Mikä ip laji sopisi aloittelijalle?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
43
Nyt näyttää siltä, että pp on tullut immuuniksi bodauskärpäsen puremalle ja olisi aika kehitellä jotain uutta harrastusta punttien viäntämisen ja kiäntämisen tilalle.

Itsepuolustuslajit kiinnostais tällä hetkellä eniten, mutta mitään aikaisempaa kokemusta sellaisista ei kuitenkaan ole. Olis kiva löytää joku sellainen laji, missä voisi joskus käväistä jossain pikkukisoissakin. Ehkä joku itseäni viisaampi osaisi ehdottaa jotain suuntaa antavaa?

Taustatietona voisi mainita, että kirjoittaja tavallinen saliharrastelija, mitat 193/110-130.
Mistään tuloksista on mun kohdalla turha edes puhua, ainoastaan on ponnistusvoima on mainitsemisen arvoinen, jos sekään.. 1,50m korkeen esteen päällä olen joskus ilman vauhtia tasajalkaa pompannut. Kai siitä jossain lajissa voisi olla hyötyä, ehkä? :D

Pari vanhaa kuvaa löytyy vihollisfoorumilta bsheep nimimerkillä, jos jotain kiinnostaa.. :rolleyes:

Tuli vähän :david: postaus, mutta jos joku vaivautuu auttamaan tyhmää, niin olisin kiitollinen :thumbs:

Jos kisaaminen kiinnostaa, niin sun mitoilla tulisi ainakin murhaava kick/thai-boxeri.
Vääntölajit jos kiinnostaa, niin BJJ.

Myös ju-jutsu voisi olla harkitsemisen arvoinen jos itsepuolustus kiinnostaa. :)

Wintikka sanoi:
Jos kisaaminen kiinnostaa, niin sun mitoilla tulisi ainakin murhaava kick/thai-boxeri.

Millähän perusteella? Potkunyrkkeilyn ja thainyrkkeilyn kannalta on edullista olla pitkä ja hoikka. Esim. Reinikaisen Jere, joka on menestynein suomalainen potkunyrkkeilijä kautta aikojen, on n. 190cm pitkä ja ottelee alle 67 kilon sarjassa.

Tietysti siitä nyt on superraskaassa jonkin verran etua, että on hirveä lihaskimppu, mutta kestävyyskunnon kannalta moinen ruumiinrakenne ei välttämättä ole ihan se optimi. Etenkin, kun puhutaan amatööreistä,eikämistään LeBanner-tason ammattitreenauksesta.

Ilmeisesti aloittaja muuten etsii kamppailu-urheilulajia, eikä itsepuolustuslajia. Suosittelisin valitsemaan lajin sen perusteella, mikä kiinnostaa (lyönnit, potkut, painiminen...) kuin ruumiinrakenteen.

AndyS sanoi:
Millähän perusteella? Potkunyrkkeilyn ja thainyrkkeilyn kannalta on edullista olla pitkä ja hoikka. Esim. Reinikaisen Jere, joka on menestynein suomalainen potkunyrkkeilijä kautta aikojen, on n. 190cm pitkä ja ottelee alle 67 kilon sarjassa.

Tietysti siitä nyt on superraskaassa jonkin verran etua, että on hirveä lihaskimppu, mutta kestävyyskunnon kannalta moinen ruumiinrakenne ei välttämättä ole ihan se optimi. Etenkin, kun puhutaan amatööreistä,eikämistään LeBanner-tason ammattitreenauksesta.

Ilmeisesti aloittaja muuten etsii kamppailu-urheilulajia, eikä itsepuolustuslajia. Suosittelisin valitsemaan lajin sen perusteella, mikä kiinnostaa (lyönnit, potkut, painiminen...) kuin ruumiinrakenteen.

Kun ton kokoinen ukko lopettaa punttaamisen ja alkaa tosissaan jumppaamaan, niin painokin lähtee aika rivakasti alas. Joo, ei tosiaan pidä lajia valita omien mittojensa mukaan, vaan se mikä kiinnostaa.

Onko Reinikainen oikeasti alle 67 kg tolla pituudella? Aika himmee pituus/paino-suhde!!

No tietenkin se Jere vetää painoa, eli ei se koko ajan ole alle 67, mutta punnituksessa. Toisaalta se on aikuisiällä otellut myös alle 63,5-kiloisissa. Tuolla on siitä kuvia: http://www.jerereinikainen.com/

Paini ja judo kannattaa kyllä unohtaa suosiolla, koska niissä pärjätäkseen pitää aloittaa treenaaminen lapsena tai viimeistään teininä. BJJ:ssa, KB:ssa ja MT:ssa voi kilpailla järkevästi vielä aikuisena aloittanutkin.

Vapaaottelua kannattaa kokeilla, on sekä pystyä että painia. olet noilla mitoilla myös varmaan yksi isokokoisempia amatööritason ottelijoita. Saanet pituusedun jopa superraskaassa sarjassa. Kisailukin on helppoa, pikkukisoja järjestetään keväisin ja syksyisin, sekä halutessa voi käydä lukkopainikisoissa vaparikisojen lisäksi. Ei ole varsinaisesti IP-laji, mutta teknisellä puolella saat varmasti valmiudet puolustaa itseäsi. Verbaalijudoa vaikka rinnalle niin oot ihan IP-kone:hyper:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Puhtaasti itsepuolustuslajeilla ei kilpailla.
Jos haluaa kipailla pitää valita KAMPPAILULAJI.
Karatessakin on karate-do seuroja joissa enemmin kilpakaratea. Karate-jutsu seurat ovat itsepuolustuksellisimpiä tyylisuunnaltaan.
Valitse kick tai thaiboxing jos OIKEESTI haluat ottaa matsia.

En muista/tiedä milloin viimeksi mutta kesäkuussa hokutoryulla on kesäleiri jossa on myös hokuto kilpailuotteluita. Että kyllä siinäkin kilpaillaan. :) Mutta itse topic:iin niin kysyjälle: mieti itse mitä oikeasti haluat..kilpailla? ja jos kilpailla niin millä tavoin ja säännöillä.. siitähän se laji sit tulee, oli se sit thai/kickboxing mma tai whatever..

AndyS sanoi:
Milloin Hokutoryussa on viimeksi järjestetty kilpailut Suomessa?
Kysyjä on muistaakseni joskus mainostanut harrastaneensa HR jujutsua, joten kysymyksellä taitaa olla joku tietty päämäärä kun sitä ei enää näy omalla harrastuslistalla. Hokutoryussakin on näitä kisoja järjestetty sovelletuin säännöin, vaikken muista tarkkoja päivämääriä. Eikä otteluihin tarvita virallisia kisoja.

Ainakaan se tarkoitus ei ollut Hokutoryun dissaaminen, jos siihen viittaat. Hyviä muistoja ja mukavia tyyppejä jäi paljon taakse, vaikken enää itse ole hommassa mukana.

Sen tiedän, ettei niitä kisoja mitenkään hirveästi ole, mutta edellisten kisojen ajankohdasta minulla ei ollut eikä ole vieläkään tietoa. Tarkoituksena oli lähinnä kartoittaa sitä, miten tiheään niitä kisoja nykyisellään on. Käsittääkseni joskus 90-luvulla käytiin parit SM-kisatkin, mutta sitten homma jotenkin kuivui kokoon.

Minun on vaikea nähdä kilpaotteluina "epävirallista matsia sovelletuin säännöin".

Jere Reinikainen ei todellakaan ole 190cm pitkä. Jere on ENINTÄÄN 185 cm pituinen. Joo, kyllä. Olen tavannut Jeren monestikin.

MaxPayne sanoi:
Jere Reinikainen ei todellakaan ole 190cm pitkä. Jere on ENINTÄÄN 185 cm pituinen. Joo, kyllä. Olen tavannut Jeren monestikin.

Itse olen 187 cm pitkä ja Jere on kyllä useamman sentin minua lyhyempi (vaikka treeneissä tulikin Jereä aina ns. "katsottua ylöspäin"). Johonkin 180-185 cm rakoon se varmasti menee, tarkasti tietysti hankala sanoa. Semmonen kynäniskahan se on mutta kyllä sillä aina on lyönneissä - potkuista puhumattakaan - niin julmetusti voimaa. Ja pitkäänhän Jere kilpaili alle 63,5 kg sarjassa. Harva kyllä pystyi Jeren kanssa ulottuvuudessa kisaamaan tuossa painoluokassa vaikka Jere ei nyt ihan sitä 190:iä ole.

t: Jeren entinen valmennettava

Olen myös tavannut Jeren ja nähnyt hänet useiden 185-190cm ihmisten vierellä. Ja väitän, että mies on ainakin lähelle 190cm ja varmasti yli 185. Eikä Jere suinkaan ole ollut ainoa yli 185cm kilpailija 63,5kg sarjassa.

Mutta pahapa tätä on todistaa, kun te väitätte toista täysin samoin perustein (=oma arvio), joten ei muuta kuin kaikki Jeren leirille arvioimaan miehen pituutta. Leiristä saattaa jäädä käteen jopa muutakin kuin Jeren pituus.:thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom