Melatoniini ja treeni

Törmäsin netissä tämmöseen aiheeseen.

Hormonitasojen noustessa melatoniini boostaa treeniäsi niin kovaa että pystyt tehdä entistäkin tiukempia treenejä, jolloin saat lihastesi stimuloituessa myofibrillit kasvamaan ja monistumaan entistä tehokkaammin.

Tässä vielä ote Ylen uutisesta

"Melatoniinin eli pimeähormonin käytöstä on tullut suosittua. Lääkärit ovat erimielisiä siitä, pitäisikö esimerkiksi nuorten syödä melatoniinia.

Yöhormoniksi kutsuttu melatoniini tekee kauppansa. Myynnin vapauduttua suomalaiset ovat ostaneet sitä tuhannen pakkauksen päivävauhtia.

Melatoniinireseptejä on alettu kirjoittaa pikkuhiljaa enemmän myös nuorille. A-studion nuorisolääkäreille ja kouluterveydenhoitajille tekemä soittokierros paljastaa, että silloin kun heikoille ja väsyneille nuorille jotain määrätään, niin se on usein melatoniinia. Tarkkoja käyttäjälukuja ei tiedä kukaan."

Mielipiteitä? Keskustelua pystyyn aiheesta melatoniini ja treeni!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Käsittääkseni melatoniini auttaa nukahtamisessa, mutta huonontaa unen laatua.

Ainakin meikäläisellä huonommin nukuttu yö näkyy heti treenissä. Vanha läski tarttee kauneusunensa.

Ei kovin kannattavaa pidemmän päälle, kuten muutkaan nukahtamisvaikeuksiin tarkoitetut lääkkeet.

Suositellaan käytettäväksi mm. aikaerotapauksissa ja itse käytän epäsäännöllisen työvuorotuksen takia välillä.

Toleranssihan kaikille noille kasvaa pidemmässä käytössä, käytännössähän oman elimistön tuottaman melatoniinin kehitys voi jotenkin häiriintyä.

Melatoniini on sellainen lääke, jota on olemassa lyhyt- ja pitkävaikutteisia valmisteita. Kaikki itshoidossa olevat valmisteet ovat niitä lyhytaikaisia, ja alle 2 mg vahvuisia. Jos melatoniinista on apua unen saamiseen, niin sitä voi käyttää. Myös pitkäaikaisesti.

Kyseessä on siis kehon oma, käpyrauhasesta erittyvä hormoni, joka piikkaa yöaikaan. Melatoniinin on toistaiseksi todettu olevan varsin turvallinen ja hyvin siedetty valmiste, joten jos kukkaro kestää ja tuntee tarvitsevansa niin go for it. Melatoniinia ei voi "muihin unilääkkeisiin" (esim. lyhytvaikutteiset bentsodiatsepiinit), @Khalifi , yhdistää erilaisen toimintamekanisminsa takia.

Melatoniini ei boostaa treeniäsi mitenkään, paitsi toki epäsuorasti vaikuttamalla mahdollisesti unen laatuun -> palaudut tehokkaammin. Alaikäisillä tutkimuksia ei ole tehty kauheasti, joten heille ko. lääkeainetta ei pahemmin siis voi suositella.

Kyllä, ajoitus on kyllä varmastikin se osa jossa suurimmalla osalla porukasta menee pielee jos niin on mennäkseen. Pakkausselosteissa sun muissa yleensä sanotaan lepsusti että "hieman ennen nukkumaanmenoa", mutta itse kyllä suosittelisin noin 3 h ennen nukkumaanmenoa sen melatoniinin ottamaan. Se piikkaa suht hitaasti kuitenkin ja liian myöhään otettuna sekoittaa unirytmiä vielä aamun tunneilla. Normaalissa unirytmissä ko. ainetta ei enää 00:00 jälkeen voi koskaan suositella ottamaan, saatikka keskellä yötä jos uni ei ole tullakseen.

Jos haluaa laskea tarkempia tämän hetkisiä ajoituksia* niin voi ottaa omasta unirytmistä sen puolivälin, ja siittä 6 h pois ja silloin melatoniini. Esim. jos nukut 00:00-06:00 niin siitä on puolet 03:00, jos 6 h pois ja olet klo 21:00 illalla, jolloin ottaisit lääkkeen.

* Orionin koulutus 2015

Itellä ollut suuntaviivoina tunti viimeisen ruokailun jälkeen ja tunti ennen nukkumaan menoa 2-6mg toleranssista riippuen. Hyvä keino esim vuorotyöläisille nopeuttaa nukahtamista tai aikaeron siirtoon kellä toimii. Pitkäaikaisvaikutuksista ilmeiseti ei dataa hirveästi vielä löydy.

Juuh oikeassa olet pitkäaikaisvaikutusten suhteen, yli 3kk kestäviä tutkimuksia ei pahemmin ole. Toisaalta suhteellisen turvallisena lääkkeenä itse pitäisin melatoniinia ainakin noilla maltillisilla (alle 2 mg) annoksilla, tosin raskauden aikana naisten sitä varmastikin tulisi välttää, ainakin rottakokeiden perusteella.

Runsas melatoniinin käyttö lisää diabetes kakkos riskiä jos suvussa on sitä..

Minkähänlaisia määriä toi tarkoittaa??

Ite oo sellasen marketin paketin käyttäny puolessa vuodessa-vuodessa. Joskus lähinnä unirytmin kääntämisessä taas normaaliks muutaman vetäissy, mut en tiiä uskallanko enää.. Ei kyl suvussa oo tota.

Jos mä en treenaa niin sit en saa millään unta illalla, niin siks pakko joku 5 kertaa viikossa käydä vetään puhti pois..

http://www.iltalehti.fi/diabetes/2014051518302294_di.shtml

Kyllä, ajoitus on kyllä varmastikin se osa jossa suurimmalla osalla porukasta menee pielee jos niin on mennäkseen. Pakkausselosteissa sun muissa yleensä sanotaan lepsusti että "hieman ennen nukkumaanmenoa", mutta itse kyllä suosittelisin noin 3 h ennen nukkumaanmenoa sen melatoniinin ottamaan. Se piikkaa suht hitaasti kuitenkin ja liian myöhään otettuna sekoittaa unirytmiä vielä aamun tunneilla. Normaalissa unirytmissä ko. ainetta ei enää 00:00 jälkeen voi koskaan suositella ottamaan, saatikka keskellä yötä jos uni ei ole tullakseen.

Jos haluaa laskea tarkempia tämän hetkisiä ajoituksia* niin voi ottaa omasta unirytmistä sen puolivälin, ja siittä 6 h pois ja silloin melatoniini. Esim. jos nukut 00:00-06:00 niin siitä on puolet 03:00, jos 6 h pois ja olet
* Orionin koulutus 2015

Mulla on ehkä joskus 1,5-2 tunnin päästä se voimakkain vaikutus ja sit jos ei mee nukkuun niin se meneekin jo ohi.. Yleensä jotain 1-2 kpl niitä

Heh ja joskus unirytmiä kun kääntelen enemmän normiks, niin otan 0000 aikaan, niin tiedän, että saan kahden aikaan jo unta.. Jos aiemmin haluun, niin sit otan jotain 3-4kpl ehkä 2200 aikaan.

Olet ihan oikeassa @Havu- ja ajattelematta kun kirjoittelin, niin ei tarkoitukseni ollut tietenkää rinnastaa kaikkia unilääkkeitä melatoniiniin :) Tosiaan tutkimusten ja omien huomioiden valossa melatoniini on suositeltavampaa kuin muut. En silti suosittelisi jatkuvaan käyttöön, ellet välttämättä tarvitse... Tosin pidempien nukahtamisvaikeuksien yhteydessä itse vaikeuksien syy olisi hyvä tutkia.

Hoitajana siis työskentelen, josta juontaa omat huomiot.

Tuokin on aika yksilöllistä miten melatoniin kenelläkin vaikuttaa. Jotkut ei saa siitä juurikaan mitään apua nukahtamiseen ja toiset taas saa. Jos unettomuus on stressipohjaista tms. eli stressaat kovin jostain asiasta melatoniini ei ole välttmättä oikea apu nukahtamiseen. Itsellä jatkuva resepti 5mg melatoniiniin. Käytettyä tulee joskus enemmän joskus vähemmän ei kuitenkaan montaa viikkoa/päivää putkeen koska toleranssi kasvaa jo muutaman viikon putkeen käytön jälkeen eikä siitä saa enää vastaavaa hyötyä.

Joku lekuri joskus sanoi et 6mg on lähellä maximia mitä kandee ottaa kerralla et suuremmat annokset ei tuo lisähyötyä. Itse olen joskus napannu parikin 5mg naamariin eli 10mg kerralla eikä siitä varmaan mitään lisähyötyä ole ollut.

Terveisin. Huonosti nukkuva :zzzz:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom