Mikä (ilmainen) Java-IDE

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Inska
  • Aloitettu Aloitettu
Otsikkokin sen kertoo, siis joku ilmainen näppärä helppokäyttöinen Java-kääntäjä haussa perustoiminnoilla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Öö, siis onko SDK:ssä nykyään graafisella käyttöliittymällä oleva kääntäjä mukana :O

Kiitoksia neuvoista. Pitänee kokeilla tuota Eclipseä.
Siitä näköjään käytetään lyhennettä IDE. Mä olen aina ollut niin huono noiden lyhenteiden kanssa, että olen puhunut aina vaan kääntäjästä :D

eclipselle pisteet täältäki, käytän töissäki vaikka ois kaikkia hienoja kaupallisia enterprise-edition softiaki tarjolla :)

Kääntäjä on se mokkula joka muuntaa sun Java sourcet Java bytecodeksi. Eli Java SDK:ssa oleva java kääntäjä.

Juu, kyllä toi on selvä asia. :) Mä vaan käytän/olen käyttänyt tuota 'kääntäjä' termiä vähän laajemmin.

eclipselle pisteet täältäki, käytän töissäki vaikka ois kaikkia hienoja kaupallisia enterprise-edition softiaki tarjolla :)

Eclipse on käytännössä "hieno kaupallinen EE-softa"; IBM laittoi hienon kaupallisen softan lähdekoodit vain avoimiksi, siinä ero...

Ei se IBM kyllä noin käytännössä tehnyt. WebSphere Application Developeria vastaavia ominaisuuksia ei Eclipsessä ole, mutta erillisessä Web Tools Platform projektissa alkaa olla. Eclipse on kuitenkin vain editori ja kääntäjä, sekä "työpöytä" johon on saatavilla plugineja (sekä kaupallisia että ei).

Käytännössä nykyään moni IBM:n (ja muidenkin) kaupalliset työkalut on rakennettu Eclipsen päälle.

Aiheeseen Eclipseä suosittelen kyllä itsekin. Netbeansissä on valmiina mukana enemmän tavaraa mitä Eclipseen on ladatava erillisinä plugineina. Eclipse on kutenkin pääsääntöisesti mielestäni parempi. Riippuu kyllä sitten taas siitä millaista hommaa tekee ja kuinka paljon osaamista on pluginien kaivamiseen ja säätämiseen. Esimerkiksi aloittelevalle Web-ohjelmoinnissa Netbeans voi olla parempi koska se sisältää valmiin ympäristöön J2EE-sovellusten toteuttamiseen.

Edit: Netbeans on muuten myöskin alunperin kaupallinen softa (Forte), johon liittyen Sun on julkaissut koodit. Sunilla on oma kauppalinen softansa joka taas hyödyntää Eclipseä.

Ei se IBM kyllä noin käytännössä tehnyt. WebSphere Application Developeria vastaavia ominaisuuksia ei Eclipsessä ole, mutta erillisessä Web Tools Platform projektissa alkaa olla. Eclipse on kuitenkin vain editori ja kääntäjä, sekä "työpöytä" johon on saatavilla plugineja (sekä kaupallisia että ei).

Käytännössä nykyään moni IBM:n (ja muidenkin) kaupalliset työkalut on rakennettu Eclipsen päälle.

Jotenkin aavistin, että joku puuttuu. ;) Näinhän se täsmällisesti menee, mutta yritin hiukan yksinkertaistaa, kyse kun oli IDE:stä.

BTW; WTP on nykytasollaan melkoista vessakamaa...

Kokeilin tuota Netbeansiä ja tuntui ihan pätevältä paketilta kun kaikki tarvittava oli valmiina.

Täytenee kokeilla Eclipseä seuraavaksi. Saako siihen muuten C/C++ ympäristön asennettua?

Eiköhän javalle se ole eclipse tai netbeans.
Netbeanssissa on yksi toiminto joka saa minut pysymään siinä vielä. JSP-sivuja koordatessa se kätevästi näyttää tagin lopettavan lauseen kun klikkaa tagin alkavaa lausetta. Ja sama toisinpäin. Välillä on vittumaista kun jsp sivulla on joku 2-400 riviä koodia ja koitat ettiä sieltä jotain päättyvää div tagia.
Mutta pelkkään javaan eclipse on must.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom