan mitään, jolloin asia kannattaa viedä kuluttaja-asiamiehen hoidettavaksi ja parhaimmassa tapauksessa homma etenee oman itsensä eduksi.

Tässä asiaa koskeva lakipykälä, josta olen korostanut tuon "kestävyyskohdan". Tietenkin noita voi tulkita vaikka miten, mutta kyllä esim. 1300 euron läppärin pitää kestää enemmän kuin yhden vuoden.

"Tavaran ominaisuudet ja virhe

12 § (5.1.1994/16)

Yleinen virhesäännös

Tavaran on lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan ja pakkaukseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun.

Jos muuta ei voida katsoa sovitun, tavaran tulee:

1) soveltua tarkoitukseen, johon sellaisia tavaroita yleensä käytetään;

2) soveltua siihen erityiseen tarkoitukseen, johon tavaraa oli tarkoitus käyttää, jos myyjän on kaupantekohetkellä täytynyt olla selvillä tästä tarkoituksesta eikä hän ole ennen kaupantekoa ilmoittanut ostajalle, että tavara ei mahdollisesti sovellu aiottuun käyttötarkoitukseen; (13.12.2001/1258)

3) olla myyjän siitä antaman kuvauksen mukainen ja vastata ominaisuuksiltaan sitä, mihin myyjä on viitannut esittämällä näytteen tai mallin; (13.12.2001/1258)

4) olla pakattu tavanmukaisella tai muuten sopivalla tavalla, jos pakkaus on tarpeen tavaran säilyttämiseksi tai suojaamiseksi; sekä

5) kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa.

Tavaran tulee ominaisuuksiltaan vastata laissa, asetuksessa tai viranomaisen päätöksessä asetettuja vaatimuksia, paitsi jos ostajan tarkoituksena on käyttää tavaraa tarkoitukseen, jossa kyseisellä vaatimuksella ei ole merkitystä.

Jos tavara poikkeaa siitä, mitä 1-3 momentissa säädetään, siinä on virhe. Ostaja ei kuitenkaan saa virheenä vedota seikkaan, josta hänen täytyy olettaa tienneen kauppaa tehtäessä. Ostaja ei myöskään saa virheenä vedota seikkaan, joka johtuu hänen toimittamistaan tavaran valmistamiseen käytetyistä tarveaineista, paitsi jos myyjän puolella on menetelty huolimattomasti. (13.12.2001/1258)

(Lähde: www.finlex.fi Kuluttajansuojalaki 20.1.1978/38)

Mustanaamio sanoi:

Suosittelen!!

Kestääkö tuossa akku kovinkaan pitkään, athlon xp2500+ ei ole kovin energiataloudellinen suoritin kuitenkaan verrattuna pentium M ään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom