Mikä ihme on kun sairastun treenaamisesta?! Hengitystieinfektiot jyllää

Terve!

Joutuu jo ennakolta varoittamaan, nyt tulee aika pitkä ja perusteellinen sairaskertomus, mutta itelleni on kyseessä aika tärkee asia ja aattelin nyt kysästä täältä onko ketään kohtalontovereita tai tietoa mistä vaivasta mun kohdalla vois olla kysymys. Hakua käyttämällä jo löysinkin jotain samantyylistä mutta aattelin kirjottaa omistakin oireista, sen verran erilaista kuitenkin tääkin.

Eli homma on pääpiirteissään se, että yleensä fyysisen rasituksen jälkeen kurkku kipeytyy ja tuntuu karhealta ja seuraavana aamuna on ikaankuin tukkeessa ja hengittaminen on vaikeaa. Erityisesti tän huomaan jos on vetänyt todella raskaasti ja hengittänyt voimakkaasti suun kautta. Jos tukkoisuudesta ja alkavan flunssan oireista huolimatta meen treenaamaan, on tuloksena monta viikkoa kestävä hengitystieinfektio missä varsinkin yskä kestää usein sellasen kaheksankin viikkoa. Infektioiden yhteydessä ei yleensä esiinny ainakaan kovaa kuumetta. Tukkoisuus ja karheus ei mene pois ellei lepää ja ota todella iisisti, joka puolestaan tarkoittaa taas ettei pysty urheilemaan, ei edes puolella teholla. Nyttemmin olen jo tähän noidankehään tottunut ja sisäistänyt asian, mutta todella hanuristahan tää on. Nykyisin pyrin treenaamaan aika matalilla sykkeillä, mutta tämäkään ei siis useimmiten auta mitenkään.

Hommat päättyy aina ennemmin tai myohemmin tähän hengitystieinfektioon, joka parhaimmillaan tosiaan kestää sellaisen kahdeksankin viikkoa, vaikka kuinka ottaisi iisisti eikä turhia rehkisi. Tämän jälkeen onkin sitten aika jälleen aloittaa alusta urheilun saralta, ja sotkeehan tää tosi paljon normaaliakin elämää! Joka kerta aloitan todella iisisti, mutta muutaman viikon kuluessa sama kaava kuitenkin toistuu. Ylikuntoonkaan en jaksaisi millään uskoa, sen verran useita viikkoja vuosittain tulee putkeen vaan makailtua.

Erityisesti lukiossa vuosina 2003-2006 tämä kierre oli äärettömän vittumainen, aina kolmen tai neljän “terveen” viikon jälkeen tuli jälleen hengitystieinfektioita. Ennen lukiota vuonna 2003 sairastin mononukleoosin aika voimakkaana; maksa-arvot yms pomppas vanhan juopon lukemiin ja olin pitkään todella rikki sen jälkeen. Tästä alkoi aivan järjetön väsymys joka on jatkunut aina näihin päiviin saakka; ei ole mitään väliä kuinka vähän tai paljon oon nukkunut, aina väsyttää ihan hemmetisti.

Väsymyksen lisäksi myös haukotuttaa ihan tajuttomasti ja usein tuntuu kuin oisin kala kuivalla maalla. Tää on oikeestaan se kaikista pelottavin ilmiö tässä hommassa: henkeä pitää haukkoa, olo on “huonohappinen” eikä mikään auta ja punttiakin tulee väännettyä aina haukotellen silmät vettä valuen ja joinakin päivinä rinnassa tuntuu todella puristavalta eikä meinaa millään saada henkeä. Sykkeet on usein tosi korkeella ja niitten palautuminen kestää yleensä pitkään. Lisäksi väsymys jatkuu aina aamusta iltaan ja usein aamuisin herää ihan kuin joku olisi hakannut koko yön eikä päivien mittaan ole juurikaan pirteitä hetkiä; päivät menee joskus ihan kuin sumussa olis.

Myös angiinoita oli aika usein, ja nyt vihdoin viime keväänä multa poistettiin nielurisat. Olin aika paljon odottanut että vihdoin operaatio poistaisi oireita ja väsymystä, mutta kuitenkin vajaan kahden kuukauden kuluttua leikkauksesta olin jälleen todella kovassa flunssassa + yskässä, eikä lopulta päivittäinen väsymyskään oo häipynyt. Tällä kertaa (muistaakseni ensimmäistä kertaa) lääkärissä mitattiin myös mykoplasman vasta-ainearvot. Muut arvot olivat kunnossa, mutta mykon vasta-ainearvot olivat jonkin verran kohollaan. Eli olin sen sairastanut, mutta lääkäri ei enää antibiootteja määrännyt. Samassa yhteydessä todettiin myös kilpirauhasarvojen olevan kohillaan, ei vikaa niissä. Sydämestäkään ei sivuääniä kuulunut.

Joskus olen vain ajatellut että toiset sairastuvat helpommin kuin toiset, mutta olen viime aikoina puinut asiaa mielessäni ja sairastumisessani toistuu aina tuo sama kaava: kurkkukipu, putket tukkeeseen/helvetinmoinen hengitystieinfektio ja pitkittynyt yskä. Usein kurkussa on myös outo, ummehtunut ja paha maku, ja joskus ihokin on ikäänkuin vähän kirjava. Etenkin yskä viihtyy elimistössäni yleensä todella pitkään, muutenkin kavereillani tutut “muutaman päivän kuume ja thats it”-tyyppiset sairastelut ovat minulle aivan vieraita, toisin kuin “taasko sä jätkä oot kipeenä??!” ja “miten joku voi ollakkin noin helvetin väsyny”-tyyliset lotkautukset jotka pikemminkin ovat arkipäivää.

Lääkärit ovat vaan yleisimmin sanoneet että ota buranaa ja huilaa, sillä se lähtee. Ei ole lähtenyt. Antibiootteja on tullut kyllä syötyä silloin tällöin, mutta esim kortisolia en oo ikinä syönyt. Viime kesänä työterveydessä juurikin tälläsen hengitystieinfektion takia käydessäni valittelin tätä jatkuvaa väsymystä ja lääkäri laittoi astmakokeisiin, puhallustestit (spirometria) tehtiin sekä kotona piti puhallella peffi-mittariin, mitään normaalista poikkeavaa ei kuitenkaan tältäkään saralta löytynyt. Samalla tuli muutama viikko käytettyä inhalaattoria, mitään eroa en kuitenkaan huomannut. Homeallergiaakin oon miettinyt viime aikoina, mutta olen asunut useissa paikoissa niin Suomessa kuin ulkomaillakin, ja oireet on aina olleet samansuuntaisia joka puolella, enkä usko että etenkään lapsuudenkodissani hometta olisi. Tosin kieltämättä ainakin lukiossani ja armeijassa taatusti oli hometta, spirometriassa oli jossain pikkukeuhkoputkissa tms pientä alenemaa, mutta ei muuta.

Voikohan mykoplasma olla elimistössä kroonisena? Esim. tänä vuonna olen sairastanut kaksi todella voimakasta, noin kaksi kuukautta yskineen kaikkineen kestänyttä hengitystieinfektiota täysin samalla kaavalla, ja eikö toi pitkittynyt yskä vois viitata mykoplasmaan ainakin? Yskä on aina tosi kuivaa tyyppiä. Yleensä siis näitä infektioita on ollut vuodessa 3-4, aina ei onneksi ihan sitä paria kuukautta mee toipumiseen, mutta olo on aina kuin toipilas olisin.

Entä lisämunuaisten uupumus tai Chronic Fatigue Syndrome (CFS)? Lääkärithän ei kai oikeen vielä Suomessa usko tohon lisämunuaisten uupumukseen ainakaan? Mutta sen oireita netistä lueskelin, ja osuis muutamat ainaki tosi hyvin. En ole siis missään erikoislääkärillä käynyt, saan syyttää laiskuudesta vaan itseäni. Oon vaan ajatellut että toiset sairastuu helpommin ja alistunut tilanteeseen, mutta ei tää elämä nyt näin vaan voi mennä. Nyt oon viimein päättänyt vuosikymmenen kierteen jälkeen että kunhan tammikuussa palaan takasin työkeikalta Suomeen, niin otan itteäni niskasta kiinni ja hakeudun kunnon tutkimuksiin, vaikka jollekin osaavalle urheilulääkärille tms.
Alkaa huumori loppumaan pikkuhiljaa, syön kuitenkin tosi hyvin ja huolehdin terveydestäni varmasti keskivertoa enemmän muutenkin. Nyt en oikeen tiiä että mistä tutkimuksista sitä sitten pitäis alotella. Onko muilla samanlaisia ollut ja mikä on ollut avuksi? Entä onko heittää mitään ehdotuksia mihin kannattaisi mennä jotta pääsis hyvään ja osaavaan hoitoon? Tuun Helsingissä asumaan työkeikan jälkeen.

Kiitos jo etukäteen kaikille :worship:

Ok, kirjoitat, että ei kilpparissa mitään, sitä olisin veikannut. Mites onko allergiatestejä tehty? Kaverilla oli aikalailla samat oireet(jatkuva nuha, väsymys ja kerran kahdessa viikossa kuume) ja todettiin pölyallergia. Jatkotoimenpiteitä en muista, tästä kuitenkin aikaa jo 10v.
Voiko sitten olla herkistymistä jollekin muulle aineelle...millaisia vaatteita käytät, pidätkö jotain korua/koruja ihoa vasten tms? Kunhan heittelen ajatuksia ilmaan...

Kiitti vastauksesta!:rock: En oo tosiaan tota allergiahommaa miettinyt, mutta siitä voisi olla ainakin hyvä aloittaa.. Tosiaan aikalailla samoilta oireilta vois kuulostaa! Muista aineista en kyllä niin osaa sanoo, ihan normaaleja vaatteita yms tulee käytettyä jne, mutta hyviä heittoja.

Onkohan kellään tietoa noista lisämunuaisten testauksista? Netistähän saa jotain testejä?

Pelottavan samanlainen kertomus kuin minulla. Ratkaisu: Jätin maitotuotteet ja gluteenin pois. Ennen kahden viikon välein sairaana, nyt yli 2kk terveenä ruokavalion muutoksen jälkeen.

Itellä oli kanssa jossain vaiheessa flunssaa ja poskiontelontulehduksia vähän väliä. Viimein sit allergiatutkimuksissa löytyi pölyallergia. Siivous oli ollut heikkoa duunissa ja kotona. Nyt paremmalla siivouksella, alan vaihdolla ja allergialääkkeillä jo parempi olo. Yskä ei kyllä koskaan itellä ollut kovin paha, mutta vähän toki sitäkin.

Lisämunuaisen uupumuksen oirelistasta pystyy kuka tahansa tunnistamaan itsensä.

CFS:ssä taas väsymys on niin totaalista, että siitä kärsivä ei kyllä kykene salilla treenaamaan.

Jos oireet tuntuvat keskittyvän keuhkoihin, niin keuhkolääkärin pakeille hakeutuisin. Kun käytit inhalaattioria astmatutkimusten yhteydessä, niin oliko se ns. avaavaa lääkettä vai sisäänhengitettävää kortisonia?

Allergiat tuossa jo mainittiinkin, ne tuli itsellä myös mieleen.

Tämä ei ehkä liity mitenkään tapaukseesi mutta heitän sen nyt kuitenkin ilmoille.. Minulla oli monta vuotta aika kovat flunssakierteet talvisin ja tuntui, että kun edellinen infektio/yskä/uupumus rupeama oli ohi, alkoi jo seuraavaa ilmentyä. Sairastuin todella helposti aina kun siihen oli pienikin mahdollisuus. Nyt viime talvesta asti olen syönyt vitamiineja (ihan perus monivitamiini + lisä D talvella) ja maitohappobakteereja päivittäin, ja olen ollut selvästi harvemmin kipeänä niin viime talvena kuin nyt tänä syksynä. Toki tämä kaikki oli selvästi lievempää kuin sinulla ja esimerkiksi kesät olen ollut suht terve, joten voi olla ihan eri asioista kyse.

Kuinka paljon ja kuinka hyvin muuten nukut? varmaan toki enemmän kun olet kipeänä, mutta entä terveenä?

Itellä oli kanssa jossain vaiheessa flunssaa ja poskiontelontulehduksia vähän väliä. Viimein sit allergiatutkimuksissa löytyi pölyallergia. Siivous oli ollut heikkoa duunissa ja kotona. Nyt paremmalla siivouksella, alan vaihdolla ja allergialääkkeillä jo parempi olo. Yskä ei kyllä koskaan itellä ollut kovin paha, mutta vähän toki sitäkin.

Tota allergiahommaa aloin nyt miettiä yhä vahvemmin, pitänee siitä tosiaan alottaa. Minkälaista lääkitystä tohon olet saanut? Tai yleisellä tasolla, mitä siihen yleensä annetaan?

Myös maitotuotteita oon miettinyt sen jälkeen kun lueskelin täältä vähän samanlaista kertomusta, pitää sitäkin nyt heti alkaa vaikka testaamaan :) Oireet tuntuu keskittyvän keuhkoihin ja hengitysteihin joo, astmatutkimusten yhteydessä oli avaavaa lääkettä, oiskohan tollasesta sisäänhengitettävästä kortisonista ehkä erilailla apua?

Oon syönyt aika runsain mitoin vitamiineja, ennen varsinkin, mutta en niistä oikeen mitään apua koskaan kokenut saavani, joten nykyisin syön vaan mahdollisimman monipuolisesti, paljon hedelmiä ja kasviksia. Pyrin nukkumaan aina ~ 8h, mutta silti väsymys painaa. Oon myös koittanut vaihdella unirytmejä, 6h - 10h yössä, mutta väsymys vaan pysyy.

Kiitos taas vastauksista, huikeeta!

Myös maitotuotteita oon miettinyt sen jälkeen kun lueskelin täältä vähän samanlaista kertomusta, pitää sitäkin nyt heti alkaa vaikka testaamaan :) Oireet tuntuu keskittyvän keuhkoihin ja hengitysteihin joo, astmatutkimusten yhteydessä oli avaavaa lääkettä, oiskohan tollasesta sisäänhengitettävästä kortisonista ehkä erilailla apua?

Kun aloitin maidottoman niin pysyin n. kuukauden terveenä jonka jälkeen sairastuin. Vasta kun jätin gluteeninkin pois niin olen pysynyt pidempään terveenä. Tiedä sitten jos pelkästään tuo maidoton olisi auttanut ja sain vain sattumalta syysflunssan, mutta jätin gluteenin silti pois ruokavaliosta.

Tota allergiahommaa aloin nyt miettiä yhä vahvemmin, pitänee siitä tosiaan alottaa. Minkälaista lääkitystä tohon olet saanut? Tai yleisellä tasolla, mitä siihen yleensä annetaan?

Oon syönyt aika runsain mitoin vitamiineja, ennen varsinkin, mutta en niistä oikeen mitään apua koskaan kokenut saavani, joten nykyisin syön vaan mahdollisimman monipuolisesti, paljon hedelmiä ja kasviksia. Pyrin nukkumaan aina ~ 8h, mutta silti väsymys painaa. Oon myös koittanut vaihdella unirytmejä, 6h - 10h yössä, mutta väsymys vaan pysyy.

Kiitos taas vastauksista, huikeeta!
No paras lääkitys tähän allergiaan oli siivouksen parantaminen. Sen lisäksi käytössä päivittäinen antihistamiinipilleri ja tarvittaessa hengityksen ahdistaessa Symbicortia. Sen käyttö nykyään on melko vähäistä, mutta silti se on aina mukana. Aiemmin oli myös kortisoninenäsumutetta, mutta kun se aiheutti heikotusta, niin se on jätetty pois.
Laktoosittomalle ruokavaliolle kans siirtynyt mahavaivojen takia. Tiedä sit millainen vaikutus sillä on ollut tuohon hengitysongelmaan.

Jos sinulla spirometriassa todettiin pienissä keuhkoputkissa ahtaumaa, niin astmaselvityksiä kannattaisi mielestäni jatkaa, jos nyt näin netin kautta vähän puoskaroin (olen yleislääkäri).
Aina spirometrian ja pef-seurannan tulokset eivät ylitä astmaan vaadittavia raja-arvoja, vaikka siitä olisikin kyse. Silloin on mahdollista tehdä esim. hoitokokeilu inhaloitavalla kortisonilla. Keuhkoklinikassa on mahdollista tehdä myös ns. histamiini- tai metakoliinialtistuskoe tai juoksurasituskoe, jossa fyysisen rasituksen jälkeen puhallellaan niihiin rööreihin.

Omia huomioita asiaan liittyen:

1. Miksi näistä kysytään pakkikselta? Kun kuitenkin sinne lääkärille pitää mennä.

-> 2. Mene osaavalle lääkärille, vaikka yksityiselle infektiotauteihin tai korva-nenä-kurkkutauteihin tai keuhkosairauksiin erikoistuneelle lääkärille. Maksoi mitä maksoi. Terkkarilääkärillä ei välttämättä ole aina ihan ymmärrettävästi hajua, kiinnostusta ja aikaa siinä 15 min vastaanotolla alkaa selvittämään asian todellisia syitä, kunhan hoitaa oireita=burana ja lepo. Seuraavaksi valmistaudut kertomaan tälle lääkärille huolellisesti: koska oireet alkoivat, kauanko niitä on jatkunut, kuvailemaan tyypillisiä oireita ja niiden alkamista, mitä asialle on tehty/miten tutkittu aiemmin. Et mene sinne esittämään omia- tai pakkisteorioita asiasta, et lisämunuaisen uupumuksesta etkä kilpirauhasista, kun lääkäriä alkaa luultavasti vaan ottaa päähän kuunnella niitä. Asiaan perehtynyt lääkäri (jos joku) tietää tai osaa ottaa selvää asiasta, tai ainakin ohjata oikealle spesialistille.

3. Sanot, että kyseessä on hengitystieinfektio. Hengitystieinfektio_vaatii_aina_aiheuttajan. Eli siellä hengitysteissä pitää olla joku bakteeri/virus tms joka sen hengitystieinfektion aiheuttaa, treenaaminen, kylmä, kuuma, maito, vilja, kilpirauhasongelmat, tms ei sitä infektiota sinne itsessään aiheuta. (allergiset reaktiot jne myöhemmin.) Kyseinen mikrobi voi olla kroonisena tai voit saada uuden tartunnan/uusia tartuntoja.

4. On tietenkin toinen kysymys, kuinka helposti tämän mikrobin pääsy elimistöösi/hengitystie-epiteeliisi aiheuttaa oireisen infektion ja kuinka hyvin tämä aiheuttaja saadaan sieltä häädettyä, ts. kuinka hyvin immuunipuolustus pelaa ts. kuinka hyvä se "vastustuskykysi" on. Tähän vaikuttaakin sitten tsiljoona eri asiaa, esim ne treenaamiset ja ruokavaliot ja muut. Esim. tuo treenaaminen voi provosoida kroonista infektiota, tai altistaa uusille infektioille. Mutta ei tuo tietenkään normaalitila ole sinun tapauksessasi. Esim. antibiootit tuhoavat myös ylähengitysteiden normaalia bakteeristoa, mikä laskee vastustuskykyä, joten niitäkään ei siksi (ja muiden haittojen vuoksi) ihan joka nuhaan voi lääkäri antaa lapottavaksi.

5. Toinen kysymys on, onko kyse ainakaan perussyynä edes oikeasti hengitystieinfektioista vai jostain muusta, kuten allergisesta reaktiosta, astmasta vai mistä. Joku pölyallergia tai astma tms voisi kohdallasi hyvin tulla kyseeseen? Astma on näin puulaakimallina tulehduksellinen sairaus, joka supistaa hengitysteiden seinämää->ilma ei kulje. Siksi sitä hoidetaan peruslääkkeenä inhaloitavalla glukokortikoidilla (kortisoni jne) joka lievittää tulehdustilaa ja/tai B2-reseptorin stimuloijalla, (esim salbutamoli) jollaista olit ilmeisesti kokeillut? Nämä jälkimmäiset siis avaavat niitä ahtautuneita röörejä, eli ovat niitä "avaavia lääkkeitä".

Katso lisätietoa esim tuolta, jos kiinnostaa:

Krooninen ja toistuva nielutulehdus :: Terveyskirjasto

Astma :: Terveyskirjasto

Niin, ymmarran pointin kylla. Mietin itekin tosi pitkaan etta jaksanko alkaa tanne naita asioita vuodattamaan, mutta sitten ajattelin asiaa omalta kohdaltani; oon talla hetkella tyokeikalla Chilessa, ja taalla en mielellani lahde asioita laakariin selvittamaan, joten on hyvaa aikaa kokeilla "vaihtoehtoja" eli esimerkiks tota maidotonta ja gluteenitonta :) Mikali se auttaa, niin onhan se aina parempi ettei laakarille asti tarvis menna, saastyis rahaa ja laakarinkin aikaa.
Ja jos ei auta elamantapamuutokset tms, niin onpahan ainakin kokeiltu, win-win. :rock:

Tottakai kyse lienee myos tallasesta ihmiskunnan tarpeesta voivotella ja hakea myotatuntoa, mutta ehka sekin tai naitten juttujen lukeminen taalta jotakuta vois auttaa. Hemmetin hyvaa tekee lukea naita postauksia ja miettia asioita, eika tosiaan oo aikomuksissa lahtea laakarille esittamaan mitaan omia spekulaatioita vaan antaa ammattilaisten
tehda tyonsa. Kyllahan se itteanikin rupeis vituttamaan jos joku yrittais omia duuneja opettaa.

Eilen taas tuli juostua vahan korkeemmilla sykkeilla, tanaan taas onkin flunssan oireita ja putket tukkeessa, eli lepoa vaan :face: Toi osaavalle laakarille, makso mita makso-kommentti kuvaa aika hyvin tuntemuksia :)

Minun ymmärtääkseni mykoplasma koteloituu keuhkoihin ja voi aktivoitua ajoittain uudestaan.
Mulla oli oireina yleinen vetämättömyys, öisin kuivaa "tupakkayskää" ja jatkuva flunssainen olo ja pitkällinen väsymys. Kesti tosiaan useamman kuukauden.

Puuttuuko perna? Onko mahdollista, että olisi diagnisoimaton diabetes? HIV? Geneettinen immuunivajaukselle altistuva syntymälotto eli onko suvussa vastaavia ilmiöitä? Tuleeko mieleen muita, immuunivajausta aiheuttavia perussairauksia, joita mahdollisesti potisit?

Puuttuuko perna? Onko mahdollista, että olisi diagnisoimaton diabetes? HIV? Geneettinen immuunivajaukselle altistuva syntymälotto eli onko suvussa vastaavia ilmiöitä? Tuleeko mieleen muita, immuunivajausta aiheuttavia perussairauksia, joita mahdollisesti potisit?
Vittuiletko?

Vittuiletko?

Kun päädyt tähän tulkintaan, millä perusteilla päädyt siihen? Kysymys on retorinen, koska se on off topicia, joten palataan aiheeseen. Kaikki luetellut tilat tavalla tai toisella alentavat immuniteettia, joten kysymykset ovat aivan loogisia.

Tää ei ole eksakti ja kaiken tyhjentävä huomio, mutta itse olen aika saletti, ettei salin ilma ja hygienia vehkeissä ole yleensä ihan huippuluokkaa. Meitsi ainakin on freesi ja terveen tuntuinen, kun on jotain puuhannut jotain voimaakin vaatinutta ulkoilmassa. Joo, sali pitäiski olla ulkona... :)

Back
Ylös Bottom