Migreeni ja treenaus?

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Eli pari kk ei vielä kovinkaan kovaa treeniä taustalla... Ja migreeni on tehnyt paluun. Muutamia iltoja treenien jälkeen on mennyt päänsäryn parissa, kertaalleen jouduin jättämään treenit kesken kun alkoi päässä jyskyttää. Nyt sit eilen ilmestyi vihdoin se pitkään tulossa ollut migreenikohtaus. Eli verhot kiinni ja puolitoista vuorokautta unta palloon, vessaan asti justiinsa pääsi, ruoka ei maistunut, oksetti.

Onko kenelläkään muulla ollut samaa ongelmaa? Kuinka siitä on selvitty, vai joutuuko vain kärsimään läpi? Mä aion odottaa tän kanssa vielä vähän aikaa, käydä osteopaatilla pariin otteeseen, jos migreenit jatkuu sit kai vaan varaamaan lääkäriin aikaa ja napsimaan estolääkkeitä ennen treeniä. Tuttava epäili matalaa verenpainetta syyksi ja käski lisäämään suolan määrää. Matalahko verenpaine mulla on ollut aina, muttei ikinä vaarallisen matala. Olisiko tässä osasyy?

Joka tapauksessa seurailen nyt kuinka tilanne kehittyy, ja tosissaan lääkäriin sit jos ei helpota. Nyt ei ois oikein varaakaan. Ärsyttävää. :jahas:

Voiskohan migreenikohtaus johtua jumissa olevista lihaksesta?
Itsellä ainakin lisää migreenin mahdollisuutta junttarassa olevat hartian ja niskan lihakset.

Itse oon suosiolla jättäny treenit väliin jos vähääkään tuntuu, että migreeni on tulossa, sillä itse kohtausvaihe oon niin ikävä.

Minäkin pidän todennäköisenä sitä, että hartia-, kaula- tai niska-alueen lihaksesi ovat tukossa. Mieti, mikä liike ohjelmassasi voisi kuormittaa liikaa näitä lihaksia. Kaikki liikkeet eivät kaikille sovi. Minulla kovaa päänsärkyä aiheuttaa se, jos kaulalihakseni ovat tukossa treenistä.

Tätä oon vähän itsekin epäillyt. Pyrin venyttelemään kaulan ja niskan aina treenin jälkeen, ja muutenkin päivän mittaan. Voipi silti olla tukossa kyllä taas. Pitäneekin sitten buukata osteopaatille aika odotettua aiemmin.

Sinällään treeniohjelma on muuttumassa taas ens viikolla, eli jos nykyinen ohjelma aiheuttaa hallaa tuokin saattaa korjata tilannetta. Tai pahentaa, kaiketi. Ei kai auta kuin seurailla tilannetta :(

Mulla on ilmestyny sama ongelma. ei pysty ensimmäistä sarjaa loppuun asti tekemään kun joka kerta samaan kohtaan päätä alkaan sattumaan niin paljo ettei meinaa pystyssä pysyä ! treenata tuon kivun kanssa ei pysty kun tuntuu että kallo on halkeamaisillaan :prkl:

Syötkö tarpeeksi? Mulle iskee migreeni helposti, kun verensokeri putoaa liian alas tai jos matalaa verensokeria korjaa syömällä esim. jäätelöä. :D

Jumppaatko sä niskan seudun lihaksia? Lämmittelyjumppaa, palauttavaa jumppaa, paljon kevyttä jumppaa. Musta nimittäin tuntuu, että mulla niskan jumituksesta aiheutuvat päänsäryt on nimenomaan kadonneet punttailun myötä, kun lihakset saa verta eivätkä oo kroonisessa tekemättömyys-jumissa. Mulla on ohjelmaan kuulunut nyt kahdesti viikossa aktiivista yläselkä- ja niskatreeniä plus kahdesti viikossa staattista treeniä (mavesta ja kyykystä) eikä särkyjumeista/ jumisäryistä oo tietoakaan...

Eli älä reenaamista lopeta. Ehkä kyse on siitä, että niskasi ovat vähän säikähtäneet lisääntyneestä kuormituksesta? Jumpan ja hieronnan luulis auttavan. Eikä niistä kohtauksista tartte kärsiä, lääkkeet on keksitty. :thumbs:

Mulla oli alussa kans samaa ongelmaa..Lisäsin hiilareiden määrää ennen treeniä ja palautusjuomassa, mutta muuten sitten vähensin viljasta tulevia hiilareita, koska mulla runsas viljan syönti lisää kans migreeniä.

Yhden asian kans huomasin, että kun kävin lenkillä, jännitin hartiota, josta seurauksena päänsärky. Toinen oli penkki. Aina penkkipäivänä oli pää kipeä/migreeni.

Varsinkin punttailun alussa monesti jännittää huomaamattaan hartiota/niskaa tms.. Eli kannattee pitää huoli siitä lihashuollosta/venyttelystä ja opetella pois mahdollisesta liiallisesta jäkittämisestä!

Kun nyt eksyin tänne ilmeisesti searchin kautta niin vastaan.

En ite sairasta migreeniä mut muistan joskus lukeneeni, et joku kehui hapen auttavan siihen. En sit tiiä mitä sellanen lääkehappiputeli maksais. Mut se vois olla kätevä jos se auttais, vois käydä aina välillä nuuhkimassa siitä vaikka ihan varmuuden vuoksikin jos siltä tuntuu. Niitähän on semmoisia happibaarejakin eli homman pitäis olla ihan turvallista (ei sivareita jne.) Googlaile.

http://www.migreeni.org/Pages/Happi1.html - Happi on nopea ja tehokas apu Hortonin neuralgiaan

http://www.migreeni.org/Pages/laukaisijat.html - Migreeniä laukaisevat tekijät ja niiden välttäminen

http://www.migreeni.org/ - Suomen Migreeniyhdistys ry

Mulla myös kiusaa jännitysniska ja siitä seuraavat päänsäryt, jotka monesti etenevät ilman lääkkeitä migreenikohtauksiksi asti.

Ihan normaalitreenistä ja kaikista liikkeistä menee hartiat ja niska aivan järkyttävään lukkoon. Tätä oon yrittänyt helpottaa kunnollisella lämmittelyllä ja venyttelyllä ennen kaikkia liikkeitä. Venyttelen niskaa usein myös sarjojen välissä.

Ainut mikä oikeastaan on auttanut päivittäiseen päänsärkyyn ja jatkuvaan pahoinvointiin on fysioterapeutin neuvoma kevyt jumppa. Eli käytännössä jumppaillaan kilon painot käsissä harteita ja niskaa joka päivä. Mulla erityisesti salitreeniä seuraavana päivänä tuntuu monesti tuskaiselta ja tuo pikkupainojen kanssa heiluminen auttaa.

Liika happikin voi olla elimistölle vaarallista ja aiheuttaa muita ongelmia vaikka sitten migreenin tehoaiskin.

Ekana lähtisin kyllä tarkkailemaan suoritustekniikoita ja juuri niitä ylimääräisiä jännityksiä mitkä nopeesti jumittaa niskaa, hartioita yms.
Noita jumeja voi päivän aikana aiheuttaa moni muukin asia esim. työergonomia. Huomiota myös sinnekkin suuntaan!

Migreeni kun sattuu olemaan siinä mielessä hassu juttu, että se on todella todella yksilöllinen ja kaikki ohjeet ja neuvot ei toimi kaikille. Kokeilemalla löytyy ne itselle kaikkein parhaiten toimivat konstit. Eikä niitä lääkeasioita kannata missään nimessä unohtaa.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Syön kyllä tarpeeksi, viimeksi kun kaloreita laskeskelin oli 2400 pintaan, ja varmasti nyt vielä enemmän kun paino on lähtenyt nousemaan. Sinällään hiilareita voisi kyllä lisätä ennen treeniä, palkkarin osalta onkin kunnossa.

Voi ollakin että joidenkin liikkeiden osalta jännitän niskaa tarpeettomasti, pitääkin alkaa kiinnittää tuohon huomiota. Alkulämmittelyjä tehdessä pyörittelen niskaa ja hartioita, teen dynaamisia venytyksiä. Treeniä tehdessä liikkeiden välissä venyttelen usein niskaa/olkapäitä, ja vielä perusteellisemmat 30sek venytykset treenin jälkeen. Tosin treenin alussa voisi alkaa panostaa niskan/hartian lämmittelyyn entistä enemmän, häpeäkseni kyllä hutiloin sen usein ajatuksella parempi vähän kun ei ollenkaan jossei enempää viitsi. Äh.

Mulla on ollu samaa vikaa ja ongelma tulee selkätreenien yhteydessä. Tietyt liikkeet kuten leuanveto ei jostain syystä sovi lainkaan, vaan niska menee jumiin (niin ettei edes säännöllinen hieronta auta.) Itelläni auttoi et aluksi tiputin selän kokonaan pois treenistä ja tein pidin vaan kaksjakosta ohjelmaa, ja kun pahimmat jumitukset oli saatu auki niin hiljalleen olen ottanu selkäpäivään mukaan liikkeitä, mitkä ei jumita niskaa. Liikkeiden puhtauteen olen kans kiinnittäny huomiota ja siihen et en yritä tehä liian raskailla painoilla. Venyttely kans auttaa.

Liika happikin voi olla elimistölle vaarallista ja aiheuttaa muita ongelmia vaikka sitten migreenin tehoaiskin.
Liika vesi voi olla elimistölle vaarallista ja aiheuttaa muita ongelmia vaikka sitten janoon tehoaiskin.
Liika ruoka voi olla elimistölle vaarallista ja aiheuttaa muita ongelmia vaikka sitten nälkään tehoaiskin.
Jne. jne. En tarkoittanut, että pitäisi kokeilla _liikaa_ happea. :rolleyes:

No joo, tietenkin kannattaa ensin eliminoida oireiden aiheuttajat eikä vain oireita jos mahdollista. Ja toi happi kyllä maksaa muistaakseni jonkin verran, venyttely on ilmaista. Kunhan heitin ajatuksen ilmoille kun tuli mieleen.

