Metallifestarit ja ystävälliset asiakkaat? Mistä johtuu..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Tätä on Gillyanne pohtinut nyt, kun on hevi-immeisiin syvällisemmin tutustunut ja on asiasta juteltu. Ite en ole osannut aiemmin asiaa kummoisesti ees miettiä, niin syvällä se tietynlainen metallimusaihmisen olemus ja asenne on (joskus 8-v iski jo mm. Black Sabbath, Rainbow ja Scorpions), että sitä ei ole ikinä sen kummemmin edes miettinyt. Juu ja moni vanha kaveri hevipiireistä on myös sivari ja vakaumuksellinen pasifisti, että silläkin lailla ovat rauhan miehiä.

Mutta semmoista ollaan joskus puhuttu, että yksi syy hevareiden keikka- ja festarirauhallisuuteen sekä muutenkin relaan meininkiin voi olla se itse musan aggressiviisuus. Eli koska musa on oikein suunniteltu olemaan voimakasta ja/tai vihaista (no ei kaikki metallimusa, onhan siellä esim. My Dying Brideä ja muuta vastaavaa flemaattisempaakin), keikalla riehutaan, puidaan nyrkkiä ja huudetaan, keikkaelämys on siis aika fyysinen monella, muttei tapella, ei satuteta ketään, mutta puretaan aggressioita kumminkin, ehkä hillutaan urakalla pitissä, niin tällöin ollaan sitten rauhanomaisia ja rentoja muulloin. Aggressiot ovat jo keikkojen tai keikan myötä heikentyneet olemattomiin.

Onhan se jo poliisinkin tilastojen mukaan faktaa, että hevarit ovat rauhanomaista väkeä. Tuska on monena vuotena ollut vuoden rauhallisin ja vähärikoksisin suurtapahtuma, eli ei ole ollut yhtä ainoaa raiskausta, ryöstöä, eikä pahoinpitelyä. :) :rock:

Mulle on oikein tullu fiilis, et "vanhat" (siis ei oikeesti vanhat, siis alle nelikymppiset :D) oikein kouluttaa nuorempia kävijöitä miten tulee käyttäytyä kunnolla jne. Esim Tuskan wc:n jono hämmentää mut aina. Niin siisti ja oikeasti järkevä systeemi. Ja tietääkseni se on ihan asiakkaiden ittensä organisoima (Voi olla että olen väärässä).

Pääsin kerran Tuskassa todistamaan tällaista koulutustapahtumaa, jossa noin nelikymppinen kaljamahainen ja partainen hevikarpaasi koulutteli nuorempaa jolppia. Tämä Jolppi oli sellainen RMJ-tyyppi, ei oikein istunut sinne Tuska yleisön sekaan ulkoiselta habitukseltaan eikä myöskään käytökseltään. Nimittäin tyyppi kuseskeli siinä keikan aikana edellä seisovien nilkoille. Joku siinä sitten tokaisi että "ei vittu kattokaa, kaveri kusee toisten kintuille", siinä vaiheessa tämä vanhempi äijä nappasi jolppia rinnuksesta kiinni, läsäytti pari isällistä avaria molemmille poskille ja huusi että "Vittu noin ei tehdä!" Sen jälkeen se näytti sormella portin suuntaan ja kaveri lähti kiltisti naama punaisena luikkimaan siitä. Hauska episodi oli kaikenkaikkiaan kun noilla kahdella oli kokoeroa ainakin se 60kg.:D

Se on ihan yleismaailmallinen ilmliö tää hevareiden lauhkeus. Siitä oli ihan juttua siinä hevimetallin historia dokkarissa, jota saa marketin alelaarista parilla eurolla. Ei siinäkään perimmäistä syytä kait ollut, mutta se tuli esille et hevarit menee konsertteihin ensisijaisesti kuunteleen pändejä. Kai se kulttuuri on siitä pikkuhiljaa muovautunut ja siitä on tullut normaali käyttäytymismalli hevarille.

Ehkä syitä voisi hakea myös heavyn juurista, jota kon melko vahvat Briteissä. Toisin kuin esim punkissa, hevissä ei ole niin paljoa ulkomusiikillisia aatteita tms. Homma melko pitkälti lähtenyt taitavien muusikoiden ja musiikin lähtökohdista.

Nämä on varmaan sanottu jo, mutta metallifestareille/keikoille mennään pääasiassa kuuntelemaan hyvää musaa, ja toisekseen vasta ryyppäämään. Normifestareiden kohdalla se menee toisinpäin.

Lisäksi jos istuu juttelemaan paskaa jonkun metallidiggarin kanssa, niin siinä syntyy samantien joku erikoinen yhteys, mitä muiden ihmisten kanssa ei synny.
Sitten kun on koko mesta täynnä näitä ihmisiä, niin kai siinä tuntee olonsa jotenkin kotoisaksi ja turvalliseksi :D

Itselleni tulisi mieleen musiikin "aggressiivisuus", eli kun bandi tykittaa taysilla, lahtee aggressiot ulos musiikin mukana.
Toisin kun rappareiden "kytatonsikojatapetaankaikki", tai tangomarkkinoiden "muijapettitalolahtitulikenkaa"-lyriikat.
Ensimmaisen kohdalla sanat lahinna tuottavat aggressiivista energiaa ja toisen kohdalla tama on saattanut tapahtua jollekkin keski-ikaiselle herralle, joka vitutuksissaan sitten leipoo naapuria koteloon ilman syyta.

Olen huomannut saman ilmiön baaripuolella. Metallibaareissa/pubeissa ei ole koskaan tullut ongelmia, vaan ihmiset ovat leppoisaa ja ystävällistä väkeä. Main stream yökerhoissa ja perus kulmakuppiloissa sen sijaan saa olla jatkuvasti vääntämässä jonkun turhautumistaan purkavan laskuhumalaisen kanssa. Ensivaikutelmat mättävät pahasti.

Esim Tuskan wc:n jono hämmentää mut aina. Niin siisti ja oikeasti järkevä systeemi. Ja tietääkseni se on ihan asiakkaiden ittensä organisoima (Voi olla että olen väärässä).

Asiakkaat kai sen itse organisoivat tai niin ainakin olen itse käsittänyt. Jonon hännille vaan odottamaan ei kai se sen hankalampaa :D Jonossa tapahtuvat keskustelut random-tyyppien ovat myös olennainen osa festarikokemusta :lol2:

Asiakkaat kai sen itse organisoivat tai niin ainakin olen itse käsittänyt. Jonon hännille vaan odottamaan ei kai se sen hankalampaa :D Jonossa tapahtuvat keskustelut random-tyyppien ovat myös olennainen osa festarikokemusta :lol2:

Mä lorottelin kerran (tai pari) sinne vessojen väliin. Tuli vähän pidempi pissi ja sitä lainehti sitten jonottajien kengillekkin. No, teki sitä monet muutkin eikä siitäkään sen kummempaa suukopua syntynyt.

Tunnetusti hevimiehet (ja likat) pitää yhtä, ja muutenki esim Tuskassa soitetaan vaan metallia niin siellä ei oikeestaan musiikkiin liittyviä erimielisyyksiä tule. Ja ehkä äiti on niille sanonnu että ne leimataan heti saatanan palvojiks jos käytös on samallaista ku räppäreillä 8DDDDD

Back
Ylös Bottom