metalli-aloittelijalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aku-A
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Mike
Juu, enpä menis allekirjoittamaan kamalasti. Jos nykypäivän bändit laitettais samalle viivalle noitten kanssa, niin Led Zeppelinit ja kumppanit häviäisivät soitannassa anytime keskivertobändeillekin.

Makuasioita. Itse en jaksa kiinnostua bändistä joka on täynnä teknisesti taitavia soittajia, mutta jonka biisit ovat tusinakamaa. Esim. Dream Theater, Stratovarius tms. eivät sytytä millään tasolla. Omasta mielestäni hyvä biisi on tärkein asia, kitaristin taidoilla ei ole sen kummempaa väliä kunhan klaaraa kys. biisin. Ja ennenkaikkea, pelkkä nopeus ja tekniikka ei tee kitaristista hyvää kitaristia.

Joku Bodomin Laiho tuskin pitää esikuvanaan monta kertaa huonompaa soittajaa, ehkä innoittajana, mutta taidoissa ei ikinä.

Alexin vaikutteista en tiedä, mutta Moore, Satriani, Yngwie, Vai tms. kaikki vannovat tuon luppamuna-Hendrixin nimeen. On kuulemma edelleen maailman kovin kitaristi, vaikkei osaa teikäläisen mielestä soittaakaan. :) Henkilökohtaisesti tuppaan olemaan näitten alan ammattilaisten kanssa samaa mieltä.

Iivilin hyvään listaan vielä muutama nimi:

- Danzig (neloslevyyn asti)
- Pentagram
- Scorpions (aika noloa touhua, mutta juuri sen takia legendaarista - ja olihan se Ulrich Roth kova kepittäjä)
- saksalaiset Celtic Frost & Kreator

Originally posted by AKV

Makuasioita. Itse en jaksa kiinnostua bändistä joka on täynnä teknisesti taitavia soittajia, mutta jonka biisit ovat tusinakamaa. Esim. Dream Theater, Stratovarius tms. eivät sytytä millään tasolla.

W0000t?? Eiköhän tämä keskustelu ole minun osaltani tässä. Dream Theater tusinakamaa? Varmaan moni joka on DT:tä kuullut, nauraa tällä hetkellä kuset housuissa.

W0000t?? Eiköhän tämä keskustelu ole minun osaltani tässä. Dream Theater tusinakamaa? Varmaan moni joka on DT:tä kuullut, nauraa tällä hetkellä kuset housuissa.

Kuten jo sanoin, makuasia. Petrucci et co. ovat taitavia soittajia, mutta biisit eivät kiinnosta pätkääkään. Jos tämän perusteella joltain tulee kuset housuun, niin voin lohduttaa: minultakin melkein tuli kuset housuun sinun Hendrix ja Beatles -kommenteista. :kippis1:

Kyllä vanhojen mestarien tuotanto on edelleen voimissaan. Hendrixit, Black Sabbathit, Purplet ym. esittäjät ovat nimenomaan keksineet itse juttunsa ja näihin ideoihin nykybänditkin perustuvat. Toki uuttakin aina keksitään. Jimi Hendrix on edelleen kitaristien kuningas, sillä kaikkia Hendrixin käyttämiä jippoja ei ole vieläkään selvitetty. Nykyään ei todellakaan tarvita erityistä skilliä levystudioon pääsemiseksi vaan nykyään jos koskaan julkaisukynnys uusilla bändeillä on todella matala. Aivan demotason räpeltäjät julkaisevat surkeita levyjä jos ei muuten niin sitten omakustanteina. Ja se mikä ennen tehtiin uutta oivaltaen käsityönä saadaan nykyään tehtyä koneilla helposti aina laulunkorjausta myöten esim. autotunella. Että se siitä nykybändien ihmeellisistä soittotaidosta. Täällä heitettiin myös että jos Zeppeliinit laitettaisiin soittamaan black metallia niin se kuulostaisi surkealta. Se pitää paikkansa, mutta ei soittotaidollisista syistä. Mutta laittakaapa keskiverto black metal yhtye soittamaan Zeppeliiniä tai Purplea niin eipä taida taidot riittää. Vanhoja mestareita on turha tyrmätä siksi, että ei itse kykene ymmärtämään heidän musiikkiaan. Samalla periaatteella voitaisiin tyrmätä vaikka vanhat mestarimaalarit Da Vincit, Picassot ym. koska saahan noita värikuvia tulostettua itsekin ja vielä vielä photopaperille." Sehän kiiltää paljon komeemmin ku alkuperäset... "

Ääh, näistä on ihan turha kinata. Mistään taiteesta ei ole (eikä IMO pidäkään olla ikinä) mittaustuloksia eikä numerotietoa, kuten esim. jostain fysiikan tai kemian ilmiöistä. Täten ei voi ikinä sanoa lähellekkään objektiivisesti, että henkilö A on parempi soittaja kuin henkilö B tai että bändi X tekee parempaa musaa kuin bändi Y, koska on kyse absoluuttisen subjektiivisista makuasioista. Tottakai näistä voi väitellä, mutta se on täydellisen hedelmätöntä eikä johda mihinkään. Kuunnelkoon jokainen sitä, mistä tykkää.

Minä arvostan ja nautin sekä vanhemmasta musasta, että monesta uudemmasta porukasta/artistista. Myönnän, että olen ehkä juminut hieman sinne 1980-luvun rässiin ja döördsiin (thrash ja death metal), mutta mielellään kuuntelen myös Zeppeliniä, Hendrixiä, Dioa (hyvä, että joku mainitsi RJD:n ja Rainbown, kurkokamaa:thumbs: ), Sabbathia yms. hevin juurikamaa. Koetan myös pikkuhiljaa tutustua uudempaan musaan, koska myös nykysoittajat kykenevät tekemään hyviä kipaleita, eivät vain tiluttelemaan näyttävästi. Hyvä esimerkki on vaikkapa CoB (minun mielestäni).

Viimeaikoina esim. Nasum, Amon Amarth, Thyrane, Nevermore, Kotiteollisuus ja Eternal Tears of Sorrow ovat kuulostaneet hyvältä. Nasumin ja Kotiteollisuuden levyt mulla jo onkin ja noihin muihinkin pitänee tutustua enemmän, kunhan kerkiän ja raskin (en wareta vars. kotimaista paria näytekipaletta enempää).

Ainiin, yksi syy siihen, miksi enää ei ole ns. legendaarisia bändejä (tyyliin Zeppelin ja Hendrix) on kyllä toi Miken mainitsema, eli silloin takavuosina vähänkään ammattimaisempia rock'n'rollin soittajia oli niin paljon vähemmän, että niistä harvoista taitavammista tuli sitten elämää suurempia sankareita. Nykyään kilpailu sillä(kin) alalla on paljon tiiviimpää, on enemmän kohtalaisia ja hyviäkin soittajia sekä jopa sellaisia, jotka osaavat kohtuullisesti kipaleita vääntää.

Viimeksi muokattu:
En kyllä tajua, että mikä siinä Jimi Hendrix:in soittotaidossa on niin hyvää? Mun mielestä se kuullostaa lähinnä kamalalta amatööri rämpytykseltä, verrattuna nykybändien soittotaitoihin. En kuitenkaan kauheesti oo hendrixiä kuunnellut, mutta en ole törmännyt vielä yhteenkään semmoiseen kappaleeseen missä se osaisi soittaa. Kertokaapa nyt joku semmonen Hendrixin kappaleen nimi, missä se osaa oikeesti soittaa kitaraa.....

Ps. Vannoutuneet Hendrix fanit, ei sitten herneitä nenään......

Originally posted by Turmelioitsia
Kertokaapa nyt joku semmonen Hendrixin kappaleen nimi, missä se osaa oikeesti soittaa kitaraa

tulee mieleen jotkut liveversiot biiseistä little wing ja killing floor. en mikää jimi fani ole mutta hyvähän se on soittaan

Se että Hendrix keksi soittaa itaraa piri/heroiini/pössis coctailissa jotenkin erilailla kuin kaikki muut, ei tee siitä yhtään parempaa kitaristia. Samalla kaavalla voisi sanoa että Jan Boklöv on maailman paras mäkihyppääjä kun se keksi nykyhyppääjien käyttämän v-tyylin. Ihmiset tahtovat kehittyä tekniikan mukana, IMO nykykitaristit ovat kautta linjan parempia kuin Hendrix.

Itse koen että Hendrixin soitossa parasta oli se valtava 'groove' ja sellanen valtava meininki. No tää on tietty sellanen asia että sen meiningin joko tuntee tai ei tunne. Toinen soittaja jolla oli hieman samanlainen meininki oli Randy Rhoads.

Itse en jaksa tollasia soittajia kuin Timo Tolkki, jotka soittaa sitä samaa tilutusta joka hemmetin biisissä. Siinä ei paljon tekniikka auta jos ei ole makua. Keikallakin hän on niin visuaalinen että...

Oma suosikkikitaristini on Wolf Hoffmann. Ehkä joku tietää missä bändissä hän soitti...:) .

Jimi soittaa musiikkia.

nykyihmiset soittaa jotain tilulilula.

Toisaalta jos musikki käy tunteisiin, niin sittenhän se on OK.
Olkoon paskaa tai ei.

Se on ihan sama missä aineissa se soittaa musaa, pääasia että homma toimii. Jos se on sekaisin, se on viihdettä!

Jaa

Joo, tottakai:) . Udo on mahtava laulaja ja jaksaa vääntää edelleen, kun taas Wolf on jo siirtynyt reserviin. Restless&Wildia kun kuuntelee niin tuntuu että Udo syöksyy kaiuttimista ulos, mut nyt menee off topiciksi...

Kyllä parhaat heavy/rock-bändit ovat

Van Halen
Racer X
Extreme
Queen
Megadeth
Deep Purple
Rainbow
White Lion
Whitesnake
Dokken
Lynch Mob
Mr Big
Joe Satriani
Steve Vai

Ja tietenkin Frank Zappa, mutta sitä ei kannata kuunnella salilla koska treeneistä ei tule mitään naurunpurskahduksien takia.

Se että Hendrix keksi soittaa itaraa piri/heroiini/pössis coctailissa jotenkin erilailla kuin kaikki muut, ei tee siitä yhtään parempaa kitaristia. Samalla kaavalla voisi sanoa että Jan Boklöv on maailman paras mäkihyppääjä kun se keksi nykyhyppääjien käyttämän v-tyylin. Ihmiset tahtovat kehittyä tekniikan mukana, IMO nykykitaristit ovat kautta linjan parempia kuin Hendrix.

Mä olen samaa mieltä sun kanssasi tuosta, ettei huumeet tee kenestäkään parempaa kitaristia. Kitaristina mun täytyy kuitenkin huomauttaa, että ilman Eric Claptonia, Jimi Hendrixiä ja vaikka Jeff Beckiä ja Jimmy Pagea kitaraa ei osattaisi soittaa samalla tavalla. Jimi kehitti useita ennennäkemättömiä ja -kuulemattomia tekniikoita, joista muut kitaristit eivät tajunneet hölkäsen pöläystä. Ei Jimi nykyasteikoilla mitattuna olisikaan mikään tekniikan mestari, mutta hän onkin pitkälle jalostettujen tekniikoiden yksi aloittajista. Usko tai älä, jopa "Slowhand" Clapton kuuluu heavykitaristien varhaisimpaan kastiin soitettuaan Cream-yhtyeessä!

Rock-musiikki ja -kitarointi ei voisi mitenkään olla nykyisen kaltaista ilman Jimi Hendrixiä, Frank Zappaa, Eddie Van Halenia ja Randy Rhoadsia jotka ovat mielestäni neljä sähkökitaran soittoa edistänyttä henkilöä.

Jokaisella saa ja pitääkin olla oma musiikkimakunsa, mutta piti vain sanoa, ettei Jimi mikään turha jätkä ollut.

Eipä kukaan kitaristi ole saavuttanut varmaankaan samallaista suosiota kuten Jimi Hendrix. Ja jos nyt puhutaan nykyajan bändeistä niin aivan varmasti Jimi Hendrix olisi pystynyt soittamaan aivan samalla lailla vaikka blackmetalliakin jos olisi sitä soittaa halunnut.

Originally posted by carboniitti
Eipä kukaan kitaristi ole saavuttanut varmaankaan samallaista suosiota kuten Jimi Hendrix. Ja jos nyt puhutaan nykyajan bändeistä niin aivan varmasti Jimi Hendrix olisi pystynyt soittamaan aivan samalla lailla vaikka blackmetalliakin jos olisi sitä soittaa halunnut.

Täällähän sekoitetaan selkeästi kaanon ja se, mikä tällä hetkellä on relevanttia.

Kuka tahansa, pari vuotta ahkerasti harjoitteleva kitaristi pystyy soittamaan kyllä Hendrixin biisit lävitse. Henkan soittotekniikka on nykyajan sähkökitaristeihin verrattuna sangen simppeliä touhailua. Olennaista on kuitenkin se, että harvasta tulee kanonisoitu taiteilija ja merkittävä kitaransoiton uudistaja.

Soittakoot mitä haluavat, Hendrix soitti kuitenkin ensin.

Originally posted by Evil Joe
Kitaristina mun täytyy kuitenkin huomauttaa, että ilman Eric Claptonia, Jimi Hendrixiä ja vaikka Jeff Beckiä ja Jimmy Pagea kitaraa ei osattaisi soittaa samalla tavalla.

Merkillinen tapa ajatella, meinaatko ettei kukaan olisi keksinyt kyseistä tyyliä jos nämä edellämainitut kaverit eivät sitä olisi keksineet? Se että keksii jotain uutta, ei takuulla tee artistista parasta kautta aikain. Sama homma ilmenee kehonrakennuksessa, jotkut huutaa että Arnold on kaikkien aikojen paras kehonrakentaja, oli ehkä silloin, mutta ei enää pärjäisi edes SM-tasolla.

Merkillinen tapa ajatella, meinaatko ettei kukaan olisi keksinyt kyseistä tyyliä jos nämä edellämainitut kaverit eivät sitä olisi keksineet? Se että keksii jotain uutta, ei takuulla tee artistista parasta kautta aikain. Sama homma ilmenee kehonrakennuksessa, jotkut huutaa että Arnold on kaikkien aikojen paras kehonrakentaja, oli ehkä silloin, mutta ei enää pärjäisi edes SM-tasolla.

Sä olet oikeassa, ainakin tuossa kehonrakennusasiassa. Bodaamisessa eletään aina tätä päivää eikä menneellä ole väliä, aina pyritään eteenpäin.

Jos mainitsemani kitaristit eivät olisi koskaan keksineet keksimäänsä, joku muu olisi sen tehnyt. Varmasti. Enkä mä arvosta kitaristia pelkästään sen takia, että se on keksinyt jotain. Esimerkiksi Led Zeppelinistä mä en ole koskaan pitänyt eikä tuo Hendrixinkään musiikki ole mun lempparia, vaikka välillä kuuntelenkin.

Mä otan nyt esimerkiksi Eddie Van Halenin, mun suurimman idolini musiikin saralla. Eddie toi sähkökitaran soittoon uusia tekniikoita siinä missä Jimikin mutta aivan toisessa ulottuvuudessa. Jos Jimi olisi elänyt vielä 1978 Van Halenin esikoislätyn ilmestymisen aikaan, hän olisi kuollut sydäriin viimeistään silloin. Ilman Eddie esilletuomia tekniikoita nykyajan Laihot ja Petruccit eivät luultavasti soittaisi yhtä teknisesti kuin nyt.

Van Halen ei ole nykyasteikolla mitattuna teknisin soittaja, ei varmaan edes miljoonan teknisimmän joukossa. Hän on kuitenkin monipuolisempi kuin moni muu, johtuen blues-taustastaan. Eddie on loistava soolo- ja komppikitaristi, hänen soittotatsinsa on uskomaton ja hänen kykynsä improvisoida ja kehittää soittoa on aivan ällistyttävä.

Oli kitaristi kuinka taitava ja tekninen tahansa, se ei tee muhun vaikutusta. Vaikutuksen tekevät: 1) sävellystaito 2) tyylitaju (melodian- ja harmoniantaju) 3) tatsi (tekniikka, omeperäisyys). Kuuntelemani musiikki on pääasiassa melko teknistä, mutta sieltä löytyvät aina ne melodiat ja koukut. Koska soitan itse kitaraa, saan noita bändeistä hyviä vaikutteita.

Mike, sä olet Dream Theater -fani? Listaanpa sulle John Petruccin idolit, jotka löytyvät herran kotisivuilta: Yngwie Malmsteen, Randy Rhoads, Iron Maiden, Stevie Ray Vaughan, Yes, Rush, Metallica, Queensryche, Steve Morse, Steve Vai, Allan Holdsworth, Al DiMeola, Mike Stern, Joe Satriani, Neal Schon ja Eddie Van Halen...

Jokainen heistä on ollut kehittämässä kitaransoittoa:

* Yngie Malmsteen (jatkoi Richie Blackmoren kehittämää neo-klassista soittotyyliä; pidettiin 80-luvulla nopeimpana kitaristina)
* Eddie Van Halen (kehitti tekniikoita kuten finger tapping ja erilaiset huiluäänet, Floyd Rose -kampitekniikat)
* Randy Rhoads (vrt. Van Halen)
* Iron Maiden (bändi joka toi kansan tietouteen kahden kitaran terssiharmoniat. Yhden kitaran harmonioita olivat käyttäneet mm. Richie Blackmore ja Brian May)
* Stevie Ray Vaughan (musta mies valkoisessa ruumiissa, popularisoi bluesin tuomalla sen radioon)
* Metallica (thrash- ja speed-metal -tyylilajien kehittäjä Megadethin ohella)
* Al DiMeola (uskomaton näppäilytekniikka, kehitti tekniikoita akustiselle kitaralla)
* Allan Holdsworth (Frank Zappan bändin virtuoosi)
* Steve Vai (soitti mm. Frank Zappan ja David Lee Rothin bändeissä sekä Whitesnakessa, kehitti tekniikoita)
* Joe Satriani (mm. Steve Vain, Kirk Hammetin ja Primuksen Larry LaLonden kitaramaikka; tekniikkahirmu)

Back
Ylös Bottom