No mää häivyn nyt häiritsemästä neitejä.. :whip:

Migreenilääkkeitä en suosittele kun vasta ihan viimeisenä vaihtoehtona! Kannattaa mieluummin kokeilla ensin vaihtoehtoisia hoitomuotoja esim. akupunktiota, homeopatiaa (todella tehokas). Syötkö tarpeeksi magnesiumia? Migreenikin on tietynlainen kramppi niin äkkiä vaan magnesiumia naamaan kun tuntuu että kohtaus on tulossa. Olisi myös hyvä opetella suorittamaan liikkeet oikein jonkun asiantuntevan ihmisen ohjauksessa.

Osteopaatille aika ens viikoksi, pitää muistaa nyt tosta migreenistäkin kysellä tarkemmin. Akupunktiota vois ajatellakin. Magnesiumia on monivitamiineissa joka aamu. Liikkeet on tähänkin asti suoritettu ohjaajan opastuksella, tällä viikolla uusi ohjelma = uusia liikkeitä ja varmaan katsotaan että vanhatkin menee oikein. Hyvä puoli on kuulemma se etten ole ehtinyt oppimaan mitään väärin, huono puoli sitten se ettei ole alussa hajuakaan yhdestäkään liikkeestä :)

Migreenilääkkeitä en suosittele kun vasta ihan viimeisenä vaihtoehtona!

Miksi? Mulla ne on ainakin toimineet hyvin. Se, ovatko ne paras hoitokeino, riippuu tietysti monesta asiasta, kuten esimerkiksi siitä mitkä asiat laukaisevat migreenin.

Mulla migreenin laukaisee jännittäminen ja stressi, tai oikeastaan se hetki, kun jännitys laukeaa. Myös alkoholi ja unirytmin muutokset saa joskus aikaan migreenin. Lihasjännitykset niskassa edesauttavat migreenin syntyä, mutta eivät yleensä laukaise sitä yksinään. Mulla migreeni on siis hyvin satunnainen, mutta esiintyy usein vähintään parin päivän putkena. Lääkkeet auttavat erityisen hyvin, ja niiden avulla pystyy toimimaan lähes normaalisti, tekemään töitä tms. Mutta liikkumaan ei silti tee mieli lähteä, sillä liikuntahan pahentaa migreeniä.

Luin juuri viikonloppuna anopin luona artikkelin migreenistä ja jännityspäänsärystä. Siinä mainittiin, että myös jännityspäänsäryssä saattaa olla osittain samantyyppisiä oireita, kuin migreenissä, kuten esim. valoherkkyyttä. Eli kaikki kovat päänsäryt eivät ole migreeniä, mutta toisaalta jännityspäänsärky tai jännitystila yleensä saattaa laukaista varsinaisen migreenin.

Minulla on hiukan auttanut pillerimerkin vaihto. Lisäksi lääkäri määräsi ihan kunnon särkylääkekuuria silloin kun migreeni aikoo iskeä tai on jo iskenyt. Pari 600mg buranaa huiviin niin kuulemma sen pitäisi auttaa kerta heitolla migreeniin ja sen vaivoihin. En ole onneksi lääkärikäynnin jälkeen saanut yhtään mainittavaa migreenikohtausta ja pienemmistä pään jomotuksista on selvitty hieronnalla tai pienemmällä määrällä särkylääkettä.

Mulla todettiin yläasteella, että jännityssärky pidemmän päälle toimii laukaisevana tekijänä migreenille. Määrättiin miedohkoja särkylääkkeitä, jotka tepsii sekä migreeniin että jännityspäänsärkyyn, käskettiin ottamaan ennaltaehkäisevästi heti kun tuntuu, että saattaisi migreeni iskeä. Kun vaan muistais noiden nimen, määräävät yleisesti menkkasärkyyn samoja nappeja.

Oon myös ajoittain miettinyt josko lihasrelaksantit auttais. Pitäis kai kysellä/kokeilla tuotakin. Kenelläkään aiheesta kokemusta?

Määrättiin miedohkoja särkylääkkeitä, jotka tepsii sekä migreeniin että jännityspäänsärkyyn, käskettiin ottamaan ennaltaehkäisevästi heti kun tuntuu, että saattaisi migreeni iskeä. Kun vaan muistais noiden nimen, määräävät yleisesti menkkasärkyyn samoja nappeja.

Mulla on käytössä combo Miranaxeja ja Zomigia. Miranax on särkylääke, jota ensioireisiin ja sitten jos särystä tosiaan on kehittymässä migreeni, niin sit Zomigia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom