Mietintää kysymyksistä ja niihin vastaamisesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

Mike

ATG
Pakkotoisto.com
Kaupunki
Helsinki
Olen lukuisia kertoja lukenut ja saanut kuulla, miten Pakkotoistoa kritisoidaan tyyliin "siellä 20 vuotiaat klopit kirjoittaa kaikkitietävänä sitä ja tätä".

Olen kuitenkin kaikkien kirjoitusten puolella, myös disinformaation. Kun joku aloittelija nyt kysyy kysymyksen mihin joku vastaa väärin, niin tätä vastausta ei pidä dissata saati dissata vastaajaa. Jokainen väärä vastaus tullaan jonkun toimesta korjaamaan ja tällöin saadaan yllättäen uusi näkökanta ja yksi myytti rikottua palasiksi. Nämä korjaukset antavat aloittelijoille hyvän perspektiivin kysymykseen ja myös sen väärän näkökannan. Kun korjaus on perusteltu, niin aloittelijalla on käsissään aikaisempi väärä näkökanta korjattuna. Tämä on mielestäni erittäin hyvä, jopa melkein parempi kuin pelkkä oikea vastaus.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että vääriä vastauksia pitäisi viljellä tai suosia, mutta ei niitä pidä dissatakaan.

Mitä mieltä tästä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä, keskustelusta syntyvät parhaat helmet. Vaarana on tietenkin aina lipsuminen lässytyksen puolelle.

Propsit heille, ketkä jaksavat ja haluavat selittää asioita pilkkua viilaten A:sta Ö:n.

nimenomaan keskustelut ovat paljon kattavampia kuin että tulisi täydellinen vastaus jokaiseen kysymykseen. saadaan useita näkökulmia asioihin ja ne "väärät" vastaukset oikaistaan ja selitetään miksi juuri näin.

ja tuo ikäjuttu on aika perseestä. eilen juuri NGV:tä kritisoitiin että neuvoo vaikka on "vasta 15v" vaikka NGV:n vastaus kysymykseen oli asiallinen ja hyvä.

Mun mielestä on mielenkiintoista saada erilaisia näkökantoja asioihin - eri ikäisiltä sekä erilaisen elämänkokemuksen omaavilta ihmisiltä. Ne tekevät keskustelusta rikkaampaa ja välillä pääsee itsekin laajentamaan katsontakantaansa, jos asiat on perusteltu hyvin. Tästä huolimatta olen kuitenkin itse sitä mieltä, että lukijan lisäksi myös kirjoittajalla on vastuuta.

Mielestäni hyvä tapa vastata joihinkin asioihin, joissa ei haeta sinänsä mielipidettä vaan oikeaa faktaa on se, että vastataan esim. "en ole sataprosenttisen varma, että asia on näin, mutta LUULEN että se voisi olla" tai että "minun MIELESTÄNI asia voisi olla näin". Valitettavan usein täällä kirjoittavat jotkut ihmiset täysin faktoina erilaisia asioita, joita sitten ihmiset uskovat faktoina iästä riippumatta.

Kirjoitteluintoa, oli se sitten faktaa, mielipidettä tai mitä tahansa suhteellisen asiallista.

Olen aikaisemminkin sanonut, että aloittelijan vastaus voi monasti olla aloittelijalle arvokkaampi kuin konkarin vastaus. Saman ongelman kanssa paininut ja sen ratkaissut newbie voi antaa kullan arvoista tietoa toiselle newbielle. Toki konkareiden vastaus tuo hyvää tukea ja lisää keskusteluihin, mutta esim NGV:n vastaus oli todella hyvä ja turhaan miestä dissattiin.

Itsellä on vaikeuksia muistaa miten joskus aikanaan jonkun treeniongelman ratkaisin ja siksi kannatan myös aloittelijoiden kirjoituksia, koska heillä on suora kosketus alkutaipaleen ongelmiin. Näitä viestejä kun tuetaan kokemuksen pohjin, syntyy erittäin informatiivisia keskusteluja.

Itsekin tätä asiaa viimeaikoina pohtinut. Olen kans sitä mieltä että aloittelijoiden antamat vinkit toisille aloittelijoille ovat paljon merkittävämpiä kuin vuosikymmenen verran reenanneiden salimörköjen. Siihen tulee aina sitä samaa perspektiiviä kun saa vastauksen suunnilleen saman ikäiseltä kaverilta. Toki pakkiksellakin vallitsee pieni yleinen ennakkoluulo ettei nuoret salijannut tiedä mitään mutta moni tietää yllättävänkin paljon, pakostakin menee tieto päähän kun päivät pitkän lukee vanhempien pakkislaisten kirjoituksia :) Mutta sekin on hyvä että kokeneet asioista huomattavasti enemmän perillä olevatkin vastailevat ahkerasti aloittelijoiden puolella yksinkertaisiinkin kysymyksiin ja niistä saa aina hyviä keskusteluja aikaiseksi, eihän kukaan voi olettaa olevansa yksin ainoa oikeassa oleva ja muut väärässä jos palstalla on yli 20 000 jäsentä.

Olen myös huomannut jonkinlaista nuorempien ja kokemattomimpien dissaamista viime aikoina. Selvät trollit on toki asia erikseen, jos kysyy tyhmiä ja kymmenien vinkkien jälkeenkin katselee maailmaa perssilmällä ja väittää vastaan niin sietääkin antaa vähän neppariin. Mutta on myös aloittelijoita, jotka eivät oikeasti ole asiasta perillä ja heitä kuuluu neuvoa asianmukaisesti, niin kuin pakkiksella on tapanakin, nuoret kaverithan on pakkiksen tulevaisuus, tuskin Hulkkikaan täällä enää viiskymppisenä kirjoittelee..tai..no tarkemmin ajateltuna Hulkki kirjoittelee täällä hifipostauksia todennäköisesti vielä haudan takaakin, mikäli boditaivaaseen on asennettuna laajakaista :D

Ja mitä NGV:n taannoiseen dissaukseen tulee niin luulen että moni on vain kateellinen kaverille, minä mukaan luettuna. Nuori jannu tuonut uutta väriä palstalle ja on osoittautumassa Hulkki kakkoseksi ellei jopa vieläkin hifimmäksi :D Toki nuoren ja innokaan kaverin postaukset joihinkin aiheisiin voi kuulostaa turhalta pätemiseltä ja joidenkin mielestä kaverin motivaatio ja fanaattisuus lajia kohtaan menee hieman yli! Näin kyllä minunkin mielestäni :D Mutta mikäs siinä jos tykkää ja nauttii siitä mitä tekee, antaa kaverin tehdä sitä mitä haluaa ja voin taata ettei montaa samanlaista jannua Suomesta löydy. Ei tosiaan voi muuta kuin hattua nostaa kaverille! :worship: Itselle ei voisi kuvitellakaan sellaista kurinalaisuutta ja motivaatiota minkä NGV omaa, tulemme kuulemaan kaverista varmasti vielä paljonkin :thumbs:

Feikkiedit: Jaahas..tuli taas kirjoteltua..vois mennä vaan nukkuu :D

Hienoa että Mike on meidän nuorten ja tietämättömien junnujen tukena... Tarpeeksi kun päätä auotaan ei tänne jaksa enää kirjoitella ja se on tietysti harmi.

Jos saa kysyä, mikä ns. Ngv:n dissaus? En ole ollut paikalla.

Itse aiheeseen, minun on pakko olla eri mieltä. Olen vain saanut paljon toimivammat vinkit Miken, Kalimeron, Tomin, Isodinon, Hulkin ja Bisleyn yksittäisistä postauksista kuin ns. isoista ketjuista.
On ok sanoa mielipiteensä, mutta itselle on ollut paljon enemmän apua kokeneempien treenaajien kuin samalla tasolla olevien vinkeistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom