Mielipiteitä ravinnostani?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja X-Zone
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Nike
Eikös noissa margariineissa ole se huono puoli, että tyydyttymättömät rasvat ovat muuttuneet trans-muotoon. Trans-rasvahan on ihan yhtä pahaa kuin tyydyttynyt rasva, vaikka onkin tyydyttymätöntä.

Mutta eikös suomalaisissa margariineissa ole kuitenkin tätä nykyä aika vähän noita trans-rasvoja? Siis niin vähän että sillä määrällä ei ole oikeastaan mitään käytännön merkitystä ellei vetele kilokaupalla margariinia viikossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Selailin nopeesti noita viestejä läpi ja sanon kyllä että hirveesti monilla on tietoa noista ravintoasioista ym. Tämmösen normaali tallaajaan näkökulmasta nuo viestit näyttää jonkun lääkärin/professorin kirjoittamilta... Tai sit nuo on ihan perusasioita ja mä en älyy niitäkään :D

Originally posted by Crunch
Hippa!

Syy järjestykseen on oma päättelyni. Zone on täysin sivuttanut pellavan ja rypsikin ohimennen mainitaan tuoreimmassa Omega Zonessa. Myöskään tuo Tomin esiintuoma Margariinitiedotuksen juttu on tältäosin puutteellinen. Siinäkin pellavaöljy on "unohdettu" koska silloin rypsi, jota margariiniteollisuus käyttää ei näytä niin loistavalta. Pellavaöljyssä on 60% alfalinoleenihappoa (kuuluu n-3 ryhmään) ja 20% linolihappoa (n-6).

Minulla on teoria, että koska kuitenkin suurin osa rasvahapoista kuluu energiaksi, niin mitä suurempi osa siitä on alfalinoleenihappoa se säästäisi suuremman osan EPA ja DHA hoitaviksi osasiksi.

Siis Zonen mukaan nykyruokavaliossa n-3:n-6 suhde on huonontunut jopa niin alas 1:20. Se johtuu lisääntyneestä kasvisöljyjen mm.(auringonkukka/maissi=halpa, oliivi=muodikas, tuettu ja tuputettu) käytöstä. Ja riistan, rasvaisen lihan, sisäelimien, voin ja rasvaisen kalan käytön vähentymisestä.

Searsin mukaan on pallolla kaksi paikkaa, missä ei ihmisillä ole elintasosairauksiksi luettuja syöpiä eikä diabetesta lähes ollenkaan. Jotkut perinteiset eskimökylät (syövät valaita, hylkeitä ja lohta) ja perinteiset kalastajakylät Japanissa. Heillä suhde on noin 1:1.

Olen siksi vetänyt Möllerin kolmosta 20ml päivässä ja pellavaöljyä 30ml myös, jotta suhteeni paranisi.

Ootko muuten lukenut tän ja ootko tietoinen noista haitoista ym
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=7605&highlight=%F6ljy%E4+koneeseen ? Entä tiiätkö sen että tutkimuksissa on osoitettu että mitä enemmän tyydyttyneitä+kertatyydyttymättömiä rasvahappoja on suhteessa monityydyttymättömiin, sitä korkeampi testosteronin eritys, kunhan rasvan määrä pysyy alle 40E%?

Eikös linolihapon ja alfalinoleenihapon suhdesuositus oo alle 4:1? Saatan muistaa väärin.. Mutta kun otetaan huomioon nuo haitat ja riskit ja tuo testohomma niin suhde 2:1 - 3:1 jota ite oon suositellu, toteutuu turvallisesti rypsiöljyn ja kalaöljyn käytöllä. Pellavaöljy on hyvä lisä jos käyttää vain oliiviöljyä, jota kannattaa lisätä lähinnä silloin jos hakee korkeaa rasvan määrää kertatyydyttyneiden rasvahappojen muodossa.

Sakkeus!

Luin senjälkeen, kun ne alunperin Phat esiin otti. En vielä muuta sano kuin, että "tieto tuo tuskaa..."

Hippa!

Olen teorisoinut niin, että kun elimistollä on vähemmän täydellistä omega-3 rasvahappoa alfalinoleenihapon muodossa käytettäväksi energiaksi, niin kalaoljyn DHA ja EPA säästyisivät mm. aivojen ja hyvien eikosanoidien muodostukseen paremmin.

Ilmeisesti minun täytyy vielä tutkia rasvojeni käyttöä lisää. Eläinrasvoja kananmunista, lihasta ja maitotuotteista saan n.70g. Molleriä 20g, pellavaa 30g ja rypsiä 30g. Välillä on mässypäiviä, jolloin en ota lisäöljyjä.

Mun on tarkoitus piakkoin tarkastuttaa vereni rasvat.

Originally posted by Iivili
Tomi: no on tietenkin rasvan laadun kannalta parempi, mutta juustossa on muuta hyödyllistä: kalsiumia ja proteiinia. Tosiasia on tietysti se, että varsinkin kermajuustoissa on rutosti huonolaatuista rasvaa, siitä ei mihinkään pääse, kun taas margariineista saa hyvälaatuista rasvaa (esim. rypsiöljy).

kaksi kärpästä samalla iskulla:

http://www.juustomestarit.com/julia17/info.htm

Originally posted by Sakkeus
Rypsiöljyllä ei välttämättä kannata korvata Omega-3 saantia koska konversio (alfalinoleenihappo -> eikosapentaeenihappo & -> dokosaheksaeenihappo) ei ole täydellinen ja riippuu monesta asiasta, mm. alkoholi, liika proteiini, liika hiilihydraatti vaikuttaa hyötysuhteeseen, samoin yksilölliset erot. Kalarasva on todettu huomattavasti tehokkaammaksi mm. insuliiniresistenssiä vastaan.

Niille, jotka eivät kalarasvoja syö, on tietenkin rypsiöljy suuri apu, mutta bodarin kuitenkin kannattaa varmuuden vuoksi syödä kalaöljyä ainakin se purkin/pullon suositusannoksen mukainen määrä vuorokaudessa.

Rypsiöljy pitää muistaa säilyttää kylmässä ettei sen laatu huonone.

Kalaöljyä kapseleina vai? Ei sitä ainakaan litkuna alas saa! Paljokohan ne kapselit maksaa..kalliita tietty :curs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom